tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20374)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähden mukaan kolmen poiston haasteeseen. Tänään poistoon lähtee: paistinpannu, kasa käytettyjä paristoja sekä lapsen rikkinäinen lelu.
Päätin organisoida stressittömän joulun siten, että aloitan jouluun valmistautumisen lahjojen hankinnalla. Tavoitteena ostaa kaikki lahjat aleja hyödyntäen ja jättää turhat krääsät kauppaan. Nyt on jo yli puolet lahjoista ostettu, ne ns. vaikeimmat ja loput lahjat suunniteltu valmiiksi. Sitä mukaa, kun tulevat postissa, paketoin jo valmiiksi odottamaan aattoa.
Lähden tänäkin vuonna mukaan fb:n joulusiivouskalenteriin, jossa joka päivä yksi siivoustehtävä.
Kaikki ihanat joulunaluspuuhat, kuten ruoan valmistuksen ja leipomisen jätän viimeiseksi, koska siitä tulee ihana joulufiilis.
Joulukoristelun kanssa aion olla maltillinen, koska inhoan tavarapaljoutta, olkipukki, joulukuusi ja pehmeät tekstiilit kuitenkin kuuluvat jouluun.
Las
Ihanaa, kiva kun lähdet mukaan! Ja onpa hyvä suunnitelma joulun osalta. Taidan ottaa mallia :)
Tähän mennessä kolme joululahjaa löytynyt secondhandina. Jos mahdollista, kannattaa tutkia löytyisikö etsimäsi lahja kierrätettynä. Rahaa säästyy, tulee hyvä mieli ja luonto kiittää.
Mulla lähti töiden jälkeen poistojen tekeminen vähän lapasesta. Alkuperäinen tarkoitus oli heittää tiskikoneeseen tutulta saadut mehupullot ja hillopurkit, jotka varastossa pölyyntyneet. Ajattelin, että on kiva saada sitten puhtaana paikoilleen. Eka korkin avatessa, huomasin että korkki oli homeessa ja haju paha. Avasin kaikki ja sama homma. Siinä sitten purin metallit erilleen ja lasit erilleen ja lopulta vein kierrätysjätteisiin. Poistoja tuli 18 pulloa tai purkkia.
Sitten huomasin, että kalasäilykepurkki oli hajonnut kuiva-ainelaatikossa ja valuttanut nestettä ympäriinsä. Siinä tuli startattua joulusiivous laatikon pesulla ja pilalle menneiden kuiva-aineiden poistolla. Samalla tuli käytyä päiväykset läpi ja listattua, mitä oikeasti tarvitsee kaupasta lisää. Onneksi olin hankkinut ikeasta sellaisen muovisuojan laatikon pohjalle. Se pelasti ettei tarvinnut laatikon lastulevypohjaakin vaihtaa. Sain muovista hajun ja rasvan fairylla pois.
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään taas yhden lisäravinnepurkin tyhjäksi. Kyllä on tänä syksynä iho voinut hyvin eikä flunssa ole vaivannut kun oon säntillisesti muistanut syödä 😁
Minäkin tein keväällä lisäravinteiden ym. purkkien inventaarion, lainasin äidiltä ylimääräisen dosetin ja aloin syödä niitä päivittäin. Monta purkkia joutui heittämään pois, kun löytyi vuosia sitten vanhentuneita. Mutta useita on tullut pikkuhiljaa kulutettuakin tällä keinolla ja nyt kun tuon sanoit, huomasin että hyvin olen voinut ja terveenä ollut - johtuneeko sitten osaltaan noista vitamiineista ja hivenaineista.
Mutta jatkossa en aio ostaa kuin tiettyjä tuotteita ja käytön mukaan, liian paljon oli tullut hankittua tarjouksesta jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Asunnottmien yön innoittamana hoksasin, että voisin keräillä lahjoituksia kasaan ja kysyä sitten naapuripaikkakunnan kodittomien ja päihdekuntoutujien yksiköstä, saisinko viedä sinne. Mulla on mm. pyykinpesuaineita, joita käytetty vähän ja todettu itselle allergisoivaksi. Samoin suihkusaippuaa ja shampoota. Myös monipakkauksena ostetut, vain sovitetut sukat ja alusvaatteet voisi ehkä kelvata (pestynä tietenkin). Keittiön kaapeista voisin katsoa myös ainakin teetä, mitä saatu lahjaksi, mutta ei tule juotua.
Loistava idea! Moni varmasti arvostaisi tällaista lahjaa, ja kivempihan tavarat olisi saada käyttöön kuin heittää roskiin.
Ajattelin käydä talvivaatteita läpi ensi viikolla ja viedä tarvitseville vanhoja takkeja ja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään taas yhden lisäravinnepurkin tyhjäksi. Kyllä on tänä syksynä iho voinut hyvin eikä flunssa ole vaivannut kun oon säntillisesti muistanut syödä 😁
Minäkin tein keväällä lisäravinteiden ym. purkkien inventaarion, lainasin äidiltä ylimääräisen dosetin ja aloin syödä niitä päivittäin. Monta purkkia joutui heittämään pois, kun löytyi vuosia sitten vanhentuneita. Mutta useita on tullut pikkuhiljaa kulutettuakin tällä keinolla ja nyt kun tuon sanoit, huomasin että hyvin olen voinut ja terveenä ollut - johtuneeko sitten osaltaan noista vitamiineista ja hivenaineista.
Mutta jatkossa en aio ostaa kuin tiettyjä tuotteita ja käytön mukaan, liian paljon oli tullut hankittua tarjouksesta jemmaan.
Mä oon sortunut samaan ja nyt sitten joudun oikein keskittymään tähän, että käytän pois. Multa löytyi myös vanhentuneita. Kyllä harmittaa, miten paljon rahaa (ja luonnonvaroja) näihinkin on mennyt. Laskeskelin että ens kesään asti pärjään nykyisillä ja kesän oonkin aina ilman kun tulee muutenkin syötyä monipuolisemmin. Seuraavat hankinnat sitten vasta ensi syksynä.
Tämän päivän kolme poistoksi lasken kolme pussillista tavaraa kierrätykseen 🙏🏼 hullua että en edes muista mitä niissä oli, vaikka nyt vasta parin viikon aikana keräilin niihin vaatetta ja tavaraa
Mun kolmas päivä tätä 3 poistoa päivässä -haastettani ja saldo on jo siis yhteensä 42 poistoa. Kuiva-ainelaatikko on väljempi, meikkipussi on väljempi ja yksi iso kassi tavaraa hävinnyt lattialta. Oon tyytyväinen tähän starttiin 😀 vielä noin 57 päivää jäljellä 😀
Ohi aiheen, mutta eikö tuollainen lisäravinteiden ja vitamiinien suuri käyttö pelota? Nuohan tai ainakin osa noista voi aiheuttaa vaurioita sisäelimiin, kuten maksaan ja olla muutenkin vahingollista. Itselläni on varmasti eräitä puutostiloja, mutta kun näitä ei ole virallisesti diagnosoitu, eikä lääkäri ole noita määrännyt niin en uskalla, enkä halua mitään tuollaisia käyttää. Toki olen sitten taas ryhtynyt omatoimisesti tietylle ruokavaliolle ilman virallista diagnoosia kun olen huomannut sen auttavan suolistovaivoihini.
Minä olen tuo, joka lainasi äidiltä dosetin ja alkoi käyttää pois, niin vastaan omalta osaltani.
En tietenkään syö mitään yli suositusten. Siksi jaoinkin dosettiin, kun laskin saantisuositusten mukaan, ettei tule yliannostusta, ja vaihtelin myös vähän eri päiville eri tabletteja. (Vain D-vitamiinia ja C-vitamiinia uskaltaa käsittääkseni syödä enemmän kuin virallisesti suositellaan.)
Eihän tässä kuitenkaan mikään kiire ole syödä niitä kaikkia kerralla, vaan että ylipäätään tulisi niitä syötyä. En tiedä teistä, mutta minulla on näköjään huono tapa ostaa montaa eri valmistetta vaikkapa apteekin alennuspäivillä, ja sitten ne kuitenkin hautautuvat jonnekin kaapin perälle. Oikeastaan monivitamiini ja D-vitamiini ovat ainoat, joita ehkä muistaa syödä edes ajoittain, jos purkki on lähettyvillä. Ei ainakaan minulla tule aamukiireessä availtua montaa purkkia ja sieltä ongittua erikseen joka tablettia. Tuo dosetti onkin yllättävän kätevä väline, kun muutaman viikon välein siihen jakaa vitamiinit sun muut. Varsinaisia lääkityksiä sairauksiin minulla ei ole, vaan käytän tuota ihan vain siihen, että tulee otettua helposti samalla vaikka kalsium, D-vitamiini ja kalaöljykapseli.
En ole muutamaan päivään jaksanut siivoilla tai miettiä poistoja, mutta nyt sain kirpparikasaan pienen laatikollisen tavaraa ja roskiin pussin pähkinöitä, joista en tykännytkään. Minulla on kyllä matalat odotukset sille että saisin myytyä noita tavaroita.
Miten paljon arvelette että teillä on liikaa tavaraa? Vaikka olen jo vajaan vuoden ajan vienyt säännöllisesti tavaraa tavarakeräyksiin, roskiin, satunnaisesti saanut jotain pientä myytyä Torissa ja antanut tutuille, minulla on vieläkin ainakin kahden vaatekaapillisen verran liikaa tavaraa. Ainakin. Todennäköisesti kolmen tai neljän. Löydän välillä tavaraa jota en muistanut enää omistamani. Asun yksin ja ahdistaa ajatus että jos kuolen yhtäkkiä, joku joutuu käymään tämän kaiken läpi. Tai ehkä enemmän vielä ahdistaa ajatus, että se joku vain heittäisi kaiken jätelavalle koska pitää sitä arvottomana roinana.
Tämä oli epäonnistunut poisto, mutta ihan hyvällä tavalla. Otin kaapista lähes käyttämättömiä voiteita, joita minulle on kertynyt, koska herkkä ihoni ei tykkää oikein mistään. Ajattelin, että on aika vihdoin päästä niistä eroon. En edes tiedä, miksi olen säilyttänyt niitä - tuntuuko se siltä, että raha ei ole mennyt hukkaan niin kauan kuin ne purkit seisovat kaapissa?
Mutta kun olin viemässä pussin roskiin, keksin laittaa kallista voidetta käsiini. Kuivat kädet tykkäsivät, enkä tajua, miksen keksinyt tätä aiemmin 🤦🏼 Joten poisto meni plörinäksi, mutta tällä tavalla nuo voiteet kyllä kuluvat nopeasti.
Viime päivien kuolinsiivoukseen liittyvän some- ja mediakeskustelun innoittamana heitin roskiin säilömäni pussinsulkijat. Ei niitä ollut kuin parikymmentä mutta hassuahan niitä on säilöä. Joka viikko tulee kuitenkin leipäpussin myötä lisää. Heitin myös pinon kuitteja roskiin. Mitäpä niilläkään tekee paitsi jos haluaa tarkastaa paljonko teriakimaustepullo maksoikaan maaliskuussa. Havahduin kyseisen kuitin myötä siihen että samainen maustepullo on näköjään ollut avattuna jääkaapissani siitä saakka eli yli puoli vuotta ja siitä on vielä puolet jäljellä.
Minäkin innostuin eilen tuosta kolmen poiston haasteesta, ja kävin ensimmäisenä kylppärin kaapin kimppuun. Sieltä lähti roskiin kauan sitten vanhentuneita rasvoja, pahanhajuinen löylytuoksu ja jotain pakkausroskia. Pyykkiä laskostellessa autotalliriepuihin lähti vihdoin loppuun kuluneet paita ja pyyhe ja pariton sukka. Lasten lakanalaatikosta otin parit pussilakanat kirppiskassiin, kun junioripeittojen käyttäjiä on jo vähemmän. Enemmänkin noita pussilakanoita saisi poistaa, mutta tässä kohtaa nouseekin pinnalle se tunnearvo 😅 no, liinavaatelaatikko ei ole liian täynnä, niin loput saavat vielä toistaiseksi jäädä.
Minäkin lähden mukaan kolmen poiston haasteeseen. Tänään poistoon lähtee: paistinpannu, kasa käytettyjä paristoja sekä lapsen rikkinäinen lelu.
Päätin organisoida stressittömän joulun siten, että aloitan jouluun valmistautumisen lahjojen hankinnalla. Tavoitteena ostaa kaikki lahjat aleja hyödyntäen ja jättää turhat krääsät kauppaan. Nyt on jo yli puolet lahjoista ostettu, ne ns. vaikeimmat ja loput lahjat suunniteltu valmiiksi. Sitä mukaa, kun tulevat postissa, paketoin jo valmiiksi odottamaan aattoa.
Lähden tänäkin vuonna mukaan fb:n joulusiivouskalenteriin, jossa joka päivä yksi siivoustehtävä.
Kaikki ihanat joulunaluspuuhat, kuten ruoan valmistuksen ja leipomisen jätän viimeiseksi, koska siitä tulee ihana joulufiilis.
Joulukoristelun kanssa aion olla maltillinen, koska inhoan tavarapaljoutta, olkipukki, joulukuusi ja pehmeät tekstiilit kuitenkin kuuluvat jouluun.
Lasten joulukalenteritkin on jo valmiiksi ostettu, jotta saivat mieleiset.