Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19914)

Vierailija
19041/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös osallistunut Viiden vaatteen vuosi-haasteeseen, viime vuonna ostin 3 paitaa ja yhdet farkut. Luin myös kirjat Planetaarinen vaatekaappi ja Hyvänmielen vaatekaappi inspiraation toiveissa :D Samalla olen huvikseni laittanut ylös poistamiani vaatteita, sukkia ja alushousuja tähän en laske mutta 45 paitaa/housuja/mekkoja/takkeja/kenkiä olen myynyt, antanut tai laittanut roskiin kahden viime vuoden aikana. Luulisi että tuollainen määrä näkyy jossain, mutta eipä juuri näy, eli minulla on ihan liikaa vaatetta. Ongelmani on että olen joskus parikymppisenä ostellut paljon vaatteita ja myöhemmin ommellut/kutonut itse, ja ne yhä mahtuvat ja sopivat nyt 20v myöhemmin, ja ovat ajattomia... Yritän käyttää pois. Tuo kirjanpito innostaa itseä ja tosiaan ihan huvikseni sitä pidän.

Vierailija
19042/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin, että useasta eri syystä johtuen kukaan ei todennäköisesti osta kerrostaloasuntoa, josta vanhempani tällä hetkellä asuu ja josta siis omistaa puolet. Toisen puolen omistaa vanhempani sisarus, joka on vain vähän vanhempaani nuorempi. Taitaa sitten aikanaan tämä läävä jäädä taakakseni. Rahaa perintöverojen maksuun itselläni ei myöskään ole kun olen työtön. Toivottavasti vanhempani olisi jo älynnyt hoitaa paperiasiat kuntoon ja myydä vaikka vain 1 eurolla tai testamentata osuutensa tästä asunnosta sisarukselleen tai jopa taloyhtiön omistukseen. En tosin tiedä, onko sellainen edes mahdollista. Parasta tietysti olisi, jos asuntoa kaikkine siihen liittyvine rasitteineen yritettäisiin myydä jo nyt halvalla hinnalla. Se ei kuitenkaan taida onnistua. Todennäköisesti tämä vanhempani sisarus elää vanhempaani pidempään ja tilanteen vaatiessa olen valmis myymään osuuteni tälle vanhempani sisarukselle vaikka 1 eurolla kunhan pääsen tästä eroon ja tämä hoitaa paperit ja verot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19043/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joulukoriste ahdistuja. Sain karsittua 5 laatikosta 3 laatikkoon koristeet ja kannoin kellariin. Ensi jouluna katson mitä käytetään ja sit mitä ei käytä niin pois raakasti vaan. Kohta alkaa olla huone tyhjä. Onkohan c kasetit minkään arvoisia

Eivät valitettavasti taida olla. C kasetit siis. 

Vierailija
19044/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joulukoriste ahdistuja. Sain karsittua 5 laatikosta 3 laatikkoon koristeet ja kannoin kellariin. Ensi jouluna katson mitä käytetään ja sit mitä ei käytä niin pois raakasti vaan. Kohta alkaa olla huone tyhjä. Onkohan c kasetit minkään arvoisia

Eivät valitettavasti taida olla. C kasetit siis. 

Kyllä joillakin c- kassuilla on keräilyarvoa.

Vierailija
19045/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo vaatteita ostanut vuoteen. Koitan kuluttaa sukkia pois, niitä on hirveenä! Nytteki 11 paria normi sukkia ja 8 ns kesäsukkia.. on sääntönä nyt ettei saa ostaa yhtiäkään sukkia ennenku on edelliset kulutettu ja aijon talvella kuluttaa villasukkia, niitäkin hirveänä. Muutenkaan mitään vaatteita en tarvii. Kaappi täynnä kulutettavaa eikä vaatteet kulu ikinä, paitsi sukat

11 paria normi sukkia? 8 kesäsukkia? Kyllähän tuo alkaa olla jo melkein järkevä minimimäärä, jos ei halua koko ajan olla pesemässä puolityhjiä koneellisia pyykkiä ja vaihtaa sukat joka päivä tai edes joka toinen. Kyllä mielestäni alusvaatteita ja sukkia saa olla sen verran reilusti ettei koko ajan tarvitse niiden takia pestä pyykkiä. Ei tietenkään kymmeniä sukkapareja tarvitse tyyliin 50 paria, mutta parikymmentä paria varmasti on hyvä olla. 

Vierailija
19046/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo vaatteita ostanut vuoteen. Koitan kuluttaa sukkia pois, niitä on hirveenä! Nytteki 11 paria normi sukkia ja 8 ns kesäsukkia.. on sääntönä nyt ettei saa ostaa yhtiäkään sukkia ennenku on edelliset kulutettu ja aijon talvella kuluttaa villasukkia, niitäkin hirveänä. Muutenkaan mitään vaatteita en tarvii. Kaappi täynnä kulutettavaa eikä vaatteet kulu ikinä, paitsi sukat

11 paria normi sukkia? 8 kesäsukkia? Kyllähän tuo alkaa olla jo melkein järkevä minimimäärä, jos ei halua koko ajan olla pesemässä puolityhjiä koneellisia pyykkiä ja vaihtaa sukat joka päivä tai edes joka toinen. Kyllä mielestäni alusvaatteita ja sukkia saa olla sen verran reilusti ettei koko ajan tarvitse niiden takia pestä pyykkiä. Ei tietenkään kymmeniä sukkapareja tarvitse tyyliin 50 paria, mutta parikymmentä paria varmasti on hyvä olla. 

Pärjää vähemmälläkin. Jos se siis pesemisedtä on kiinni. Ainakin meillä pestään viikottain pari kolme koneellista pyykkiä, mustat, valkoiset ja kirjavat ja kyllä siinä sukat peseytyy.

Se kyllä täytyy sanoa, että jos niitä on enemmän ei tarvitse koko ajan olla ostelemassa uusia, kun ainakin meillä laminaattilattiat kuluttavat sukat reikäisiksi alta aikayksikön, samoin koulun lattiat lasten sukat. Vaikka olisi mitä merkkiä, niin silti. Viimeksi ostettiin Polan sukkia ja viikossa rikki. Samoin Lindexin sukat.

Vierailija
19047/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo sukat siks ärsyttää kun on semmosia huonoja... sisko sheiniltä lahjaksi ostanut, niin tiedätte varmaan laadun... siks ärsyttää ku niitä on ja nilkkasukista en vaan tykkää. Meillä on kesälläki kylmä talo, rintamamiestalo.

Vierailija
19048/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän sais mahollisimman nopeasti pilalle semmosen 90 luvun lastulevy laatikoston? Haluan sen pois talosta mutte mies haluaa säilyttää... oisko joku pesuaine tms jolla vahingossa pilais sen?

Vierailija
19049/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mielestäsi yksi ihminen tarvitsee neliöitä?

Jokainen päättäköön itse, Ei tänne tarvita edes leikillään mitään virastoa määrittelemään asumisneliöitä per henkilö. Jos tavaroita ajatellaan, jollain voi olla yksiössä paljon enemmän kuin toisella kolmiossa, joten pelkkä kodin koko ei kuvasta mitään.  

Vierailija
19050/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on liikaa astioita. Jostain syystä olen tykännyt ostaa tosi monesta eri sarjasta kuppeja, kulhoja ja lautasia. En ole alkanut kerätä mitään tiettyä sarjaa, vaan on kertynyt sellainen valtava sekalainen läjä astioita, ja se ahdistaa valtavasti. Varsinkin kun mietin tuhlattua rahamäärä.

Pitäisi mielenrauhan vuoksi luopua suuresta osasta, mutta on vaikeuksia päättää mitkä pitäisin. Tyhmää murehtia tämmöisellä asialla, mutta olen luonteeltani sellainen, että minun on todella vaikea tehdä päätöksiä, vaikka näin pienestä asiasta kyse. Tästä ketjusta olen kuitenkin saanut vertaistukea, kun olen muiden kirjoituksia lukenut!

Vierailija
19051/19914 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulusta puheen ollen... pitäisiköhän viedä kuusi jo pois? 😁🎄

Nyt kuusi lähti parvekkeelle käärittynä vanhaan lakanaan, jotta neulaset eivät varisisi kaikkialle. Se oli oikeasti vain minikuusi maljakossa, eikä varsinaisesti vienyt tilaa, mutta jo oli aika saada se pois. 

Vierailija
19052/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen päättäköön itse, Ei tänne tarvita edes leikillään mitään virastoa määrittelemään asumisneliöitä per henkilö. Jos tavaroita ajatellaan, jollain voi olla yksiössä paljon enemmän kuin toisella kolmiossa, joten pelkkä kodin koko ei kuvasta mitään.  

Jos et osannut arvioida, niin miksi edes vastasit turhalla löpinällä?

Vierailija
19053/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän sais mahollisimman nopeasti pilalle semmosen 90 luvun lastulevy laatikoston? Haluan sen pois talosta mutte mies haluaa säilyttää... oisko joku pesuaine tms jolla vahingossa pilais sen?

Ootko sä nyt taas se joka on mustasukkanen ukkonsa exästä :D taitaa olla ukko ostanut kyseisen kalusen ex tyttiksen kanssa

Vierailija
19054/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nuo sukat siks ärsyttää kun on semmosia huonoja... sisko sheiniltä lahjaksi ostanut, niin tiedätte varmaan laadun... siks ärsyttää ku niitä on ja nilkkasukista en vaan tykkää. Meillä on kesälläki kylmä talo, rintamamiestalo.

Anna siskolle ne takaisin, muuten tunkee sulle roskaa pian lisää

Vierailija
19055/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liikaa astioita. Jostain syystä olen tykännyt ostaa tosi monesta eri sarjasta kuppeja, kulhoja ja lautasia. En ole alkanut kerätä mitään tiettyä sarjaa, vaan on kertynyt sellainen valtava sekalainen läjä astioita, ja se ahdistaa valtavasti. Varsinkin kun mietin tuhlattua rahamäärä.

Pitäisi mielenrauhan vuoksi luopua suuresta osasta, mutta on vaikeuksia päättää mitkä pitäisin. Tyhmää murehtia tämmöisellä asialla, mutta olen luonteeltani sellainen, että minun on todella vaikea tehdä päätöksiä, vaikka näin pienestä asiasta kyse. Tästä ketjusta olen kuitenkin saanut vertaistukea, kun olen muiden kirjoituksia lukenut!

Säästä noista astioista kaikki lempiväriäsi olevat, niin saat saman värin ympärille kootun astiaston. Muut anna lahjoiksi, jos uuden veroisia.

Vierailija
19056/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä nyt taas se joka on mustasukkanen ukkonsa exästä :D taitaa olla ukko ostanut kyseisen kalusen ex tyttiksen kanssa

JOo oon ja se ärsyttääki :D Onhan se rumaki ku mikä! Oisko vinkkejä miten saan pilalle sen? 

Vierailija
19057/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tapaa vähän ihmettelen vähän tuota viiden vaatteen vuosi -juttua. Sehän on uusi vaate melkein joka toinen kuukausi. En tiedä, miten paljon on normaalia ostaa enkä halua syyllistää ketään, mutta itse en ole varmaan ikinä ostanut niin montaa vaatetta vuodessa (jos siis ei lasketa sukkia ja alusvaatteita mukaan).

Ja silti tuollaisellakin ostelumäärällä mulle pääsi kyllä kertymään aivan liikaa vaatteita. Lahjoitin niitä muutama vuosi sitten pois kassikaupalla. Ei mulla ainakaan yleensä ehdi kulua loppuun vastaavasti viittä vaatetta vuodessa, ja tavaramäärä kasvaa jos ostaa enemmän kuin lähtee pois. Eli kannattaa suhteuttaa sitä ostamista siihen, kuinka paljon vaatetta kuluu pois, jos haluaa vähentää niiden määrää.

Mutta ei kannata liikaakaan karsia ja vältellä ostamista. Itse olen ehkä päätynyt tursuavasta vaatekaapista vähän päinvastaiseen ongelmaan. Kun vaatteita on vähän, niitä samoja tulee käytettyä paljon, jolloin ne oikeasti myös kuluu puhki. Nyt kaikki omat vaatteeni alkaa olla tiensä päässä, ja pitäisi uskaltautua ostamaan uutta ensimmäistä kertaa vuosiin. Jotenkin ostamiselle on vaan nykyään tosi korkea kynnys, onnittelen itseäni jos onnistun löytämään ja ostamaan edes yhden useista oikeasti tarvitsemistani vaatteista tänä vuonna.

Vierailija
19058/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä ihmettelen kuka ostaa VIISI vaatetta vuodessa? Ihan hirvee määrä ku tosiaan eihän ne edes kulu

Vierailija
19059/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et osannut arvioida, niin miksi edes vastasit turhalla löpinällä?

Osaan arvioida. 200 neliötä jokaiselle on minimi. Oletko nyt tyytyväinen?

Vierailija
19060/19914 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain tapaa vähän ihmettelen vähän tuota viiden vaatteen vuosi -juttua. Sehän on uusi vaate melkein joka toinen kuukausi. En tiedä, miten paljon on normaalia ostaa enkä halua syyllistää ketään, mutta itse en ole varmaan ikinä ostanut niin montaa vaatetta vuodessa (jos siis ei lasketa sukkia ja alusvaatteita mukaan).

Ja silti tuollaisellakin ostelumäärällä mulle pääsi kyllä kertymään aivan liikaa vaatteita. Lahjoitin niitä muutama vuosi sitten pois kassikaupalla. Ei mulla ainakaan yleensä ehdi kulua loppuun vastaavasti viittä vaatetta vuodessa, ja tavaramäärä kasvaa jos ostaa enemmän kuin lähtee pois. Eli kannattaa suhteuttaa sitä ostamista siihen, kuinka paljon vaatetta kuluu pois, jos haluaa vähentää niiden määrää.

Mutta ei kannata liikaakaan karsia ja vältellä ostamista. Itse olen ehkä päätynyt tursuavasta vaatekaapista vähän päinvastaiseen ongelmaan. Kun vaatteita on vähän, niitä samoja tulee käytettyä paljon

Mä olen lähes minimalisti. Omistan n 100 vaatetta sis kengät, takit, hanskat jne.

Kyllä mulla 5 vaatetta kuluu vuodessa loppuun.

Kun on vähän, on kuluminen isoa.

Siistejä vaatteita on n 10. Pelkästään kulahtaneita jumppavaatteita on n 10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan