tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19923)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itseni pitäisi yrittää tässä selvittää ns. pään tavarapaljoutta ja miettiä, mitä pitääkään tässä hoitaa ja mitä kaikkea pitää tehdä. Huonosti tämä pilkattu ja irvailtu metatyökin hoituu. Voisin myös tehdä ihan ostoslistan niin en vaan päätyisi kauppaan harhailemaan ja sitten ihmettelemään, että mihin ihmeeseen rahat ovat taas kuluneet. Oikeasti tarvitsemaani en tietenkään ole saanut hankittua, enkä erittäin likaista talvitakkia pestyä. Tosin nyt tuota on oikeasti vielä tarvinnut ulkona. Tällä viikolla on tosin jo toukokuu ja silloin lopetan talvitakin käytön oli kuinka kylmä tahansa ja pesen tuon takin. En ole laiskuuttani jaksanut myöskään lähteä kauppakeskukseen ostamaan housuja tai pestä käsin jo pinttyneen hikisiä rintaliivejä.
Jos rintsikat on jo pinttyneet, niin pese ihmeessä ne koneessa. Jos ne on kaarituelliset, niin pesupussissa.
Saat paljon paremman lopputuloksen kuin käsin pesemällä.
Ja taas meni aiheen vierestä... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itseni pitäisi yrittää tässä selvittää ns. pään tavarapaljoutta ja miettiä, mitä pitääkään tässä hoitaa ja mitä kaikkea pitää tehdä. Huonosti tämä pilkattu ja irvailtu metatyökin hoituu. Voisin myös tehdä ihan ostoslistan niin en vaan päätyisi kauppaan harhailemaan ja sitten ihmettelemään, että mihin ihmeeseen rahat ovat taas kuluneet. Oikeasti tarvitsemaani en tietenkään ole saanut hankittua, enkä erittäin likaista talvitakkia pestyä. Tosin nyt tuota on oikeasti vielä tarvinnut ulkona. Tällä viikolla on tosin jo toukokuu ja silloin lopetan talvitakin käytön oli kuinka kylmä tahansa ja pesen tuon takin. En ole laiskuuttani jaksanut myöskään lähteä kauppakeskukseen ostamaan housuja tai pestä käsin jo pinttyneen hikisiä rintaliivejä.
Jos rintsikat on jo pinttyneet, niin pese ihmeessä ne koneessa. Jos ne on kaarituelliset, saat paljon paremman lopputuloksen kuin käsin pesemälläa
Ja taas meni aiheen vierestä... :D
Tällä tavalla saakin mennä aiheen vierestä. Ihan normaalia keskustelua. Kuitenkin vaatteiden huolto, pesu jne liittyy aika paljonkin oikeastaan tavarapaljouteen. On kiva lukea keskustelua ja osallistua siihen, kun aiheet menevät välillä eri suuntiin, kuitenki tavarapaljoutta vähintään sivuten.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä. Joko teillä on muita mattoja tai ei ole.
No tarkoitti sitä, että talvisin käytän sängyn vierustalla pieniä mattoja, mutta niihin nyt ei mitään mattopiiskaa tarvitse. Kirjoitin siksi noin, kun niitä pikkumattojakaan en joka talveksi kaiva kaapista lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rintsikat on jo pinttyneet, niin p
Mua ärsyttää, kun aina on joku vollottamassa ja valittamassa, että joku menee asian vierestä. Melkeinpä aina se asia on kuitenkin jotenkin tätä tavarapaljoutta sivunnut. Hypätköön kommentin yli jota ei halua lukea enempää.
Onko normaalia, että kun on käynyt läpi kaikki kodin kaapit ja varaston, karsinut rankasti, niin tulee sellainen ällö olo? Sellainen oksetus kaikkea tavaraa kohtaan? Toisaalta helpotus, mutta toisaalta niin täynnä karsimista ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia, että kun on käynyt läpi kaikki kodin kaapit ja varaston, karsinut rankasti, niin tulee sellainen ällö olo? Sellainen oksetus kaikkea tavaraa kohtaan? Toisaalta helpotus, mutta toisaalta niin täynnä karsimista ettei mitään rajaa.
Mulla sama. Karsinta tehty ja silti melkein kaikki tarpeellinen tavara tuntuu sellaselta turhalta, eikä mikään oikein tärkeältä. Sitä ihmettelee omia ostopäätöksiä vähän kaikesta. Toi ällö olo oli osuvasti sanottu. Jotenkin tuntee itsensä vähän hölmöksi, kun on ostanut kaikkea typerää. Luulen että liittyy tähän kun on oppinut kyseenalaistamaan hankintojaan. Musta tuli karsinnan jälkeen pelkkien elintarvikkeiden ostaja. Kaiken muun harkitsen tosi tarkkaan. Lapset onneksi oppivat samalla todella harkitsevaisiksi kuluttajiksi ja ovat tosi järkeviä. Heidän huoneistaan ei löydy turhaa roinaa ollenkaan. Nykyään koko koti on minimalistinen joka soppea myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Karsinta tehty ja silti melkein kaikki tarpeellinen tavara tuntuu sellaselta turhalta, eikä mikään oikein tärkeältä. Sitä ihmettelee omia ostopäätöksiä vähän kaikesta. Toi ällö olo oli osuvasti sanottu. Jotenkin tuntee itsensä vähän hölmöksi, kun on ostanut kaikkea typerää. Luulen että liittyy tähän kun on oppinut kyseenalaistamaan hankintojaan. Musta tuli karsinnan jälkeen pelkkien elintarvikkeiden ostaja. Kaiken muun harkitsen tosi tarkkaan. Lapset onneksi oppivat samalla todella harkitsevaisiksi kuluttajiksi ja ovat tosi järkeviä. Heidän huoneistaan ei löydy turhaa roinaa ollenkaan. Nykyään koko koti on minimali
Joo, sitä tavaraa katsoo jotenkin ihan eri silmin. Oon ollut aina kova kirppistelijä ja se on ollut mulle asia, mistä nautin, mutta nykyään huomaan välillä että kirppikselläkin tulee semmonen ähky olo. Että kuinka paljon sitä turhaa tavaraa kaikilla on, myyntipöydät pursuaa vaan. Ja tavallaan kiva myös huomata siellä kierrellessä että sitähän ei itse oikeasti tarvi yhtään mitään, jää katselun tasolle se kiertely monesti. Että on "saavuttanut" sellaisen olon ettei vaan osta ostamisen ja hankkimisen ilosta.
Onko vanhoilla puhelimilla arvoa? Vanhat nokialaiset.. ukko on säästänyt. Mitähän tehdä niille, mietitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Karsinta tehty ja silti melkein kaikki tarpeellinen tavara tuntuu sellaselta turhalta, eikä mikään oikein tärkeältä. Sitä ihmettelee omia ostopäätöksiä vähän kaikesta. Toi ällö olo oli osuvasti sanottu. Jotenkin tuntee itsensä vähän hölmöksi, kun on ostanut kaikkea typerää. Luulen että liittyy tähän kun on oppinut kyseenalaistamaan hankintojaan. Musta tuli karsinnan jälkeen pelkkien elintarvikkeiden ostaja. Kaiken muun harkitsen tosi tarkkaan. Lapset onneksi oppivat samalla todella harkitsevaisiksi kuluttajiksi ja ovat tosi järkeviä. Heidän huoneistaan ei löydy turh
Tämä! Itsekin joskus 10-15 vuotta sitten kolusin kirppiksiä ja ostin kaikenlaista. Sitten muutama vuosi sitten annoin kaiken ylimääräisen lapselleni myytäväksi. Sai rahaa ja minä pääsin eroon tavarasta. En enää juurikaan kirppistele. Ei tarvitse mitään.
Viime kuun saldo -159 tavaraa. Tästä taas löytyy motivaatiota jatkaa.
Saman olen huomannut kirppiksillä kuin aiemmat. Enää ei tee mieli ostaa mitään. Ennen ostin lapsille halvalla kivoja vaatteita tai leluja, jos vain löytyi jotain. Nykyisin olen hyvin kriittinen kaikelle. Olen jopa laittanut poistoon heti lahjat, joita en tarvitse. Ennen nekin säästin velvollisuuden tunteesta.
Tein jo ehkä 5 vuotta sitten suurimmat karsimiset. Aluksi pidin kirppispöydän, sitten myin torissa edes jonkin arvoiset. Oikeasti hyväkuntoiset, mutta merkittömät vaatteet ei menneet edes parilla eurolla, joten niitä annoin torin kautta ilmaiseksi kassin kerrallaan. Myös kodin tavaroita tuli annettua ilmaiseksi.
Tuon jälkeen en ole kyllä ylimääräistä ostellut. Esim. kaupassa useamman kympin maksanut lyhty ei mennyt kaupaksi edes parilla eurolla, tyyliin 10 %:lla sen hankintahinnasta, vaikka mitään käytön jälkiä ei näy (nyt olen kyllä oppinut että menee kaupaksi paremmin jos laittaa korkeamman hinnan!). Jos kauppa myisi 90 %:n alennuksella, äkkiä olisi hyllyt tyhjänä. Jotenkin tämä on avannut silmiä ymmärtämään, että jos ostaisin jotain ja tulisinkin katumapäälle, niin euroakaan ei markettitavarasta saa takaisin. Perustavaraa on niin paljon kaikkialla, että siitä on tullut käytännössä arvotonta.
Vaikken enää juuri ostele ja tavaraa on oikeasti melko vähän, niin edelleen karsin näitä vähiäkin säännöllisesti. Torissa on koko ajan 10-20 ilmoitusta odottamassa ostajaa. Kaikki myytävät tuotteet mahtuu yhteen keittiön pieneen yläkaappiin, joten ne ei edes häiritse siellä. Myyminen on tässä vaiheessa jo ihan kivaa puuhastelua eikä tavarat aiheuta enää stressiä, varsinkin kun tietää että näistä ylimääräisistä tavaroista pääsisi tarvittaessa päivässä eroon antamalla ne ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhoilla puhelimilla arvoa? Vanhat nokialaiset.. ukko on säästänyt. Mitähän tehdä niille, mietitään.
Riippuu varmaan mallista. 10 eurolla näyttää olevan myynnissä torissa aika paljon, mutta eri asia tietysti meneekö ne silläkään hintaa kaupaksi. Jos jaksatte puljailla, niin tarkistakaa mihin hintaan muut myy saman mallin puhelinta ja laittakaa pienempi hinta. Ehkä menee kaupaksi tai sitten ei. Helpoiten pääsee eroon viemällä esimerkiksi johonkin elektroniikkakaupan tietoturvalliseen elektroniikkakeräykseen. Powerin kassalla ainakin on otettu vastaan vanhoja puhelimia.
Jos kyseessä näppäinpuhelimet mitkä toimivat ja laturit kunnossa, niin eikö näitä neuvota säästämään jos tulisi joku kriisiaika? Toimivat vielä jos älypuhelimet eivät toimi.
Eihän ne nyt suurta tilaa ota, tarkistaa että toimivat ja voi ladata ja laittaa vaikka kenkälaatikkoon ja päälle lappu mitä laatikko sisältää. Löytyvät tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä näppäinpuhelimet mitkä toimivat ja laturit kunnossa, niin eikö näitä neuvota säästämään jos tulisi joku kriisiaika? Toimivat vielä jos älypuhelimet eivät toimi.
Eihän ne nyt suurta tilaa ota, tarkistaa että toimivat ja voi ladata ja laittaa vaikka kenkälaatikkoon ja päälle lappu mitä laatikko sisältää. Löytyvät tarvittaessa.
Toimivat, mutta ei niilläkään voi mihinkään soittaa siinä vaiheessa, kun puhelinverkot on nurin.
Netissä on paljon ohjeita kuinka vaatteita voi tuunata. Miten voi yhdistää kaksi pientä puseroa ja saada yksi hyvä käyttökelpoinen. Kuinka voi housuja suurentaa. Tehdä t-paidasta topin. Mielikuvitus ja luovuus rajana. Jos ei ole ompelukonetta on ohjeet miten voi ommella käsin.
Vierailija kirjoitti:
Netissä on paljon ohjeita kuinka vaatteita voi tuunata. Miten voi yhdistää kaksi pientä puseroa ja saada yksi hyvä käyttökelpoinen. Kuinka voi housuja suurentaa. Tehdä t-paidasta topin. Mielikuvitus ja luovuus rajana. Jos ei ole ompelukonetta on ohjeet miten voi ommella käsin.
Nämä vaan ovat todella huonoja ohjeita silloin, kun taloudessa on paljon tavaraa, josta halutaan eroon. Aletaan säästää kaikenlaista tarpeetonta sillä ajatuksella, että tästä saa vielä tuunattua jotain, ei kannata hävittää! Hyvä idea ainoastaan siinä tapauksessa, että on jo ennestään käsityöihminen ja tuunaaja, vanhoja vaatteita hilloamalla ei sellaiseksi kukaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen, että hakisin työpaikkaa toisesta kaupungista. Se tarkottaisi muuttoa ja koska matkaa on 3h suuntaansa, niin pitäisi karsia entistä kovemmin. En todellakaan ottaisi tätä kaikkea mukaani ja ajaisi montaa kertaa tätä väliä. Meillä on ollut muutto suunnitteilla vielä kauemmas vasta vuoden päästä, mutta tämä työpaikka laittoi miettimään uusiksi. Asiaa mutkistaa myös se, että joudumme muuttamaan pienempiin neliöihin, sillä vuokrat ovat todella paljon kalliimpia uudella paikkakunnalla. Nyt on lapsilla omat huoneet, mutta uudessa kahden pitäisi jakaa huone, heille tämä on ok.
Ehkä alan vain karsimaan lisää nopeasti ihan varuilta vaikken työtä saisikaan. Tilannetta helpottaa parin vuoden ostolakko ja sinä aikana jo karsittu paljon, mutta ei mitenkään super tehokkaasti.
Me ei olla muuttamassa, mutta joskus leik
Tulee vain surulliseksi kun ei näillä palkoilla mitään koteja ostella tai ympäriinsä muutella. Pankin mielestä ei ole varaa oman lainan lyhennykseen, mutta jonkun vuokraisäntä-loisen kyllä joo :D Kivakiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vaan ovat todella huonoja ohjeita silloin, kun taloudessa on paljon tavaraa, josta halutaan eroon. Aletaan säästää kaikenlaista tarpeetonta sillä ajatuksella, että tästä saa vielä tuunattua jotain, ei kannata hävittää! Hyvä idea ainoastaan siinä tapauksessa, että on jo ennestään käsityöihminen ja tuunaaja, vanhoja vaatteita hilloamalla ei sellaiseksi kukaan muutu.
Tämä on juurikin yksi syy omaan tavarapaljouteeni. Olen käsityöihminen ja olen säästellyt pikkutilkuista lähtien kaiken. No nyt en enää ja olenkin poistanut hurjasti kaikkea, kun ei vaan kaikkea voi säästää.
Meinasin laittaa ne roskalavalle tarjolle. Meilläkin vain kaksi pientä mattoa, jotka saa imuroitua roskista hyvin.