tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20785)
Mä olen saanut alkuvuoden aikana käytettyä loppuun pari avattua shampoopulloa, pari kosteusvoidetta, käsivoiteen ja pari jalkavoidetta. Ihanaa että ne on vähentyneet. Vielä on pari avattua kosteusvoidetta ja yksi vanha jalkavoide projektina, odotan sitä kun saan ostaa uudet. Suihkugeeleissä on ihannetilanne, vain yksi koko kylppärissä. Kun se loppuu ostan ehkä Lushista saippuan pitkästä aikaa.
Voi kun itse saisin lopetettua sen herkkujen ostamisen ja syömisen. Näitä tämän keskustelun lukiessani olen tajunnut, että tämä se suurin ongelmani tämän tavarapaljouden suhteen todella on. Olen kirjoittanut tästä pitkän kirjoituksen aikaisemmin ja todellakin saisin rahaa säästöön ja laihtuisin, jos tämä loppuisi. Kuitenkin kun ongelmat ja vaikeutena ovat pahentuneet on myös tarve huonosti syömiseen ja herkkujen syömiseen vain kasvanut. Kun olen lohtusyönyt niin kauan kuin muistan, enkä jaksa, enkä osaa laittaa kunnon ruokaa niin tilanne on nyt tämä. Koti on kaaoksessa, enkä halua lisää tavaraa, mutta ruoka ja herkut on sitten asia erikseen.
Vaatteita on vaikea tai mahdotonta löytää. Kynttilöistä en pidä, enkä niitä omista ja pidän vain yhdestä tietystä Palmoliven suihkusaippuasta. Tuon, nestemäisen käsisaippuan, hammastahnan ja shampoon lisäksi en taida muuta ns. kosmetiikkaa edes käyttää tai omistaa. Tuo SER-romun poisvienti isolla autolla olisi ihan unelmaa itsellenikin, sillä kellarissa on varmaan 10-15 isoa ja painavaa ikivanhaa laitetta, jotka ovat ongelma kun en tiedä, miten pääsen niistä eroon. En omista edes ajokorttia, eikä ole ketään, joka voisi ne kuljettaa pois. Pölynimurin jaksoin kantaa ja kuljettaa bussilla kulkien Giganttiin kierrätykseen, mutta tuo taitaa olla raskain. Vanhaa tulostintakaan en taida jaksaa tuolla tavalla kuljettaa jostakin televisiosta ja raskaammasta puhumattakaan. Onneksi tuossa kellarissa ei tuon SER-romun lisäksi juuri muuta tavaraa ei sitten olekaan. Ajattelin nyt vain omalta kohdaltani vähän näitä muutamissa aikaisemmissa parin päivän aikana kirjoitetuissa viesteissä kommentoituja asioita.
"Sortti-keräysautot kiertävät 31.3.4.6.2025.
Sortti-keräysautot kiertävät tänä keväänä Helsingissä 31.3.26.5., Espoossa 31.3.5.5., Kauniaisissa 16.4. ja 22.4., Vantaalla 6.5.3.6. ja Kirkkonummella 27.5.4.6.
Autoille voi maksutta tuoda kotiin kertynyttä vaarallista jätettä, metalliromua sekä sähkö- ja elektroniikkalaitteita."
https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/sortti-asemat-ja-muut-kierratys…
Vierailija kirjoitti:
Voi kun itse saisin lopetettua sen herkkujen ostamisen ja syömisen. Näitä tämän keskustelun lukiessani olen tajunnut, että tämä se suurin ongelmani tämän tavarapaljouden suhteen todella on. Olen kirjoittanut tästä pitkän kirjoituksen aikaisemmin ja todellakin saisin rahaa säästöön ja laihtuisin, jos tämä loppuisi. Kuitenkin kun ongelmat ja vaikeutena ovat pahentuneet on myös tarve huonosti syömiseen ja herkkujen syömiseen vain kasvanut. Kun olen lohtusyönyt niin kauan kuin muistan, enkä jaksa, enkä osaa laittaa kunnon ruokaa niin tilanne on nyt tämä. Koti on kaaoksessa, enkä halua lisää tavaraa, mutta ruoka ja herkut on sitten asia erikseen.
Vaatteita on vaikea tai mahdotonta löytää. Kynttilöistä en pidä, enkä niitä omista ja pidän vain yhdestä tietystä Palmoliven suihkusaippuasta. Tuon, nestemäisen käsisaippuan, hammastahnan ja shampoon lisäksi en taida muuta ns. kosmetiikkaa edes käyttää tai omistaa. Tuo SER-romun poisvienti
Oletko Facebookissa ja oletko katsonut siellä oman kaupunkisi ryhmästä, onko joku halukas viemään ser-jätettä pientä maksua vastaan pois? Esim. töitä kaipaava nuori tai joku rahaa keräävä urheiluseura? Tai voisitko kysyä naapurilta apua asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita on vaikea tai mahdotonta löytää. Kynttilöistä en pidä, enkä niitä omista ja pidän vain yhdestä tietystä Palmoliven suihkusaippuasta. Tuon, nestemäisen käsisaippuan, hammastahnan ja shampoon lisäksi en taida muuta ns. kosmetiikkaa edes käyttää tai omistaa. Tuo SER-romun poisvienti
Mulla on sama tilanne. Tää on jännä juttu, että kun on virtaa ja motivaatiota karsia tavaraa, syön paljon järkevämmin ja terveellisemmin. Sit kun sorrun ostamaan herkkuja, tyssää karsiminenkin. Ja siinä ksäikädessä kulkee myös mun mieliala ylös alas. Oonkin alkanut miettiä, että pitääkö mun kokeilla laihduttaa tavaroiden avulla eli karsin turhat tavarat niin karsin samalla huomaamatta turhat kilot.
Mä oon nyt järjestelmällisesti käyttänyt mun vitamiini ym purkkeja loppuun ja yhden oonkin saanut jo tyhjäksi. Onnistumisen fiiliksen lisäksi oon saanut paremman voinnin ja kynnet pysyneet hyvässä kunnossa.
Lisäks oon ottanut olkkarin pöydälle käsirasvapurkkeja tehokäyttöön. Illalla suihkun jälkeen kun istahdan sohvalle katsomaan telkkaria, tulee herkemmin rasvattua kädet ja jalat kun purkki on siinä nenän edessä. Oon saanut näin käytettyä pois purkkeja, jotka avattu ja vain osittain käytetty. Oon käyttänyt jaloille myös niitä käsirasvoja, kun jalkarasvat loppui, kun päätin ostaa uutta vasta kun nää muut vanhemmat purkit käytetty loppuun. Sopimattomat kasvorasvatkin on toiminut hyvin vaikka rintakehän tai käsivarsien rasvoina ja kuluneet nopeasti pois.
Olen myös huomannut, että kodin siisteys ja tavaramäärä vaikuttaa suoraan omaan jaksamiseen. Olen paljon pirteämpi ja jaksavampi kun on siistiä. Silloin myös jaksaa karsia paremmin.
Sotkuna on nyt laatikoita olkkarissa. Yhdessä on löytyneitä parittomia hanskoja, sukkia, ihan kaikkea epämääräistä. Laitan sinne aina kun löytyy joku ja käyn läpi viimeisenä.
Yhteen olen laittanut tekstiilikierrätystä, siirrän muovipusseihin kun laatikko on täysi. Laatikossa pysyy välivaiheen avulla siistimmin pinossa.
Muutamassa on kirppikselle menevää tavaraa, lähtee ihan juuri pois.
Tänään itsensä konmaritti lautanen, joka hajosi mikrossa sirpaleiksi. Tein siis mikropopparia, popparipussi lautasen päällä. Yhtäkkiä vaan kräks, lautanen hajosi useampaan osaan. Tosi outoa ja oli vielä Iittalan lautanen. Ei olis kyllä tarvinnut hajota, niitä oli muutenkin vain kuusi ja ne on mun ainoat isot lautaset
Äsken tuli portaiden alla vastaan aivan jumalattoman iso hämähäkki. Pelkään niitä kuollakseni ja puistattaa edelleen. Kummasti tuli motia saada tuo portaiden alus ja koko aulatila tyhjäksi. Yök!
Vierailija kirjoitti:
Tänään itsensä konmaritti lautanen, joka hajosi mikrossa sirpaleiksi. Tein siis mikropopparia, popparipussi lautasen päällä. Yhtäkkiä vaan kräks, lautanen hajosi useampaan osaan. Tosi outoa ja oli vielä Iittalan lautanen. Ei olis kyllä tarvinnut hajota, niitä oli muutenkin vain kuusi ja ne on mun ainoat isot lautaset
Äsken tuli portaiden alla vastaan aivan jumalattoman iso hämähäkki. Pelkään niitä kuollakseni ja puistattaa edelleen. Kummasti tuli motia saada tuo portaiden alus ja koko aulatila tyhjäksi. Yök!
Mä kans vähän pelkäön hämppiksiä, mut oon aina tyytyväinen kun sellaisen kotona nään. Ne syö tuholaisötökät ym muut öttiäiset, niin pidön hämppiksiä hyviksinä ja annan elää kunhan pitävät muhun etäisyyden.
Mä en oo tänään onnistunut tekemään poistoja ollenkaan, mut huomiselle ois yhdet kirppiskaupat sovittuna.
Yksi pusero poistoihin. Sekin pitkin hampain. Muistan kun ostin ja se oli mielestäni niin kaunis mutta nyt huomaan että vaatii aina silitystä, kaula-aukko on liian avoin ja pusero on jo vähän tiukkakin. Vien hyväntekeväisyyteen ja yritän unohtaa. Painoni on vaihdellut tosi paljon aikuisiällä. Minulla on vaatteita koossa 40,42 ja nyt 44. Ärsyttää kun en saa laihdutusta vauhtiin. Toivon toki että joskus vielä. Saisin tosi paljon mieleisiä vaatteita käyttöön. Nyt sinnittelen näillä 44-kokoisilla. En esim ostanut uutta talvitakkia (tässä kohtaa vuotta tosi hyvä niin !) ja nyt yritän sitkutella tämän kevään ilman fiksumpaa välikausitakkia (ulkoilutakkeja löytyy ja ponchoja, pitkiä villatakkeja ym). Mutta tämmöistä tää nyt on kun yritän pärjätä sillä mitä on. Rahasta tämä ei ole kiinni vaan siitä että en tahdo lisätä vaatemäärää. Huomaan että mulle on tärkeää että saan rahoilleni mahdollisimman paljon vastinetta eli käyttökertoja vaatteelle. Ilahdun jos vien tekstiilikeräykseen 4 vuotta vanhat ahkerasti pidetyt reikäiset farkut. Ärryn jos luovun puserosta josta maksoin 40 euroa enkä pitänyt milloinkaan..Ja harmikseni tuollaisia "laput kiinni vaatteessa" on mulla kaapissa edelleen
En viitsi vastata vajaasti otsikoituihin avauksiin.
Tänään lähti 16 tavaraa poistoon, mikä tarkoitti että sain toisen kassillisen täyteen Konttiin vietävää tavaraa ja sain Kontti-reissun tehtyä. Siis kaksi ikea-kassillista lähti.
Tänään lähti:
Lapsen työpöydän ylimääräinen laatikko, hän ei halua sitä käyttää kun on kuulemma tiellä, jostain syystä olen sitä säilönyt kaapissa
Kauan sitten avattu rasva
Tekoripset, avaamaton paketti. En käytä tekoripsiä
Päiväpeitto, jota en tule enää käyttämään koska se imaisee itseensä kaikki koirankarvat
Muutamat housut ja neuleita
Kaulahuivi
Pöytälamppu
Kännykänkuori, käyttämätön
2 hiuspyyhettä, kukaan meistä ei käytä sellaisia
Lapsen kaapista kaksi vaatetta
Puhdistunut olo!
Tänään -10 lehteä. Vaatekaappiin pitäisi tehdä kevätsiivous mutta en jaksaisi edes ajatella sitä.
Jättikokoinen, pölyä keräävä lampunvarjostin sai väistää uuden, minimalistisen kattovalaisimen tieltä makuuhuoneesta. Jättivarjostin jatkaa palveluaan toisen omistajan hoivissa eli lahjoitin sen pois.
Kierrätysroskaa oli taas kertynyt liikaa, mutta sain ne vihdoin vietyä. Samoin palautuspullot.
Kotitöistä olen ehtinyt tehdä vain hätäisen imuroinnin eteisessä, pyykit ja tiskit. Keväiset kelit ovat innostaneet ulkoilemaan ja kodin projektit ovat tuntuneet vähemmän tärkeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi pusero poistoihin. Sekin pitkin hampain. Muistan kun ostin ja se oli mielestäni niin kaunis mutta nyt huomaan että vaatii aina silitystä, kaula-aukko on liian avoin ja pusero on jo vähän tiukkakin. Vien hyväntekeväisyyteen ja yritän unohtaa. Painoni on vaihdellut tosi paljon aikuisiällä. Minulla on vaatteita koossa 40,42 ja nyt 44. Ärsyttää kun en saa laihdutusta vauhtiin. Toivon toki että joskus vielä. Saisin tosi paljon mieleisiä vaatteita käyttöön. Nyt sinnittelen näillä 44-kokoisilla. En esim ostanut uutta talvitakkia (tässä kohtaa vuotta tosi hyvä niin !) ja nyt yritän sitkutella tämän kevään ilman fiksumpaa välikausitakkia (ulkoilutakkeja löytyy ja ponchoja, pitkiä villatakkeja ym). Mutta tämmöistä tää nyt on kun yritän pärjätä sillä mitä on. Rahasta tämä ei ole kiinni vaan siitä että en tahdo lisätä vaatemäärää. Huomaan että mulle on tärkeää että saan rahoilleni mahdollisimman paljon vastinetta eli käyttökertoja
Älä yritä laihduttaa, vaan syö vain vähemmän. Pian mahdut vanhoihin vaatteisiisi. Mä olin muutenkin jo normaalipainoinen, mutta silti kevenin kuutisen kiloa, kun vain aloin syömään säästösyistä vähemmän. Ruoka on niin kallista, että pienensin omia annoksiani lasten hyväksi. Nyt olen lähes alipainoinen jo, mutta taiankin lisätä esim perunaa omalle lautaselleni enemmän.
Valokuvia heitin pari kiloa juuri roskiin. Paljon huonoja vanhoja kuvia omasta nuoruudesta, matkoilta, juhlista, ihmisistä joita ei edes muista. Negatiivit säilytin, ja ne minikuvakoosteet joita ennen sai negojen mukana, näkee mitä filmeissä on. Ne saa lapset sitten heittää mun jälkeen roskiin.
Hyvät kuvat ja lasten kuvat säilytin.
Muutettiin muutama kuukausi sitten, ja tänään sain laitettua kahteen ikkunaan rullaverhot. Eli ne on nyt pois olkkarin nurkasta pyörimästä. Luulin, että pitäisi ostaa useampi uusi verho, mutta näyttää siltä että pitääkin ostaa vain yksi. Jee.
Alakerrassa olisi kaksi pientä lipastoa, joiden tavarat mahtuisivat muuallekin. Tavoitteena on tyhjentää ja myydä ne.
Myin viikonlopun aikana 5 vaatetta vintedissä. Paketoitu ja aamulla ärrän kautta eteenpäin
Mulla on aika sama tilanne. Tykkään kokeilla tuotteita ja käyttää eri tuotteita eri päivinä. Avattuja purkkeja saattaa olla paljon, mutta ei ne tosiaan vanhenemaan pääse. Välillä keskityn käyttämään jonkun tietyn pois, mutta useita purkkeja silti löytyy. Mä oon keränny kaikki yhteen pesuvatiin. Kun se alkaa pursuilemaan, on raja tullut vastaan. Vadissa saa purkit myös pysymään väärinpäin pystyssä, jotta saa jämätkin hyödynnettyä.