tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20825)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä lahjoitettavista roskista. Mietin mikä on se syy, miksi niitä ei voi vain heittää suoraan roskiin vaan lahjoittaa, ja siirtää se roskiin heittämisen vaiva toiselle.
Voiko selitys olla meidän muutaman sukupolven takaisessa pula-ajassa. Kun kaikki piti käyttää uudelleen että mitään ei menisi hukkaan. 44 syntynyt äitini tarjoaa rikkinäisiä ja tarpeetonta tavaraa ja kyselee että mitähän näistäkin voisi vielä tehdä. Olen yrittänyt saada häntä ymmärtämään, että vaikka niistä tekisikin jotain niin ei niille silti ole tilaa tai käyttöä. Ja että tavaraa on niin paljon, että sillä ei ole enää juuri mitään arvoa. Silti saan häneltä rikkinäisiä astioita, laukkuja ym. Ja hän tietää että ne ovat rikki. Aiemmin säilyttöin niitä jostain syyllisyyden tunteesta, mutta nyt laitan suoraan roskiin jos ei tule käyttöön. Hänenkin pitäisi karsia kovalla kädellä, koska muutto hissilliseen taloon olisi jo ajankohtainen. Olen yrittänyt kannustaa karsimaan ja esittänyt erilaisia näkökulmia sen tueksi.Sinun äitisi näkökulma on oikea eikä kyse ole liian tavaran hankkimisesta vaan siitä, että kaikki pitää käyttää loppuun. Voit etsiä vaikka mitä näkökulmia ja aina voidaan täällä muös psykologisoida, että jos on paha mieli jne. jne., niin on jotenkin enemmän ok raijata kaikki kaatikselle.
Tämä luontokatastrofi (oletteko huomanneet?) on käsillä, koska on kadotettu ymmärrys siitä, että jos luonnovaroja päädytään käyttämään on ensin vielä kerran harkittava. Sitten niitä on käytettävä, käytettävä, käytettävä.. kunnes ei enää voi ja vasta aivan viimeinen vaihtoehto on jäte. Kyseisen äidin nuoruudessa vielä rikkinäiset vaatteet paikattiin ja niistä tehtiin muuta, kuivahtanut ruoka tehtiin maukkaaksi jollain konstilla jne.
Tästä ajattelusta ei pidä päästä eroon vaan siihen pitää palata. Se, roska mitä nyt on, pitää saada asianmukaisesti käsittelyyn ja käyttökelpoinen käyttöön eri tavoin. Koko ajattelun pitää muuttua eikä oikeuttaa viime vuosikymmeninä opittua tuhoisaa ja ylsilökeskeistä toimintaa milloin milläkin minäkeskeisellä tekosyyllä - jotka vain pahentavat ihmisten ahdinkoa.
Tällä logiikalla jos minä syön lautaseni tyhjäksi niin kehitysmaiden lapsilla ei ole enää nälkä ja vastaavasti maailma pelastuu jos täytän kaikki kaappini puolikuntoisilla romuilla, joilla ei ole mitään käyttöä, enkä heitä koskaan mitään menemään. Koska sitä tavaraa tulee pyytämättä jatkuvasti lisää, niin jollain kohdalla se ei mahdu enää sisään. Mitä ehdotat että sitten teen?
Itse vien konttiin tai lähetyskirpparille ne mitkä on vielä käyttökelpoisia. Se on paras mihin pystyn. Karsiessani olen myös huomannut että aika iso osa turhista tavaroistani on niitä, jotka on minulle sysätty äitini tai jonkun muun sukulaisen toimesta, tai vuosien ja vuosikymmenien aikana saatuja hutilahjoja. Ja minun pitäisi säilyttää ne vaikka en ole niitä koskaan itse valinnut tai ostanut.
En siis ole sama joka heittää käyttökelpoista tavaraa roskiin, vaan se, jonka äiti raahaa pyytämättä jo valmiiksi rikkinäistä tavaraa, kun ei itse raaski heittää sitä roskiin. Korjaamiskelvottoman tavaran paikka on roskis minun taloudessani. Ei ole tilaa, osaamista, aikaa eikä kiinnostusta tuunata jokaisesta rikkinäisestä tavarasta jotain uutta, edelleenkin turhaa romua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään et siis dumppaa toisten vaivoiksi eikä ole minun tehtäväni keksiä toisten hiuslakoille kohteita (älä takerru yhteen esimerkkiin), mutta omieni on ja niin myös todella teen. Siitä siis nämä esimerkit eikä todellakaan kampaajan tarvitse mitään ottaa, mutta jos olisin opiskelija tai tekisin kotona hommia, voisin haluta.
Jos olisin vähävarainen, voisin ottaa vajan pullon hyvin vaikka sossuta ja kun olen ollut lomalla, olen useinkin käyttänyt hiustuotteita sieltä. Ravintolan vessassa tarjolla olevaa lakkaa olen nähnyt usein käytettävän jne.
Älä takerru yhteen esimerkkiin? Jonka siis itse annoit ja jatkoit siitä puhumista kahden kappaleen verran.
Ei, jos olisit lukenut viestini kunnolla, olisit nähnyt, että ehdotin vaikkapa sille hiuslakalle monta mahdollista kohdetta. Kuitenkin totesin, että a) kenenkään vastuulla ei ole ottaa sinun tai minun tavaraani b) on yksiselitteisesti meidän omalla vastuullamme, että meidän tavaramme ja niihin käytetyt luonnonvarat tulevat hyvin loppuun käytetyiksi. Näinollen minä annan esimerkin, mutta jokainen itse keksii ne kohteet ja tavat, jolla vastaa tavaroistaan.
Näin toimin itse eikä se ole vaikeaa. Jos en käytä/tarvitse jotain, myyn ja jos ei mene kaupaksi (tai ole myyntipotentiaalia), annan sille, joka huolii/tarvitsee jne. Mikä saakeli tässä on niin vaikeaa, että yksinkertainen asia vääntää rautalangasta?
Yrität väittää, että tavara on vastuullasi, mutta silti et käytä sitä loppuun, vaan dumppaat toisille.
Mikä näin yksinkertaisessa asiassa on sinulle vaikeaa? Yrität pestä mustaa valkoiseksi.
En ole tämä kirjoittaja mutta entäs kun lapsi kasvaa eikä vaate enää mahdu päälle, tai itselle tulee painoa päälle ja sama juttu, jalan malli muuttuu vuosien aikana eikä kengät enää istu. Ihmiset ja tilanteet muuttuu, onko siitä järkevää syyllistää?
Kokeilepa aluksi poistaa huushollista esim. 5 tai 10 tavaraa per päivä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään et siis dumppaa toisten vaivoiksi eikä ole minun tehtäväni keksiä toisten hiuslakoille kohteita (älä takerru yhteen esimerkkiin), mutta omieni on ja niin myös todella teen. Siitä siis nämä esimerkit eikä todellakaan kampaajan tarvitse mitään ottaa, mutta jos olisin opiskelija tai tekisin kotona hommia, voisin haluta.
Jos olisin vähävarainen, voisin ottaa vajan pullon hyvin vaikka sossuta ja kun olen ollut lomalla, olen useinkin käyttänyt hiustuotteita sieltä. Ravintolan vessassa tarjolla olevaa lakkaa olen nähnyt usein käytettävän jne.
Älä takerru yhteen esimerkkiin? Jonka siis itse annoit ja jatkoit siitä puhumista kahden kappaleen verran.
Ei, jos olisit lukenut viestini kunnolla, olisit nähnyt, että ehdotin vaikkapa sille hiuslakalle monta mahdollista kohdetta. Kuitenkin totesin, että a) kenenkään vastuulla ei ole ottaa sinun tai minun tavaraani b) on yksiselitteisesti meidän omalla vastuullamme, että meidän tavaramme ja niihin käytetyt luonnonvarat tulevat hyvin loppuun käytetyiksi. Näinollen minä annan esimerkin, mutta jokainen itse keksii ne kohteet ja tavat, jolla vastaa tavaroistaan.
Näin toimin itse eikä se ole vaikeaa. Jos en käytä/tarvitse jotain, myyn ja jos ei mene kaupaksi (tai ole myyntipotentiaalia), annan sille, joka huolii/tarvitsee jne. Mikä saakeli tässä on niin vaikeaa, että yksinkertainen asia vääntää rautalangasta?
Yrität väittää, että tavara on vastuullasi, mutta silti et käytä sitä loppuun, vaan dumppaat toisille.
Mikä näin yksinkertaisessa asiassa on sinulle vaikeaa? Yrität pestä mustaa valkoiseksi.
Oletko nyt oikeasti sitä mieltä että on parempi heittää vaikka kunnolliset sukset roskiin kuin yrittää etsiä niille jatkoaikaa lahjoittamalla ne organisaatiolle tai yksityishenkilölle? Vai vänkäätkö vain vänkäämisen ilosta? Vastuullisuus tarkoittaa myös sitä, että kun kunnossa olevalla tavaralla ei ole enää itselle käyttöä, sitä ei makuuta omassa varastossa niin kauan että se vanhenee ja muuttuu käyttökelvottomaksi, vaan se myydään tai annetaan eteenpäin.
Nimenomaan, annetaan sille tavaralle uusi elämä jonkun toisen käytössä ja näin jää yksi suksipari kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten toimia kun edessä, lähitulevaisuudessa, on iso muutto toiseen maahan? Siipalla on paha ocd ja kaikki romu, mitä on säästänyt, on tunnesidonnaista. Eli kaikkeen liittyy jokin muisto niin sen verukkeella ei voi mitään heittää pois.
Esim, yhdessä nurkassa kahdet rikkinäiset stereot. Vaatehuone lattiasta kattoon täynnä romua, mm vanhoja leluja mitä hänen aikuiset lapsensa ei halua säilyttää, niin isukki säästää kaiken kun on niitä muistoja. Omia romuja olen karsinut vuosien varrella ja sitä omaa maallista ei juuri ole enää jäljellä.
Miten saisi jonkun hyvän kompromissin aikaiseksi? ...äähSanoisin puolisolle suoraan että vuokraa romujaan varten varaston jonka maksaa ihan omista rahoistaan. Tulee muuttokin halvemmaksi kun ei ole turhaa tavaraa muutettavaksi. Lisäksi jos että ole vielä hommanneet asuntoa niin voitte ottaa pienemmän kun osa tavaroista ei lähde mukaan.
Joskus hamstraajalle tulee järki käteen kun lasket sille mitä ne romut tulee vuosien varrella maksamaan. Aikana, rahana, tilana, vuokrina, asunnon neliöinä, mielipahaa. Oisko tämä nyt sellainen ihminen jolle voisi riittää kun ottaisi kuvat kaikista tavaroista ja teettäisi kirjan. Voisiko sitten luopua.
Mulla oli sama ongelma, mutta järkeilin itseni eri perusteluilla luopumaan tavaroista. Nyt ollaan jo hyvässä tilanteessa.Tuo varastotilan vuokraaminenkin on joissain tapauksissa ihan järjetöntä. Jos tavarat jää vaikka viideksi vuodeksi sinne maksulliseen varastoon, tulee aika paljon hintaa siitä, että siellä hillotaan jotain sinänsä täysin arvotonta rojua ja maksetaan siitä koko ajan. Esim ystäväni järkyttyi, kun äitinsä oli varastoinut jotain vanhoja huonekaluja vuosikausia. Se varastointi tuli kalliimmaksi kuin mitä ne tavarat olivat koskaan maksaneet.
Todennäköisesti se tavaroiden muuttaminen toiseen maahan ja siellä asunnon neliöhinta on varmasti kalliimpi kuin se varasto. Sen lisäksi kaikki se mielipaha mitä sen tavaran pyöriminen tiellä aiheuttaa. Tässähän oli kyse siitä, että mies hilloaa vanhoja muistoesineitä jotka ovat vain tiellä. Järkeä tässä varastojutussa ei ole, mutta jos se mies ei suostu luopumaan niistä tavaroista, niin mitä vaihtoehtoja siinä enää on?
Ja tunnistan ongelman. Kun isäni kuoli niin selvisi, että neljäsosa hänen rahoistaan oli sulanut juuri tällaiseen varastoon. Varastoon, jossa oli mummoni jäämistöstä täysin arvotonta romua, suurin osa vielä homeessa eli kaikki piti hävittää. Olisin kyllä mielummin ottanut sen rahan. Isäni edunvalvoja oli tehnyt tällaisen ratkaisun, eikä siitä voinut valittaa. Voitte arvata miten paljon otti päähän.
Raportoin taas muuttosiivouksen keskeltä.
Pidin kirppispöytää viikon ajan ennen joulua ja välipäivinä ja siitä lähti todella paljon irtotavaraa - mm. kausivaloja, palapelejä, koruja, kosmetiikkaa (etenkin hajuvedet menivät nopeasti vaikka oli avattu) ja esim. avatuista kynsilakoista 7/9! Käyttämättöminä lojuneet kihartimet ja suoristusraudat menivät nekin. Laitoin kahdelle viimeiselle myyntipäivälle kaikki -50 %. Hyväkuntoisia vaatteita ja kenkiä meni silti vain muutamia joten vein loput läheiseen Fidaan.
Viime viikolla laitoin parvekkeen kuormalavasohvan ja kaksi tuolia ilmaiseksi Torille ja molemmat noudettiin yllätyksekseni parin päivän sisällä.
Eilen autollinen poikaystävä tuli apuun ja veimme vanhan tietokoneen ja kassillisen SER-jätettä Giganttiin sekä puretun hyllyn ja nuhjaantuneen maton Sorttiin, jonne jätteet pystyi ilmoittamaan ja maksamaan kätevästi etukäteen (hintaa noille tuli noin 4 €). Liian isolle sohvalle on nouto Fidasta varattuna ensi viikolle.
Tänään kävin taas kerran vaatekaappia läpi, sovitin osaa ja vein kaikki pieniksi jääneet ja huonosti istuvat vaatteet ja kengät kierrätykseen. Nyt henkarivaatteet mahtuvat kahden sijasta yhdelle tangolle ja kengät yhteen banaanilaatikkoon.
Suorastaan jo odotan että pääsen pakkaamaan ja näen eron edellisen muuton tavaramäärään nähden! :)
-Suihkugeeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku vinkata videoita tai instaa, joka painottuisi organisointiin ja siivoukseen, mutta ei minimalismiin?
Karsin kyllä itsekin roskat, käyttökelvottoman ja sellaisen, mitä en todella käytä. Enemmän kuitenkin haluan luoda pysyvän järjestyksen - enkä aio pyrkiä minimalismiin. En oikein jaksa katsoa siis videoita, joissa siihen pyritään.
Katsoin noita ketjussa mähiaikoina vinkattuja ja oli muutama ihan ok-video, mutta en nyt niin innostunut.
Esim. The Home Edit, niiden filosofia on että tavaraa saa olla kunhan se on järjestyksessä :D Netflixistä löytyy sarja, missä laittavat julkkisten ja tavisten kodeissa kaappeja järjestykseen, tosin omaan makuuni se oli liian amerikkalainen. Ovat julkaisseet myös pari järjestelykirjaa ja löytyy nettisivut ja insta.
Kiitos paljon! Joo, yritin katsoa Netflixistä jotain ja ei ollut makuuni. Oli varmaan tämä sama.
Olen ihan allerginen ehdottomuudelle ja sellaisille uskonnollisille piirteille. Fumio Sasaki kyllä menee, vaikka ärsyttää Steve Jobs -jankkaus ja muutama muukin juttu. Minimalismi sinällään ei ärsytä ja ymmärrön, että sopii joillekin. Mieluusti poimin itselle toimivat käytännöt ja ajatukset.
Katson ton The Home Editin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä lahjoitettavista roskista. Mietin mikä on se syy, miksi niitä ei voi vain heittää suoraan roskiin vaan lahjoittaa, ja siirtää se roskiin heittämisen vaiva toiselle.
Voiko selitys olla meidän muutaman sukupolven takaisessa pula-ajassa. Kun kaikki piti käyttää uudelleen että mitään ei menisi hukkaan. 44 syntynyt äitini tarjoaa rikkinäisiä ja tarpeetonta tavaraa ja kyselee että mitähän näistäkin voisi vielä tehdä. Olen yrittänyt saada häntä ymmärtämään, että vaikka niistä tekisikin jotain niin ei niille silti ole tilaa tai käyttöä. Ja että tavaraa on niin paljon, että sillä ei ole enää juuri mitään arvoa. Silti saan häneltä rikkinäisiä astioita, laukkuja ym. Ja hän tietää että ne ovat rikki. Aiemmin säilyttöin niitä jostain syyllisyyden tunteesta, mutta nyt laitan suoraan roskiin jos ei tule käyttöön. Hänenkin pitäisi karsia kovalla kädellä, koska muutto hissilliseen taloon olisi jo ajankohtainen. Olen yrittänyt kannustaa karsimaan ja esittänyt erilaisia näkökulmia sen tueksi.Sinun äitisi näkökulma on oikea eikä kyse ole liian tavaran hankkimisesta vaan siitä, että kaikki pitää käyttää loppuun. Voit etsiä vaikka mitä näkökulmia ja aina voidaan täällä muös psykologisoida, että jos on paha mieli jne. jne., niin on jotenkin enemmän ok raijata kaikki kaatikselle.
Tämä luontokatastrofi (oletteko huomanneet?) on käsillä, koska on kadotettu ymmärrys siitä, että jos luonnovaroja päädytään käyttämään on ensin vielä kerran harkittava. Sitten niitä on käytettävä, käytettävä, käytettävä.. kunnes ei enää voi ja vasta aivan viimeinen vaihtoehto on jäte. Kyseisen äidin nuoruudessa vielä rikkinäiset vaatteet paikattiin ja niistä tehtiin muuta, kuivahtanut ruoka tehtiin maukkaaksi jollain konstilla jne.
Tästä ajattelusta ei pidä päästä eroon vaan siihen pitää palata. Se, roska mitä nyt on, pitää saada asianmukaisesti käsittelyyn ja käyttökelpoinen käyttöön eri tavoin. Koko ajattelun pitää muuttua eikä oikeuttaa viime vuosikymmeninä opittua tuhoisaa ja ylsilökeskeistä toimintaa milloin milläkin minäkeskeisellä tekosyyllä - jotka vain pahentavat ihmisten ahdinkoa.
Tällä logiikalla jos minä syön lautaseni tyhjäksi niin kehitysmaiden lapsilla ei ole enää nälkä ja vastaavasti maailma pelastuu jos täytän kaikki kaappini puolikuntoisilla romuilla, joilla ei ole mitään käyttöä, enkä heitä koskaan mitään menemään. Koska sitä tavaraa tulee pyytämättä jatkuvasti lisää, niin jollain kohdalla se ei mahdu enää sisään. Mitä ehdotat että sitten teen?
Itse vien konttiin tai lähetyskirpparille ne mitkä on vielä käyttökelpoisia. Se on paras mihin pystyn. Karsiessani olen myös huomannut että aika iso osa turhista tavaroistani on niitä, jotka on minulle sysätty äitini tai jonkun muun sukulaisen toimesta, tai vuosien ja vuosikymmenien aikana saatuja hutilahjoja. Ja minun pitäisi säilyttää ne vaikka en ole niitä koskaan itse valinnut tai ostanut.
En siis ole sama joka heittää käyttökelpoista tavaraa roskiin, vaan se, jonka äiti raahaa pyytämättä jo valmiiksi rikkinäistä tavaraa, kun ei itse raaski heittää sitä roskiin. Korjaamiskelvottoman tavaran paikka on roskis minun taloudessani. Ei ole tilaa, osaamista, aikaa eikä kiinnostusta tuunata jokaisesta rikkinäisestä tavarasta jotain uutta, edelleenkin turhaa romua.
Pahoittelen, jos viestistäni sai jotenkin kuvan, että sinun pitäisi sukulaistesi tavaroista vastata.
Nimenomaan on kyse siitä, että jokainen opettelee vastaamaan omista tavaroistaan, hankkii tarpeeseen, pitää tavaroistaan huolta (tarvittaessa myös korjaa/korjauttaa) ja jos ei jotain enää tarvitse, mutta se on käyttökelpoista, hoitaa sen jatkokäyttöön.
Jatko pitäisi toimia niin, että vaikkapa rikkinäisestä paidasta napit irrotettaisiin ja käyttökelpoinen kangas voitaisiin käyttää uudelleen. Tätä varten pitäisi olla kanavia, joita kautta kangas menee eri suuntiin uudelleen käyttöön. Nyt monella paita, jossa on reikä tai yksi nappi puuttuu (laadukaskin tuote) menee roskiin. Tai nahkalaukku, josta on hihna katki jne.
Valmistajien taas pitää huolehtia siitä, että tavara on korjattavaa. Yhteiskunnallisella tasolla on huolehdittava siitä, että on kalliimpaa ostaa uutta kuin korjauttaa ja jätteeksi ei päädy sellaista, joka käy raaka-aineeksi. Tätä varten toki pitää moni toiminto järjestää uudelleen, kuten esimerkiksi tuo, että jos ostat pesukoneen, valmistaja/myyjä vastaa sen pitämisestä toimintakunnossa eikä 3 vuotta vanhaa hajonnutta konetta viedä kaatikselle.
Tottakai kannattaa miettiä hyvinkin tarkkaan mitä jatkossa ostaa ja pyrkiä käyttämään tavarat loppuun tai miettiä mitä vanhoille tekee, ennen kuin ostaa uutta.
Mutta se, että onko jollain nyt 50 kahvikuppia ja heittää jopa roskiin niistä 40 ja elää lopun elämäänsä niillä jäljelle jääneillä, ei ole mitään merkitystä luonnonkatastrofin tai muunkaan kannalta, missä ne 40 jo tehtyä mukia tai muuta viettää loput päivänsä, henkilön kaapissa vai kaatopaikalla vai kierrätyskeskuksen hyllyssä.
Jos voimavarat riittää, niin toki kannattaa kierrättää tai lahjoittaa ehjät tavarat. Voi vaikka kasata yhteen laatikkoon ja antaa jollekin kirppistelijälle.
Kaikilla ei vaan siihenkään voimat riitä. Siksi haluan korostaa, että se on tärkeämpää lopettaa turha ostelu ja luonnonvarojen holtiton käyttö, kuin murehtia sitä kuinka on nyt huono ihminen aiemmin tehtyjen valintojen perusteella.
Se, että et osta enää kiinakrääsää ja pikamuotia (kaupasta tai netistä) auttaa paljon enemmän kuin se, että podet huonoa omaa tuntoa roskiin laitetusta huonosta paidasta. Et voi tehdä jo tehtyä tekemättömäksi, voit vaikuttaa siihen mitä teet jatkossa!
Siivotkaa koti sellaiseksi paikaksi, että siellä on hyvä olla. Opetelkaa siihen ettei jatkuvasti tarvitse jotain uutta. Joskus voi tarvita jotain, löytyykö se kirpparilta, kierrätyskeskuksesta, torista tai laadukkaana kotimaiselta tekijältä? Opettakaa tätä myös lapsille. Käyttäkää energia siihen, eikä huonoon omaantuntoon siitä, mitä on heitetty roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Pidin kirppispöytää viikon ajan ennen joulua ja välipäivinä ja siitä lähti todella paljon irtotavaraa - mm. kausivaloja, palapelejä, koruja, kosmetiikkaa (etenkin hajuvedet menivät nopeasti vaikka oli avattu) ja esim. avatuista kynsilakoista 7/9! Käyttämättöminä lojuneet kihartimet ja suoristusraudat menivät nekin. Laitoin kahdelle viimeiselle myyntipäivälle kaikki -50 %. Hyväkuntoisia vaatteita ja kenkiä meni silti vain muutamia joten vein loput läheiseen Fidaan.
Viime viikolla laitoin parvekkeen kuormalavasohvan ja kaksi tuolia ilmaiseksi Torille ja molemmat noudettiin yllätyksekseni parin päivän sisällä.
Eilen autollinen poikaystävä tuli apuun ja veimme vanhan tietokoneen ja kassillisen SER-jätettä Giganttiin sekä puretun hyllyn ja nuhjaantuneen maton Sorttiin, jonne jätteet pystyi ilmoittamaan ja maksamaan kätevästi etukäteen (hintaa noille tuli noin 4 €). Liian isolle sohvalle on nouto Fidasta varattuna ensi viikolle.
Tänään kävin taas kerran vaatekaappia läpi, sovitin osaa ja vein kaikki pieniksi jääneet ja huonosti istuvat vaatteet ja kengät kierrätykseen. Nyt henkarivaatteet mahtuvat kahden sijasta yhdelle tangolle ja kengät yhteen banaanilaatikkoon.
Suorastaan jo odotan että pääsen pakkaamaan ja näen eron edellisen muuton tavaramäärään nähden! :)
-Suihkugeeli
Hyvä sinä! Hajuvedet olisin arvannut, mutta kynsilakat, wow! Pitäisiköhän itsekin ottaa pöytä. Mulla on muutamasta reissusta tuotuja, ihan avaamattomia, tosi kivoja kynsilakkoja, joita ei tule vaan käytettyä.
Mietin tuossa hiukslakkakeskustelussa, että ihan hyvin voisi samalla laittaa omaan pöytään saa ottaa -korin. Vanhemmillani on kerrostalossa tällainen ja sieltä kyllä menee lähes mikä vaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Suihkugeeli
Hyvä sinä! Hajuvedet olisin arvannut, mutta kynsilakat, wow! Pitäisiköhän itsekin ottaa pöytä. Mulla on muutamasta reissusta tuotuja, ihan avaamattomia, tosi kivoja kynsilakkoja, joita ei tule vaan käytettyä.
Mietin tuossa hiukslakkakeskustelussa, että ihan hyvin voisi samalla laittaa omaan pöytään saa ottaa -korin. Vanhemmillani on kerrostalossa tällainen ja sieltä kyllä menee lähes mikä vaan eteenpäin.
Kannattaa ehdottomasti laittaa hyvät kynsilakat eteenpäin! :) Menivät hyvin 1-2 €/kpl-hinnalla, nuo jäljelle jääneet kaksi kokeilen vielä ottaa omaan käyttöön. Myin myös pari hutiostos-luomiväripalettia kokeiltu-lapulla, pyyhin vanulapulla pinnat siisteiksi ja teippasin rasiat kiinni että pysyvät puhtaina.
-Suihkugeeli
Ymmärrän pointtisi. Silti edelleen ihmettelen, miksi ne 40 käyttökelpoista kahvikuppia pitäisi heittää ROSKIIN? Missä kulkee raja, milloin käyttökelpoista tavaraa saa heittää roskiin ja milloin ei?
Kaikesta voi vetää saman argumentin maailma ei pelastu nämä kupit pelastamalla, mutta eikö se juuri olisi seuraavalle sukupolvelle mallin näyttämistä, että todellakin osaisi kantaa vastuun omista rojuistaan mukaan lukien nämä esimerkkikupit?
Minulla on monia sukkia, joissa alkavia reikiä tai pieniä reikiä, mutta sukkis voi silti käyttää. Lajittelin sukat ehjiin ja rikkinäiisin, mutta käyttökelpoisiin. Otan nyt sukkia vain rikkinäisten kasasta, jotta saan ne lopulta täysin puhki ja näin pääsen niistä eroon. Vasta tämän jälkeen siirryn käyttämään ehjien sukkien kasaa. Toki jos tärkeitä menoja, joissa sukkia näytän vieraille, niin silloin otan sukkaparin ehjien sukkien kasasta käyttöön.
Oletteko ostaneet alemyynnistä?
Älä luovu mistään, älä osta mitään uutta. Käytä entiset loppuun. Jos sinulla on hyppynaru, jolla et enää hyppele, ala taas hypellä. Kanna vastuu aiemmista hankinnoistasi. Ole pitkäjänteinen ajattelussasi ja toiminnassasi.
Onko antaa neuvoa. Mitä itse tekisit? Minulla on toimiva ompelukone, joka vaatii huoltoa. Olin jo ehtinyt joulun alla päättää, että vien sen huoltoon. Se on kerran ennen ollut huollossa ja toiminut sen jälkeen aivan hyvin. Mutta sukulaiseni olikin laittanut korvan taakse tuon ompelukoneasian ja meni ostamaan uuden joululahjaksi. Olin kesästä asti jo vienyt hyvää mutta turhaa tavaraa kirppikselle ja huonoa tavaraa kaatopaikalle. Nyt ärsyttää että kontollani on kaksi ompelukonetta. Mitä kannattaisi tehdä? Huollattaa vanha ja myydä se sitten pois? Myydä se huoltamattomana pois? Vuokrata, pitkäaikaislainata tarvitsevalle vai mitä. Tilaa on vain yhden säilytykselle. Nyt tuo uusi vielä turhaa tilaa ja on ikävästi esillä. Että ärsyttää tuollaiset kun ostavat ilman, että kysytään tarvitsenko oikeasti jotain. Ostaja kuuluu suureen ikäluokkaan ja hänellä tuota rahaa on. Ostaa itselleenkin uutta vaikka vanhakin vielä toimii.
Kiitä siitä uudesta - hyvästä sydämestä se on annettu. Huollata vanha ja käytä molempia vähän aikaa, että tiedät kumpaa on helpompi käyttää. Pidä sitten se, joka on parempana tunnettu merkki, helppokäyttöinen ja jonka haluat pitää. Lahjoita se toinen vaikka seurakunnan keräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen että kuinka paljon se kierrättäminen lopulta maailmaa pelastaa, kun tavaran määrä koko ajan kuitenkin lisääntyy.
Tavarat pitäisi käyttää itse loppuun ja vasta sitten hankkia uusia.Öö.. kaikki ostavat kaikki tavarat uutena vs jotkut ostavat jotkut tavarat uutena. Kummassa tuotetaan enemmän tavaroita?
Jos viet huomenna 10 tavaraa kirpparille, yksikään tehdas ei tuota 10 tavaraa vähemmän.
Ootko tosissasi? Ei tietenkään mene noin mutta kun tarpeeksi moni lopettaa uuden ostamisen niin kyllä ne tuotantomäärät laskee. Ihan itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monia sukkia, joissa alkavia reikiä tai pieniä reikiä, mutta sukkis voi silti käyttää. Lajittelin sukat ehjiin ja rikkinäiisin, mutta käyttökelpoisiin. Otan nyt sukkia vain rikkinäisten kasasta, jotta saan ne lopulta täysin puhki ja näin pääsen niistä eroon. Vasta tämän jälkeen siirryn käyttämään ehjien sukkien kasaa. Toki jos tärkeitä menoja, joissa sukkia näytän vieraille, niin silloin otan sukkaparin ehjien sukkien kasasta käyttöön.
Mä käytän reikäiset sukat siivouksessa ja kengänkiillotuksessa. Aika pitkään ne kestää kyllä reikääntymättä ellei nyt kenkään satu terävä kivi.
Mä tuolla aiemmin pohdin niitä Muumimukeja kanssa. Katsoin, montako niitä mahtuu mukavasti niille varattuun hyllyyn, ja sitten valitsin yksi kerrallaan suosikit sinne. Jäljelle jääneet saivat lähteä. Myin sinne muumimukit rahaksi -sivustolle, vaikka tarjous oli mielestäni aika surkea, mutta pääsinpähän eroon niistä kuitenkin, olo tuntuu kevyemmältä! Kuinka kova työ olisi ollut yksitellen kaupitella huutonetissä, niin parempi että pääsi kerralla eroon vaikka rahaa tulikin vähemmän.