tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20825)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mut sheivaukseen sopii hyvin hiustenhoitoaine. Itselläni saippua+sheivaus saa ihon hilseilemään. 😊
Ylipäätään vähälle käytölle jäänyttä kosmetiikkaa voi käyttää myös muuten kuin mitä paketissa lukee. Hiuksille vääränlaisen shampoon voi käyttää kainaloiden pesuun tai sheivausaineena, kasvovoiteet voi käyttää kropalle, käsille ja jaloille, jos on ostanut tai saanut suihkusaippuaa tai käsisaippuaa jonka tuoksusta ei niin tykkääkään, sen voi käyttää vessanpöntön pesuun.
Hyvä vinkki! Itse käytän nestesaippuat ja suihkugeelit pöntön pesuun, pidän pumppupullossa pöntön vieressä niin voi päivittäin pesaista vessaharjalla ja tuoksuvalla pesuaineella pöntön.
Herkkäihoisena kaikki kasvoille sopimattomat voiteet menevät jalkarasvoiksi.
Sitten on niitä turhia ihonhoitotuotteita kuten silmänympärysvoiteet - minä käytän ne surutta koko kasvoille tai kosteusvoidetta myös (varoen) silmänympärysiholle. Kaulavoiteet ovat turhia. Myös pakaravoiteet (kaikki kosmetiikkafanit tunnistavat sen brassimerkin, joka myy kuuluissa pehvavoidetta isolla rahalla naisille). Jne.
Tuli tuosta hammasharjasta mieleen, että vaikka tavaramäärien hallinta on hyväksi niin oman terveyden hinnalla sitä ei kannata harjoittaa. Maalaisjärki päässä ja terveys edellä, ei kukaan syö sitä keltaista luntakaan. Vaikka siitä saisi vettä halvalla..
Vierailija kirjoitti:
Minä en erityisemmin pidä minimalisteista tässä ketjussa, mutta siitä en välitä, jos joku heittää tavaransa roskiin. Sinä et voi yhden asian perusteella väittää, että he ajattelevat vain omaa napaansa. Itse asiassa he saattavat hyvin ajatella muita, esim. perheenjäseniään, jotka ovat joutuneet elämään tavaravuoren sisällä. Raivaus ja lajittelu on hidasta, ja jollekin ihmiselle voi olla mielenterveyden kannalta helpompaa heittää tavarat pois kuin alkaa lahjoitella niitä eteenpäin. Kellään toisella ei ole oikeutta vaatia, että hänen pitäisi raivata hitaasti, jokaista esinettä käännellen ja sen merkityksiä miettien.
Kyllä se on pienempi paha, että sata suomalaista heittää tavaransa roskiin kuin että jatkavat elämäänsä niiden keskellä. Sillä ei ole mitään merkitystä suuressa mittakaavassa.
No onhan se oman navan tuijottelua, jos ajattelet, että juuri SINUN ei tarvitse kierrättää järkevästi vaan voit vaan survoa roskikseen. 🤔
Olen se, jolle vastasit. Et ehkä lukenut viestäni kunnolla. Siinä oli kohta, jossa puhuttiin mielenterveydestä. En aio syyllistää ihmisiä, jotka eivät lopulta jaksa kuin heittää tavarat pois. Suurin syyllinen on turhan ja huonolaatuisen tavaran tuottajat, eivät ostajat.
Muuta en viitsi sinulle vastata.
Youtubesta löytyi hyvä karsintakanava: The Carla Project, siinä on tavaran vähentämistä pilkottu inhimmillisen pieniin osiin ja kanavalla näkyy myös sitä inhimmillistä sotkua, kun aina ei jaksa olla supersiisti, se ei siltikään tarkoita että kotona olisi ns. terveydelle vaaralliset olosuhteet. Näistä videoista saan itse ainakin motivaatiota tarttua johonkin kaapin nurkkaan ja tehdä edes jotakin ja se monesti antaa lisätsemppiä käydä seuraavan kasan pariin. Tänään pakotin itseäni laittamaan ruokaa alusta asti( ja hyvää ruokaa tulikin seuraavaksi pariksi päiväksi), sen jälkeen sain viety roskat ja innostuin samalla reissulla kolaamaan parkkipaikan lumesta. Eli tänään syntyi hyvä kierre, toisina päivinä ei sitä kipinää sitten löydy ja sekin lienee inhimillistä.
Ennen kuin kukaan leimaa sekopääksi, päällepäin ei musta arvaisi, että tuskailen kotona sisäistä sotkumörköäni vastaan, olen töissä ja ulkoinen arki on hallinnassa. Viimeiset vuodet ovat olleet aika raskaita, muistakin kun näistä yleisistä maailmansyistä, niin kodin "orjallinen" hoitaminen on vain jäänyt tärkeyslistan häntäpäähän, kun arjesta selviytyminen vie aika paljon voimavaroja. Kotini kaaos ei ole pahemmasta päästä ja tunnissa (tai puolessa, vähän päivästä riippuen) tästäkin saa vierailukelpoisen. Anyway, hiljaa hyvä tulee ja älkää piiskatko itseänne liikaa, jos koko huusholli ei ole raivattu viikossa-kahdessa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en erityisemmin pidä minimalisteista tässä ketjussa, mutta siitä en välitä, jos joku heittää tavaransa roskiin. Sinä et voi yhden asian perusteella väittää, että he ajattelevat vain omaa napaansa. Itse asiassa he saattavat hyvin ajatella muita, esim. perheenjäseniään, jotka ovat joutuneet elämään tavaravuoren sisällä. Raivaus ja lajittelu on hidasta, ja jollekin ihmiselle voi olla mielenterveyden kannalta helpompaa heittää tavarat pois kuin alkaa lahjoitella niitä eteenpäin. Kellään toisella ei ole oikeutta vaatia, että hänen pitäisi raivata hitaasti, jokaista esinettä käännellen ja sen merkityksiä miettien.
Kyllä se on pienempi paha, että sata suomalaista heittää tavaransa roskiin kuin että jatkavat elämäänsä niiden keskellä. Sillä ei ole mitään merkitystä suuressa mittakaavassa.
No onhan se oman navan tuijottelua, jos ajattelet, että juuri SINUN ei tarvitse kierrättää järkevästi vaan voit vaan survoa roskikseen. 🤔
Olen se, jolle vastasit. Et ehkä lukenut viestäni kunnolla. Siinä oli kohta, jossa puhuttiin mielenterveydestä. En aio syyllistää ihmisiä, jotka eivät lopulta jaksa kuin heittää tavarat pois. Suurin syyllinen on turhan ja huonolaatuisen tavaran tuottajat, eivät ostajat.
En ole lainaamasi henkilö, ja ymmärrän hyvin että kun arki kuormittaa muutenkin ja on masennusta ja kaikkea, niin sitä voi haluta vaan kipata roskiin ylimääräisen ja unohtaa ne sen jälkeen. Kuitenkin, ei tavaran valmistajat tekisi niitä tavaroita jos kukaan ei niitä ostaisi. Ei kuluttaja voi ulkoistaa vastuuta omasta ostokäyttäytymisestään tavaran tuottajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään läpi eteisestä pipot, hanskat ynnä muut. Kolme vetolaatikkoa on jaoteltu seuraavasti: yksi lapselle, yksi minulle, yhdessä on epämääräistä sälää kuten heijastimet, uimalasit, istuinalustat jne. Ennen meillä oli pelkästään lapsen asusteille kaksi isoa koria ja olikohan vielä joku kolmaskin säilytyspaikka. Toki ennen oli kuravaatteita jne, mutta tuskin silloinkaan olisi tarvittu lukuisia hanskapareja ja useita pipoja.
Siivosin pois pikkulasten heijastinliivejä (meillä on yksi lapsi ja liivejä oli 4 kpl?? Miksi?), säärisuojat ja rikkinäisiä heijastimen osia.
Vielä pitäisi katsoa vaatekaapista kori, jossa on minun kaulahuivejani. Käytännössä käytän neljää kaula-asustetta: kahta eri kauluria (urheilu ja siisti) ja kahta kaulahuivia. Joskus nuorempana kaulahuiveja kertyi kamalasti ja tuli niitä käytettyäkin. Nyt tuossa korissa on jäljellä varmaan 5-6 paksua huivia ja muutama ohuempi. Ihmeen vaikea niistä on luopua. Olen katsonut ne läpi monta kertaa ja aina miettinyt, että tätäkin voisi käyttää ja täähän on kiva. Sitten en kuitenkaan käytä niitä. Aika paljon tilaakin vievät tuollaiset paksut talvihuivit.
Samaistun vahvasti kirjoittamaasi. Olen konmarittanut huiveja, kaulureita ja pipoja ym jo aiemmin, silti niitä riittää yhä. Ja lisäksi joskus johonkin huiviin suorastaan rakastuu eikä halua luopua siitä, kun se aikoinaan oli niin ihana. Nyt se voi olla jo kulunut, etkä enää käytä, mutta roskiin laittaminen.. se on vaikeaa. Onneksi olen oppinut ainakin olemaan ostamatta lisää koko ajan. Kaikenlaiset ihanan väriset talvihuivit, kaulurit, tekoturkispuuhkat (kyllä, kaikkea on löytynyt), pipot, hatut, baskerit, myssyt, hatut, lippikset, kesähatut.. puhumattakaan hansikkaista, lapasista, kynsikkäistä. Tässä on itselläni yhä sellainen pehmeä ja sokea kohta, jossa riittää työsarkaa.
Mulle huivit ja kaulaliinat on niin tärkeitä että ne jää, kaikki, vaikka muuten mulla on kaikki aika minimissä, parit aterimet, kolme mukia, kaksi lasia 2 syvää, 2 matalaa lautasta jne. ei oo vedenkeitintä, ei kahvinkeitintä, ei mikroa, eikä montaa muutakaan juttua,
ja juu onnistuu kun ei lapsia, ei perhettä,
mutta asiani koski noita talvi-asusteita, huiveista en luovu, eikä ne ees vie paljoa tilaa taiteltuna ja pinossa vaikka niitä olisi kymmeniä.
Itse kyllä oikeastaan myös käytän niitä melkein kaikkia, että eivät ole turhuutta.
Tuolla systeemillä menisi sata vuotta, ennen kuin saisin kaikki siivottua pois, siis ylimääräiset.
moi
Vierailija kirjoitti:
Youtubesta löytyi hyvä karsintakanava: The Carla Project, siinä on tavaran vähentämistä pilkottu inhimmillisen pieniin osiin ja kanavalla näkyy myös sitä inhimmillistä sotkua, kun aina ei jaksa olla supersiisti, se ei siltikään tarkoita että kotona olisi ns. terveydelle vaaralliset olosuhteet. Näistä videoista saan itse ainakin motivaatiota tarttua johonkin kaapin nurkkaan ja tehdä edes jotakin ja se monesti antaa lisätsemppiä käydä seuraavan kasan pariin. Tänään pakotin itseäni laittamaan ruokaa alusta asti( ja hyvää ruokaa tulikin seuraavaksi pariksi päiväksi), sen jälkeen sain viety roskat ja innostuin samalla reissulla kolaamaan parkkipaikan lumesta. Eli tänään syntyi hyvä kierre, toisina päivinä ei sitä kipinää sitten löydy ja sekin lienee inhimillistä.
Ennen kuin kukaan leimaa sekopääksi, päällepäin ei musta arvaisi, että tuskailen kotona sisäistä sotkumörköäni vastaan, olen töissä ja ulkoinen arki on hallinnassa. Viimeiset vuodet ovat olleet aika raskaita, muistakin kun näistä yleisistä maailmansyistä, niin kodin "orjallinen" hoitaminen on vain jäänyt tärkeyslistan häntäpäähän, kun arjesta selviytyminen vie aika paljon voimavaroja. Kotini kaaos ei ole pahemmasta päästä ja tunnissa (tai puolessa, vähän päivästä riippuen) tästäkin saa vierailukelpoisen. Anyway, hiljaa hyvä tulee ja älkää piiskatko itseänne liikaa, jos koko huusholli ei ole raivattu viikossa-kahdessa :)
The Carla Project on hyvä, samoin Tracy Akamine. Samalla näkee heidän ihan rehellistä elämää kivoissa paikoissa, toinen asuu Los Angelesissa, toinen Havaijilla.
Tupuliini kirjoitti:
Tuolla systeemillä menisi sata vuotta, ennen kuin saisin kaikki siivottua pois, siis ylimääräiset.
Kauemmin menee, jos ei tee mitään, koska keino on huono. Jostain on aloitettava, toisena päivänä saa tehtyä mainoskatkon ajan, toisena 30min ja ehkä joskus kokonaisen päivän. Tärkeintä on aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lainaamasi henkilö, ja ymmärrän hyvin että kun arki kuormittaa muutenkin ja on masennusta ja kaikkea, niin sitä voi haluta vaan kipata roskiin ylimääräisen ja unohtaa ne sen jälkeen. Kuitenkin, ei tavaran valmistajat tekisi niitä tavaroita jos kukaan ei niitä ostaisi. Ei kuluttaja voi ulkoistaa vastuuta omasta ostokäyttäytymisestään tavaran tuottajille.
Kyllä aika paljon kehitellään kaikkea sellaista, mitä ihminen ei tarvitse ja näin luodaan keinotekoisia tarpeita, esim. yhden munan keittimiä. Jos joku heikkotahtoinen sellaisen ostaa, onko tosiaan välttämätöntä viedä se kirpparille, josta sen ostaa joku toinen, jolle kyseinen vekotin myös päätyy kaapin perälle, kunnes hänen lapsenlapsensa siivoaa sen kuolinpesästä.... niin minne? Omaan kotiinsa?
Onko teillä sellaisia pieniä sekalaisia tavaroita joille ei tunnu olevan käyttöä, ei hyvää paikkaa mutta vielä ei raaski hankkiutua eroon kun ''jos sittenkin tulee tarve''.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä sellaisia pieniä sekalaisia tavaroita joille ei tunnu olevan käyttöä, ei hyvää paikkaa mutta vielä ei raaski hankkiutua eroon kun ''jos sittenkin tulee tarve''.
Hommaa sellasia pieniä pahvisia laatikoita, joihin laittaa yhteen kynät, toiseen patterit, sitten lamput, ompelutarvikkeet, lehtiöt, heijastimet, jne. ja maalarinteipillä tai muulla tarra kylkeen mitä laatikko sisältää,
itse tein tämän joskus kaikelle pikkusälälle ja huomasin kuinka mulla oli esim. kymmeniä kuulakärkikyniä, siis aivan liikaa, vein ne(kin) kirppikselle, kuminauhalla neljän kynän nippuihin ja hinnaksi 0,50€ meni samantien kaikki kaupaksi.
Päätin loppukesästä lahjoittaa pois mikroaaltouunini turhakkeena. Nyt, kun on ollut kaksi katkennutta luuta ranteessa kahden ja puolen viikon ajan, olen katunut päätöstäni.
Ruoka-aineiden käsittely ja kaupan pakkausten avaaminen eivät ole oikein onnistuneet yhdellä kädellä, joten nyt olisin halunnut ostaa valmiita mikroruokia ja eineksiä. Olisi ollut helppoa saada lämmitettyä ruoka nopeasti mikrossa lautasella, kun kattiloiden ja paistinpannujen tiskaaminenkin on todella vaikeaa yhdellä kädellä. Mitään apuvälineitä ei saa lainaksi, ja joudun selviämään kaikesta yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa sellasia pieniä pahvisia laatikoita, joihin laittaa yhteen kynät, toiseen patterit, sitten lamput, ompelutarvikkeet, lehtiöt, heijastimet, jne. ja maalarinteipillä tai muulla tarra kylkeen mitä laatikko sisältää,
itse tein tämän joskus kaikelle pikkusälälle ja huomasin kuinka mulla oli esim. kymmeniä kuulakärkikyniä, siis aivan liikaa, vein ne(kin) kirppikselle, kuminauhalla neljän kynän nippuihin ja hinnaksi 0,50€ meni samantien kaikki kaupaksi.
Kysyin kenkiä ostaessani, oliko kenkäkaupassa ylimääräisiä tyhjiä kenkälaatikoita, siis sellaisia, joita asiakkaat eivät olleet halunneet mukaansa. Sain ilmaiseksi muutaman kenkälaatikon, joille on ollut paljon käyttöä. En ehkä haluaisi itse maksaa pienistä säilytyslaatikoista.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lähes kaikilla on näitä ainakin välillä. Hyvän paikan puute varmaan tulee siitä, että eivät ole kovin tarpeellisia tai ns. kuulu oikein minnekään. Moni tällainen säläesine toisaalta on turhauttava ja ehkä jopa hankala hankkia (esim. tullut jonkun muun hankinnan yhteydessä) jos sitä sitten kuitenkin tarvitsee. En osaa sanoa mitään hyvää ideaa näihin. Minulla on pari paikkaa johon näitä "kasaan" ja ehkä kerran tai kaksi vuodessa käyn nämä paikat läpi. Ei mikään täydellinen systeemi mutta menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lähes kaikilla on näitä ainakin välillä. Hyvän paikan puute varmaan tulee siitä, että eivät ole kovin tarpeellisia tai ns. kuulu oikein minnekään. Moni tällainen säläesine toisaalta on turhauttava ja ehkä jopa hankala hankkia (esim. tullut jonkun muun hankinnan yhteydessä) jos sitä sitten kuitenkin tarvitsee. En osaa sanoa mitään hyvää ideaa näihin. Minulla on pari paikkaa johon näitä "kasaan" ja ehkä kerran tai kaksi vuodessa käyn nämä paikat läpi. Ei mikään täydellinen systeemi mutta menee.
Tuollaiset säläesineet voi laittaa varastotilaan tai yläkaapin perukoille vanhassa pahvilaatikossa, johon voi kirjoittaa "sekalaista sälää". Jos mitään laatikossa olevaa tavaraa ei tarvita tai kaivata pitkään aikaan, on varmaan ihan turvallista luopua laatikossa olevasta sälästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset säläesineet voi laittaa varastotilaan tai yläkaapin perukoille vanhassa pahvilaatikossa, johon voi kirjoittaa "sekalaista sälää". Jos mitään laatikossa olevaa tavaraa ei tarvita tai kaivata pitkään aikaan, on varmaan ihan turvallista luopua laatikossa olevasta sälästä.
Kuka sen sälän ostaa? Ei kukaan ja nyt kun on tullut selväksi, ettei mitään saa heittää roskiin, niin mammat dumppaavat pikkurojut kierrätyskeskusten ja kirppareiden riesaksi.
Sitten toisessa ketjussa kierrätyskeskus tuomitaan helvetin esikartanoksi, koska se käyttää pitkäaikaistyöttömiä työvoimanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä mintään ymmärrä. Teeskentelet vain ja samaan hengenvetoon tuomitset masentuneet, jotka eivät enää halua elää roskien keskellä ja käsket heidän kierrättä SINUN OMAN NAPASI takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen sälän ostaa? Ei kukaan ja nyt kun on tullut selväksi, ettei mitään saa heittää roskiin, niin mammat dumppaavat pikkurojut kierrätyskeskusten ja kirppareiden riesaksi.
Sitten toisessa ketjussa kierrätyskeskus tuomitaan helvetin esikartanoksi, koska se käyttää pitkäaikaistyöttömiä työvoimanaan.
Mistä lähtien tavarasta luopuminen on muka tarkoittanut samaa kuin sen myyminen tai lahjoittaminen? Kunhan lajittelee seka-, lasi-, metalli-, muovi-, ongelmajätteet, sälästä kyllä pääsee eroon laittamalla ne jäteastioihin ja -keräyksiin.
Samaistun vahvasti kirjoittamaasi. Olen konmarittanut huiveja, kaulureita ja pipoja ym jo aiemmin, silti niitä riittää yhä. Ja lisäksi joskus johonkin huiviin suorastaan rakastuu eikä halua luopua siitä, kun se aikoinaan oli niin ihana. Nyt se voi olla jo kulunut, etkä enää käytä, mutta roskiin laittaminen.. se on vaikeaa. Onneksi olen oppinut ainakin olemaan ostamatta lisää koko ajan. Kaikenlaiset ihanan väriset talvihuivit, kaulurit, tekoturkispuuhkat (kyllä, kaikkea on löytynyt), pipot, hatut, baskerit, myssyt, hatut, lippikset, kesähatut.. puhumattakaan hansikkaista, lapasista, kynsikkäistä. Tässä on itselläni yhä sellainen pehmeä ja sokea kohta, jossa riittää työsarkaa.