tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20730)
Vierailija kirjoitti:
No nyt olet.
Olisit edes perustellut väitettäsi. Ai niin, et voinut koska olit väärässä.
Meillä on tällainen ohjeistus kunnassa. Ehkä kunta on sitten väärärssä🤷
Jaa. Jos laitat vaikka vanhan likaisen tyynyn sekajätteeseen niin pakkaatko senkin muovipussiin?
En laita pihani roskikseen likaisia tyynyjä vaan vien ne jäteasemalle.
Jaa. Jos laitat vaikka vanhan likaisen tyynyn sekajätteeseen niin pakkaatko senkin muovipussiin?
Toki voit viedä tyynyt jäteasemalle mutta sekajäteastia on niille ihan yhtä oikea paikka.
Jos on ylimääräisiä joulukortteja tai askartelumateriaaleja joulukortteihin, nyt on oivallinen aika osallistua Siskot ja Simot Joulupostia ikäihmisille -hyväntekeväisyyskampanjaan ja tehdä joulukortteja vanhuksille! Joulukorttikeräys kestää 4.12 asti ja siskotjasimot.fi nettisivuilta löytyy ohjeet ja keräyspisteet.
Vierailija kirjoitti:
Toki voit viedä tyynyt jäteasemalle mutta sekajäteastia on niille ihan yhtä oikea paikka.
Entä sitten? Kysymys oli laitanko likaisen tyynyn muovipussissa roskikseeni ja vastaus on että en laita. En ole missään väittänyt etteikö sekajäteastia olisi oikea paikka. Jos olen niin lainaapa se kohta viestistäni.
Mä olen vaihteeksi ollut tyytyväinen, kun makkarin nurkan kirppis/lahjoitus/vinted/hävityskasa on häipynyt. Lastenvaatteet ja äitiysvaatteet vein lastentavarakirppikselle, naistenvaatteet ja yksittäiset kodintavarat Konttiin ja ne harvat tuotteet jotka jäivät myytäväksi Vintedissä, mahtuivat nyt hyvin kirppishyllylle kaappiin. Parista isosta hävitettävästä huonekalusta revin kankaat ja pehmusteet hävitykseen, ja puuosat palastelee puoliso paljun kamiinaan. Takaterassilla onkin nyt kuolleiden kalusteiden tungos, pitää varmaan kylpeä ahkerasti!
Toki urakka ei tähän lopu, mutta on se kyllä seesteisempi mieli nukkumaan mennessä, kun tavarakasat eivät huuda vieressä.
Tänään ei tullut yhtään poistoja, mutta tunsin tehneeni silti jonkinlaista tavaratyötä, eli välttelin tulevia poistoja. Kävin pitkästä aikaa Lidlissä ja siellä oli kaikenlaista jouluasiaa ja lahjaideoita lapsille. Onnistuin aika hyvin pysymään kuitenkin suunnitellussa lahjalistassa, ja palautin ylimääräiset heräteostot paikoilleen ennen kassalle menoa 😁
Onko kellään kokemusta, että leikkaisi sukan resorit pois ja vaikka siksakkaisi ompelukoneella? Meneekö sukka käyttökelvottomaksi ja alkaa purkaantua vai saako hyvät, puristamattomat sukat? Monia hyviä sukkia löytyis muuten, mutta resori puristaa.
Veikkaan että jos teet noin niin kävellessä sukka valuu kantapään alle kun ei ole resoria pitämässä sitä vartta paikallaan. Jos kokeilet asiaa niin tuu kertomaan tänne miten kävi!
Entä sitten? Kysymys oli laitanko likaisen tyynyn muovipussissa roskikseeni ja vastaus on että en laita. En ole missään väittänyt etteikö sekajäteastia olisi oikea paikka. Jos olen niin lainaapa se kohta viestistäni.
No toi tyyny nyt oli vaan yks hihasta vedetty esimerkki siitä että kaikkea sekajätettä EI TODELLAKAAN TARVI pakata muovipussiin niin kuin aiemmin väitit. Sehän olisikin aivan järjetön määräys! Vaikka siellä sinun kunnassasi tämmöinen määräys nyt sattuu olemaankin.
Ja mun mielestä tämä keskustelu voidaan lopettaa tähän kun kaikki nyt tietävät että paperiseen pussiin/kassiin voi pakata myös sekajätettä (ei märkää!).
Vierailija kirjoitti:
No toi tyyny nyt oli vaan yks hihasta vedetty esimerkki siitä että kaikkea sekajätettä EI TODELLAKAAN TARVI pakata muovipussiin niin kuin aiemmin väitit. Sehän olisikin aivan järjetön määräys! Vaikka siellä sinun kunnassasi tämmöinen määräys nyt sattuu olemaankin.
Ja mun mielestä tämä keskustelu voidaan lopettaa tähän kun kaikki nyt tietävät että paperiseen pussiin/kassiin voi pakata myös sekajätettä (ei märkää!).
Eiköhän tuollainen ohjeistus tule siitä, että valtaosa sekajätteistä on märkää, valuvaa ja haisevaa, kun roskiksessa menee kaikki iloisesti sekaisin. Varmasti on sellaisiakin valopäitä, jotka vuoraavat roskiksensa sanomalehdellä ja kippaavat irtoroskat sellaisenaan jäteastiaan.
No sinähän se valopää olet, kun tollaisen idean keksit.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta, että leikkaisi sukan resorit pois ja vaikka siksakkaisi ompelukoneella? Meneekö sukka käyttökelvottomaksi ja alkaa purkaantua vai saako hyvät, puristamattomat sukat? Monia hyviä sukkia löytyis muuten, mutta resori puristaa.
Veikkaan että jos teet noin niin kävellessä sukka valuu kantapään alle kun ei ole resoria pitämässä sitä vartta paikallaan. Jos kokeilet asiaa niin tuu kertomaan tänne miten kävi!
Mä päätin nyt tänään testata sukilla, mitkä jää käyttämättä kun resori puristaa niin. Noh, resorin leikkaaminen sai pientä lankahöttöä aikaiseksi, mutta en nyt kaiva ompelukonetta esiin. Varsi lähtee rullalle samaan tapaan kuin sukissa, joita myydään kiristämättöminä sukkina ilman resoria. En siis voisi itse käyttää näitä tiukkojen lahkeiden alla rullan vuoksi. Mutta saan myös taiteltua nämä siististi alas ja pysyy hyvin jalassa. Raportoin illalla, jos päivän aikana tilanne muuttuu ja sukat päätyvätkin roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei periaatteessa tavaranraivausta mutta sain vuosia turhanpanttina olleita vanhoja perittyjä astioita, lasisia pikkuvaaseja yms käyttöön kun aloin käyttämään niitä mm veskissä meikkisiveltimien ja meikkien yms kosmetiikan säilytyksessä, kynä- yms pikkusäläkippoina, isoon liemikulhoon olen laittanut joulukukka-asetelmia jne.
Mulla on vanha arabian maitokannu kukkienkastelukannuna. Nätimpi pitää esillä kuin muoviset "oikeat" kastelukannut, siinä se on samalla tasolla mun orkidean ja joulukaktuksen vieressä, käy ihan koristeesta.
Pitkästä aikaa kaivoin tämän ketjun esiin. Taidan liittyä mukaan kolmen tavaran poistoon. Yleensä olen tehnyt isompia raivauksia kerralla, esim. kaappi tai huone kerrallaan. Nyt ei ole siihen energiaa enkä saa oikein mitään tehtyä, mutta tavaraa pitäisi saada nurkista pois. Muutimme vuosi sitten, ja muuttojen myötä jää aina jotain tavaraa mitä ei uudessa kodissa tarvitsekaan, vaikka ovat sinänsä hyviä ja käyttökelpoisia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä päätin nyt tänään testata sukilla, mitkä jää käyttämättä kun resori puristaa niin. Noh, resorin leikkaaminen sai pientä lankahöttöä aikaiseksi, mutta en nyt kaiva ompelukonetta esiin. Varsi lähtee rullalle samaan tapaan kuin sukissa, joita myydään kiristämättöminä sukkina ilman resoria. En siis voisi itse käyttää näitä tiukkojen lahkeiden alla rullan vuoksi. Mutta saan myös taiteltua n
Helpointa on leikata resoriin pieni "halkio", siis pystysuuntainen resorin korkuinen viilto ja jättää resori paikalleen. Jos sukka on tosi kireä, viiltoja voi tehdä pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä päätin nyt tänään testata sukilla, mitkä jää käyttämättä kun resori puristaa niin. Noh, resorin leikkaaminen sai pientä lankahöttöä aikaiseksi, mutta en nyt kaiva ompelukonetta esiin. Varsi lähtee rullalle samaan tapaan kuin sukissa, joita myydään kiristämättöminä sukkina ilman resoria. En siis voisi itse käyttää näitä tiukkojen lahkei
Kokeilin noita viiltoja ensin, tein yhteensä kuusi, mutta ei se auttanut. Koko resori sitten pois ja vielä ainakin on hyvin pysynyt jalassa.
Pystyn itse käyttämään vain tuollaisia sukkia, joita joku on yrittänyt itse nyt tuunata liian kireistä sukista. Sellaisia on myynnissä ihan sellaisinaan sukkia myyvissä kaupoissa. Ihan Prismassakin on tuollaisia myynnissä. Vain tuollaisia voin oikeasti vain ostaa ja jos muita erehdyn ostamaan muita niin käyttämättä jäävät kun todellakin kiristävät niin paljon, että ihoon jää jälki ja veri ei oikein kulje kunnolla.
Nyt on itselläni taas vaihe, että inhoan kaikkia tavaroitani ja tekisi vaan mieli heittää kaikki pois. En tiedä, ehkä tämä johtuu hormoneista. En ole laittanut ylös sitä, milloin näitä tuntemuksia esiintyy. Ehkä pitäisi niin näkisin, että liittyykö tämä johonkin tiettyyn kierron vaiheeseen. En muutenkaan halua missään asiassa vedota hormoneihin tai pitää niitä tekosyynä mihinkään. Olen vastuussa itsestäni aina ja niin sen pitää ollakin riippumatta siitä, että, onko hyvä tai huono päivä.
Laitoin nyt roskapussiin vanhentuvan avatun paketin halpamerkin hapankorppuja ja pikapuuropusseja. Päiväys tosiaan noissa on lähellä, eikä noita kukaan syö. Ostan tilalle jonkun yhden eineshyllyssä myytävän Saarioisten tai Kokkikartanon puuron, joka varmasti syödään. Noita kuivakaapissa säilytettäviä puuropusseja tai varsinkaan jauhoja en varsinkaan enää ostele. Toki silloin pahimpana korona-aikana kaappi oli täynnä kotivarana kaikenlaista kuivamuonaa, mutta suurin osa noistakin päätyi lopulta roskiin. Suurin osa noista oikeasti ällöttää ja kun olen joutunut muuttamaan ruokavaliotani niin harva noista siihen lopulta edes sopii.
Käykö muilla tätä samaa, että kun päätätte alkaa karsimaan vaatteita niin kaikki näyttää niin kivoilta, että edelleen haluatte säilyttää tavoitevaatteina? Ärsyttää, kun niin tarmoa täynnä aloin käymään vaatteita läpi, mitä en ole käyttänyt kuin edellistalvena tai sitä edellisenä. Ja yhtäkkiä en muka voi mistään luopua, vaikka en edes mahdu suurimpaan osaan. Paljon sellaisia, jos laihtuisin 5-10kg niin näyttäisi kivalta. Näiden olemassaoloa en edes muistanut, joten eipä tässä nyt mitään äärimmäisen spesiaalia ole kyseessä. Mutta heti kun laitan henkariin kuvanottoa varten, alan mielessäni stailata ja miettiä kuinka kiva olisi käyttää. En kuitenkaan saa itseäni niskasta kiinni, että oikeasti pysyvästi laihtuisin ja saisin nämä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Käykö muilla tätä samaa, että kun päätätte alkaa karsimaan vaatteita niin kaikki näyttää niin kivoilta, että edelleen haluatte säilyttää tavoitevaatteina? Ärsyttää, kun niin tarmoa täynnä aloin käymään vaatteita läpi, mitä en ole käyttänyt kuin edellistalvena tai sitä edellisenä. Ja yhtäkkiä en muka voi mistään luopua, vaikka en edes mahdu suurimpaan osaan. Paljon sellaisia, jos laihtuisin 5-10kg niin näyttäisi kivalta. Näiden olemassaoloa en edes muistanut, joten eipä tässä nyt mitään äärimmäisen spesiaalia ole kyseessä. Mutta heti kun laitan henkariin kuvanottoa varten, alan mielessäni stailata ja miettiä kuinka kiva olisi käyttää. En kuitenkaan saa itseäni niskasta kiinni, että oikeasti pysyvästi laihtuisin ja saisin nämä käyttöön.
Itselläni ei ole tuollaisia ongelmia. Mielestäni koskaan ei saisi yksinkertaisesti ostaa liian tiukkoja ja niukkoja vaatteita, vaan olla armollinen itselleen ja ottaa se isompi koko, jos sitä ei ole niin jättää vaate kokonaan ostamatta ja suosia väljää mallia. Tällaiset vaatteet sallivat sen lihomisen ja vaate mahtuu silti päälle ja on yhä käyttökelpoinen. Nykyään vaatteet ovat myös niin huonoa laatua, että kannattaa myös varautua siihen, että vaate kutistuu pesussa. Jotain makkarankuorivaatteita tai paljettisia bailuvaatteita taas kukaan ei tarvitse yhtään mihinkään. Tuskin sellaista vaatetta tai tavaraa, jonka olemassaoloa ei edes muistanut ja jota ei käyttänyt ja jonka yllättäen löysi alkaa kaipaamaan, jos siitä luopuu.
Varsinaisen asian vierestä sitten ihmettelen suuresti sitä, miten paljon nyt näkyy kaupoissa näitä paljettihirvityksiä ja näitä on myös isoa kokoa. Toivottavasti kukaan ei noita ostaisi. Valitettavasti näin jossakin kaupassa jonkun ostavan tuollaisen. Siinä on sitten koti ja pesukone täynnä irronneita luultavasti muovisia paljetteja.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko sellainen yhtään, että asettaisit itsellesi määräajan, johon mennessä pitää joko mahtua niihin vaatteisiin tai sitten laitat ne pois?
En tiedä, onko siitä varsinaisesti mitään haittaakaan, jos kaapissa on "hyvän mielen vaatteita", joiden katselusta ja hypistelystä tulee hetkellistä iloa, kun kuvittelee joskus käyttävänsä niitä. Kunhan se on tosiaan iloa eikä ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko sellainen yhtään, että asettaisit itsellesi määräajan, johon mennessä pitää joko mahtua niihin va
Musta tuntuu, että oon antanu itselleni monta mahdollisuutta. Silti haluan antaa vielä kerran 🙈 päätin kuitenkin kolmen poiston hengessä laittaa kolme vaatetta myyntiin ja ne lähtee, jos joku ne ostaa.
Ei periaatteessa tavaranraivausta mutta sain vuosia turhanpanttina olleita vanhoja perittyjä astioita, lasisia pikkuvaaseja yms käyttöön kun aloin käyttämään niitä mm veskissä meikkisiveltimien ja meikkien yms kosmetiikan säilytyksessä, kynä- yms pikkusäläkippoina, isoon liemikulhoon olen laittanut joulukukka-asetelmia jne.