tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21950)
Vierailija kirjoitti:
50- luvulla olikin kauniita ja laadukkaita tekstiilejä. Mullakin äidin upeita pöytäliinoja. Ei vain tule oikein käytettyä, pelkään tahriintumista niin paljon.
Onko ne sitten parempi pitää vaan kaapissa käyttämättömänä kuin iloita niistä käytössä?
No ei tietenkään. Ei vaan tule otettua käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ällöän taas niitä -80 luvun verhoja. Siis erityisesti -80 luvun kaikkia kuoseja. Rimpsuisia valoverhoja, jotka vielä tampeilla yleensä sidottiin sivuun. Ja jotain pastellisia kukkakuvioisia yläkappa & alakappa- yhdistelmiä keittiössä, niissäkin yleensä jotain hörhelöä alareunoissa. Yleensäkin niitä värejä myös, persikkaa ja vaaleaa liilaa. Kantattuja kankaisia pöytätabletteja ja tuolin päälliset samaa sarjaa ym. Ja satiinisia verhoja, jotka vedettiin puhville. Oli yläkappaa ja sivuverho- yhdistelmää niissäkin. Satiinisia pussilakanoita ja tyynynpäällisiä. Pieniä kamalia koristetyynyjä sohvat täynnä.
Meillä ei ollut mitään näistä 80-luvulla. Ilmankos en tunnista 90-luvun hirvityksiäkään, ehkä meillä ei vain ollut niitä.
Siis ei meillä itselläkään ollut, mutta monilla oli ja meidän mummolassa oli. Meillä oli kotona aina suorat sivuverhot, yksiväriset vihreät ja talvella punaiset. Keittiössä oli aina ruutua.
Minä niin nautin, kun löysin komerollisen verhoja ja näin ne nyt uusin silmin. Kaikki lähtee kierrätyskeskukseen. Miksihän olin niitä jemmaillutkaan. Tästä keskustelusta inspiroituneena ne nyt lähtivät. En ole käyttänyt säleverhojen lisäksi mitään verhoja vuosiin. Tytär haluaa yhdet marimekon verhot ja ne otin erilleen. Tyhjään komeroon laitan kirjahyllyn kirjat ja sitten saavat hakea kirjahyllynkin pois. Sen tilalle ei tulekaan sitten mitään. Aion vain laittaa huonekalut väljemmin. Kirjat aion lukea vielä kerran ja säästää vain lempparit. Tytär ottaa niistä kymmenkunta itselleen.
Meillä on aivan liikaa vuodevaatteita ja keräsin nyt kaksi muovikassillista poistoja. Vielä on aivan riittävästi settejä jäljellä vaikka iskisi vatsatauti koko perheelle. En halua, että vuodevaatteet pölyyntyvät säilytyksessä ja ovat sitten tunkkaisia, kun laitan ne sänkyyn. Mieluummin nopeampi kierto vähemmillä vuodevaatteilla.
Yksi lempparisetti vetelee viimeisiään ja jokaisen pesun jälkeen pelkään, että ovat hajonneet lopullisesti. Niistä en aio kuitenkaan vielä luopua.
Verhoista: meillä on olohuoneessa valkoiset sivuverhot, jotka pesen ja laitan aina heti takaisin ikkunaan. Lisäksi tyttären huoneessa on valkoiset valoverhot. Meillä on lisäksi kaikissa ikkunoissa sälekaihtimet. Verhoissa siis hyvä tilanne eikä vähennettävää ole.
Mukava huomata, että täällä on taas rakentavaa ja tsemppaavaa keskustelua. Innostuin taas itsekin jatkamaan projektia. Pysyttelen pois aina silloin, kun keskustelu muuttuu tyhjänpäiväiseksi jankkaamiseksi ja väittelyksi.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin 10 pientä tavarapoistoa eilen ja tänään tavoitteena toinen mokoma. Mietin onko täällä enää ketään muuta jolla on todella tavarapaljous kotonaan? Tavarakasoja ympäriinsä koska ne eivät enää mahdu säilytystiloihin?
Meillä oli, mutta ei ole enää. Nykyään kaikki mahtuu kaappeihin, ja osin kaapeissa on jopa väljää. Pienillä poistolla itsekin etenkin. Suht pitkään siinä meni, mutta kunhan poistoja tekee säännöllisesti eikä kanna samassa tahdissa tavaraa sisään, niin ennemmin tai myöhemmin tavarat mahtuvat taas kaappiin. Oleellista on tuo, ettei kärrää sisään uutta.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on 90-luvulta monta pöytäliinaa ja myös verhoja. Kaikkia käytän ja ovat jopa ihan hyvännäköisiä, osa Marimekkoa.
Mulla 50- luvulta alkaen, kauneimmat pellavaliinani ovat vanhoja, 80- luvulta myös muutama laadukasta paksua puuvillaa oleva persoonallinen, prinnttipöytäliina, joista en luovu. Olen tuo parissa kuukaudessa kodin läpikäynyt. Laukkuja ja kenkiä lähti myös kiertoon.
50- luvulla olikin kauniita ja laadukkaita tekstiilejä. Mullakin äidin upeita pöytäliinoja. Ei vain tule oikein käytettyä, pelkään tahriintumista niin paljon.
Laitoin kauniin vaalean liinan makuuhuoneen ikkunaan valoverhoksi. Se on juuri lasin kokoinen, valo siivilöityy kauniisti ja on hyvä näkösuoja.
Minulla on peritty kaunis valkoinen pellavaliina, jossa on reunassa käsinnyplätyt pitsit. Pitkään (yli 20 vuotta) säilöin sitä kaapin perukoilla, koska en raaskinut käyttää sitä. Nyt tavararaivausprojektissa se tuli esille, ja totesin vaihtoehtojen olevan: a) alan käyttää liinaa silläkin uhalla, että siihen tulee tahroja joita en saa pois, b) myyn tai lahjoitan liinan eteenpäin.
Kaapissa käyttöesineitä tyhjänpanttina säilömällä ottaa minusta vaan riskin, että esine päätyy aikanaan käyttämättömänä jätteeksi. Esine voi mennä pilalle ihan itsestäänkin, kun vuosikymmenien myötä materiaalit hapertuvat tai vesi/pöly/kosteus/lämpötilavaihtelut/tuholaiset tekevät tuhojaan (säilytyspaikasta riippuen). Tai jos esine selviääkin vuosikymmenien säilytyksestä, niin kuolinpesän raivauksessa moni hyväkin tavara päätyy helposti jätteeksi, kun raivaajilla ei ole siinä tilanteessa aikaa tai energiaa löytää kaikelle fiksua loppusäilytyspaikkaa.
Tuon oman pellavaliinani otin nyt itselleni juhlakäyttöön. Vaikken järjestä mitään juhlia, voin kattaa itselleni kauniisti. Kun pesin liinan ensimmäistä kertaa, tajusin kankaan kutistumisesta, ettei sitä ollut luultavasti kukaan koskaan pessyt! Eli isotätini, joiden peruja se oli, eivät ilmeisesti myöskään raaskineet käyttää sitä!
Vaikka olen itsekin aikanaan säilönyt vaikka mitä (kuten nyt tätä liinaakin yli 20 vuotta), niin nykyään ajattelen, että käyttöesineet kuuluvat tavalla tai toisella käyttöön. Tai ainakin esille, jolloin niistä voi nauttia esteettisesti. Kaapin perällä tai pimeässä varastolaatikoissa ne menevät vain hukkaan, jos ne eivät koskaan pääse sieltä esille ja käyttöön.
Nyt on jo koossa neljä muovikassillista poistoja odottamassa poisvientiä. Vien kassit huomenna, koska tänään ei ole tarvetta käynnistää autoa.
Todella hyvä saldo vaikka ajattelin ettei meillä juurikaan poistettavaa ole, mutta ovat näköjään vaan hyviä piilottelemaan kaappien kätköissä.
Sehän on selvää ettei tekstiilejä hävitetä jos ne on käytössä ja tai niistä tykkää. Vievät turhina vaan aika paljon tilaa. Mulla on pari sängynpeitettä joita välillä olen pyöritellyt, mutta edelleen ajatus siitä että sängyt voi halutessaan pedata päiväpeitoilla on mennyt sen yli että niistä hankkiutuisi eroon. Mikään pakko niitä ei ole hävittää sillä tilaa kyllä on, mutta vain yksi on käytössä lapsen huoneessa, kaksi muuta parisänkyyn sopivaa ovat olleet vuosia ja taas vuosia komerossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ällöän taas niitä -80 luvun verhoja. Siis erityisesti -80 luvun kaikkia kuoseja. Rimpsuisia valoverhoja, jotka vielä tampeilla yleensä sidottiin sivuun. Ja jotain pastellisia kukkakuvioisia yläkappa & alakappa- yhdistelmiä keittiössä, niissäkin yleensä jotain hörhelöä alareunoissa. Yleensäkin niitä värejä myös, persikkaa ja vaaleaa liilaa. Kantattuja kankaisia pöytätabletteja ja tuolin päälliset samaa sarjaa ym. Ja satiinisia verhoja, jotka vedettiin puhville. Oli yläkappaa ja sivuverho- yhdistelmää niissäkin. Satiinisia pussilakanoita ja tyynynpäällisiä. Pieniä kamalia koristetyynyjä sohvat täynnä.
Meillä ei ollut mitään näistä 80-luvulla. Ilmankos en tunnista 90-luvun hirvityksiäkään, ehkä meillä ei vain ollut niitä.
okei?
Vanhoja suvun Arabian kukkalautasia 30-luvulta tai 40-luvulta. Ei voi käyttää tai kultaukset haalistuu. Kannattaako yrittää myydä?
Mä käytän arabian lautasia kukkien alla ja kermakkoa kastelemiseen. Pohjassa lukee arabia helsingfors että kai nuo ihan aitoja ovat 😂
Te, joilla on kauniita liinoja ja pelkäätte tahriintumista. Laittakaa ne sitten semmoisiin paikkoihin, joissa ei ruokailla, kuten lipastojen tai tv-tason päälle ym.
Jos siis haluatte ne esille.
Mua on tänään(kin) ärsyttänyt mun työhuoneen levottomuus. Teen paljon etätöitä ja mun työhuoneessa on mm. kaikkea sekalaista kirppistavaraa, lapsuuden kodista tuotuja tavaroita joiden kohtalo on vielä epäselvä, kuolinpesästä tuotuja tavaroita, pyykkejä kuivumassa, imuri pyörimässä lattialla ym. Ajatukset harhailee kun katse osuu herkästi ympäröiviin tavaroihin ja olen jatkuvasti ärsyyntynyt. Työpäivän jälkeen en kuitenkaan jaksa tarttua toimeen kun jotenkin haluaa sieltä huoneesta vain pois. Tekisi mieli vaihtaa järjestystä ja samalla käydä läpi ja karsia tavaraa. Keräilen usein pyykit pois päivän mittaan, mutta sitten uudet tulee tilalle ja työpäivä alkaa väistelemällä kuivaustelineitä ja raivaamalla reittiä koneen ääreen. Help!
Vierailija kirjoitti:
Mua on tänään(kin) ärsyttänyt mun työhuoneen levottomuus. Teen paljon etätöitä ja mun työhuoneessa on mm. kaikkea sekalaista kirppistavaraa, lapsuuden kodista tuotuja tavaroita joiden kohtalo on vielä epäselvä, kuolinpesästä tuotuja tavaroita, pyykkejä kuivumassa, imuri pyörimässä lattialla ym. Ajatukset harhailee kun katse osuu herkästi ympäröiviin tavaroihin ja olen jatkuvasti ärsyyntynyt. Työpäivän jälkeen en kuitenkaan jaksa tarttua toimeen kun jotenkin haluaa sieltä huoneesta vain pois. Tekisi mieli vaihtaa järjestystä ja samalla käydä läpi ja karsia tavaraa. Keräilen usein pyykit pois päivän mittaan, mutta sitten uudet tulee tilalle ja työpäivä alkaa väistelemällä kuivaustelineitä ja raivaamalla reittiä koneen ääreen. Help!
^ Ei kai tuolle mitään voi jos pyykin kuivaus on järjestetty työhuoneeseen. Käännä pöytä ikkunan eteen niin että katse osuu ulos eikä pyykkeihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Ei kai tuolle mitään voi jos pyykin kuivaus on järjestetty työhuoneeseen. Käännä pöytä ikkunan eteen niin että katse os
No mä en ihan tuohon päätynyt, vaan lounastauolla siirtelin osan tavaroista sivuun, jotta voin veivata huonekaluja. Sain isot kalusteet töiden jälkeen parempaan järjestykseen, jotta pyykkitelineet ei jatkossa jää kulkuväylälle. Kuivatetaan siis pääsääntöisesti kylppärissä, mutta nostetaan ennen iltapesua työhuoneeseen kuivumaan loppuun. Nyt tälle illalle on tiedossa vielä armotonta karsimista. Pöytää en halunnut ikkunan eteen, jotta patteri ja maisema ei peity.
Mulla on vielä tavarapaljous, mutta olen tyytyväinen, että olen saanut karsittua takeista suurin piirtein kaikki pois, mistä en enää pidä eli on vain lempparit jäljellä vaikka niitä paljon onkin. Kenkiä olen myös karsinut ja jäljellä on paljon, mutta enimmäkseen niitä mistä pidän. Oikeastaan vain muutamat kompromissikengät on kun mieleisiä en ole löytänyt tiettyihin käyttötarkoituksiin. Talvikengät on mieluisia mutta kesäkengät ikuisuusongelma kun toinen jalka kokoa 37 ja toinen 37,5, joten otettava koko 38 joka on liian iso pienempään jalkaan ja muutenkin kun jalkani on kapeat niin mahdoton mennä nykyajan leveälestisillä. Muiden vaatteiden karsinta jatkuu.
Karsintani on sujunut muuten hyvin, mutta tuli pieni takapakki, kun aloin kaipaamaan verhoja, joista juuri luovuin..., että tämäkin on näköjään mahdollista. Kaikki uuden ostohalut on kyllä menneet.
Työhuoneen "armoton karsija" täällä. Ei se niin armotonta menoa ollut, vaan kyllä se hyvin pitkälti tunnetavaroiden käsittelyyn meni. Jonkin verran sain kuitenkin roskia pois ja kaapeista, joille en hetkeen ole päässyt kun tavaraa edessä, tein löytöjä ser kierrätykseen, mm. taivaan vanhat kuulokkeet, läppäri ja hiiri sekä kaksi rikkinäistä radiota. Päätin olla rohkea ja tein 10 ilmoitusta toriin näistä vuosikymmeniä säästämistäni tunnetavaroista. Kolme meni kaupaksi alle 10 minuutissa ja vähän jo meinasi iskeä paniikki että perunko sittenkin. Mut sit päätin et ne lähtee, jäljelle jää vielä ihan liikaa. Vein samantien postiin etten voi aamulla olla taas eri mieltä.