tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20637)
Miesystävän kanssa ostettiin jo tekemistä ensi vuodelle. Hän sai virikettä 400, minä 240 e, jostamaksan puolet. Sain myös työkaverini virikkeen käyttöön, maksoin vain sen 120 e hänelle.
ostettiin kummatkin 2 lippuaa Pori Jazziin, Altaalle Samun keikalle, museokortteihin vuosi lisää aikaa. Ei montaa sekuntia kestänyt, kun oli saldo tyhjennetty
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta löytyy myös omasta painostani ja olen siis isokokoinen. Toivottavasti karsiminen onnistuu ensi vuonna myös tältä kannalta eli onnistun laihtumaan syömällä vähemmän ja terveellisemmin ja jättämällä herkut kauppaan. Tässä säästyy rahaakin ja kunpa se ensi vuoden joulunajan usean vietto jossakin muualla onnistuu. Jos välillä tammikuu-marraskuu onnistuisinkin säästämään 50 euroakin niin siinä olisi jo 500 euroa johonkin pieneen joulumatkaan. Kai tuolla jotain jo saisikin. Lisäksi saan oletettavasti ensi vuonnakin veronpalautuksia suunnilleen saman verran kuin tänä vuonna niin ainakin sen jälkeen voisi jo jotain varatakin. Tämä on vain pohdintaa ja suunnitelmaa, joka tuskin johtaa mihinkään.
No kyllähän se johtaa, jos vain tarpeeksi haluat! Minulla ei ole ylipainoa, mutta jätin lokakuussa kaikki herkut pois, vaihdoin ne pähkinöihin. Pienensin ruuan annoskokoakin, koska oikeasti olen tullut täyteen jo puolesta määrästäkin. Nyt olen 6kg kevyempi. Enkä ole jäänyt mitään paitsi. Jouluksi on yksi pieni suklaarasia. Hyvää joulua minultakin kaikille ketjulaisille!
Vierailija kirjoitti:
Miesystävän kanssa ostettiin jo tekemistä ensi vuodelle. Hän sai virikettä 400, minä 240 e, jostamaksan puolet. Sain myös työkaverini virikkeen käyttöön, maksoin vain sen 120 e hänelle.
ostettiin kummatkin 2 lippuaa Pori Jazziin, Altaalle Samun keikalle, museokortteihin vuosi lisää aikaa. Ei montaa sekuntia kestänyt, kun oli saldo tyhjennetty
Kuulostaa hyvältä aineettomalta lahjalta!
Lisäksi olen vähän kateellinen työssäkäyvästä miehestä. Minä jouduin antamaan rahaa lahjaksi kroonisesti tulottomalle miehelle.
Mutta konmaritukseen - olen heittänyt pois sellaisia joulukoristeita, joita en käytä. Levollisempi tunnelma myös kotona, kun ei ole joka taso täynnä jotain koristetta
Miten ja missä vaiheessa vuotta olette ottaneet puheeksi sen, että ei aikuisille joululahjoja?
Meillä ei olla vielä päästy tähän. Jotenkin itse "pelkään", että jos otan asian puheeksi, niin etenkin vanhemmat ihmiset voivat asiasta loukkaantua, kokea, että heidän antamansa lahjat eivät "kelpaa".
Vierailija kirjoitti:
En sano sitä ääneen, mutta tänne uskallan kirjoittaa, että salaa jo odotan, että pääsen näistä joulukoristeista. Lasten iloksi olen laittanut runsaan joulun. On aito kuusipuu, piparkakkutalot, valot ja koristeet, joulutekstiilit, lasten ihanat askartelut. Itse rakastan yksinkertaista ja selkeää sisustusta ja sellainen meillä onkin joulun aikaa lukuunottamatta.
Ensi vuonna aion panostaa kokemuksiin. Ei mitään ihmeellistä, mutta pieniä päiväretkiä kotimaan kohteisiin. Hankin ePassi rahoilla museokortin ja aion ottaa siitä ilon irti. Aion käydä myös elokuvissa, kylpylässä, sukuloimassa ja mitä nyt vaan mieleen tulee.
Olen myös tyytyväinen ostotottumuksiini eli siihen, että jos jotain hankittavaa tulee niin aina ensisijaisesti pyrin ostamaan sen käytettynä esim. Torista, Vintedistä tai kirpparilta. Viimeisin hankintani oli jonkun käsityönä tekemät sisustustyynynpäälliset 2kpl Marimekon pellavakankaasta. Maksoin niist
Joulu ei ollut jo alkanutkaan, ja joulukoristeet jo ahdistivat?
Joskus tuntuu, että minimalismi menee joillakin tänne kirjoittaville vähän överiksi. Ei kai siitä nyt pitäisi tulla ärtymystä, jos kerran vuodessa on ne kuusipuut, piparkakkutalot ja lasten askartelut minimalistista sisustusta "pilaamassa".
Vierailija kirjoitti:
Miten ja missä vaiheessa vuotta olette ottaneet puheeksi sen, että ei aikuisille joululahjoja?
Meillä ei olla vielä päästy tähän. Jotenkin itse "pelkään", että jos otan asian puheeksi, niin etenkin vanhemmat ihmiset voivat asiasta loukkaantua, kokea, että heidän antamansa lahjat eivät "kelpaa".
Kuinka vanhoista ihmisistä tässä on kyse? Jollekin yhdeksänkymppiselle isomummulle tuskin kannattaa alkaa saarnata minimalismin iloista, eikä niistä joululahjoista tarvitse varmaan monta vuotta enää kärsiäkään.
Meillä mentiin tänä jouluna sillä linjalla että lapset sai jokainen kirjan, suklaata ja pelin (PS tai ihan oldschool pöytäpeli). Onhan siinäkin taas tavaraa. Itse en tarvinnut mitään joten suklaalla mennään😊
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä, eikä tavarapaljoutta pääse syntymään. Tuollaiset elämykset ovat niin paljon parempaa kuin jotkut lopulta turhat ja pölyä ja roskaa lisäävät tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta löytyy myös omasta painostani ja olen siis isokokoinen. Toivottavasti karsiminen onnistuu ensi vuonna myös tältä kannalta eli onnistun laihtumaan syömällä vähemmän ja terveellisemmin ja jättämällä herkut kauppaan. Tässä säästyy rahaakin ja kunpa se ensi vuoden joulunajan usean vietto jossakin muualla onnistuu. Jos välillä tammikuu-marraskuu onnistuisinkin säästämään 50 euroakin niin siinä olisi jo 500 euroa johonkin pieneen joulumatkaan. Kai tuolla jotain jo saisikin. Lisäksi saan oletettavasti ensi vuonnakin veronpalautuksia suunnilleen saman verran kuin tänä vuonna niin ainakin sen jälkeen voisi jo jotain varatakin. Tämä on vain pohdintaa ja suunnitelmaa, joka tuskin johtaa mihinkään.
No kyllähän se johtaa, jos vain tarpeeksi haluat! Minulla ei ole ylipainoa, mutta jätin lokakuussa kaikki herkut pois, vaihdoin ne pähkinöihin. Pienensin ruuan annoskoko
Kuulostaa hyvältä ja hieno saavutus. Itsestäni ei vaan taida olla tuollaiseen. Oma ongelmani on aina ollut ruoka ja syöminen ja siinä on taustalla myös psyykkisiä asioita, kuten yritys pahan olon hoitamiseen herkuilla. Nyt tilanteen on kuitenkin pakko muuttua kun se lihavuuden ylläpitäminen on jo itsessään oikeastaan kallista. Herkut maksavat paljon. Saisi se kaiken epäterveellisen ruoan ALV olla 25,5% ja terveellinen ruoka nykyistä halvempaa.
En ole jouluihminen. Pesin tänään pyykkiä ja selvitin yhden täynnä olleen eteisen naulakossa riippuneen kassin. Kohta lähden viemään roskia ja saan samalla edes vähän raikasta ilmaakin.
Olipa kiva joulu ja tämmöiselle tavaran karsijalle oikein osuvat lahjat: rahaa, lahjakortti, likööripullo, suklaata ja lasinen kynsiviila -en osannut viilaa edes toivoa mutta on tarpeellinen ja pieni. Ilahduin kovasti.
Nyt täytyy pitää pää kylmänä alennusmyynneissä. Minulla on hankintalista ja yritän kovasti pidättäytyä siinä. Joulun jälkeen jos saisi muutaman koristeen poistettua, kynttilän poltettua, niin olisi seuraavaksi jouluksi vähemmän esille laitettavaa. Koti näyttää ihan Tiimarilta (pullollaan pientä koristetavaraa), mutta olkoon pari viikkoa näin kerran vuodessa. Vuosien myötä kertyneitä koristeita kaikki. Uutta en osta. Kukat ja kuusen toki aina.
Aloin järjestellä komeroon jemmattuja tavaroita näin vapaapäivän kunniaksi. Kyllä sitä vain riittääkin, ihan itseäkin ihmetyttää, mitä kaikkea sieltä löytyy.
Ei ole tullut niin paljon poisheitettävää kuin oletin. Löysin useamman kestokassillisen vaatteita, jotka eivät aikoinaan sopineet ylle, nyt sopivat ja ovat kuin uusia. Kai se on säästöä sekin, että ei tule uusia ostettua, kun alkaa näitä käyttämään.
Mutta paperia ja pientä tilpehööriä on kyllä tullut laitettua surutta roskiin. Kaikkea sitä säästääkin.
Meillä selvittiin joulusta kohtuullisin lahjoin. Sain pari kirjaa ja suklaata, juuri kuten toivoinkin. Miehelle ja lapsille tuli myös maltillinen määrä kirjoja, suklaata, lahjakortteja ja joitakin toivottuja vaatteita, joille on varmasti käyttöä. Kohta pääsee taas keräämään pieneksi jääneet vaatteet kierrätykseen pois uusien tieltä. Se on ihan kivaa puuhaa, kun kyllästyy lueskeluun ja suklaansyöntiin :)
Ensimmäinen joulu ilman lahjoja. Lapsenlapselle ostettiin toivottuja lahjoja, mutta muille ei mitään enkä saanut yhtään lahjaa. Tosi äiti toi kuitenkin tullessaan taas joulukoristeita, että ihan ilman tavaran lisäystä ei joulusta selvitty. Onhan se kuitenkin ihan eri asia kun saada kuusi erillistä lahjaa, joten edistystä on tapahtunut!
Kasikymppinen äitini ei ilmeisesti osaa tulla käymään ilman että ei toisi mitään. Se hänelle suotakoon, osan näistä voi laittaa kiertoon kun ei muista enää ensi vuonna mitä on tuonut. Meillä on kokonainen minimetsä pienistä erilaisista koristekuusista. Kaikki saatu äidiltäni. Ihan hauskan näköinen kunhan mahtuu kaappiin.
En saanut yhtään lahjaa ja hyvä niin. Tavaraa on muutenkin liikaa. En tiedä, ostanko alennusmyynneistä mitään, jos löydän erään tietyn tuotteen alennuksella niin sitten sen.
Minä sain suklaarasian ja itse ostin itselleni kirjan, jonka pistän kiertoon kun olen sen saanut luettua viikonlopun aikana loppuun. Tänään jatkan joulutauon jälkeen tavaroiden karsimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen heitin pois olohousut jotka olin ostanut 90-luvulla jo mutta joita olin käyttänyt vähän. Kuminauha oli hapertunut ja vaikea korjata. Olo oli ristiriitainen. Miksi en käyttänyt useammin, mutta ehkä muutamia käyttökertoja kuitenkin tullut melkein 30-vuotiaille housuille ! Kun löydän hyvät farkut vien myös tekstiilikeräykseen nykyiset joissa reikiä ja rispaantumaa. Ne vaihdan uusiin ilolla; farkut ostettu 3 tai 4 vuotta sitten ja käyttö ollut erittäin runsasta.
Eniten harmittaa tietysti hutiostot jotka ovat kuin hukkaan heitettyä rahaa. Monessa vielä hintalappukin kiinni...Mutta onneksi olen nykyisin tarkempi ostaja. En osta mitään "ihan kivaa" ja värianalyysikin on nyt käyty !
Laitan nämä hutiostokset heti toriin myyntiin kun huomaan että olikin jotenkin vääränlaisia tai ei vaan tule pidettyä/käytet
Hutiostoja tulee sitä vähemmän, mitä vähemmän ostaa. Etenkin jos keskittyy yhtään ja miettii kolmannenkin kerran, onko tämä tarpeen ja kannattaako se hankkia nyt vai myöhemmin. Olen niin huono heittämään mitään pois, että pidän sitäkin tiukempaa kuria hankintapuolella. Nyt olen oikein tyytyväinen tähän, kun laihduttuani mahdun taas vaatteisiin, joista en ole raaskinut luopua.
Palautin tänään yhden lahjan takaisin kauppaan ja sain siitä rahat takaisin pankkitilille. Olen tyytyväinen, koska lahja oli hutiostos ja melko kalliskin vielä.
Intersportin alesta ostin lapselleni laadukkaan laskettelutakin ja toppahousut hyvällä alella. Tuli todellakin tarpeeseen.
Osan joulukoristeita olen jo siivonnut takaisin kaappiin. Tänään pitää pestä pyykkiä ja etsiä joululahjoille paikat. Herneet ovat likoamassa, jotta voin tehdä kinkun jämistä hernekeittoa.
Rakastan joulua, mutta kaikesta siitä yltäkylläisyydestä tulee ähky. Olen sydämeltäni minimalisti ja kaipaan seesteyttä, rauhaa ja selkeyttä.
Hurraa, sain joululahjaksi vain kuluvia asioita, kuten suklaata ja käsivoidetta :) Olemmekin läheisten kanssa samoilla linjoilla näissä asioissa. Varakkaampina vuosina meillä on ollut tapana antaa lahjaksi silloin tällöin elämyksiin tai matkoihin liittyviä asioita, mutta nyt kaikilla tuntuu olevan taloudellisesti tiukkaa joten keskitymme eniten viettämään aikaa yhdessä. Pidän erinomaisena joululahjana myös sitä, että aloimme eilen opiskella erästä itsenäistä tutkintoa yhdessä ystäväni kanssa ja saamme toisistamme tukea.
Tein myös joulun jälkeisen siivouksen ja nyt on hyvä rentoutua siistissä kodissa.