tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen vinkki tälle tavaranvaihtajalle, että tämän lahjojen vaihtamisruletin jälkeen lahjaksi annetaan vaan suosikkikaupan tai S-ryhmän tai K-ryhmän lahjakortteja ja lahjan saajan suosikkielintarvikkeita, kuten kahvia, suklaata, joku lahjakori esim. kalatuotteita tai vastaavaa lahjan saajan suosikkituoteita. Vaivihkaa voi selvittää, mitä nämä suosikkituotteet ovat. Tuotteet lahjan saaja varmasti syö kun ovat suosikkituotteita ja tuo ns. lahjakori voi olla myös joku vähän hienompi kestokassi niin, että sekään ei kaappeja täytä. Sellaisiakin on saatavilla.
Eiköhän kaikki tiedä, että on hienompiakin kestokasseja. Ja sanotaanko näin, että meillä ainakin kaapit ihan pursuaa näitä hienompia kestokasseja.. ihan paperikassissakin voi ruokalahjojoja antaa. Vaikka jouluaiheisessa jouluna.
Sellaisiakin on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen vinkki tälle tavaranvaihtajalle, että tämän lahjojen vaihtamisruletin jälkeen lahjaksi annetaan vaan suosikkikaupan tai S-ryhmän tai K-ryhmän lahjakortteja ja lahjan saajan suosikkielintarvikkeita, kuten kahvia, suklaata, joku lahjakori esim. kalatuotteita tai vastaavaa lahjan saajan suosikkituoteita. Vaivihkaa voi selvittää, mitä nämä suosikkituotteet ovat. Tuotteet lahjan saaja varmasti syö kun ovat suosikkituotteita ja tuo ns. lahjakori voi olla myös joku vähän hienompi kestokassi niin, että sekään ei kaappeja täytä. Sellaisiakin on saatavilla.
Et sitte lue tarkemmin..
Antakaamme tulevana jouluna lahjoiksi mariskooleja, muumimukien triplakappaleita, Sarpanevan patoja, hienompia kestokasseja sekä joulukakkujen aluslautasia lukematon määrä. Lämmin tunne täyttää oman sydämen ja roju ystävän komeron.
Vierailija kirjoitti:
Antakaamme tulevana jouluna lahjoiksi mariskooleja, muumimukien triplakappaleita, Sarpanevan patoja, hienompia kestokasseja sekä joulukakkujen aluslautasia lukematon määrä. Lämmin tunne täyttää oman sydämen ja roju ystävän komeron.
No mikä kellekin on rojua. Meillä tehdään sitten kai ruokaa rojupadassa, kerätään rojumukeja ja laitetaan pähkinöitä rojumaljaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla kateellinen. Se on rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä kellekin on rojua. Meillä tehdään sitten kai ruokaa rojupadassa, kerätään rojumukeja ja laitetaan pähkinöitä rojumaljaan.
Ei merkki tai merkittömyys tavaraa pahenna. :D Et kai pois ole tarvitsemiasi tavaroita antamassakaan?
Olen sairaana. Havaitsin kaiken kurjuuden keskellä miten helppo on sairastaa kodissa jossa on avaraa ja selkeää. Kipeänä ei tarvitse repiä kaapeista tavaraa ja jättää kaaos lojumaan kun ei jaksa siivota. Nyt helppo kertoa auttajillekin mistä löytyy esim kuumemittari.
Todellakin sain uutta puhtia taas karsimiseen.Siistillä kodilla on iso merkitys kun tavara ei ärsytä vaan voi keskittyä paranemiseen
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaana. Havaitsin kaiken kurjuuden keskellä miten helppo on sairastaa kodissa jossa on avaraa ja selkeää. Kipeänä ei tarvitse repiä kaapeista tavaraa ja jättää kaaos lojumaan kun ei jaksa siivota. Nyt helppo kertoa auttajillekin mistä löytyy esim kuumemittari.
Todellakin sain uutta puhtia taas karsimiseen.Siistillä kodilla on iso merkitys kun tavara ei ärsytä vaan voi keskittyä paranemiseen
Tämä. Kyse voi olla myös loukkaantumisesta, vesivahingosta, kodin tuholaisista, tai muusta isosta tai pienestä ongelmasta, on hyvin paljon helpompaa toimia kun tavaraa ei ole nurkat ja kaapit täynnä, tietää mitä omistaa ja mistä se löytyy. Ei sitä oikein edes tajua ennen kuin itse joutuu sellaiseen tilanteeseen, missä tavarapaljous ei ole vain visuaalinen häiriötekijä. Silloin toivoo että olisi jaksanut karsia tavaraa sekä olla paljon kriittisempi sen suhteen mitä ostelee, niin ei tarvitse harmitella esimerkiksi sitä että joutuu heittämään lähes käyttämättömiä kenkiä pilalle menneinä suoraan roskiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kyse voi olla myös loukkaantumisesta, vesivahingosta, kodin tuholaisista, tai muusta isosta tai pienestä ongelmasta, on hyvin paljon helpompaa toimia kun tavaraa ei ole nurkat ja kaapit täynnä, tietää mitä omistaa ja mistä se löytyy. Ei sitä oikein edes tajua ennen kuin itse joutuu sellaiseen tilanteeseen, missä tavarapaljous ei ole vain visuaalinen häiriötekijä. Silloin toivoo että olisi jaksanut karsia tavaraa sekä olla paljon kriittisempi sen suhteen mitä ostele
Ajattelen juuri noin. Ainahan kaikki liika on tiellä.
Näköään täällä on taas tajuttu joitakin viestejä tarkoituksella väärin ja pahoitettu mielensä. Tämä keskustelu alkaa muistuttaa jo monessa mielessä tämän palstan Salatut elämät-keskustelua.
En itse oikein ymmärrä, miksi joku haluaa panostaa kalliiseen ja painavaan merkkiuunivuokaan, jonka peseminen, säilytys ja hyvässä kunnossa pitäminen on vaikeaa. En myöskään ymmärrä, miksi joku tuollaista haluaa. Olen itse onnistunut tuhoamaan mielestäni aika normaalissa käytössä useamman Tefalin ja vastaavan halvemman metallisen uunivuoan ja tietysti se harmittaa, mutta olen samalla iloinen, että mitään huippukalliita vastaavia tuotteita ole hankkinut. Nuo Tefalitkin ovat kuitenkin kalliita. Joskus olen kokeillut painavaa ja ilmeisesti posliinista Arabian uunivuokaa ja sen käyttö vasta tuskaa olikin. Se kuumeni ja poltti, oli liian painava ja puhdistus oli lähes mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
En itse oikein ymmärrä, miksi joku haluaa panostaa kalliiseen ja painavaan merkkiuunivuokaan, jonka peseminen, säilytys ja hyvässä kunnossa pitäminen on vaikeaa. En myöskään ymmärrä, miksi joku tuollaista haluaa. Olen itse onnistunut tuhoamaan mielestäni aika normaalissa käytössä useamman Tefalin ja vastaavan halvemman metallisen uunivuoan ja tietysti se harmittaa, mutta olen samalla iloinen, että mitään huippukalliita vastaavia tuotteita ole hankkinut. Nuo Tefalitkin ovat kuitenkin kalliita. Joskus olen kokeillut painavaa ja ilmeisesti posliinista Arabian uunivuokaa ja sen käyttö vasta tuskaa olikin. Se kuumeni ja poltti, oli liian painava ja puhdistus oli lähes mahdotonta.
Jotkut tykkää designista. Miksi kukaan ostaa designvalaisinta tai merkkilaukkua, yhtä hyvin voi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tykkää designista. Miksi kukaan ostaa designvalaisinta tai merkkilaukkua, yhtä hyvin voi kysyä.
En ole itse ostamassa niitäkään, enkä ymmärrä noitakaan. Omistan kuitenkin esim. Iittalan astioita, Villeroy&Bochin aterimia ja Fiskarsin saksia ja olen pettynyt noiden huonoon laatuun.
Mulla on kauniit vuoat siksi että niissä voi uuniruuan nostaa suoraan pöytään vieraidenkin aikana. Kaikki eivät edes välttämättä ole kalliita.Enkä koe niiden ylläpidon olevan hankalaa kun pesen heti käytön jälkeen, käsin. Yksikään kokkipata tai uunikokkivuoka ei ole mennyt piloille ja käytössä ovat olleet monia vuosia. Tosin mulla onkin noita vuokia vähän liikaa muttei haittaa kun mahtuvat hyvin kaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavaran puljaaminen ei varmasti lopu koskaan, jos tosiaan omien tavaroiden lisäksi yrittää kirpputorilla myydä myös sukulaisten, naapureiden ja työkavereidenkin käytetyt tavarat. Olen todellakin kierrätyksen kannalla, mutta en esimerkiksi hahmota, miksi antaisin yhtenä vuonna seitsemälle eri henkilölle lahjaksi uunipadat. Kun halvalla sai?
Arabia maksaa varmaan keskimäärin 3 euroa heidän astiasta per kpl.
Pata maksoi vajaa 200 e kpl, eli jokaista varten on tosi paljon nähty vaivaa. Padat ostettiin täysin näillä second hand lahjakorteilla.
Jotenkin näen tämän patarouvan valehtelevan ja liioittelevan. Varmaan yhden padan ostanut kierrätysarabioillaan korkeintaan, jos sitäkään. Ehkä siihenkin saanut vain osan rahoista niistä. En tiedä miksi vain vaistoan näin..
Samoin. En usko kenenkään myyneen seitsemän sarpanevan padan edestä kierrätysarabiaa.
Apua, tuntuu että tulen hulluksi tavaroiden kanssa. Ihan hirveää miten paljon rahaa on mennyt kaikkeen tavaraan minkä piti tuoda iloa elämään mutta joka nyt vain ahdistaa olemassaolollaan ja vaatii käyttämään, pitämään huolta, puhdistamaan, kierrättämään, heittämään pois. Kaikki miljoonat kosmetiikkapurkit joita on pari kertaa kokeiltu ja sitten tungettu laatikon perälle, kalliit hajuvedet jotka menee pilalle kylppärin hyllyllä, joulukoristeet joita ei koskaan jaksa laittaa esille.
Onko kukaan täällä tehnyt tosi radikaalia elämänmuutosta tavaroidensa kanssa? Mallia melkein hamstraajasta minimalistiksi?
Vierailija kirjoitti:
Apua, tuntuu että tulen hulluksi tavaroiden kanssa. Ihan hirveää miten paljon rahaa on mennyt kaikkeen tavaraan minkä piti tuoda iloa elämään mutta joka nyt vain ahdistaa olemassaolollaan ja vaatii käyttämään, pitämään huolta, puhdistamaan, kierrättämään, heittämään pois. Kaikki miljoonat kosmetiikkapurkit joita on pari kertaa kokeiltu ja sitten tungettu laatikon perälle, kalliit hajuvedet jotka menee pilalle kylppärin hyllyllä, joulukoristeet joita ei koskaan jaksa laittaa esille.
Onko kukaan täällä tehnyt tosi radikaalia elämänmuutosta tavaroidensa kanssa? Mallia melkein hamstraajasta minimalistiksi?
Mä olen. Onnistuu, kun joka päivä tekee tavaratyötä, poistaa edes jotain.
Alkuun keräsin pois kaiken, joka kuului ihan sekajätteeseen. Kaiken maailman muka kivoja juttuja, joista joskus tuunaa jotain. Oikeasti ihan roskia.
Sen jälkeen keräilin kaikki kierrätettävät, eli paperit, pahvit, metallit ja lasit eli turhia virastopapereita, muka hauskoja pahvipakkauksia, metallisia karkkirasioita, kahvipurkkeja ja varmuuden vuoksi säästettyjä kivoja lasipurkkeja. Oikeasti arvokkaat peltipurkit säästin itselläni. Ne kaikki kaksi.
Sitten vein kierrätykseen kaiken, joka ehjää mutta ei arvokasta, etupäässä jotain huonekaluja, astioita ja kodintekstiilejä. Siis lahjoitin ne kierrätyskeskukseen ja hyväntekeväisyyskirppikselle.
Sitten laitoin myyntiin kivijalkakirppikselle kaikki vaatteet, jotka olivat liian isoja tai pieniä tai eivät yhtään oman maun mukaisia, mutta hyväkuntoisia. Samoin kaikki turhat tavarat. Koriste-esineet ja harrastusvälineet saivat kyytiä. En jättänyt niistä kuin yhden nuken lapsuudestani ja luistimet. Siis harrastan luistelua.
Kaikki lehdet saivat lähteä ja kirjoista ne, joita en enää aikonut uudestaan lukea vein kirjaston annetaan-hyllyyn. Kirjoja jäi yhden hyllymetrin verran.
Ystävien annoin valikoida koruista ja vaatteista myös, jos jotain halusivat. Vaihdeltiin samalla joitain asusteita keskenämme.
Nyt mulla on niukasti kalustettu pieni kaksio ja erittäin vähän mitään tavaraa. En kaipaa mitään mitä lahjoitin tai myin.
Haaveenani olisi muuttaa pieneen yksiöön, jossa olisi sauna, alkovi ja parveke. Kaksio on jotenkin epäsopiva mulle, kun olen aina vain tässä toisessa huoneessa tai keittiössä. Mulle riittäisi nyt hyvin n30 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen. Onnistuu, kun joka päivä tekee tavaratyötä, poistaa edes jotain.
Alkuun keräsin pois kaiken, joka kuului ihan sekajätteeseen. Kaiken maailman muka kivoja juttuja, joista joskus tuunaa jotain. Oikeasti ihan roskia.
Sen jälkeen ker
Tosi inspiroivaa, kiitos kun kerroit tarinasi! Tiedänkin nyt mistä aloitan huomenna.
se melkein hamstraaja elämänmuutosta kaipaava
No lue tarkemmin, niin ne meinaaki