Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20642)

Vierailija
17041/20642 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein illan pikasiivouksen, kun sain taaperon yöunille. 

Lattioiden pesu suihkumopilla, vessojen pesu isomman lapsen avustuksella niin, että hän pesi käsienpesualtaat ja minä pöntöt. Olin jo aiemmin päivällä siivonnut tavarat paikoilleen ja ripustanut pyykit narulle kuivumaan. 

Mies teki ruuan ja siivosi keittiön. 

Hyvä aloittaa uusi viikko. 

Vierailija
17042/20642 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viikonloppuna heitettyä ison kasan kirjoja roskiin. Sellaisia joita en koskaan lue ja olivat aika turhia. Vieraankielisiä joten ei voi edes yrittää lahjoittaa. Revin kannet ja sivut erikseen, erottelin roskiin. Tekee pahaa repiä kirjoja mutta nyt on vähän kevyempi olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17043/20642 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla näyttää olevan päällimmäisin ongelma turhan tavaran ostaminen. Tein sen taas. Kotona totesin, että eihän nämä edes sovi, ja nyt aion mennä viemään ne suoraan roskiin.

Mitenköhän tällaista ostelusairautta voisi hoitaa? Ei hyödytä karsia tavaramääriä, kun hetkessä haalii taas lisää. Minua oikeasti ahdistaa liialliset tavarat.

Lisäksi miten toimitte konmarituksessa sellaisten vaatteiden kanssa, joista pidätte, mutta ette käytä? Minulla on vaatteita, joita käytän, mutten pidä, ja sitten vaatteita, joista pidän, mutten käytä, kun eivät oikein sovi mihinkään. Tuntuisi tyhmältä heittää pois ne kivat, mutta sopimattomat. Kummin te teette?

Vierailija
17044/20642 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostovimmaan on omalla kohdallani auttanut se, että vaikka ihastun johonkin tavaraan tai vaatteeseen, en osta sitä heti. Seuraavana päivänä tai isompien haaveiden kohdalla viikon päästä into on laantunut yleensä. Toinen kikka on miettiä mihin muuhun saman rahan voisi laittaa, esim lomasäästöön, sijoitukseen tai vaikka ylimääräiseen lainalyhennykseen. Näin olen saanut vähennettyä ainakin pöjimmät hankinnat. Joskus myös hillosin käyttämättömiä vaatteita, koska unelmaminäni "tarvitsi" niitä, esim juhla-asuja. Jonain rehellisenä hetkenä tajusin, ettei sitä.päivää enää tule jolloin pitkää iltapukua tarvitsisin. Ja muoti muuttuu, samoin vartalon mittasuhteet. Elämäni suurin oppi on ollut kyky opetella luopumaan.

Vierailija
17045/20642 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No taas täältä on hävinnyt viestejä? Mitvit!

Vierailija
17046/20642 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on tuohon ostovimman hillintään liittyen aikaisemmin puhuttu siitä, että tavaran ostamisen vähentämisen ja minimalismiin pyrkimisen myötä ostettu sitten herkkuruokia, parempaa ja enemmän syötävää eli ruokaan ja syömiseen on panostettu aikaisempaa enemmän. Nämä syötävät ovat olleet omia suosikkeja eli sellaisia, jotka todellakin syö, eikä näitä tarvitse heittää pois. Tässä on toki taas omat ongelmansa mm. lihominen.

Vierailija
17047/20642 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään isommilla ruokaostoksilla. Ostin ruoan lisäksi vaippoja, wc-paperia ja tarvittavia siivousaineita. En kierrellyt niitä "roju"hyllyjä ollenkaan. Joskus olisin pakolla ostanut jotain "kivaa" (ja turhaa). Nykyään saan iloa siitä jos löydän tarvitsemani tarjouksesta/alesta, esim. tänään ne lapsen vaipat, wc-paperi ja siivousaineet. 

Sitten kun joskus ostan jotain tavaraa niin ilo siitä on paljon suurempi, koska teen harkittuja ja varmasti mieleisiä hankintoja. Ilo harkituista ostoksista ei myöskään ole lyhytaikainen kuten heräteostoksia tehdessä. 

Vierailija
17048/20642 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla näyttää olevan päällimmäisin ongelma turhan tavaran ostaminen. Tein sen taas. Kotona totesin, että eihän nämä edes sovi, ja nyt aion mennä viemään ne suoraan roskiin.

Mitenköhän tällaista ostelusairautta voisi hoitaa? Ei hyödytä karsia tavaramääriä, kun hetkessä haalii taas lisää. Minua oikeasti ahdistaa liialliset tavarat.

Lisäksi miten toimitte konmarituksessa sellaisten vaatteiden kanssa, joista pidätte, mutta ette käytä? Minulla on vaatteita, joita käytän, mutten pidä, ja sitten vaatteita, joista pidän, mutten käytä, kun eivät oikein sovi mihinkään. Tuntuisi tyhmältä heittää pois ne kivat, mutta sopimattomat. Kummin te teette?

Miksi ensimmäinen ajatuksesi on heittää roskiin uusi itsellesi väärän kokoinen vaate? Itse kysyisin lähipiiriltä onko tarvetta jollain tai laittaisin poistokassiin jossa tavaraa on menossa SPR:lle, Uffiin tai Kierrätyskeskukseen.

Ostelusairauteen auttaa se, että poistaa kännykästä kauppojen sovellukset, laittaa viime kädessä jopa estoon selaimessa verkkokauppojen sivut, pistää adblockin selaimeen ja marketeissa pitäytyy vain ruokaostoksissa eikä piipahda vaate- ja roinaosastoilla hypistelemässä tavaraa. Ostoskeskuksissa kiertelyn sijaan menee vaikka kirjastoon lukemaan, kahvilaan pullakahville tai kävelylle. Aseta rajoja itsellesi ja opettele uusia tapoja.

Vierailija
17049/20642 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensimmäinen ajatuksesi on heittää roskiin uusi itsellesi väärän kokoinen vaate? Itse kysyisin lähipiiriltä onko tarvetta jollain tai laittaisin poistokassiin jossa tavaraa on menossa SPR:lle, Uffiin

Ja miksi hilloat sopimattomia kivoja vaatteita kaapissa mutta heität juuri ostetun mutta sopimattoman vaatteen roskiin, kai sekin kiva oli kun hetki sitten ostit? En syyllistä kun ihmettelen vaan logiikkaa, kun mietit että tuntuis tyhmältä heittää pois ne kivat mutta sopimattomat.

Itselläni on paha riippuvuus käydä kirppiksillä ja aina löytyy ostettavaa, en osta juuri mitään uutena mutta ei jatkuva kirppisrallikaan ekologista tai taloudellista ole. Päätin nyt että syyskuussa en osta mitään mutta päätös pyörretty jo monta kertaa... Riippuvuudestahan tämä kielii, sama ku alkoholisti päättää olla juomatta, harvemmin sana pitää. Onko täällä ketään kuka tunnistaa riippuvuuden oireita omassa ostoskäyttäytymisessään?

Vierailija
17050/20642 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että tuollaisella henkilöllä joka pakonomaisesti ostaa uutta ja heti heittää ne ROSKIIN on vähintään joku kirjainyhdistelmä-diagnoosi, eihän normaali ihminen tuollaista tee! 

Vierailija
17051/20642 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että tuollaisella henkilöllä joka pakonomaisesti ostaa uutta ja heti heittää ne ROSKIIN on vähintään joku kirjainyhdistelmä-diagnoosi, eihän normaali ihminen tuollaista tee! 

Joku voi tehdä tuota ahdistukseen, samoin kuin toinen voi syödä ahdistukseensa. Pitäisi hankkia lääkkeet tai parempi olisi jos kohtaisi sen tunteen ja selvittäisi mistä se on kotoisin.

Vierailija
17052/20642 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voi tehdä tuota ahdistukseen, samoin kuin toinen voi syödä ahdistukseensa. Pitäisi hankkia lääkkeet tai parempi olisi jos kohtaisi sen tunteen ja selvittäisi mistä se on kotoisin.

Ymmärrän että joku shoppailee ahdistukseen, se on ihan yleistä, mutta että heittää uuden tavaran sitten roskiin sen sijaan että lahjoittaisi sen jollekin tai jonnekin mistä sen voisi löytää uusi käyttäjä, se on käsittämätöntä. Tosin epäilen että kyseinen henkilö taitaa shoppailla jotain roskaa Temusta, jolloin ehkä parempikin että heittää sen suoraan roskiin.

Vierailija
17053/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain viikonloppuna heitettyä ison kasan kirjoja roskiin. Sellaisia joita en koskaan lue ja olivat aika turhia. Vieraankielisiä joten ei voi edes yrittää lahjoittaa. Revin kannet ja sivut erikseen, erottelin roskiin. Tekee pahaa repiä kirjoja mutta nyt on vähän kevyempi olo.

Katsopa oman jäteyhtiön sivuilta, miten kirja hävitetään. Monissa jäteyhtiöissä ohjeeksi annetaan, että kirja on sekajätettä, sillä tekstiosa on liian tiivis paketti paperinkeräykseen. Ainakin meidän alueen jäteyhtiön sivuilla sanotaan, että kirja on sekajäte, ja hävitetään kokonaisena sekajätteen mukaan. Tämä ot. 

Vierailija
17054/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppikselle viety myyntiin 4 ikea-kassillista vaatteita ja kodintavaraa. Vaatekaappiin aion tehdä vielä tosi isolla kädellä karsintaa, siellä lepää paljon vaatteita mitä en ole ikinä pitänyt mutta mitä silti aion "joskus" pitää. Tein raakan jaottelun: käytössä olleet vaatteet ja "joskus"-vaatteet omille hyllyille ja tangolle. Aion käydä nyt läpi pitämättömät eli puen ylleni vain näitä vaatteita, samalla huomaan toimiiko ne ja onko mieluisia. Monesti vaate näyttää kivalta kaapissa mutta käytännössä huomaa ettei ole hyvä tai sittenkään omantyylinen. Kylmästi myyntiin vaan jos näin on. Haastoin myös itseni loppukuuksi 10 tavaran poistoon päivässä. Käyn läpi laatikoita ja laitan turhaa tavaraa myyntiin tai roskiin jos roskiskamaa, tällä metodilla yksistään tulee poistettua se 100 tavaraa kuun loppuun mennessä.

Vierailija
17055/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa oman jäteyhtiön sivuilta, miten kirja hävitetään. Monissa jäteyhtiöissä ohjeeksi annetaan, että kirja on sekajätettä, sillä tekstiosa on liian tiivis paketti paperinkeräykseen. Ainakin meidän alueen jäteyhtiön sivuilla sanotaan, että kirja on sekajäte, ja hävitetään kokonaisena sekajätteen mukaan. Tämä ot. 

Eri paikoissa taas vaan eri lailla. Meillä lukee jätekatoksessa, että kannet kartonkiin ja muuten paperinkeräykseen. Että katsoppas vaan.

Vierailija
17056/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Meillä ohjataan erottelemaan kirjojen sivut ja kannet juuri kuten kerroin. Että sellasta.

Vierailija
17057/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Meillä ohjataan erottelemaan kirjojen sivut ja kannet juuri kuten kerroin. Että sellasta.

Mitä tästä kiistelemään itse viskaan poltettaviin jätteisiin kaikki bio jätteestä alkaen. Sinne ne uppoaa

Vierailija
17058/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhymä

Vierailija
17059/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekaappi alkaa näyttää sopivan väljältä ja siellä on vaatteita, joita käytän. Montako vaatekappaletta te omistatte? Tarkoitan puseroita, housuja, hameita jne. Poislukien alusvaatteet ja sukat. Mulla on jotain 80.

Vierailija
17060/20642 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanakirjalla on sentään ottajansa aina kirppiksillä ja sairaaloissakin niille on kysyntää koska monet potilaat haluavat lukea ulkomaankielistä kirjallisuutta.

Sanakirjat on netissä, ja niissä on uudetkin sanat. Niissä vanhoissa painetuissa kirjoissa ei ole uusia sanoja, ja osa niissä olevista on jo vanhanaikaisia. Uusia sanoja nimittäin syntyy koko ajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän