tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20785)
Meneeköhän tämä ketju nyt lukkoon, kun kymppitonni tuli täyteen? Jos menee niin tehkää uusi ja linkittäkää siihen tämä ensimmäinen. Tämä ketju taisi alkaa 2014? Kuka tietää, jos vaikka 2030 avataan se kolmas :D
Vierailija kirjoitti:
Opin jo lapsena tavaroiden säästämisen ja jemmaamisen. Muistan kun lapsena sain baby bornille lahjaksi paketillisen vaippoja, äiti sanoi ettei niitä sitten kannata käyttää liikaa etteivöt lopu kesken. No, sitten kun olin siinä iässä että luovuin nukesta niin luovuin myös siitä avaamattomasta vaippapaketista. Samoin kuin niistä baby bornin ruuista, niitäkään ei kannattanut käyttää ettei heti lopu.
Nuorena aikuisena fanitin yhtä bändiä ja ostin siistejä fanivaatteita ja tavaroita. En kuitenkaan käyttänyt niitä ettei ne kulu, käytän sitten joskus jossain erityisessä tilanteessa. No nyt 10 vuotta myöhemmin käytän niitä sitten pois kun ovat seisseet kaapissa turvassa etteivät mene pilalle. Enää en fanita tuota bändiä ja aika varmasti enemmän olisin tavaroista iloinnut jos olisin käyttänyt kovimman fanituksen aikaan.
Voitin joskus jossain kilpailussa jalkojen hoitoon tarkoitettuja tuotteita. Äidin neuvo taas, älä tuhlaa ettei lopu! Kannoin niitä sitten monessa muutossa mukana. 7 vuoden jälkeen aloin miettiä että mitäs nyt, on varmaan ihan priimaa tavaraa edelleen.. eiku.
Nyt siis olen opetellut käyttämään myös uusia tavaroita silloin kun ne on. Lapseni saa värittää värityskirjan vaikka yhdeltä istumalta, sitä ei tarvitse säästää (ja loppujen lopuksi sitten jää käyttämättä). Ihan älytöntä.
Tosi tärkeä aihe ja hyvä kirjoitus. Tässä ollaan asian ytimessä! Välillä pitää muistuttaa itsekin itseäni myös siitä että samalla kun käyttää vaikka vanhoja vaatteita ja kuluttaa niitä loppuu (mikä on hyvä asia) niin muistaa yhtälailla käyttää niitä uusia ja kivoja vaatteita. Vaikka on mahtavaa käyttää vaate loppuun ja heittää roskiin niin ei ole mitään järkeä että ne hienoimmat ja uudemmat vaatteet lojuvat vaan kaapissa ja käytän niitä sitten vasta vuosien päästä. Sopiva tasapaino on paras: maanantaina voi olla vaikka lähes puhkikuluneet farkut ja muotonsa menettänyt venynyt paita ja tiistaina onkin uudemmat vaatteet.
Itsekin olen lapsuuden kodissa tottunut siihen että tavaroita säästetään, vaikka tavaraa on ollut paljon ja mitään köyhyyttä tms ei ole ollut. Mutta totuin siihen että vaikka kenkiä oli 50 paria ja suosikkikenkiä ei halunnut kuluttaa liikaa, vaikka niidenkin rikki mennessä olisi ollut vielä 49 paria käytettävänä. Kauheaa. Nykyään muistutan itseäni siitä että haluan mieluummin käyttää aktiivisesti vaikka suosikkikenkiäni, mieluummin niin että ne hajoavat ja joudun luopumaan niistä nopeammin kuin että ne ovat vaan kaapissa piilossa vuosikaudet. Otan matkoillekin aina suosikkivaatteita ja juuri niitä mistä pidän ja jos ne vaikka unohtuvat hotelliin tms. niin sitten se olkoon niin, aivan sama. Suurin osa tavaroista on käyttöön tarkoitettu, juuri tänään ja huomenna. Ei viiden vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joshua Becker becoming minimalist blogista listaa: ”Here are 20 “First Step” Decluttering Ideas to Help You Get Started:
1. Declutter the inside of your car.
2. Clear off your bathroom counter.
3. Remove ten items from your wardrobe.
4. Declutter the visible areas of your entertainment center.
5. Clear off your nightstand.
6. Walk around your home and fill one box with items to donate.
7. Walk around your home and fill one bag for trash pick-up.
8. Remove old or expired food from your pantry and fridge.
9. Declutter old or unused coats and items from your coat closet.
10. Clear off the top of your refrigerator.
11. Recycle old magazines or newspapers that are left out and piled up.
12. Declutter your underwear and/or sock drawer.
13. Clear five items from your kitchen counter.
14. Remove excess towels and linens from your linen closet.
15. Declutter your laundry space.
16. Clear off the tops of your living room side tables.
17. Minimize your Tupperware (start with anything that doesn’t have a lid).
18. Declutter your shower keeping only what is essential and used daily.
19. Clear out your medicine chest.
20. Return toys to the toy room or bedroom where they belong.Listalla oleva "siivoa auto" on aika hyvä ja kertoo paljon siitä arvostaako omistamiaan tavaroita. Meillä oli aikoinaan halpa auto, joka oli aina täynnä roskia ja rompetta. Monelle auto on varaston jatke, minne jemmataan kaikkea varmuuden varalta. Meidän nykyinen auto on etten sanoisi rakas ja sisällä ei ole mitään turhaa. Sitä puhdistetaan ja melkein paijaillaan kuin (kallista) lemmikkiä.
Tässä on jotain samaa kuin japanilaisten tavaroiden kiittelyssä, ajatellaan et elottomilla tavaroillakin on tunteet. Se kolahtaa minuun. En haluaisi omistaa tavaroita, jotka ovat hylättyjä ja mielessäni arvottomia "roskia", vaan koen ne jotenkin oman itseni jatkeena. Jos ei muuta, niin haluan olla kiitollinen tavarasta, jota tarvitsen tai joka tuottaa minulle iloa.
Tajusikohan kukaan mitä yritin selittää :D
Todellakin! Taputan rakasta autoani kun kävelen sen ohi, tervehdin sitä ja puhun sille. Itkin kun edellinen autoni tuhoutui kolarissa, se oli minulle tärkeä ja pelasti henkemme ja kaipaan sitä edelleen. Tunnen tiettyjä asioita kohtaan niin kuin Konmarin kirjassa yksi henkilö totesi pyörästään: se on tukenut minua monta vuotta elämästäni, it has been like a partner in life. Joku päivä kaikki omistamani voisi olla yhtä tärkeää, silloin tilanne olisi aika hieno tavaramäärän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tavaroita läpikäydessä on vuosien varrella tullut vastaan monia latureita ja akkuja joista ei ollut tietoa mihin laitteeseen kuuluvat.
Ja viimein vaikeasti yllettävän yläkaapin perältä löytyi muovipussi jossa oli vanhat matkapuhelimet, kamerat ja navigaattorit jolloin vihdoin ymmärsi mihin ne laturit olisi voineet sopia. Ei niitä tietenkään voinut jemmata samaan paikkaan kuin laitteet.. jotka vissiin muinaismuistoja!
Jotkut keräilee vanhoja matkapuhelimia, torissa on ollut ostetaan -ilmoituksia.
Nyt alkaa tulla mitta täyteen shoppailusta.
Nykyään nimittäin mitään haluamaani ei ole varastossa. Joko haluan ostaa sellaisia juttuja, mitä kaikki muutkin haluavat ja ne ovat näin ollen loppu, tai sitten kaipaan jotain niin harvinaista juttua, että sitä ei ole myyjällä varastossa.
Odotellaan viikkoja tai jopa kuukausia, että tilattu tuote suvaitsee saapua. Samalla alkaa tulla tunne siitä, että enhän minä tätä tuotetta edes tarvitse. Hyvin pärjätään ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa tulla mitta täyteen shoppailusta.
Nykyään nimittäin mitään haluamaani ei ole varastossa. Joko haluan ostaa sellaisia juttuja, mitä kaikki muutkin haluavat ja ne ovat näin ollen loppu, tai sitten kaipaan jotain niin harvinaista juttua, että sitä ei ole myyjällä varastossa.
Odotellaan viikkoja tai jopa kuukausia, että tilattu tuote suvaitsee saapua. Samalla alkaa tulla tunne siitä, että enhän minä tätä tuotetta edes tarvitse. Hyvin pärjätään ilmankin.
Tämä on niin parasta! Kun huomaa, että oikeastaan mulla on jo kaikki mitä haluan, eikä tarvitse ostaa enää yhtään mitään. Ja jos ostaa, niin usein se pettymys tulee jo maksamisvaiheessa - ei tarvitse odottaa edes kotiin asti. Muutenkin olen jo rajoittanut ostamista, ja muutaman harmitusta aiheuttavan ostotapahtuman jälkeen olen miettinyt, että todellakin olisin tullut toimeen myös ilman. Käytetyn tavaran ostaminen vähentää tätä ketutusta, koska tietää että sitä on jo joku käyttänyt ja että sen saa todennäköisesti myytyä samalla hintaa eteenpäin jollekin jolla on sille käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Tunti päivässä raivausta tekee 365h vuodessa, muista myös padota tavaratulva!
Onko tuo tosiaan hyvä asia? Siivoat viisitoista kokonaista (24 h) päivää.
Minä siivoan noin pari kertaa vuodessa. Se tarkoittaa, että tosiaan joutuu siivoamaan vuorokauden ympäri ja on yleensä kammottavaa, mutta eipä niitä päiviä tule kuin 2-3 yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä siivoan noin pari kertaa vuodessa. Se tarkoittaa, että tosiaan joutuu siivoamaan vuorokauden ympäri ja on yleensä kammottavaa, mutta eipä niitä päiviä tule kuin 2-3 yhteensä.
Mitäköhän tämä siivoaminen sisältää? Jos ei esim. keittiön tasoja ja liettä tai vessaa siivoa puoleen vuoteen, eikä kertaakaan lattialta siivoile pölyä ja roskaa, alkaa koti varmaan olla aika järkyttävän näköinen ja kuntoinen. Ei olisi mukava asua siellä. Tuntia päivässä en myöskään siivoa, välimuoto on tässäkin varmaan aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tämä siivoaminen sisältää? Jos ei esim. keittiön tasoja ja liettä tai vessaa siivoa puoleen vuoteen, eikä kertaakaan lattialta siivoile pölyä ja roskaa, alkaa koti varmaan olla aika järkyttävän näköinen ja kuntoinen. Ei olisi mukava asua siellä. Tuntia päivässä en myöskään siivoa, välimuoto on tässäkin varmaan aika hyvä.
Jep, mua alkaa pöly häiritä jos on jäänyt yksi viikottainen siivouspäivä välistä.
Kun tavaraa on sopivasti ja kaikelle on paikka, kodin ylläpito helpottuu: tavarat löytyvät ja ne on nopea palauttaa paikoilleen eivätkä ne niin herkästi jää lojumaan ympäriinsä. Minä en sitä edes siivoukseksi laske, kun vaikka vien vaatteet kaappiin tai ruokailun jälkeen laitan astiat tiskikoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tainnut viitata siivoukseen, vaan siihen että mihin vuodessa on mahdollista päästä tilanteesta, jossa tavaraa on liikaa. Tarkoitus on kaiketi, että liian tavaran vähentämisen ei tarvitse jatkua vuodesta toiseen, vaan jossain vaiheessa päästään vaiheeseen, jossa sitä on sopiva määrä eikä tarvitse enää raivata.
Voihan raivaamistakin toki kutsua siivoukseksi, mutta helposti tulee sekaannuksia sen suhteen, ketkä puhuvat raivaamisesta, ketkä tavallisesta puhdistavasta siivouksesta ja keille ne ovat yksi ja sama asia.
Siivoamisella voi tosiaan tarkoittaa eri asioita. Mutta siitä tuli mieleeni eräs tavarakarsinnan ihana etu: siivoaminen on niin paljon helpompaa kun roinaa on vähän ja tasot tyhjiä!
Karsinta tekee kaikesta kotiin liittyvästä helpompaa. :) Siivoamisesta, keittiöhommista, pyykkihuollosta, pukeutumisesta, matkalle pakkaamisesta tai mihin tahansa menoon valmistautumisesta, you name it.
Ottaakohan kierrätyskeskukset suksia vastaan tähän aikaan vuodesta vai käännyttävätkö pois?
Nimimerkillä Pihavaraston siivous ja karsinta
Joko teillä on otettu kevät/kesävaatteita esille ja laitettu talvivaatteita varastoon/säilytykseen kaappiin tms.? Onko jotain lähtenyt roskiin tai pois ja miksi tai mitä muita havaintoja on tullut mieleen?
Itse olen laittanut jo selkeät talvivaatteet sellaiseen kausivaatteiden säilytyskaappiin ja yhdet ehkä 11 vuotta vanhat nahkasaappaat lähtivät roskiin kun olivat tosi kuluneet, vaikka niitä olin tietenkin huoltanut säännöllisesti ja käyttänyt suutarilla. Sisävaatteista teen vielä karsimiskierroksen paksummille neuleille ja mietin tuliko tänä vuonna käytettyä niitä ja jos ei niin sen mukaiset toimenpiteet sitten. Ja kevät/kesävaatteet pääsevät varmasti pikkuhiljaa käyttövaatteiden kaappiin ja niidenkin osalta tarkastelen kriittisesti vähemmälle käytölle jääneitä vaatteita ja tiedän että siellä on pari sellaista, joita on tänä kesänä käytettävä tai muuten lähtevät pois.
Vierailija kirjoitti:
Joko teillä on otettu kevät/kesävaatteita esille ja laitettu talvivaatteita varastoon/säilytykseen kaappiin tms.? Onko jotain lähtenyt roskiin tai pois ja miksi tai mitä muita havaintoja on tullut mieleen?
Itse olen laittanut jo selkeät talvivaatteet sellaiseen kausivaatteiden säilytyskaappiin ja yhdet ehkä 11 vuotta vanhat nahkasaappaat lähtivät roskiin kun olivat tosi kuluneet, vaikka niitä olin tietenkin huoltanut säännöllisesti ja käyttänyt suutarilla. Sisävaatteista teen vielä karsimiskierroksen paksummille neuleille ja mietin tuliko tänä vuonna käytettyä niitä ja jos ei niin sen mukaiset toimenpiteet sitten. Ja kevät/kesävaatteet pääsevät varmasti pikkuhiljaa käyttövaatteiden kaappiin ja niidenkin osalta tarkastelen kriittisesti vähemmälle käytölle jääneitä vaatteita ja tiedän että siellä on pari sellaista, joita on tänä kesänä käytettävä tai muuten lähtevät pois.
Mulla on menossa sellainen välivaihe, jossa käytän enemmän kesäkenkiä mutta kaikkia talvitakkeja en ole vielä vienyt varastoon. Olen todella isolla kädellä siivonnut varastoja. Kenkiä ja päällysvaatteita on lähtenyt paljon. Olen havainnut, että 1-3 kappaletta on toimiva määrä esim. talvitakkeja, kenkiä ja asusteita. Kaikki ne muut seisovat vaan hyllyissä ja odottavat sitä ilon päivää kun saavat kerran vuodessa olla yllä, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on deadline, vappuun mennessä on talvivaateet huollettu ja poissa, kesävaatteet tilalle.
Talvikengät pitää täälläkin ostaa. 8 v vanhat kengät tulivat tiensä päähän.
Kaikki hanskat / lapaset jne löysi parinsa.
Koko perheen talvivaatteet mahtuivat 3 pahvilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on deadline, vappuun mennessä on talvivaateet huollettu ja poissa, kesävaatteet tilalle.
Talvikengät pitää täälläkin ostaa. 8 v vanhat kengät tulivat tiensä päähän.
Kaikki hanskat / lapaset jne löysi parinsa.
Koko perheen talvivaatteet mahtuivat 3 pahvilaatikkoon.
Vähän pitäisi karsia omia varastoja, etenkin pipoja ja hanskoja on liikaa. Mulla vaihtuu vaan ulkovaatteet ja kengät, muut vaatteet on kaikki samassa kaapissa aina esillä. Jossain vaiheessa huomasin että en edes llytäokaikkia kausivaatteita, niin päädyin sitten pitämään vain ne lempparivaatteet molemmista. Ne sitten mahtuukin kaikki jo yhteen pieneen henkarikaappiin ja kolmeen isoon vetolaatikkoon. Ja niissäkin olisi vielä karsittavaa kun paino on taas jojoillut.
En kestä enää yhtään epämukavaa vaatetta päälläni ja siksi varasto on karsiutunut niin pieneksi.
Tää on nyt ihan ot, mutta haluan kertoa kumminkin.
Meillä hajosi maalämpöpumppu korjauskelvottomaksi. Uuden saa vasta heinäkuussa, kun globalisaatio, komponenttipula jne. No kun pitää vielä lämmittää, niin vesi ei riitä kunnon suihkuihin. Mulla on pitkät hiukset ja kun saan ne pestyä, niin tulee enää viileää vettä. Ja sitten saa palella loppupäivän.
Muistelin sitten lapsuuden saunareissuja mummolan ulkosaunassa ja huomasin, että peseytymiseen riittää iso sangollinen lämmintä vettä.
Minimalismia kai tämäkin, vaikkakin tällä kertaa pakon sanelemana.
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt ihan ot, mutta haluan kertoa kumminkin.
Meillä hajosi maalämpöpumppu korjauskelvottomaksi. Uuden saa vasta heinäkuussa, kun globalisaatio, komponenttipula jne. No kun pitää vielä lämmittää, niin vesi ei riitä kunnon suihkuihin. Mulla on pitkät hiukset ja kun saan ne pestyä, niin tulee enää viileää vettä. Ja sitten saa palella loppupäivän.
Muistelin sitten lapsuuden saunareissuja mummolan ulkosaunassa ja huomasin, että peseytymiseen riittää iso sangollinen lämmintä vettä.
Minimalismia kai tämäkin, vaikkakin tällä kertaa pakon sanelemana.
En muista onko joku Wim Hof -metodiin hurahtanut eksynyt vielä tähän ketjuun, joten minäpä kerron oman tarinani. Metodi on siis se, että otetaan n. 2 minuuttia kestävä jääkylmä suihku (tai kylpy, tai avantouinti) ja tämä on ilmeisesti keholle terveellistä ja piristää mielialaa. Minä otan sen aamuisin lyhyen lämpimän suihkun perään: pesen hiukset lämpimällä, mutta sitten loppupesu ja hiusten huuhtelu tapahtuu sen kahden jäisen minuutin aikana. Ja ainakin mieliala on korkealla pitkään kylmäaltistuksen jälkeen.
Kylmyyteen tottuu kun siihen menee asteittain. Ensin 30 sek, sitten 1 min, sitten 1,30.. ja lopulta täydet 2 minuuttia. Sitä alkaa ihan odottaa.
Tämä olisi meille kuin lottovoitto!
-Se kymmenestuhannes