tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta on miettiä laittaako lasten askarteluja, piirroksia, vaatteita, leluja jne.. pois!!!
se klassikkoneuvo eli ota kuvat ja teetä vaikka kuvakirja(t), ne menee pieneen tilaan ja pysyy lapsuusmuistot tallessa.
Päätin, etten tee niin suurta konmaritusta mitä etukäteen ajattelin. Koti on minun ja mieheni. Lapset saavat hankkia ammattitekijän meidän jälkeemme, rahaa jää sen verran.
Anoppi antoi pari v. sitten kaikki kultakorunsa romukullaksi. Halvalla meni tuhansien eurojen paksut rannerenkaat ym. Ei ollut rahapulassa. Sanoi, ettei pula-aikaa enää tule.
Mutta saattaapa tullakin.🤔
Karsimisen paras puoli on se että ei tee mieli ostaa mitään uutta. Niin rankkaa on tavaroiden läpikäynti ja niiden myyminen tai hävittäminen. Postilaatikkoon ja sähköpostiin solahtaa mainoksia joka päivä "osta, osta, osta!!". TV mainoksetkin oksettaa ja vaihdan heti kanavaa. Mikään kampanja ei kolahda, harvoin tulee kohdalle tarjous johon haluaa tarttua. Viimeisin järkiostos oli vuoden pyykinpesuaineet 9€. Ruokatarjouksistakin suurin osa on itselleni tarpeettomia. Aiemmin suunta oli ovesta sisään, nyt se on ovesta ulos. Jokainen myyty tavara ja postiin kannettu paketti keventää oloa. Pankkitilin saldokin näyttää kivalta. Kannustaa jatkamaan. Tsemppiä kaikille karsijoille!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut oikea raivausbuumi eli otin kaapista kaikki pitkään käyttämättöminä olleet lakanat ja pyyhkeet, verhot, matot, (pesin + silitin), astiat, ruokailuvälineet yms ja pakkasin ne pahvilaatikoihin. Tänään mies vei ne töihin mennessään keräykseen, josta ne päätyvät Ukrainan sotapakolaisille.
Seuraavaksi tsekkaan kaikki meidän käyttökuntoiset mutta jostain syystä vähälle käytölle jääneet vaatteet, kengät ja laukut ja samaan osoitteeseen nekin.
Kyllä tulee kuulkaa tilaa kaappeihin ja varastoon!
Missä otetaan vastaan kaikenlaista vaatetta, asustetta ja astioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin siivouskaapin. Voi morjens mitä kaikkea olin säilönyt. Mm. 2011 vanhentuneita (kyllä, näissä oli päiväys) kertakäyttöisiä näytön puhdistuspyyhkeitä, joilla voi paketin ohjeiden pyyhkiä naarmuttamatta näytön lisäksi mm. faksin ja lankapuhelimen. Kokeilin käyttää pois, mutta pyyhkeillä ei saanut näytöstä pois tahroja jotka lähtivät helposti ihan tavallisella mikrokuitupyyhkeellä.
Lisäksi löytyi mustia hellanputsausliinoja, joiden piti palauttaa keittölevyjen musta väri. No onnistuin värjäämään mustille roiskeille koko hellan, tiskipöydän, keittiön kaapin, lattian ja oman paitani. Roskiin meni nämäkin.
Tää on niin tuttua, mulla on jostain kertynyt kolme pulloa ikkunanpesuainetta. Ihmeellistä sinänsä, sillä en ole ostanyt näistä yhtään itse koska pesen ikkunat käsitiskiaineella. Onko ideoita mihin muuhun näitä voisi käyttää? Ja kaksi vettä pehmentävää pyykinpesupalloa löytyi, sekä vielä kerran testatut pesupähkinät. Joskus ostanut nuo edelliset, niiden kanssa ei tarvitse varsinaista pesuainetta ollenkaan, mutta miehen mielestä pyykkiin jäi joku outo tuoksu. Niissä on sisällä jotain keraamista ainetta. Kokemuksia?
Ikkunanpesuaineella voi pestä vaikka hanat ja kaakelit, jos ajatuksena on käyttää nuo aineet pois kaappitilaa viemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta on miettiä laittaako lasten askarteluja, piirroksia, vaatteita, leluja jne.. pois!!!
se klassikkoneuvo eli ota kuvat ja teetä vaikka kuvakirja(t), ne menee pieneen tilaan ja pysyy lapsuusmuistot tallessa.
Suosittelen samaa. Olin säästänyt poikani ihania vaatteita 90-luvulta, ja kun muutama vuosi sitten kaivelin niitä varastoistani ja olin aikeissa antaa pojalleni huomasin, että osa niistä haisi selkeästi homeelle vaikka niitä oli säilytetty sisällä. Eli roskiin menivät sitten loppuviimetteeksi. Olisi kannattanut myydä heti kun käviviät pieneksi ja säästää maksimissaan vain yksi vauvanvaate ja yksi taaperoiän vaate.
Samoin äitini oli säilönyt huolella omia vaatteitani varhaislapsuudesta ja käsintehtyjä nukenvaatteita. Kun sain ne häneltä, niin tajusin että hän oli varastoinut niitä ulkovarastossa ja kaikki olivat jopa usean pesun jälkeen niin homeen hajuisia että itkien heitin ne roskiin. Kaikki se vaiva kun niitä on säilytetty meni hukkaan ja sen lisäksi vielä minun mielipahani kun jouduin heittämään kaiken roskiin. Jos niitä ei olisi säilötty, niin ei olisi tullut tätä mielipahaakaan. Roskiin meni kaikki äidin vaivalla virkatut barbinvaatteet. Niihin oli selkeästi käytetty aikaa ja ajatusta, oli asukokonaisuuksia lierihattuineen ja laukkuineen.
Samoin sain äidiltäni kouluajan piirrustuksia. Katsoin ne lävitse ja heitin menemään. Nythän parhaista piirrustuksista voi säilöä muistot ottamalla kuvan useammasta teoksesta kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Karsimisen paras puoli on se että ei tee mieli ostaa mitään uutta. Niin rankkaa on tavaroiden läpikäynti ja niiden myyminen tai hävittäminen. Postilaatikkoon ja sähköpostiin solahtaa mainoksia joka päivä "osta, osta, osta!!". TV mainoksetkin oksettaa ja vaihdan heti kanavaa. Mikään kampanja ei kolahda, harvoin tulee kohdalle tarjous johon haluaa tarttua. Viimeisin järkiostos oli vuoden pyykinpesuaineet 9€. Ruokatarjouksistakin suurin osa on itselleni tarpeettomia. Aiemmin suunta oli ovesta sisään, nyt se on ovesta ulos. Jokainen myyty tavara ja postiin kannettu paketti keventää oloa. Pankkitilin saldokin näyttää kivalta. Kannustaa jatkamaan. Tsemppiä kaikille karsijoille!
Täällä samat fiilikset, paitsi että katselen kyllä mainoksia ja ihastelen tavaroita ja jätän sitten ostamatta. On ilo huomata että voi nauttia kauniiden tavaroiden ja vaatteiden katselusta ihan siitä katselun ilosta, ostamatta mitään.
Olen ottanut ajatukseksi että en edes yritä myydä alle 10-20 euron arvoisia tavaroita. Paitsi isompia, esim. huonekaluja voin antaa torissa muutamalla eurolla siitä ilosta että ei tarvitse itse lähteä niitä kelkkomaan minnekään.
Ja on niin totta että jokainen myyty tavara on ilon aihe. Olen jo kolmatta päivää niin tyytyväinen itseeni kun sain taas yhden kaapin perällä käyttämättömänä pyörineen tavaran myytyä ja postiin. En muista milloin olisin ollut yhtä iloinen ostettuani jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin siivouskaapin. Voi morjens mitä kaikkea olin säilönyt. Mm. 2011 vanhentuneita (kyllä, näissä oli päiväys) kertakäyttöisiä näytön puhdistuspyyhkeitä, joilla voi paketin ohjeiden pyyhkiä naarmuttamatta näytön lisäksi mm. faksin ja lankapuhelimen. Kokeilin käyttää pois, mutta pyyhkeillä ei saanut näytöstä pois tahroja jotka lähtivät helposti ihan tavallisella mikrokuitupyyhkeellä.
Lisäksi löytyi mustia hellanputsausliinoja, joiden piti palauttaa keittölevyjen musta väri. No onnistuin värjäämään mustille roiskeille koko hellan, tiskipöydän, keittiön kaapin, lattian ja oman paitani. Roskiin meni nämäkin.
Tää on niin tuttua, mulla on jostain kertynyt kolme pulloa ikkunanpesuainetta. Ihmeellistä sinänsä, sillä en ole ostanyt näistä yhtään itse koska pesen ikkunat käsitiskiaineella. Onko ideoita mihin muuhun näitä voisi käyttää? Ja kaksi vettä pehmentävää pyykinpesupalloa löytyi, sekä vielä kerran testatut pesupähkinät. Joskus ostanut nuo edelliset, niiden kanssa ei tarvitse varsinaista pesuainetta ollenkaan, mutta miehen mielestä pyykkiin jäi joku outo tuoksu. Niissä on sisällä jotain keraamista ainetta. Kokemuksia?
Ikkunanpesuaineella voi pestä vaikka hanat ja kaakelit, jos ajatuksena on käyttää nuo aineet pois kaappitilaa viemästä.
Kiitos vinkistä!! Otan käyttöön.
Siivousaineita on käytännössä kolmea erilaista: happamia (pH alle 6), neutraaleita (pH 6-8) ja emäksisiä (pH yli 8). Happamalla lähtee kalkki, emäksisellä rasva ja lika, neutraali riittää tavanomaiseen siivoukseen.
Melkeinpä mitä tahansa pesuainetta voi käyttää mihin vaan, mihin se pH toimii. Ei tarvita erikseen ikkunanpesuainetta, lattianpesuainetta, kaakelinpesuainetta, pöydänpesuainetta, peilinpesuainetta, keittiönpesuainetta, kylppärinpesuainetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilien putsauksessa on nuo suihkeet käteviä tai jos onjotain muita lasipintoja. Jos on lapsia tai eläimiä voi nenän korkeudelta pyyhkäistä lähmäjäljet pois suihkeella ja mikrokuituliinalla pesemättä koko ikkunaa. Tällaisessa käytössä kestää kyllä yksikin pullo pitkään.
Jo useamman vuoden olen saanut iloa siitä etten shoppaile. Kyllä niin paljon tympii liika tavara.
Jos joskus otan kaupasta käteeni tuotteen, mietin tarvitsenko sitä todella. Vastaus on lähes aina nou, ja jätän sen kauppaan.
Ruokaa ostan, mutta siihenkin (ravintoaineisiin) kiinnitän enemmän huomiota.
Ainut, mitä ostan entiseen malliin, tai jopa enemmän, ovat kukat. Keväällä tulee huumaus, että kukkaisa terassi on ihana!🌷
hei
Yksi ajatus on adhd, ja aikusilla add. Shoppailu on myös addiktio. Itse olen adhd ja uusien tavaroiden hankkiminen tuo minulle dopamiinia aivoihin ja etsin taas uuttaa fixiä. Tämä on kuin lapsilla jouluna lahjojen kanssa, hetken ilo ja sitten uutta.
ohessa lisää tietoa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut oikea raivausbuumi eli otin kaapista kaikki pitkään käyttämättöminä olleet lakanat ja pyyhkeet, verhot, matot, (pesin + silitin), astiat, ruokailuvälineet yms ja pakkasin ne pahvilaatikoihin. Tänään mies vei ne töihin mennessään keräykseen, josta ne päätyvät Ukrainan sotapakolaisille.
Seuraavaksi tsekkaan kaikki meidän käyttökuntoiset mutta jostain syystä vähälle käytölle jääneet vaatteet, kengät ja laukut ja samaan osoitteeseen nekin.
Kyllä tulee kuulkaa tilaa kaappeihin ja varastoon!
Missä otetaan vastaan kaikenlaista vaatetta, asustetta ja astioita?
Ainakin täällä Kirkkonummella on ukrainalaisille tarkoitettu ilmaiskirppis, joka ottaa vastaan myös erilaista tavaraa. Tällä hetkellä ei tosin vaatteista ole juuri tarvetta, paitsi kevättakeista aikuisille ja teineille, sekä uusista alusvaatteista kaiken ikäisille. Astioita ja ruuanlaittovälineitä ottavat myös vastaan.
Kannattaa katsoa onko omalla paikkakunnalla vastaavaa, ja mitä tarvitsevat juuri sillä hetkellä.
Ukrainan kriisi ehkä vihdoinkin osoittaa sen, että vaatetta on tässä maailmassa ihan liikaa. Vaatteita kierrättämällä ei mikään kriisi ratkea.
Ja että ne pikkureikäiset ja -tahraiset vaatteet surutta roskiin - mieluiten tekstiilijätteeseen, toki. Sellaista pulaa ei ole nyt edes näiden miljoonien kodistaan lähteneiden kanssa, että pikkuvikanen vaate otettaisiin ilonkyyneleet silmissä vastaan. Tahratontakin vaatetta on kierrätykset täynnä ja tilanteessa, jossa on itse menettänyt kaiken, likaiset tai reikäiset vaatteet tuntuu lähinnä lyödyn lyömiseltä.
Seuraava askel onkin estää se, että vaatteita ei tulisi enää säkkitolkulla kierrätettäväksi asti. Eli ei osteta uusia niin herkästi kuin on tähän asti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan kriisi ehkä vihdoinkin osoittaa sen, että vaatetta on tässä maailmassa ihan liikaa. Vaatteita kierrättämällä ei mikään kriisi ratkea.
Ja että ne pikkureikäiset ja -tahraiset vaatteet surutta roskiin - mieluiten tekstiilijätteeseen, toki. Sellaista pulaa ei ole nyt edes näiden miljoonien kodistaan lähteneiden kanssa, että pikkuvikanen vaate otettaisiin ilonkyyneleet silmissä vastaan. Tahratontakin vaatetta on kierrätykset täynnä ja tilanteessa, jossa on itse menettänyt kaiken, likaiset tai reikäiset vaatteet tuntuu lähinnä lyödyn lyömiseltä.
Seuraava askel onkin estää se, että vaatteita ei tulisi enää säkkitolkulla kierrätettäväksi asti. Eli ei osteta uusia niin herkästi kuin on tähän asti tehty.
Asiaa kirjoitat. Poistin maaliskuussa itseltäni 14 vaatetta. 3 meni ihan roskiin kun täällä ei ole,tekstiilikeräystä. 2 lahjoitin ystävälle, 3 myin edullisesti ja loput lahjoitin Pelastusarmeijalle. Karsin kovalla kädellä tarpeetonta. En osta uutta ennen kuin vaate hajoaa. Olen huomannut että loppujen lopuksi aika pienellä vaatemäärällä pärjää, samoin kenkiä ei useita pareja tarvitse. Vielä kun raaskisin luopua kalliista virheostoksista. Eivät mene halvallakaan kaupaksi enkä vielä ole niin reipas että lahjoittaisin yli 100 maksaneen kenkäparin..
Vaatteista tuli mieleen että on ollut mahtavaa huomata miten viime vuosien (2-3 vuoden) aikainen huomattavasti aiempaa vähäisempi vaatteiden ostaminen alkaa näkymään niin, että moni kulahtanut ja ajat sitten koti/mökki/yövaatteeksi siirtynyt vaate on kulunut jo puhki kun käyttökertoja on tullut paljon aiempaa enemmän kun uutta vaatetta on ostanut vähemmän. Samaan aikaan nauttii uusista vaatteista, joita ostaa harvoin mutta samalla on ihana huomata, miten oikeasti kuluttaa loppuun vaatteita, jotka sitten saa puhkikuluneena ja reikäisenä heittää roskiin. Taloudellista, ekologista ja kaikinpuolin järkevää.
Joidenkin vaatteiden kohdalla on miettinyt että eiväthän ne mitenkään kulu loppuun vaikka niitä kuinka käyttää, mutta kyllä ne vaan kuitenkin kuluvat kun käyttökertoja on tarpeeksi. Tällä hetkellä vaatekaapista lähtee tasaisin väliajoin pois millon mikäkin vaate, johon on tullut reikää, totaalinen muodon menetys ja venyminen, puhkikuluminen tms
Tämä on kyllä tosi inspiroiva ketju ja aina välillä käyn katsomassa onko tullut uusia viestejä ja/tai kirjoitan omista kokemuksistani. Viime aikoina viestejä on tullut melko hitaaseen tahtiin, mikä on ymmärrettävää ja voi olla että karsiminen on niin hyvässä vauhdissa ettei ole enää mitään kerrottavaa eikä jaksa kirjoittaa samoja asioita. Mutta silti, olisi kiva kuulla lisää tavaran vähentämisjuttuja, laidasta laitaan. Itse ainakin jaksan lukea sivukaupalla muiden kokemuksia vaikkapa vaatekaapin tai eteisen hyllyjen järjestämisestä. Joten ei muuta kuin lisää vain karsimisjuttuja, ja ei haittaa vaikka olisi toistoa, aina sitä kuitenkin saa jotain uutta näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vapauttava tunne, kun käyn kaapit läpi ja saan kassin tai kaksi kierrätykseen tai kirpparille menevää tavaraa. Sen jälkeen tuntuu, että on taas tilaa hengittää.
Minulla on jo vuosia pidetty hyvä systeemi.
Kaapissa kaikkien perheen jäsenten vaatekappaleet omissa nipuissaan, siis sukat, housut paidat jne.
Aina kun tulee pyykistä niin laitan pestyt alimmaiseksi. Jopa siis tyynin päälliset ja lakanat ja pussilakanat. Kaiken pitää siis kiertää.
Jos nipussa on päälimmäisenä kappale joka ei suostu menemään päälle niin otan seuraavan mutta jos vieläkään ei jostain syystä mene päälle niin lähtee roskiin.
Yllättävän paljon kaikki haluaa pitää niitä samoja ja jos näin on niin roooskiiin!
Sellainen ongelma meikäläisellä, että kotona käytän niitä kaikkein hitunaisimpia, eli ihanan lutukaisia, jopa rikkinäisiä vaatteita. Paremmille on 2vuoden aikana ollut vain vähän käyttöä ja suntisvaatteille sitäkin vähemmän. Mitähän teksi noille vanhoille, mutta lähes käyttämättömille vaatteille?
Enää en shoppaile vaan säästän pienistä tuloista pahanpäivän varalle.
Tässä kannattaa nyt muistaa, että ne ovat sinun äitiysmuistojasi enemmän kuin lasten lapsuusmuistoja. Lapset eivät yleensä ole kiinnostuneita vauvanvaatteistaan tai kerhoaskarteluistaan, joista taas juuri sinun on vaikeinta luopua.
Raaka järki käyttöön. Tämän päivän lastenvaatteet ovat aika huonolaatuisia, etenkin jotkut henkkamaukkarytkyt, ja vaatteita on niin valtavan paljon, että niistä ei mitenkään voi tulla leimallisesti jonkun tietyn vuosikymmenen nostalgiafiilistä kuten 70-luvun froteepotkareille kävi. 90-luvun pastellivaatteet eivät ole mitään nykymammojen kovasti hamstraamia aarteita, kun ei kukaan halua pukea lapsiaan tänä päivänä niin. :D
Piirustuksilla ei kauheasti tee, ellei tiedä milloin ne on tehty, etkä todennäköisesti ole niihin päivämääriä merkannut. Säästä siis vain muutama hienoin osoittamaan lapsen piirustustaitojen kehitys ja pistä loput roskiin. Jos oikeasti kiinnostaa, ota niistä valokuvat sitä ennen.
Leluissa kannattaa säästää lähinnä jotain legoja ja muuta klassista sekä tietenkin rakkaimmat lempilelut. Suurimman osan voi pistää pois.