Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20773)

Vierailija
9381/20773 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin pieneksi menneet vaatteet roskiin juuri tällä ajatuksella "Vaatteet menee ihan kaapissakin huonoksi.", kun ne oli maanneet siellä kolmisen vuotta. Pitäisi jaksaa todella tarkasti käydä vaatteet läpi reikien varalta (kissan kynsistä tulee hetkessä niitä), pestäkin että kankaan kunto tulee näkyviin ja vielä tarraharjata karvat pois, niin oli huojentavaa vain laittaa ne polttokelpoiseen jätteeseen.

Vierailija
9382/20773 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, samanlainen hampsteri olen ollut! Nykyiseen kotiin muutettuani meni muutama vuosi siihen, että pystyin varastojen pullisteltua liitoksistaan, muuttamaan ajatusmaailmaani ja luopumaan tavaroista, huonekaluista yms. Parhaana esimerkkinä 80-luvun kenkäteline, ruskea, ruma nykypuulla, muovia tms.  mutta pidin siitä kynsin hampain kiinni muutosta ja kaupungista toiseen. Miksi. En tiedä. Ehkä muistot ensimmäisestä kodista. Sen poisheittäminen vaati paljon, mutta onneksi sen ja kaiken muun turhan sain pois. Osa kierrätykseen, vaatekeräykseen, roskalavalle, kirpparille, torille tai tutuille tarvitseville. Vapauttava kokemus, jota en uskonut itsestäni löytyvän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9383/20773 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistus joululahjakeskusteluun tämän artikkelin innoittamana: "Lahjat voivat olla taloustieteessä haaskausta, joten olisiko parempi antaa rahaa – Mutta tärkeää on myös se, mitä lahja kertoo antajan ja saajan suhteesta" https://www.hs.fi/tiede/art-2000008456760.html

Lainaus: "LAHJOJA voidaan katsoa myös peliteorian näkökulmasta. Jos haluaa saada serkulta lahjan myös ensi vuonna ja välttää pahaa mieltä, on parasta antaa lahja itsekin." Mietin tässä, että jos systemaattisesti vain sanoutuisi irti tästä lahjapelistä, niin kai se jossain vaiheessa tuottaisi tulosta? Jos siis 1) ei ikinä osta kenellekään lahjoja ja 2) sanoo muille rauhallisesti ja ihan vain toteamuksena ettei halua mitään lahjoja ja 3) toteaa myös että antaa lahjat eteenpäin, niin kai se jossain vaiheessa tuottaa tulosta. Meillä on muutama kaveriperhe, jotka alkuun toivat meidän lapsille aina lahjat kun nähtiin eli noin 4 kertaa vuodessa. Ei koskaan itse annettu lahjoja muuta kuin syntymäpäiväjuhlissa ja kommunikoitiim tämä avoimesti. Mies meinasi alkuun että pitää meidänkin ostaa kun kerran saatiin, mutta oli onneksi laiska itse hoitamaan asiaa. Pari vuotta meni, mutta sitten tuttavaperheet lopettivat lahjomisen.

Vierailija
9384/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vielä vietin sukulaisten kanssa yhteistä joulua päästiin sopimukseen että aikuiset ostavat vain yhden lahjan toiselle aikuiselle (arvottiin kenelle).  Tätä konstia voisi käyttää ja lisätä vielä siihen vielä sen ehdon, että lahjan on oltava sellainen ettei sen säilömisestä tule ongelmaa. Lahjaksi voisi siis antaa suosikkiviiniä, kahvia, teetä ym., kirjakaupan lahjakortin, hieronnan, lupauksen yhteisestä lounaasta tms. Lasten kohdalla sama voisi toimia, ainakin osittain.

Vierailija
9385/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistus joululahjakeskusteluun tämän artikkelin innoittamana: "Lahjat voivat olla taloustieteessä haaskausta, joten olisiko parempi antaa rahaa – Mutta tärkeää on myös se, mitä lahja kertoo antajan ja saajan suhteesta" https://www.hs.fi/tiede/art-2000008456760.html

Lainaus: "LAHJOJA voidaan katsoa myös peliteorian näkökulmasta. Jos haluaa saada serkulta lahjan myös ensi vuonna ja välttää pahaa mieltä, on parasta antaa lahja itsekin." Mietin tässä, että jos systemaattisesti vain sanoutuisi irti tästä lahjapelistä, niin kai se jossain vaiheessa tuottaisi tulosta? Jos siis 1) ei ikinä osta kenellekään lahjoja ja 2) sanoo muille rauhallisesti ja ihan vain toteamuksena ettei halua mitään lahjoja ja 3) toteaa myös että antaa lahjat eteenpäin, niin kai se jossain vaiheessa tuottaa tulosta. Meillä on muutama kaveriperhe, jotka alkuun toivat meidän lapsille aina lahjat kun nähtiin eli noin 4 kertaa vuodessa. Ei koskaan itse annettu lahjoja muuta kuin syntymäpäiväjuhlissa ja kommunikoitiim tämä avoimesti. Mies meinasi alkuun että pitää meidänkin ostaa kun kerran saatiin, mutta oli onneksi laiska itse hoitamaan asiaa. Pari vuotta meni, mutta sitten tuttavaperheet lopettivat lahjomisen.

Täällä moni on sanonut antavansa epämieluisat lahjatavarat lahjoina eteenpäin. Kukaan minun sukulaiseni ei ole saanut minkäänlaista tavaralahjaa 15 vuoteen, vain lahjakortteja. Tavaralahjoja ei näy kodissa, koska ne ovat Kontissa. Kyllä siinä on joku lamppu syttynyt, että en taida pitää tavaroista erityisesti. Useinhan lahjan antaja noudattelee omia toiveita tai makuaan, huumorikynttilöiden antajalle ehkä annetaan jotain vastaavaa.

Vierailija
9386/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna taloon tuli vain kaksi uutta tavara; kirppikseltä ostettu palapeli 5€. Kun olen sen koonnut, myyn pois. Toisena paperitähti ikkunaan, se kestää luultavasti loppuelämän ajan. Ihana tunne kun ei taaskaan tarvitse murehtia mitä tekee tarpeettomilla tavaroilla, tai minne lajitellaan lahjapaperit ja narut. Suklaarasioitakaan ei tullut yhtään. Kynttilät poltettu, ostin neljä jostain alekorista syksyllä. Joulukortteja sain noin 6 kpl ja nekin enimmäkseen näitä ilmaisia taidekortteja, joten ei tule tunnontuskia heittää ne roskiin. Pari itsetehtyä säästän vielä. Tämä vuosi jatkuu tavaroiden karsimisella. Vähennän vielä lisää ostamista. Kyllä tästä hyvä tulee.

Vierailija
9387/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ystävällä oli tosi kiva kestokassi. Oli tehty farkuista.

Ystävän tytär oli sen tehnyt. Sain tyttöreltä ohjeen. Kävin läheisessä kierrätyskeskuksessa n 10 krt katsomassa ilmaisosastolta, kunnes oli kasa farkkuja koossa. Näissä kaikissa oli jotain vikaa.

Tein 8 isoa kestokassia, jätin itseljeni yhden ja muut annoin lahjaksi, mm äiti sai 2.

Kierrätystä parhaimmillaan

Vierailija
9388/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun vielä vietin sukulaisten kanssa yhteistä joulua päästiin sopimukseen että aikuiset ostavat vain yhden lahjan toiselle aikuiselle (arvottiin kenelle).  Tätä konstia voisi käyttää ja lisätä vielä siihen vielä sen ehdon, että lahjan on oltava sellainen ettei sen säilömisestä tule ongelmaa. Lahjaksi voisi siis antaa suosikkiviiniä, kahvia, teetä ym., kirjakaupan lahjakortin, hieronnan, lupauksen yhteisestä lounaasta tms. Lasten kohdalla sama voisi toimia, ainakin osittain.

Alkoholin, kahvin ja teen kanssa kannattaa olla varovainen. Ne vaikuttavat kivan persoonattomalta kuluvalta lahjalta, mutta moni ei käytä noista jotain ollenkaan. En itse juo viiniä ollenkaan ja viinipullo olisi vielä kauheampi lahja kuin mikä tahansa pariton pyyhe tai huumorikynttilä, ne sentään voi kierrättää jonnekin. Kahvi ja tee ovat herkästi jotain erikoismausteista, sillä joku juhlamokkapaketin antaminen olisi kovin arkista. Vaikka se juhlamokka menisi paremmin kotona kaupaksi. Toisille taas ei mene, vaikka kahvia joisikin, kun se on vaaleapaahtoista.

Asia on nyt vaan sillä lailla, että ei ole olemassa mitään yleispätevää lahjaa, minkä voisi antaa kaikille. Ruokakaupoissa käyminenkin on niin jakaantunutta, että kuitenkin tulisi Cittarin lahjakortti aina Prismassa käyvälle, ja ärsytys siitä.

Vierailija
9389/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin, kahvin ja teen kanssa kannattaa olla varovainen. Ne vaikuttavat kivan persoonattomalta kuluvalta lahjalta, mutta moni ei käytä noista jotain ollenkaan. En itse juo viiniä ollenkaan ja viinipullo olisi vielä kauheampi lahja kuin mikä tahansa pariton pyyhe tai huumorikynttilä, ne sentään voi kierrättää jonnekin. Kahvi ja tee ovat herkästi jotain erikoismausteista, sillä joku juhlamokkapaketin antaminen olisi kovin arkista. Vaikka se juhlamokka menisi paremmin kotona kaupaksi. Toisille taas ei mene, vaikka kahvia joisikin, kun se on vaaleapaahtoista.

Asia on nyt vaan sillä lailla, että ei ole olemassa mitään yleispätevää lahjaa, minkä voisi antaa kaikille. Ruokakaupoissa käyminenkin on niin jakaantunutta, että kuitenkin tulisi Cittarin lahjakortti aina Prismassa käyvälle, ja ärsytys siitä.

Totta kai näihin poiskuluviinkin lahjoihin pätee se, että ne on valittava vastaanottajan maun mukaan. Jos siis hankkii kahvia, olisi hyvä tietää millaista kahvia lahjansaaja juo jne.  Mieluummin otan kuitenkin vaikka pullon alkoholia kuin pyyhkeen, koska alkoholin voi aina kaataa vaikka viemäristä alas.

Vierailija
9390/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai näihin poiskuluviinkin lahjoihin pätee se, että ne on valittava vastaanottajan maun mukaan. Jos siis hankkii kahvia, olisi hyvä tietää millaista kahvia lahjansaaja juo jne.  Mieluummin otan kuitenkin vaikka pullon alkoholia kuin pyyhkeen, koska alkoholin voi aina kaataa vaikka viemäristä alas.

Meillä ei ole korkinavaajaa, joten en saisi pulloa auki poiskaatoa varten.

Pyyhkeen voi viedä taloyhtiön kierrätyshyllylle tai pudottaa kirpparin annetaan-laatikkoon.

Viinipulloa ei oikein kehtaa jättää puistonpenkille, vaikka varmaan se siitä katoaisi.

Vierailija
9391/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyhkeen voi viedä taloyhtiön kierrätyshyllylle tai pudottaa kirpparin annetaan-laatikkoon.

Viinipulloa ei oikein kehtaa jättää puistonpenkille, vaikka varmaan se siitä katoaisi.

Ohis, mutta monessa viinissä on kierrekorkki. Itse olen vaihdellut kavereiden ja työkavereiden kanssa saatuja viinejä / väkeviä kun on tullut juttua siitä, mistä kukin pitää. Myös voi viedä tuliaisena sen saadun viinin - ennemmin kuin sen eriparipyyhkeen tai huumorikynttilän. Tietty jos ei tunne yhtään viininjuojaa, niin ymmärrän ongelman.

Vierailija
9392/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies sai kaljasalkun palkaksi kun auttoi työkaveria. Jätimme salkun autojen sekaan taloyhtiön parkkipaikalla (asuimme tuolloin Turussa). Oli hävinnyt sieltä illan ja yön aikana…

Vierailija
9393/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävän tytär oli sen tehnyt. Sain tyttöreltä ohjeen. Kävin läheisessä kierrätyskeskuksessa n 10 krt katsomassa ilmaisosastolta, kunnes oli kasa farkkuja koossa. Näissä kaikissa oli jotain vikaa.

Tein 8 isoa kestokassia, jätin itseljeni yhden ja muut annoin lahjaksi, mm äiti sai 2.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta ihmettelen kirjoituksen saamia alapeukkuja. Onko ketju täynnä niitä, joiden mielestä kaikki pitää ennemmin laittaa roskiin kuin kierrättää?

Vierailija
9394/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pehmolelut todella häiritsevät vanhempaa, lapselle voi sanoa että valitse 10 tärkeintä pehmolelua, loput viedään kierrätykseen. Nukkekodin tuominen pieneen ja ahtaaseen kotiin kysymättä vanhemmilta on kyllä osoitus huonosta arvostelukyvystä. Se on ainut mistä itsekin voisin närkästyä.

Tähän on pakkosanoa, että olisin saanut huutoitkupaniikin jos mun olisi pitänyt lapsena karsia mun isosta pehmokokoelmastani. Aikuisena olen karsinut sitä vähän mutta yhä mulla on paljon pehmoja.

Toi on aika julmaa sanoa, että 10 saat pitää. Mulla oli pienenä varmaan 40 pehmoa. Kannattaa mieluummin lähteä siitä, että olisiko joukossa joku pehmo joka ei ole kauhean kiva tai rakas.

Vierailija
9395/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edellinen kirjoittaja, mutta ihmettelen kirjoituksen saamia alapeukkuja. Onko ketju täynnä niitä, joiden mielestä kaikki pitää ennemmin laittaa roskiin kuin kierrättää?

Itse annoin alapeukun ihan puhtaasti siksi että itse en ikinä tuollaista lahjaa haluaisi. En näe farkuista tehtyä kassia millään tavalla esteettisenä.

Tehkää itsellenne näitä mutta älkää nyt herranen aika antako lahjaksi ellei joku selkeästi sellaista pyydä.

Vierailija
9396/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen kirjoittaja raahasi turhaa romua kotiinsa eikä itse halunnut pitää siitä kuin osan ja tunki todennäköisesti aivan turhat kassit lahjaksi muille. Maailma ei pelastunut millään tavalla.

Vierailija
9397/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kelpaisi farkkukestokassi, jos se on tarpeeksi iso! Vähintään saman kokoinen kuin kaupan kestokassi, mieluusti ennemmin Ikea-kassin kokoinen.

Epämieluisaan kassiin voi lastata tavaraa ja pistää ne kierrätykseen. Kierrättyy kassikin samalla.

Vierailija
9398/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kelpaisi. Inhoan kaikkea jämämateriaaleista itseväkerrettyä kamaa, etenkin farkkukankaista. Omaa silmää miellyttäviä kestokasseja riittää ihan tarpeeksi, joten maailma ei millään diy-projektilla pelastu millään tavalla.

Vierailija
9399/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan kierrätystä, mutta tavaroiden antaminen lahjaksi on aina vähän ongelmallista niin kuin tässäkin ketjussa on jo monesti todettu. Farkkukankainen kestokassi jakaa mielipiteitä. Esimerkiksi minun makuuni se ei olisi yhtään sopiva, ja jos saisin sellaisen, niin joutuisin heti miettimään, että mitä kautta pääsisin eroon siitä. Ja siis arvostan kyllä käsitöitä, mutta niidenkin kohdalla kannattaa tosissaan miettiä saajan makua. Olen kerran saanut lahjaksi tilkuista tehdyn punaisen pöytäliinan, joka ei ollut tippaakaan makuni mukainen. Pitkään pidin sitä kaapissa, kunnes jossain kohtaa totesin, että en tule sitä käyttämään ja laitoin pois.

Vierailija
9400/20773 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää uutta vuotta, ystävät. Laura Holmströmin somessa oli mainiosti sanottu:

Rakasta, karsi ja unhoita.

Näillä ajatuksilla uuteen vuoteen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän