tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20773)
Vierailija kirjoitti:
Kunpa pystyisi olemaan ostamatta !!
Kosmetiikkaa kymmeniä avaamattomia puteleita, huiveja 26, käsineitä 8 paria, pyyhkeitä 15, lakanoita 23..Laskin että ymmärtäisin. Lisää tekee mieli vaikka mitään en tarvitse. Tänään kävin kaupoilla. Ostin saippuan, en muuta. Tarpeeseen. Tuli hyvä mieli.
Kunpa nyt onnistuisin. Säästäisin rahaa, tilaa, hermoja jos osaisin olla ostelematta.
Huomaan hankkivani kulutustavaraa kun on niin kivaa ostaa. Nyt ymmärrän että senkin pitää loppua. Ensin käytettävä nuo megavarastot kosmetiikkaa, servettejä, kynttilöitä, sukkia, alusvaatteita...
Hankalaa !!
Jatka listaamista ja laskemista vielä. Mitä asioita sinulta kaikesta huolimatta puuttuu? Mitä et tarvitse missään tapauksessa? (Suurin osa kosmetiikasta, asusteet, pyyhkeet, lakanat.)
Ostat säännöllisesti jotain oikeasti puuttuvaa ja muistat tuon ostokrapulan, kun tahtoisitkin ostaa tarpeetonta. Et tahdo.
Osasta tavaroita kannattaa myös luopua. Mitä vaikeammin sitä isompi krapula tulee. Eli kaikki turhat tavarat kirppikselle myyntiin. Siinäpä opit.
Tarkista myös ettei sinulle olisi käynyt niin, että olet ostanut kymmenet puuvillalakanat, kun oletkin oikeasti halunnut paljon kalliimmat pellavalakanat. Eli olet ostanut halpaa korviketavaraa ja maksanut siitä lopulta enemmän kuin oikeasti haluamastasi tuotteesta. Sulla on todennäköisesti sen verran sekalaista seurakuntaa kaikki, että voit jossain vaiheessa siirtyä korvausostamiseen. Luovut tavaroista ja ostat oikeasti mieluista tilalle. Ihan vielä et saa siihen lähteä, sillä ennen kuin olet oppinut läksysi, ostaisit vain ostamisen halusta lisää ja kierrättäisit sen pian.
Ota tavarat hyötykäyttöön. Ala kutsua kavereita kylään ja tarjoa kahvit. Pistä kupin kahvaan mukaan servetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkaa kymmeniä avaamattomia puteleita, huiveja 26, käsineitä 8 paria, pyyhkeitä 15, lakanoita 23..Laskin että ymmärtäisin. Lisää tekee mieli vaikka mitään en tarvitse. Tänään kävin kaupoilla. Ostin saippuan, en muuta. Tarpeeseen. Tuli hyvä mieli.
Kunpa nyt onnistuisin. Säästäisin rahaa, tilaa, hermoja jos osaisin olla ostelematta.
Huomaan hankkivani kulutustavaraa kun on niin kivaa ostaa. Nyt ymmärrän että senkin pitää loppua. Ensin käytettävä nuo megavarastot kosmetiikkaa, servettejä, kynttilöitä, sukkia, alusvaatteita...
Hankalaa !!Osa noista tavaroista on sellaisia, mitä voi viedä tuliaisiksi niille, jotka tuliaisia haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tavaran järjestelyä ja karsimista on harrastanut jo useamman vuoden, niin ahaa-elämyksiä tulee edelleen. Liian pitkään pienellä budjetilla eläneellä säästäminen on varmaan loppuelämän takaraivossa eikä aina hahmota omia erikoisia toimintatapojaan. Järjestelin taannoin vaatteitani ja laitoin "huonot" alushousut omaan pinoonsa. Huonot ovat epämukavia, väärän kokoisia, ärsyttävää materiaalia tai muulla tapaa hankalia. Pinoa järjestäessä aloin miettimään miksi minä, aikuinen työssäkäyvä ihminen pidän kaapissani huonojen alushousujen pinoa. Voin hyvin käyttää sopivia alushousuja enkä päädy vararikkoon sen takia. Päätin heittää huonot roskiin, mutta pino on edelleen kaapissa. Mutta kyllä tässä joku päivä sen toteutan...
Kävin ystäväni kanssa kierrätyskeskuksessa. Olin vain seurana. Ilmaiskorissa oli rulla trikoota. N 15 cm leveää, ehkä 3 m pitkä.
Kotona tein pienet kiilapalat ja ratkosin alushousujen saumat. Ehkä 30 min meni, pystyin ottamaan liian pienet käyttöön.
Kävin samalla kaikki alushousut läpi. Menikin pari h, mutta nyt on kaikki laatikossa käyttövalmiita.
Kynttilöitäkin täälläkin riittää. Ne kuluu yksi kerralla.
Sinulle joka pohdit ostamisen lopettamista; kyllä siihen pystyt. Se vie aikaa, mutta onnistuu, tiedän kokemuksesta. Ala vain karsia tavaraa rajusti, siitä tulee ihana fiilis. Lopeta kaupoissa kiertely ja mainosten lukeminen. Tarpeita tulee vasta, kun näkee kaikkea rojua kaupassa. Tavara ei lopu ostamalla.
Hei,
Ostelija 9342 täällä kiittää hyvistä kommenteistanne.
En osta kompromisseja vaan oikeasti ilahduttavaa. Olen perso kauneudelle ja väreille. Olen myös kova hamstraamaan tarjouksista. En voi ohittaa hyllyä jossa Marimekon servetit euron paketti.. Tai nyt alan kyllä ohittamaan koska tykkään enemmän euroista kuin turhasta tavarasta !
Jatkossa
-listaan hankinnat (kosmetiikka ja käyttötavara kuten vaatteet ja sisustus)
- - kirjoitan miksi ostin em. Tarve ? Mieliteko?
-lopetan mainokset s.postiin
-postilaatikon mainokset suoraan keräykseen
-arvostan sitä mitä on. En tarvitse lisää huiveja koska minulla on vain yksi kaula !
-mietin käyttötarvetta kuukausina. Miksi tarvitsen uuden talvitakin koska talvea jäljellä noin 3 kk. Nykyisellä takilla pärjään hyvin..jne jne
Lahjaksi en enää juurikaan tavaraa saa eli ainoa vaikeus on oma ostokäyttäytymiseni.
Luen nyt tämän ketjun kokonaan. Auttaa paljon matkalla minimalistisempaan suuntaan..
Kauneuden kaipuuseen ostaisin leikkokukkia. Ne kompostoituvat sitten lopuksi.
Voit myös palkita itseäsi ostamattomuudesta menemällä vaikka jalkahoitoon.
Toimiva arki toki itsessään palkinto.
Tämä on hyvä ohje tavaroista luopumisessa:
”Jos tavara katoaisi nyt savuna ilmaan, olisiko sinun välttämätöntä ostaa heti tilalle vastaava vempain?”
Jos ei, niin pistä kiertoon.
Vaikea uskoa, että jatkuvalla ostamisella saa kauneutta. Tai siis kyllä, saat kauniita tavaroita, mutta sitten sulla on esim. kolme kaunista pyyhettä, jotka eivät sovi keskenään.
Tämä on se lahjansaamisenkin ikuinen ongelma, mistä on tässä ketjussa paljon puhuttu. Laadukaskaan tavara jonkun toisen hankkimana ei yleensä ole ok, sillä omien pyyhkeiden ja kahvikuppien joukkoon ei haluta sitä yhtä paritonta, vaikka olisi kuinka nätti.
Sama tuliaisissa. Jopa se normaali turistikrääsä näyttää siellä kaupassa hauskalta, koska sillä on niin paljon kavereita ympärillä. Se pätee etenkin turistikäsitöihin. Vaikka olisi kiva tukea paikallista tekijää ja ostaa se nätti intiaanivärinen viltti, se näyttää paremmalta siellä kaupassa kuin tulee koskaan näyttämään aivan eri sisustustyylin kodissa.
Mietipä noita eteenpäin, ehkä teet taas oivalluksia tavaramatkallasi. :)
Vierailija kirjoitti:
Kauneuden kaipuuseen ostaisin leikkokukkia. Ne kompostoituvat sitten lopuksi.
Voit myös palkita itseäsi ostamattomuudesta menemällä vaikka jalkahoitoon.
Toimiva arki toki itsessään palkinto.
Tää oli hyvä. Kukista en niin välitä, mutta geelikynsiin, kosmetologille tms voisin jatkossa suunnata kun tekee mieli hankkia jotain. Vaikka palkinnoksi kun kuukausi on mennyt maltillisesti ostelun osalta.
Terv ostelija..joka on päättänyt muuttaa tapansa NYT
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että jatkuvalla ostamisella saa kauneutta. Tai siis kyllä, saat kauniita tavaroita, mutta sitten sulla on esim. kolme kaunista pyyhettä, jotka eivät sovi keskenään.
Tämä on se lahjansaamisenkin ikuinen ongelma, mistä on tässä ketjussa paljon puhuttu. Laadukaskaan tavara jonkun toisen hankkimana ei yleensä ole ok, sillä omien pyyhkeiden ja kahvikuppien joukkoon ei haluta sitä yhtä paritonta, vaikka olisi kuinka nätti.
Sama tuliaisissa. Jopa se normaali turistikrääsä näyttää siellä kaupassa hauskalta, koska sillä on niin paljon kavereita ympärillä. Se pätee etenkin turistikäsitöihin. Vaikka olisi kiva tukea paikallista tekijää ja ostaa se nätti intiaanivärinen viltti, se näyttää paremmalta siellä kaupassa kuin tulee koskaan näyttämään aivan eri sisustustyylin kodissa.
Tein oivalluksia. Kiitokset.
Minuun iskee erityisesti keväällä ja syksyllä voimakas värin nälkä vaikka sisustusmakuni on hyvin neutraali. Silloin pakko saada väriä päälle ja kotiin. Kaikkea on nyt tarpeeksi. Yritän pärjätä sillä mitä ON.
Huonekaluissa olen onneksi hyvin maltillinen. Viime vuonna hankin vain lipaston. Se sisustavara, erityisesti tekstiilit, onkin sitten ollut se heikoin lenkki..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuun iskee erityisesti keväällä ja syksyllä voimakas värin nälkä vaikka sisustusmakuni on hyvin neutraali. Silloin pakko saada väriä päälle ja kotiin. Kaikkea on nyt tarpeeksi. Yritän pärjätä sillä mitä ON.
Huonekaluissa olen onneksi hyvin maltillinen. Viime vuonna hankin vain lipaston. Se sisustavara, erityisesti tekstiilit, onkin sitten ollut se heikoin lenkki..
Et ole tämänkään ongelman kanssa yksin, joten se on jo ratkaistu!
Ratkaisu on kapseli! Kapselivaatekaappi ja sisustuskapseli. Eli erillinen, valikoitu yksikkö vaatteita/tavaroita, jotka otetaan määräajoin käyttöön.
Teet kevätkapselin, syksykapseli, joulukapselin jne. ja haet ne väriläiskät käyttöön omasta varastosta silloin, kun väriä hetken kaipaat. Muuna aikana et niitä käytä. Vaatteista tämä on lähtenyt ja siihen luontevammin sopiikin, koska eri vuodenaikoina käytetään erilaisia vaatteita. Sama kannattaa tehdä myös sisustustarvikkeille, jos erilaisia sohvatyynyjä, kynttilöitä, servettejä jne. on valittavaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa !!
Minullakin 2 hyllyä täynnä siivousaineita, meikkejä ja pesuaineita. Olisi tilaa jos en ostelisi aina alesta uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka karsisi tavaraa ja menisi kohti minimalismia, on täysin normaalia ja hyväksyttävää säilyttää varastossa sisustusesineitä, joita käyttää vuosittain. Samalla tavalla kuin on "joululaatikko", voi niitä olla syksy-, kevät- ja kesälaatikot. Minä kaipaan usein vaihtelua, minulla on 5 settiä mattoja ja verhoja, joita vaihdan kauden mukaan, sen lisäksi sisustusesineitä, kuten maljakoita, ruukkuja, vilttejä, kynttilöitä ja tyynynpäällisiä vastaava määrä. Siltikään en ole vuosiin ostellut lähes mitään sisustustavaraa. Jotain lahjoja olen säästänyt ja huonoksi menneiden tilalle ostanut. Huonekalut ovat vaaleita ja puunvärisiä, niin sopivat kaiken kanssa. En osaisi valita suosikkisisustustani näistä, pidän kaikista, syksyllä tunnelmallisempaa ja keväällä raikkaampaa. Eli kannattaa kapseloida myös sisustuksia, eikä vaan heittää roskiin kaikkea joka juuri nyt ei innosta. Toki jos tunnistaa, ettei koskaan vaihda verhoja, ei niitä kannata säilyttää.
Mä olen jakanut kodin 6 osaan ja joka kk käyn yhden osan kotia kokonaan läpi.
Joulukuussa olen siivonnut kylppärin ja vessan, sekä vaatehuone.
Helmikuussa käydään läpi lasten huoneet, mutta jo toistamiseen on käyty läpi joulun aikaan.
Tänä vuonna 22.12 tyhjennettiin huoneet ja siivosin lattian, kävin katon läpi.
23 pv lapset kävivät kaiken irtotavaran ja vaatteet läpi. Joka krt tähän menee vähemmän aikaa.
Kummallakin on äitiyspakkaus, jonne lisätään jotain käytöstä. Jotain otetaan kenties pois.
Nyt laitettiin vuoden aikana saadut kortit ja pari muistoa.
Kiertoon menevää tuli yhteensä vajaa muovipussillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko joulu lahjoineen ahdistaa? Itse olen jo pitkään pyytänyt lahjaksi kuluvaa tavaraa, kuten teetä, mausteita ja kynttilöitä. Vaan eipä nämäkään usein mene ihan putkeen.
Lahjaksi tulee irtoteetä koska se on kai kivemman näköinen lahja kuin pussiteepaketti. Vaan jää käyttämättä, kun arjen touhujen keskellä ei jaksa alkaa värkkäämään irtoteen kanssa, pussi on vain paljon kätevämpi ja helpompi. Mausteet on joulumausteita tai jotain erikoisia joilla ei löydy käyttökohteita. Kynttilät kauniita ja koristeellisia, mutta ei sisustukseen sopivia. Voi kun saisi vain yksinkertaisia kynttilöitä ja tavallisia arkimausteita.
Taidan olla vaikea lahjottava. Ehkä vielä joskus läheiset suostuvat siihen ettei aikuisten kesken vaihdeta lahjoja.
Kieltämättä kuulostaa hankalalta. Ehkä sitä voisi vähän iisimmin ottaa lahjojen kanssa. Kuulostaa siltä että toiveesi otetaan jo huomioon melko hyvin ja siitä kannattaa olla kiitollinen. Varmasti on parempi että ostat itse ne sisustukseen sopivat kynttilät.
Tottakai olen kiitollinen, kaunis ajatus lahjojen taustalla toki on. En tiedä millä tavalla pitäisi ottaa iisisti? Kiitän kauniisti lahjoista ja hankkiudun niistä eroon lahjan antajaa loukkaamatta. Ja ostan tietysti itse tavallisen tylsät pöytäkynttilät hassunhauskojen paljastakamuksisten joulupukki-kynttilöiden tilalle.
Itselleni riittäisi yhdessäolo läheisten kesken, en kaipaa yhtään lisää tavaraa. Mutta ehdotukseni siitä että lahjottaisiin vain lapset eikä ostettaisi aikuisten kesken lahjoja ei kelpaa muille, joten tällä kai mennään hamaan loppuun asti.
"Kynttilät kauniita ja koristeellisia, mutta ei sisustukseen sopivia."
Ja nyt ne onkin yhtäkkiä takapuolikynttilöitä 🙄Löytyyköhän tästäkin keskustelusta useampi näitä kynttilänostelijoita vai miksi kynttiläavautumiseni aiheutti näin paljon mielipahaa? :D
Olen tuo edellinen kirjoittaja ja olen siis jo keski-ikäinen ja aika monta joulua viettänyt, tähän ikään mennessä on ehtinyt saada monenlaista kynttilää näiltä innokkailta tavaranostelijoilta. Nuorempana tuli enkelin ja keijukaisen muotoisia koristekynttilöitä, jotka ei sovellu poltettavaksi vaan savuavat ja sulavat ympäriinsä. Eli on tarkoitettu vain koristeeksi. Ihan kauniita, mutta eivät omaa tyyliä ja haluan pitää kodissani esillä vain muutamia harkittuja koriste-esineitä. Nykyään näitä ei kai (toivottavasti) enää edes myydä. On tullut hassunhauskoja huumorikynttilöitä, joita en halua pitää esillä edes sen aikaa kun palavat pois, enkä kehtaa lahjoittaa muidenkaan riesaksi. On tullut tavallisia pöytäkynttilöitä, joissa ei vain väri tai kuvio miellytä. Tavallisen tylsässä pastellinsävyisessä kodissa kirkuvan pinkki tai neonoranssi näyttää vain hassulta. Voisihan ne polttaa pois, mutta kaapit on jo täynnä mieluisia omaan kotiin sopivia kynttilöitä joita poltan mielummin. Nuo sentään on helpommin lahjoitettavissa vaikka naapurin mummolle.
Ja on tullut myös mieluisia, toiveiden mukaisia kynttilöitä jotka ovat aidosti ilahduttaneet.
Olisikohan kynttiläkriisini nyt käsitelty tässä keskustelussa?
En ole tähän aiheeseen kommentoinut vielä mitään, mutta kyllä keskustelupalstalla saa olla eri mieltä ja nostaa asioita esille toisten viesteistä. Minusta tuntuu että jostain syystä sinua harmittaa todella paljon, jos joku on eri mieltä tai kommentoi sinun viestejäsi muuhun kuin pelkästään positiiviseen sävyyn.
Nostit itse vielä aiheen esille ja ilmeisesti nyt todella vahvasti olet näistä viesteistä harmistunut? Se on ihan ok mutta tässä olisi hyvä paikka miettiä että miksi? Kun karsitaan tavaroita niin eihän anneta myöskään niiden aiheuttaa liikaa tunnekuohuja vaan ollaan rauhallisin mielin ja keskustellaan hyvässä hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa !!Minullakin 2 hyllyä täynnä siivousaineita, meikkejä ja pesuaineita. Olisi tilaa jos en ostelisi aina alesta uutta.
Minä olen laittanut korkean keittiönkaapin varastoksi. Kaikissa muissa kaapeissa on vain se yksi avattu tarvittava tuote, esimerkiksi vessassa on suihkepullo siivousainetta, rätti, kumihanskat ja kloriitti. Varastossa kaikki loput ja sieltä haetaan käyttöön, vasta kun edellinen on loppu.
Samoin meikeissä, meikkipöydällä on yksi avattu ripsiväri, avattu meikkivoide, avattu paletti jne. kaikki loput on varastossa. Jos tulisi tilanne, että haluaisin vaikka eri värisiä luomivärejä mitä paletissa on, mietin haluanko laittaa nykyisen paletin pois ja ottaa uuden käyttöön.
Toki aluksi, kun niitä jo avattuja pakkauksia oli paljon, oli hankalampaa olla käyttämättä niitä varastosta ja piti miettiä myös säilyvyyttä ja välillä oli pari samaa tuotetta käytössä. Mutta nyt varastokin on lähes tyhjä, koska ei innosta ostaa vain sulkeakseni tavarat varastoon ja päivittäin elämä on helpompaa, kun on vain yksi tuote käytössä. Toinen mitä teen on käytössä olevan tilan mukaan määrä esim. kynsilakkoja mahtuu omalle paikalleen minulla neljä, ilman, että tarvitsee mitään siirrellä tai pinota. Jos tulisi ostettua enemmän, niin neljä saa olla käytössä, loput varastossa. Eli aina ei ihan tarvitse mennä yhdellä, jos tavaran hallinta ei ole sen hankalampaa ja tulee oikeasti käytettyä enemmän kuin yhtä. Oman tilan ja käytön mukaan kannattaa mennä.
Käytännössä siis keräsin ylitäysistä kaapeista kaikki paitsi sen yhden (jossa oli vähiten/joka oli vanhin) ja järjestelin varastoon loput, niin että avatut edessä ja avaamattomat takana. Saman tein myös lopulta kaikille tavaroille. Varastosta ei käytetä mitään, sieltä haetaan vain, kun edellinen laitetaan pois. Kausituotteet (joulu, kevätverhot jne) laitoin eri paikkaan.
Pahimmillaan varastossa oli vaikka ja mitä, käyttötavaraa, lautasia, mukeja, koriste-esineitä, servettejä, meikkejä ja kaikkea muuta. Ne myös tursusi pariin muuhun kaappiin ja säilytysboksiin. Aina kun kävin jotain läpi, löytyi tuplia mitä en raaskinut heittää pois, laitoin varastoon. Vaatteille ja lakanoille yms. tein oman varaston kellariin. Näitä olen sitten käynyt läpi pikkuhiljaa ja miettinyt tarvitsenko käyttöön yhden vai useamman mistäkin tavarasta ja mistä voin luopua. Oli jotenkin kivempaa, kun sai heti sen elämän helpommaksi, ilman että tarvitsi miettiä mihin sitä laittaa puoliksi käytetyt pesuaineet tai ylimääräiset kahvikupit, varastoon vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonekaluissa olen onneksi hyvin maltillinen. Viime vuonna hankin vain lipaston. Se sisustavara, erityisesti tekstiilit, onkin sitten ollut se heikoin lenkki..Vaikka karsisi tavaraa ja menisi kohti minimalismia, on täysin normaalia ja hyväksyttävää säilyttää varastossa sisustusesineitä, joita käyttää vuosittain. Samalla tavalla kuin on "joululaatikko", voi niitä olla syksy-, kevät- ja kesälaatikot. Minä kaipaan usein vaihtelua, minulla on 5 settiä mattoja ja verhoja, joita vaihdan kauden mukaan, sen lisäksi sisustusesineitä, kuten maljakoita, ruukkuja, vilttejä, kynttilöitä ja tyynynpäällisiä vastaava määrä. Siltikään en ole vuosiin ostellut lähes mitään sisustustavaraa. Jotain lahjoja olen säästänyt ja huonoksi menneiden tilalle ostanut. Huonekalut ovat vaaleita ja puunvärisiä, niin sopivat kaiken kanssa. En osaisi valita suosikkisisustustani näistä, pidän kaikista, syksyllä tunnelmallisempaa ja keväällä raikkaampaa. Eli kannattaa kapseloida myös sisustuksia, eikä vaan heittää roskiin kaikkea joka juuri nyt ei innosta. Toki jos tunnistaa, ettei koskaan vaihda verhoja, ei niitä kannata säilyttää.
Tämä on kiva viesti.
Vierailija kirjoitti:
Sen päätöksen olen tehnyt, että ostan vain juuri sen oman maun mukaisen, enkä enää mitään mikä on vähän sinnepäin. Jos teen kompromissejä, niin varmasti tulee hutiostos. Jos en löydä juuri sitä itselleni sopivaa ja mieleistä, niin olen sitten ostamatta ja pärjään sillä mitä on. En halua kaappeihini enää mitään jo valmiiksi puolivillaista tavaraa. Vanhoissakin on vielä karsittavaa.
Sama täällä. Varsinkin aleostosten kanssa on käynyt niin, että halpa hinta on saanut tinkimään joistain kritereeistä, ja lopulta se edullinen löytö on tullut kalliiksi, kun se ei olekaan ollut täysin mieleni mukainen. Mieluummin sitten maksan 150 euroa just oikeanlaisesta kauluspaidasta kuin 50 euroa sellaisesta, joka ei ole täysin sellainen mitä etsin.
Olen miettinyt että voisiko niitä kynttilöitä (mitkä on vielä jäljellä) polttaa takassa silloin kun siellä ei ole varsinaista takkatulta. Ei tulisi ne pienhiukkaset sisäilmaan.