tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21850)
Sukista: Minulla ja puolisollani on nykyään vain yhdenlaisia sukkia. Kumpikin laittaa käytetyt omiin pesupusseihinsa, joissa ne menevät pyykkikoneeseen ja kuivausrumpuun. Jos on aikaa, viikkaamme ne laatikkoon (samalla poistetaan reikiintyneet tekstiilikeräykseen). Jos ei ole aikaa, saavat olla siinä pesupussissa.
Ei tarvitse etsiä sukkia muun pyykin joukosta ja erotella niitä henkilön ja parin perusteella. Systeemi vaatii useita pesupusseja ja niitä ei kannata laittaa ihan täyteen eikä sukkien kannata olla ryntyssä, jotta kuivuvat hyvin kuivausrummussa. Säästää aikaa ja on helpottanut arkea.
Nyt kun energiakriisi on ovella ja sähkön hinta nousee hurjasti, luen ihan mielellään kirjat paperisena enkä näytöltä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun energiakriisi on ovella ja sähkön hinta nousee hurjasti, luen ihan mielellään kirjat paperisena enkä näytöltä.
Paperin hinta on nousussa myös.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt vähän ohiksena, e-kirjan lukulaite maksoi muutaman kympin ja yksi lataus riittää vaikka kuinka pitkään. Se siis kuluttaa sähköä vähemmän kuin tabletti tai puhelin, jolla ei tehdä juuri mitään. On kyllä ihan paperikirjatkin hyllyssä edelleen. Jos kirjastoon pitäisi mennä autolla kustannus on vähän niin ja näin. Yksi seinällinen menee kirjojen säilytykseen, ei ilmaista lystiä sekään jos ajattelee, että huone voisi olla sen 40 cm kapeampikin. Ja imurointikertoja voisi ehkä harventaa ilman kirjapaljoutta.
Niin kuin ketjussa on monesti todettu, se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
E-kirjan ympäristövaikutusten vertaamista painettuun kirjaan hankaloittaa se, että yhden e-kirjan vaikutuksia arvioitaessa lukulaitteen käyttäjän toiminta vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Lukulaitteen sähkönkulutus laitteella luettaessa ei ole suuri: iPadkin kuluttaa 3 wattia kun sillä ei tehdä muuta kuin luetaan, mikä on vähemmän kuin lukulampun sähkönkulutus. Koska lukulaitteen valmistaminen aiheuttaa suurimman osan e-kirjan ympäristövaikutuksista, vaikutukset/kirja ovat sitä suuremmat mitä vähemmän laitteella luetaan kirjoja. Siksi myös laitteen käyttöiällä on merkitystä ja arvioijan täytyy joko tehdä oletuksia tyypillisestä e-kirjan lukijasta tai laskea kirjojen määrä, joka neutraloi lukulaitteen päästöt. Näitäkin laskelmia sekoittaa esimerkiksi se, että lukulaitteen hankkinut saattaa alkaa lukea enemmän, koska kirjoja on helppo ladata laitteelle milloin vain. Jokainen hankittu e-kirja ei siis välttämättä tarkoita, että vastaava painettu kirja olisi ostettu, mutta jäi lukulaitteen ansiosta hankkimatta paperisena. Lisäksi lukija, joka lainaa paperisen kirjan eteenpäin luettuaan sen, puolittaa kyseisen niteen lukemisen ympäristövaikutukset, jos lainaaja olisi myös ostanut kirjan. Laskelmissa on otettava huomioon myös se, käytetäänkö lukulaitetta tai tablettia muuhun kuin e-kirjojen lukemiseen, jolloin vain lukemiseen kuluvan ajan mukainen osuus laitteen ympäristövaikutuksista voidaan laittaa e-kirjojen piikkiin. (Environmental impacts of e-books)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Luin jostain, että Marie Kondo pitäisi nykyään nettikauppaa, jossa hän myy konmarittajille uusia tavaroita, mutta en uskonut huhua, ennen kuin tarkistin itse asian.
Tässä linkki: KonMari | The Official Online Store of Marie Kondo
Konmari ei ole minimalismia eli Marie Kondo ei kannusta mahdollisimman pieneen tavaramäärään (vaikka hänellä itsellään homma lähtikin lapasesta) vaan käymään tavaransa läpi ja pitämään vain ne, jotka haluaa pitää. Ja nämä jäljelle jäävät on sitten tarkoitus järjestää hyvin ja luonteviin paikkoihin.
Nettikaupassa näytti olevan lähinnä säilytyslaatikoita ym. mitä hänen järjestelmänsä kehottaa käyttämään eli sinänsä sopii asian yhteyteen. Konmari ei varsinaisesti ole ekologiaan tms. kannustava suuntaus vaikka sitä voi niinkin käyttää: kun huomaa kuinka paljon mitäkin jo omistaa ja mistä oikeasti pitää, on helpompaa tehdä viisaampia ja harkitumpia hankintoja jatkossa ja näin todennäköisesti myös ostaa vähemmän.
Marie Kondolle Konmari on tietenkin tätä nykyä ensisijaisesti tulonlähde. Ei kannata nostaa ketään henkilöä jalustalle joksikin "guruksi" mistään syystä, siinä joutuu vain aina pettymään. Sen sijaan kannattaa mm. ottaa hyvät ja toimivat ajatukset ja ideat käyttöön. Kuten se, että pääsee helpommalla ja on mukavampaa kun kodissa ei ole turhaa roinaa ja kaikelle on oma paikkansa.
Mitä mieltä: pienet tai vähän isommatkin tuotepakkauksina toimineet peltirasiat ja -purkit. Kierrätyskeskukseen vai suoraan metallinkeräykseen? Peukuta vaikka! Ylös=kierrätyskeskukseen, alas=metallinkeräykseen.
Tarkoitan rasioita, joissa on myyty esim. teetä tai kosmetiikkaa (esim. L'Occitanen käsivoidetriot), eli rasioita ei ole voinut ostaa tyhjinä. Rasiat ovat myös tältä vuosituhannelta, joten niillä ei ole vintagearvoa. Olen itse säilyttänyt rasioissa mm. nappeja ja pikkusälää, mutta nyt muuton alta saavat lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä: pienet tai vähän isommatkin tuotepakkauksina toimineet peltirasiat ja -purkit. Kierrätyskeskukseen vai suoraan metallinkeräykseen? Peukuta vaikka! Ylös=kierrätyskeskukseen, alas=metallinkeräykseen.
Tarkoitan rasioita, joissa on myyty esim. teetä tai kosmetiikkaa (esim. L'Occitanen käsivoidetriot), eli rasioita ei ole voinut ostaa tyhjinä. Rasiat ovat myös tältä vuosituhannelta, joten niillä ei ole vintagearvoa. Olen itse säilyttänyt rasioissa mm. nappeja ja pikkusälää, mutta nyt muuton alta saavat lähteä.
Olen itse ratkaissut asian niin, että jos pystyn laittamaan kirpparipöydän, yritän myydä kaikkea siellä. Jos ei siellä mene kaupaksi, on turha kierrätykseenkään viedä. Siis jos on jo yrittänyt alentaa hinnan 10 senttiin tai jotain.
Näteimmät purkit voivat mennä.
Mutta onhan niin, ettei sitten yhden ihmisen pidä alkaa säilyttää ja kierrättää kaikkia ehkä-joskus-vintagea. Kaikista ei tule ajankaan kanssa keräilyesineitä. Siihen päätyvät parhaat ja kauneimmat.
Älä sure turhan paljon niitä, voit hyvin laittaa ne metallin keräykseen. Olet jo uusiokäyttänyt ne yhden kerran enemmän, kuin suurinta osaa purkeista käytetään.
Jos jotkut on mielestäsi niin kauniita, että on ihan sääli hävittää, niin laita ne vain kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Luin jostain, että Marie Kondo pitäisi nykyään nettikauppaa, jossa hän myy konmarittajille uusia tavaroita, mutta en uskonut huhua, ennen kuin tarkistin itse asian.
Verkkokauppa on ihan Marien tyylinen.
Mitä vikaa tässä on ? Nimenomaan jos ne tuottaa iloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konmari ei ole minimalismia eli Marie Kondo ei kannusta mahdollisimman pieneen tavaramäärään (vaikka hänellä itsellään homma lähtikin lapasesta) vaan käymään tavaransa läpi ja pitämään vain ne, jotka haluaa pitää. Ja nämä jäljelle jäävät on sitten tarkoitus järjestää hyvin ja luonteviin paikkoihin.
Nettikaupassa näytti olevan lähinnä säilytyslaatikoita ym. mitä hänen järjestelmänsä kehottaa käyttämään eli sinänsä sopii asian yhteyteen. Konmari ei varsinaisesti ole ekologiaan tms. kannustava suuntaus vaikka sitä voi niinkin käyttää: kun huomaa kuinka paljon mitäkin jo omistaa ja mistä oikeasti pitää, on helpompaa tehdä viisaampia ja harkitumpia hankintoja jatkossa ja näin todennäköisesti myös ostaa vähemmän.
Marie Kondolle Konmari on tietenkin tätä nykyä ensisijaisesti tulonlähde. Ei kannata nostaa ketään henkilöä jalustalle joksikin "guruksi" mistään syystä, siinä joutuu vain aina pettymään. Sen sijaan kannattaa mm. ottaa hyvät ja toimivat ajatukset ja ideat käyttöön. Kuten se, että pääsee helpommalla ja on mukavampaa kun kodissa ei ole turhaa roinaa ja kaikelle on oma paikkansa.
Kyllä mielestäni sille silti joku neutraali vaate tai esine oli ihan suorastaan "punainen vaate" josta piti mahdollisimman nopeasti päästä eroon. Se halusi että ihmiset heittää suunnilleen kaiken pihalle niin että ne voi sitten istua matolla juomassa terveysteetä siitä ainoasta kupista mikä on jäljellä. Tai ne voi ostaa silta uuden maton ja kupin vissiinki. En tykkää siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkokauppa on ihan Marien tyylinen.
Mitä vikaa tässä on ? Nimenomaan jos ne tuottaa iloa
Mutta sitten kun keität pastaa siinä Marie Kondon kattilassa ja sulle ja miehellesi Kaarlolle tulee paha riita just silloin, niin aina kattilaa katsellessa muistat sen riidan ja Kaarlon, ja joudut heivaamaan hittoon sen kondokattilan (jos ei Kaarlo vienyt mennessään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperin hinta on nousussa myös.
Joo no kirjasto varmaankin nostaa sitten hintojaan...
eri
Kannattaa aloittaa siitä , että on vuoden ostamatta mitään. Käytetään niitä vaatteita, astioita, kosmetiikkaa sun muuta mitä on. Kun sukissa on reikä niin roskiin. Ei tarvi käydä ostoksilla, sekin aika jää järjestelyyn ja ehkä jopa jonkun tavaran poisheittämiseen.
Olen luovuttanut tavarapaljoutta vastaan taistelun. Selvästi tarpeettomista luovun mutta se ei riitä. Ei auta sekään että olen ostamatta uusia vaatteita. Tarvitsen suurta vaatevarastoani vuodenaikavaihtelun ja sääherkkyyteni takia. Pois heitettävää ei ole, siitä huolimatta että varasto on järkyn kokoinen.
Työvälineitä kertyy lisää koko ajan eivätkä voimat riitä siihen taistoon. En jaksa pitää mielessä mitkä näytöt tai printterit ovat jo täysin kelvottomia. En jaksa ja ehdi testaillakaan. Mm. monta skanneria on jäänyt sivuun luultavasti yhteensopimattomina. Printtereitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Olen luovuttanut tavarapaljoutta vastaan taistelun. Selvästi tarpeettomista luovun mutta se ei riitä. Ei auta sekään että olen ostamatta uusia vaatteita. Tarvitsen suurta vaatevarastoani vuodenaikavaihtelun ja sääherkkyyteni takia. Pois heitettävää ei ole, siitä huolimatta että varasto on järkyn kokoinen.
Työvälineitä kertyy lisää koko ajan eivätkä voimat riitä siihen taistoon. En jaksa pitää mielessä mitkä näytöt tai printterit ovat jo täysin kelvottomia. En jaksa ja ehdi testaillakaan. Mm. monta skanneria on jäänyt sivuun luultavasti yhteensopimattomina. Printtereitä myös.
Jos et käytä niitä näyttöjä ja printtereitä sen vertaa, että tietäisit, toimiiko ne, silloinhan voit lahjoittaa ne pois sellaiselle, joka ottaa selvää. Jos ne seisovat sinulla jossain käyttämättä, sehän on ihan sama asia, jos annat pois. Ei ne rahaksi sinulle nurkissakaan muutu. Ja olet ostanut jo uudet, toimivat, joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla pomodoro-tekniikkaa, joka perustuu puolen tunnin jaksoihin. Siis ajastin hälyttämään 25 minuutin kohdalla, 5 minuuttia lepoa. Jos tätä toistaa vähintään puolen tunnin tai tunnin ajan joka päivä, pääsee jo muutamassa päivässä tosi hyvään alkuun - ja kun huomaa edistyvänsä, motivaatio jatkaa raivausurakkaa lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marie Kondosta. Kun luin hänen kirjojaan, ihmettelin monta asiaa, mutta en ole käynyt Japanissa, joten en tiedä, miten yhteiskunta siellä toimii ja millaisissa asunnoissa ihmiset elävät. Eniten minua vaivasi se, ettei kirjoissa taidettu puhua sanaakaan turhien tavaroiden lahjoittamisesta eteenpäin, mikä on ekologisistakin syistä paljon parempi vaihtoehto kuin hyvien tavaroiden heittäminen roskiin. En muista, että kirjoissa olisi puhuttu myöskään kierrätyksestä.
Kierrätyksestä ei puhuta, koska eri maissa on niin erilaiset kierrätysjärjestelmät, että kansainvälisille markkinoille suunnatussa kirjassa ei ole niitä järkevää käsitellä.
Oon törmännyt tämän kommenttiin monta krt.
Ihmiset eivät ymmärrä tämä on käännöskirja. Käännetty kymmenille eri kielille. Myynnissä ympäri maailmaa.
Marie tiimin kanssa olisi ottanut selvää jokaisen maan kierrötyksestä ja kääntäjä olisi ottanut tämän huomioon ?
Suomessa on paljon ryhmiä, joissa on vinkkejä näihin asioihin.
Simppelisti ajateltu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla pomodoro-tekniikkaa, joka perustuu puolen tunnin jaksoihin. Siis ajastin hälyttämään 25 minuutin kohdalla, 5 minuuttia lepoa. Jos tätä toistaa vähintään puolen tunnin tai tunnin ajan joka päivä, pääsee jo muutamassa päivässä tosi hyvään alkuun - ja kun huomaa edistyvänsä, motivaatio jatkaa raivausurakkaa lisääntyy.
Kiitos vinkistä, tuota voisin vielä kokeilla.
Tarvitsen laitteita yleensä vain yhdessä tai kahdessa osoitteessa mutta toistuvasti on tullut myös tilanteita jolloin tarvitsen niitä monessa eri osoitteessa ja silloin on käyttöä useammille. Pitäisikin siis ensin pyrkiä siihen pisteeseen että saan keskitettyä kaiken sellaiseen paikkaan jossa ei ole tarkoitus remontoida.
Remontit ovat minulla yleensä syynä siihen että on oltava samanaikaisestikin monta paikkaa ja jokaisessa lähes täysi varustus. Repaleista elämää.
Tavaran karsiminen edistyy.
Miehen vaatekaapista lähti iso kassillinen turhia vaatteita kierrätykseen. Samalla pyyhin vaatekaapin tasot puhtaaksi pölystä ja viikkasin kaikki vaatteet kategorioittain omiin pinoihinsa.
Mies haluaa luopua myös vanhoista hajuvesistään. Viedään ne jäteasemalle hävitettäväksi asianmukaisesti.
Tästä on taas hyvä jatkaa eteenpäin.