tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Vierailija kirjoitti:
Sain siivottua tv-tasosta n. puolet. En paljoa heittänyt roskiin, laitoin kysymysmerkki-tavarat laatikkoon odottamaan (laatikko tv-tasossa myös :-) )
kirjoja en vielä heittänyt pois, mietin esim sanakirjan kohtaloa... En haluaisi heittää pois, mutta enpä sillä paljoa tee...
hyvä esimerkki säästöistäni: olen säästänyt n. 10kpl tyhjiä "kuoria" missä tulee valokuvatilaukset...:D huh... Mutta siis teki hieman pahaa heittää nekin pois... Mietin, että jos tarvitsen niitä jonain päivänä kirjekuoriksi tms...
ap
Minä myös vähän tuskailin sanakirjojen kanssa. Olin lukiossa vielä käyttänyt niitä, mutta kun oivalsin että nykyään on kännykässä googlen translator (ja se on hyvä) ja netissä pilvin pimein sanakirjoja niin.. sinne lähtivät.
Omien tavaroiden läpikäyminen on silloin tällöin järkevää , että tietää mitä omistaa ja mitä haluaa säilyttää ja mitä laittaa pois tilan säästönkin kannalta. Tämäkin asia voi kuitenkin mennä älyttömyyksiin, jos kaikki alkaa pyöriä vain tavaroiden järjestelyn ympärillä eikä enää siedä yhtään ylimääräistä epätäydellistä tavaraa eikä elämän keskeneräisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa varmaan hölmöltä, mutta minulla kesti kauan sisäistää se, että tavaroiden karsimisessa olisi hyvä kiinnittää huomiota tavaroiden kokoon. Olen käyttänyt aika paljon aikaa turhan pikkusälän setvimiseen, kun samalla tilantukkeena on kuitenkin paljon isompiakin turhia tavaroita. Esimerkiksi olen saattanut karsia koruja, vaikka isompi ongelma on ollut se, että korurasioita on useita, vaikka korut mahtuvat yhteen vähän isompaan rasiaan joka yksinään vie kuitenkin vähemmän tilaa kuin ne monet pienet (ja se isompi rasiakin siis on jo olemassa). Ja silti enemmän tilaa vie vaikkapa turhat saappaat, jotka eivät mahdu säilytettävien kenkien laatikkoon vaan pyörivät kaapissa sellaisenaan. Jne. Toki pikkusälääkin varmaan on syytä karsia, mutta eikös nämä konmari-menetelmässäkin jätetä viimeiseksi? Sille on ihan syynsä!
Tämä on hyvä huomio! Itse olen tehnyt aktiivisesti hommia, että saisin irtonaisia säilytyskalusteita tyhjennettyä ja kiertoon. Avarampi tila antaa huomattavasti rennomman mielen ja jos kaikki tavarat mahtuvat kiinteisiin säilytystiloihin, niin näyttää siltä että ylimääräistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Omien tavaroiden läpikäyminen on silloin tällöin järkevää , että tietää mitä omistaa ja mitä haluaa säilyttää ja mitä laittaa pois tilan säästönkin kannalta. Tämäkin asia voi kuitenkin mennä älyttömyyksiin, jos kaikki alkaa pyöriä vain tavaroiden järjestelyn ympärillä eikä enää siedä yhtään ylimääräistä epätäydellistä tavaraa eikä elämän keskeneräisyyttä.
Ihan ot, kun on läpikäynyt tavaransa, niin esim. vakuutusyhtiölle on helpompi tehdä vahinkoilmoitus, kun tosissaan tietää tavaransa.
Onko kenellekään muulle käynyt niin, että pitkälti nimenomaan ne turhat tavarat ovat käytännössä parhailla paikoilla ja käytössä olevat tavarat ovat päätyneet tasoille ja irtobokseihin? :D
Itselläni on siis parhaiten toiminut tavaran vähentämiseen se, että olen käynyt käsiksi kaappien ja kiinteiden laatikostojen sisältöön. Toki näkösällä olevien esineidenkin joukossa on ollut paljon esimerkiksi turhia papereita ja muuta josta on ollut helppo hankkiutua eroon, mutta samalla on pitänyt kaivautua "ytimeen" ja järjestää säilytystilat uudelleen tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Ihan vaikka hylly kerrallaan sen mukaan kuin aikaa ja energiaa on riittänyt.
Olen pitänyt osana karsintaprosessia, että alusta asti pyrkii ainakin vähä vähältä luomaan säilytystiloja niille tavaroille jotka jäävät. Toinen vaihtoehto olisi sitten varata niille vaikka väliaikaisia pahvilaatikoita, mutta kuitenkin toimien niin, että jokainen esine joka käteen päätyy menee jonnekin, eikä jää epämääräisesti lojumaan. Samaa olen noudattanut digisiivouksessa: oma väliaikainen kansio säilytettäville tiedostoille, niin että jokainen tiedosto tyhjennettävästä kansiosta menee jonnekin ("säilytyskansioon" tai roskakoriin), eikä tarvitse ihmetellä samaa tiedostoa montaa kertaa tyhjennysprosessin aikana.
Mulle oli ahaa-elämys se, ettei saman lajin tavaroita tarvii säilyttää samassa paikassa. Meidän kengät ei meinannut mahtua eteisen kaappiin. Sitten tajusin, että voin laittaa kaikkien vaelluskengät varastoon retkeilykamojen kanssa, kun yhdessä niitä tavaroita tarvitaan kumminkin. Helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli ahaa-elämys se, ettei saman lajin tavaroita tarvii säilyttää samassa paikassa. Meidän kengät ei meinannut mahtua eteisen kaappiin. Sitten tajusin, että voin laittaa kaikkien vaelluskengät varastoon retkeilykamojen kanssa, kun yhdessä niitä tavaroita tarvitaan kumminkin. Helpotti.
Tuo käyttötarkoitusyhteys on minustakin toimivampi tapa säilyttää tavaroita. Harvoin käytettäviä hankalammassa paikassa ja koko ajan monessa paikassa käytettäviä voi hyvin olla useampia helpossa paikassa siellä täällä. Meillä esimerkiksi ei ole siivouskaappi enää siinä käytössä imuria lukuunottamatta.
Mutta idea koota samaan paikkaan on se, ettei tavaroita tarvitse haeskella ja huomaa helpommin, jos niitä on liikaa. Tavaraa karsiessa voi siis silti olla hyvä kerätä samanlaiset yhteen.
Missä menisi kaupaksi naisten T-paidat ja pitkähihaiset? Uudenveroisia ovat, mutta ei mitään erityisen hienoja merkkejä. Esim. Esprit, Vero Moda, Kappahl. Eivät mene Vähänkäytetyssä, Tori.fi:ssä eivätkä kivijalkakirpparilla. Emmyyn ja Rekkiin ei kannata laittaa, mahtaisivatko ottaakaan. Facebookissa en ole.
Eihän niitä tietystikään pakko ole väkisin yrittää myydä, jos oikeasti missään ei niitä osteta. Mutta jos ostetaan, haluaisin tietää :)
Vierailija kirjoitti:
Missä menisi kaupaksi naisten T-paidat ja pitkähihaiset? Uudenveroisia ovat, mutta ei mitään erityisen hienoja merkkejä. Esim. Esprit, Vero Moda, Kappahl. Eivät mene Vähänkäytetyssä, Tori.fi:ssä eivätkä kivijalkakirpparilla. Emmyyn ja Rekkiin ei kannata laittaa, mahtaisivatko ottaakaan. Facebookissa en ole.
Eihän niitä tietystikään pakko ole väkisin yrittää myydä, jos oikeasti missään ei niitä osteta. Mutta jos ostetaan, haluaisin tietää :)
Vaatteet ovat nykyään niin halpoja ja niitä on kaikilla niin paljon, että jälleenmyynti on hankalaa jos kyse ei ole oikeista merkkituotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa varmaan hölmöltä, mutta minulla kesti kauan sisäistää se, että tavaroiden karsimisessa olisi hyvä kiinnittää huomiota tavaroiden kokoon. Olen käyttänyt aika paljon aikaa turhan pikkusälän setvimiseen, kun samalla tilantukkeena on kuitenkin paljon isompiakin turhia tavaroita. Esimerkiksi olen saattanut karsia koruja, vaikka isompi ongelma on ollut se, että korurasioita on useita, vaikka korut mahtuvat yhteen vähän isompaan rasiaan joka yksinään vie kuitenkin vähemmän tilaa kuin ne monet pienet (ja se isompi rasiakin siis on jo olemassa). Ja silti enemmän tilaa vie vaikkapa turhat saappaat, jotka eivät mahdu säilytettävien kenkien laatikkoon vaan pyörivät kaapissa sellaisenaan. Jne. Toki pikkusälääkin varmaan on syytä karsia, mutta eikös nämä konmari-menetelmässäkin jätetä viimeiseksi? Sille on ihan syynsä!
Tämä on hyvä huomio! Itse olen tehnyt aktiivisesti hommia, että saisin irtonaisia säilytyskalusteita tyhjennettyä ja kiertoon. Avarampi tila antaa huomattavasti rennomman mielen ja jos kaikki tavarat mahtuvat kiinteisiin säilytystiloihin, niin näyttää siltä että ylimääräistä ei ole.
Sain viimein ja viimein hommattua telkkarin alle pitkän laatikoston.
Naapuri on ammatiltaan remppamies ja teki seinään tuen, johon sai laatikoston ripustettua.
Tämän johdosta lähti kokonainen kirjahylly kiertoon, jossa oli paljon tyhjää.
Vetolaatikoista näkee heti mitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin toinen jo kommentoikin, nykyään saa niin edullisesti peruspaitoja uutena joten harva ostaa käytettyä peruspaitaa kun muutamalla eurolla saa uuden. Esim. Newyorkerissa myydään todella halvalla peruspaitoja ja edellisen sesongin vaatteita, moni maksaa 1-2e ja kaikkein pienituloisimmatkin ostavat mieluummin eurolla uuden kuin käytetyn. Ehkä pakettina voisi mennä 5 paitaa jollain muutamalla eurolla, mutta en itse ainakaan keksi syitä miksi ostaisin käytettynä peruspaidan, joka ei ole mitään ns. parempaa merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin toinen jo kommentoikin, nykyään saa niin edullisesti peruspaitoja uutena joten harva ostaa käytettyä peruspaitaa kun muutamalla eurolla saa uuden. Esim. Newyorkerissa myydään todella halvalla peruspaitoja ja edellisen sesongin vaatteita, moni maksaa 1-2e ja kaikkein pienituloisimmatkin ostavat mieluummin eurolla uuden kuin käytetyn. Ehkä pakettina voisi mennä 5 paitaa jollain muutamalla eurolla, mutta en itse ainakaan keksi syitä miksi ostaisin käytettynä peruspaidan, joka ei ole mitään ns. parempaa merkkiä.
Itse ostan paljon mielummin peruspaitani kivijalkakirppiksiltä, vaikka kaupasta saisi uuden samaan hintaan. Arvostan sitä, että vaate on ollut jonkun käytössä ja kestänyt sitä, eli oletettavasti kestää vielä hetken myös minulla. Niin monta kertaa olen todennut vaatekauppojen laadun ala-arvoiseksi, eli aika hätätilanne täytyy olla, jotta niihin turvautuisin.
Mutta vaikka suosinkin käytettyä, en osta netistä ihan siitä syystä, että postikulut ovat kovia suhteessa 1-2 e vaatteeseen. Tuntuu, että vaatteita pitäisi ostaa kerralla paljon, jotta se on kannattavaa ja samaan aikaan en halua valtavaa tavaramäärää sisään joka kerta, kun näen yhden-pari kivaa vaatetta myynnissä.
Toivoisin, että kivijalkakirpparit pysyisivät elinvoimaisina kaikkialla! Tosi kurjaa, jos jäädään vain nettimyynnin varaan.
Viime viikolla sain ilokseni nähdä, että melkein kaikki Entressen kirjaston kierrätyshyllyyn viemistäni kirjoista olivat menneet. Yksi ruotsinkielinen vain oli vielä jäänyt (Nina Wähä: Testamente). Olen töistä tullessani tuonut sinne muutaman kirjan per päivä. Jatkan taas ensi viikolla.
Joku aiempi kommentoija sanoi, että alesta ostetut kirjat päätyvät usein kierrätykseen. Muistan, kun Entressen Suomalainen lopetti, niin sieltä sai kassillisen kympillä. Minun kassillisestani ainoa kirja, jonka aion pitää, on Marja Aarnipuron Rintasyöpämatka. Muut olin valinnut Sulo Vilenin periaatteella, joten ei ole yllättävää, etten niistä sitten välittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ovat nykyään niin halpoja ja niitä on kaikilla niin paljon, että jälleenmyynti on hankalaa jos kyse ei ole oikeista merkkituotteista.
Pakettina voi jollekin kelvata, kunhan hinta on tarpeeksi matala. Samankokoisia paitoja yhteen pakettiin ja tarpeeksi hyvät kuvat paidoista.
Huh. Vihdoin sain siivottua työhuoneen. Siis töissä.
Me muutettiin maaliskuun ekalla viikolla 2020. Sitten me jäätiinkin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tule missään menemään jos olet jo kolmea eri paikkaa kokeillut. Jos asut pääkaupunki-seudulla, niin viet Recin "pönttöön". En tiedä mitä meinaat Rekillä siis, mutta Recci ottaa vastaan ihan kaikenlaista vaatetta. Jos eivät ole myyntikelpoisia niin menee vaatekierrätykseen tai autoteollisuuteen kierrätettäväksi materiaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa viedä ihan suosiolla UFFin tms. keräykseen. Niin olen itsekin toiminut. Aikani yritin myydä kirppiksillä, mutta sitten luovutin. Lastenvaatteet menevät vielä hyvin kaupaksi kivijalkakirppiksillä, mutta naisten vaatteet eivät niinkään.
Naisten vaatteista kaupaksi vaikuttavat menevän vain merkkivaatteet ja hyväkuntoiset äitiysvaatteet. Kertoo kai eniten siitä, että vaatteita on niin paljon, että aivan tavalliset, joukkotuotantovaatteet eivät kiinnosta ihmisiä.
On ollut viime vuosien aikana hauska seurata, miten eri aikoina eri internetin kauppapaikoilla menee tavaraa. Nyt olen saanut parhaiten myytyä Torissa, kun vielä muutama vuosi sitten Facebookin kirppisryhmät olivat pääasiallinen myyntikanavani. Huuto.netiä en ole käyttänyt vuosikausiin lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa viedä ihan suosiolla UFFin tms. keräykseen. Niin olen itsekin toiminut. Aikani yritin myydä kirppiksillä, mutta sitten luovutin. Lastenvaatteet menevät vielä hyvin kaupaksi kivijalkakirppiksillä, mutta naisten vaatteet eivät niinkään.
Miten kuvittelet UFFin ja muiden hyväntekeväisyyskeräusten hyötyvän vaatteista, joita et ole itsekään saanut myytyä? Siirrät vain hävityskulut muille. Tekstiilijätteen paikka on joko tekstiilijätekierrätyksessä tai poltettavassa jätteessä.