Ystäväni sanoi minua tiukkis äidiksi:D Nyt aloin miettimään olenko??
Meillä kaikki huoneet yhdessä tasossa ja ja lapsella 4 vee oma huone..
Olen pitänyt " kurin" että leluilla leikitään omassa huoneessa kun sellainen on.. Eikä esim tuoda kaikkia leluja olohuoneen lattialle ja aleta siinä leikkimään..
Pääasiassa siis leikitään lasten huoneessa mistä on näköyhteys olohuoneeseen ja ovet voivat olla auki..
Ystäväni oli kylässä lapsensa kanssa ja hänen lapsensa haki barbit tavaroineen lapseni huoneesta ja kippasi ne keittiön lattialle koska mekin olimme keittiössä...
Pyysin myös auttamaan siivouksessa ettei tyttöni joudu yksin sitten siivoamaan koska huoneen pitää olla siisti kun menemme nukkumaan..
Tekeekö tämä minusta tiukkiksen.. ?
Kommentit (63)
se sääntö on turvallisuussyistä. Mukavuussyistä leluja ei saa viedä meidän makuuhuoneeseen eikä työhuoneeseen. Leikin voi joskus perustaa sinnekin jos saa luvan ja korjaa sen sitten pois. Etupäässä leikitään olohuoneessa ja eteiskäytävässä, sitten jonkinverran lastenhuoneessa. Tavaroille on oma paikka ja illalla lopuksi lelut korjataan pois.
En tykkää sotkusta, mutta en voisi sulkea lapsia omaan huoneeseensa leikkimään yksin, vaikka onkin samassa tasossa.
Olin ehkä itse esikoisen kanssa aluksi samanlainen. Kun se rupesi kasvamaan, ja nyt kun tuli toinenkin, olen oppinut relaamaan. Leikki on lapsen ykköstehtävä ja sitä pitäisi kahlita ja rajoittaa mahdollisimman vähän - mieluiten vain niiltä osin kuin lapsen turvallisuus vaatii.
mieleen epämääräinen tunne, että hänen piti aina olla " jossain muualla" , pois jaloista, etäällä sieltä missä tapahtuu, eristettynä? Usko pois, niin lapsi sen voi kokea.
Tuntuisi hassulta, jos lapsi joutuisi olemaan meistä kaukana ja omassa huoneessaan illat pitkät....
Vielä kerran en tosiaan ole pakottanut lastani olemaan omassa huoneessaan ja kun ovi on auki lapsen huone on niin kuin kuuluisi olohuoneeseen liukuovi vain auki.. tyyliin seinä pois huoneesta:)
Kun istun sohvalla lapsi on minusta 2 metrin päässä, eikä varmasti koe itseään eristetyksi.. Tämän vuoksi varmaan leikkiikin omassa huoneessaan.. Ja se oli tarkoituskin kun rupesimme rakentamaan tätä taloa..
Lapsi on itse oppinut leikkimään huoneessaan, mitään ehdottomia kieltoja meillä ei ole..
Niin ja ystäväni ei ole minua tätä ennen niuhoksi haukkunut, missä sillain sanoin?? Lapsen kipattua lelut keittiön lattialle aloimme juttelemaan aiheesta ja kerroin kuinka meillä, ystäväni totesi kuinka se voi olla mahdollista ja sanoi minua tiukkikseksi..
ap
Vierailija:
mieleen epämääräinen tunne, että hänen piti aina olla " jossain muualla" , pois jaloista, etäällä sieltä missä tapahtuu, eristettynä? Usko pois, niin lapsi sen voi kokea.
Eihän ap. kirjoittanut, että lapsi leikkii huoneessaan suljetun oven takana, vaan leikkivät yhdessä siellä.
Mun lapsuudenkodissa meillä oli lastenhuone keittiön vieressä ja me kyllä leikittiin nimenomaan siellä. Toki joku lelu saattoi kulkeutua muuallekin ja esimerkiksi satuja luettiin keittiössä.
Ai niin kuri oli varmaan väärä sana kuvaamaan sitä millälailla olen opettanut lastani leikkimään omassa huoneessaan, siksi laitoinkin sen sulkeisiin..
Lähinnä olen pitänyt itselleni sen kurin että minä leikin lapseni kanssa kun haluaa ja leikimme hänen huoneessaan missä ovat kaikki leut leikkeihin..
ap
Sanot pitäneesi kuria ja toisaalta et ole koskaan asiasta lapselle edes sanonut. Joopa joo.
Vedät kuitenkin kauheaa draamaa jostain leluista. Rauhoitu hyvä ihminen. Mahtaa teillä ollakin kivaa...
Korjaisin vaan väittämät että olen Pakottanut/Sulkenut/Käskenyt lapsen omaan huoneeseensa yksin..
En tiedä kuinka moni teistä sitten ymmärtää (ei nähtävästi moni) mitä tarkoittaa sana opettaa/totuttaa lapsi ja niin kuin aiemmin sanoin en tiedä miksi alunperin aloimme tähän.. varmaan siksi että lapseni viihtyy omassa huoneessaan ja minusta siellä on helppo järjestää kaikkia leikkejä.. Ja nyt lapsikin on oppinut leikkimään siellä!
Aluksi tosiaan olin sitä vastaan että leluilla leikitään olohuoneessa siksi menin itse ja aloitin leikit hänen huoneessaan mutta koskaan ei minun ole varsinaisesti tarvinnut lasta huoneeseensa pakottaa.
Vierailija:
Sanot pitäneesi kuria ja toisaalta et ole koskaan asiasta lapselle edes sanonut. Joopa joo.Vedät kuitenkin kauheaa draamaa jostain leluista. Rauhoitu hyvä ihminen. Mahtaa teillä ollakin kivaa...
Halusin vain keskustella asiasta, ja korjata ne väittämät mitkä teidän kirjoituksissa osoittautuivat vääriksi.
Jos teillä lapsen huone on eteisen vieressä ja hän kokee siellä olon yksinäiseksi niin näin ei ole meillä, se oli ensimmäinen asia minkä mietin kun kun aloimme rakentamaan.
Onko sun vaikea sitten myöntää että tämä järjestely toimii meillä?
Meilläkin isä tai äiti leikkii aktiivisesti lapsen kanssa hänen huoneessaan, mutta kun tulee hetki jolloin lapsi saa leikkiä ihan itsekseen ja vanhemmat juttelevat, katselevat telkkua tai lueskelevat olohuoneessa tai keittiössä, on hyvinkin luonnollista että neljävuotias siirtyy pikkuhiljaa leluineen samaan huoneeseen.
Meillä se ei onneksi ole ongelma, eikä äidin verenpaine nouse moisesta, päinvastoin, minusta on mukavaa että pieni viihtyy seurassa itsekseenkin. Hänen omaa hääräilyään on mukava katsella vierestä.
Haluan vain tässä asiassa pysyä kannassani.
Olisiko sinusta noin kamalaa jos olisinkin nyt oikeassa?
Vierailija:
Haluan vain tässä asiassa pysyä kannassani.Olisiko sinusta noin kamalaa jos olisinkin nyt oikeassa?
parka ei uskalla edes ehdottaa. Ap taitaa olla aika saatanallisen pelottava tyranni jota lapsi varoo ärsyttämästä.
Oikein " supermamma" ...
Kuten jo alkuperäisessä vietissä kerroin ystäväni oli meillä.. ja on minulla muitakin ystäviä.. nimeni ei ole Nina:)
Halusin vain sanoa kuinka asiat meillä on ja kun tämä on meillä toiminut niin miksi olen tiukkis?
Koska en leiki lapseni kanssa olohuoneessa/keittiössä? Koska en ole opettanut lastani leikkimään olohuoneessa? Vai koska lapseni ei leiki olohuoneessa vai miksi?
ap
Niin ja tiedän että kaikilla tämä järjestely ei toimi, koska on eriluontoisia lapsia, erilaisia taloja jne.. mutta jos tämä meillä toimii niin siksikö minä olen tiukkis?
Tämä oli kysymys mihin halusin vastauksen..
Ps. meillä ei myöskään kiroilla
Vierailija:
parka ei uskalla edes ehdottaa. Ap taitaa olla aika saatanallisen pelottava tyranni jota lapsi varoo ärsyttämästä.Oikein " supermamma" ...
Minä olen monessa suhteessa tosi tiukkapipoinen ihminen ja myös siisteysintoilija, mutta kyllä meidän 1,5- ja 3,5-vuotiaat elosalamat kiipeilisivät seinille, jos leikit olisi rajattu lastenhuoneeseen (vaikka se onkin tosi iso, lasten ehdoilla sisustettu jne. jne.). Ainakin esikoisemme on nimittäin tällä hetkellä sellaisessa vaiheessa, että leikit ovat todella mielikuvituksellisia ja vaativat paljon tilaa: duplot ym. palikat esittävät milloin mitäkin ja niitä kuljetellaan pitkin taloa, kuin myös muita leluja. Joinain päivinä tuntuu, että lapset leikkivät kaikkialla muualla, paitsi omassa huoneessaan. Henk. koht. en tykkää siitä, kun leluja on hujan hajan, mutta puren hammasta :) ja illalla viimeistään siivotaan kaikki paikoilleen.
Pointtini siis se, että lapset ovat erilaisia, ja ap:n tapauksessa tuo järjestely tuntuu toimivan ilman että kukaan kärsii yhtikäs mitenkään, mutta ei todellakaan toimisi meillä..