Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni sanoi minua tiukkis äidiksi:D Nyt aloin miettimään olenko??

Vierailija
15.01.2008 |

Meillä kaikki huoneet yhdessä tasossa ja ja lapsella 4 vee oma huone..

Olen pitänyt " kurin" että leluilla leikitään omassa huoneessa kun sellainen on.. Eikä esim tuoda kaikkia leluja olohuoneen lattialle ja aleta siinä leikkimään..

Pääasiassa siis leikitään lasten huoneessa mistä on näköyhteys olohuoneeseen ja ovet voivat olla auki..

Ystäväni oli kylässä lapsensa kanssa ja hänen lapsensa haki barbit tavaroineen lapseni huoneesta ja kippasi ne keittiön lattialle koska mekin olimme keittiössä...

Pyysin myös auttamaan siivouksessa ettei tyttöni joudu yksin sitten siivoamaan koska huoneen pitää olla siisti kun menemme nukkumaan..

Tekeekö tämä minusta tiukkiksen.. ?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ne siltä tietysti viedä samana iltana poiskin, mutta oli ihanaa leikkiä iskän ja äidin lähellä.

Oma huone oli kuin nätti tärkätty selli jossa oli hiljaista ja tylsää.

Vierailija
22/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka mitä saalisti oli hiusdonitseja ja muutama pikku lego ja lentoharjoituksiin sitoi pehmoihin silkkihuiveja ja lennätti. eli ei mitään täysin lelutonta roolileikkiä kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkijyrkkä?? Tämä tapa on tullut meille pikku hiljaa, olen itse mennyt lapseni kanssa hänen huoneeseen leikkimään..

Milloinkaan en ole pakottanut menemään YKSIN huoneeseen leikkimään.. Ja niinkuin sanoin jos lapsella ei ole kaveria kylässä (aika harvinaista:) niin menen itse lapseni kanssa leikkimään..

Yhdessä teemme ruuat/ välipalat... Toki lapseni käy minulle näyttämässä väliin esim tääläisen kampauksen tein nyt vauvalle..

Tanssi/laulu/ näytelmä esitykset ovat myös yleisiä meidän perheessä nämä tapahtuvat olohuoneessa, piilo ja muut yhteisleikit tapahtuvat myös koko talossa..

En itse kyllä näe mitään pahaa tuossa että lelut pysyvät omassa huoneessa, itse asiassa ainoastaa hyvää pysyy siistinä koko asunto ja siivoamiseen ei kulu aikaa niin jää sekin aika muuhun:)

ap

Vierailija:

ja leikkivät siinä omia leikkejään.

Minusta on mukavaa kun siinä ollaan lähekkäin tehden omia juttuja.

Toki leikitään yhdessäkin, mutta iltaisin jostain syystä lapset tykkäävät leikkiä ihan itsekseen.

Minusta olet aika tiukkis sääntöinesi. Toki lapsilla täytyy olla rajat ja perheillä sääntöjä, mutta tuo tapasi olla noin äärijyrkkä on suorastaan kylmää. Että jos haluat leikkiä, leiki yksin huoneessasi, lähelle et tule. Näin radikaalisti sanottuna.

Vierailija
24/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurjaa:( Toki ymmärrän sen, että on asioita ja paikkoja minne ei lelujen kanssa mennä (meillä esm. meidän makuuhuone ei ole leikkipaikka eikä myöskään vessa).

Leikkien jälkeen lelut kerätään pois lasten huoneeseen...

Tosi tiukkisasenne toi on mun mielestä mistä ap kertoo..

Ja jos tulee kavereita käymään lapsineen niin mun mielestä pitää voida joustaa sitten tuossa asiassa ettei ole niin ehdoton...

Vierailija
25/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillähän menisi suorastaan systeemit sekaisin jos joku kehtaisi leikkiä jossain muualla kuin lastenhuoneessa, sitä vartenhan näitä lainoja nyt maksellaan, että on lapsille saatu niin hienot omat huoneet, kyllä niiden täytyy kelvata, kalliit verhot ja kaikki ne tyyriit artekin/ muuramen pöytähyllykkötasoviritykset ja kaikki!

Sitäpaitsi olohuoneen lattia voisi kärsiä kolhuja jos siihen kannettaisiin legoja tai jotain turhia autotaloja.

Kyllä meidän äiti on sitten tehokas ja hyvä äiti kun se osaa sentään pitää niinkin hienoa kuria että ei lapset ala kukkoilemaan ja kantamaan lelujaan pois omasta huoneestaan.

Että semmosta, niuho olet, varsin niuho.

Vierailija
26/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet ainoastaa siinä että pidän siisteydestä..

Niin ja minun ei ole tarvinnut kieltää lastani tuomasta leluja pois omasta huoneestaan koska minä jaksan ITSE leikkiä lapseni kanssa siellä huoneessa.. ja lapseni on pääosin itse tehnyt huoneestaan hienon: mm. askarrellut omat verhonsa, piirtänyt taulunsa..

Vierailija:

Äidillähän menisi suorastaan systeemit sekaisin jos joku kehtaisi leikkiä jossain muualla kuin lastenhuoneessa, sitä vartenhan näitä lainoja nyt maksellaan, että on lapsille saatu niin hienot omat huoneet, kyllä niiden täytyy kelvata, kalliit verhot ja kaikki ne tyyriit artekin/ muuramen pöytähyllykkötasoviritykset ja kaikki!

Sitäpaitsi olohuoneen lattia voisi kärsiä kolhuja jos siihen kannettaisiin legoja tai jotain turhia autotaloja.

Kyllä meidän äiti on sitten tehokas ja hyvä äiti kun se osaa sentään pitää niinkin hienoa kuria että ei lapset ala kukkoilemaan ja kantamaan lelujaan pois omasta huoneestaan.

Että semmosta, niuho olet, varsin niuho.

Vierailija
27/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä periaate on, että lasten huoneissa ja yläaulassa leikitään vapaasti ja niitä leikkejä ei travitse kesken päivän kasailla.

Kuitenkin usein järjestän lapsille leikin tai annan luvan leikkiä muuallakin esim alakerran aulassa iso legoleikki (ovat siinä kun tullaan tuulikaapista sisään ja alaveskiin mennään), meidän makkarissa sängyllä pelaavat tai leikkivät barbeille, keittiönpöydällä pelaavat, lattialle 4 v saattaa jättää jonkun autonsa, olkkarista josta pääsee ympäri keittiöön jne kulkee usein joku juoksentelureitti tai muuten on olkkarissa joku leikki..... Minusta olisi aika ankeaa sulkea lapset omiin huoneisiinsa vaikka heillä aivan ihanat huoneet onkin. Minusta on ihana, kun he esim leikkivät olohuoneessa isojen ikkunoiden edessä lattialla päivän valossa tai keittiössä lähelläni, kun laitan ruokaa.

Vierailija
28/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä tarkoitat sanomalla etäinen? Myös minä järjestän lapselleni leikin ja leikin hänen kanssaan..

Mekin pelaamme keittiön pöydällä ja lapseni auttaa minua tekemään ruokaa..

En minä sulje lastani häneen omaan huoneeseensa, meillä suora näköyhteys olohuoneesta lapsen huoneeseen kun liukuovi on auki.. (vähän kuin pidennetty olohuone..)

Niin ja meillä lapsen huone on yhtä valoisa kuin olohuoneemme, missään pimeydessä ei tarvitse leikkiä:)

ap

Vierailija:

Meillä periaate on, että lasten huoneissa ja yläaulassa leikitään vapaasti ja niitä leikkejä ei travitse kesken päivän kasailla.

Kuitenkin usein järjestän lapsille leikin tai annan luvan leikkiä muuallakin esim alakerran aulassa iso legoleikki (ovat siinä kun tullaan tuulikaapista sisään ja alaveskiin mennään), meidän makkarissa sängyllä pelaavat tai leikkivät barbeille, keittiönpöydällä pelaavat, lattialle 4 v saattaa jättää jonkun autonsa, olkkarista josta pääsee ympäri keittiöön jne kulkee usein joku juoksentelureitti tai muuten on olkkarissa joku leikki..... Minusta olisi aika ankeaa sulkea lapset omiin huoneisiinsa vaikka heillä aivan ihanat huoneet onkin. Minusta on ihana, kun he esim leikkivät olohuoneessa isojen ikkunoiden edessä lattialla päivän valossa tai keittiössä lähelläni, kun laitan ruokaa.

Vierailija
29/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ystäväni mukaan) tiukkis ja AINOA joka mm. asettaa lapsen TV:n katselulle aikarajoja (en voi uskoa, että on näin...).

Mutta minusta tuo on kyllä jo tiukkista -- ettei saa leluja tuoda huoneesta pois.

Vierailija
30/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos lapsi haluaa leikkiä ihan ITSE ilman sinun mukana oloasi, on hänen oltava sitten totaalisen yksin omassa huoneessaan?

Joskus on kuule hirmuisen kivaa leikkiä ihan itsekseen vanhempien lähellä?

Olet mielestäni ihan liian kireä. Missäköhän sulla oikeasti mättää?

Vierailija
31/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi osaa tuoda leikit huoneesta toiseen, niin eiköhän ne osata hilata - aluksi toki vanhempien kanssa yhdessä - myös takaisin paikkaan, josta ne on haettu ennen kuin levitellään lisää...?

Vierailija:

Niin kauan kuin lapset eivät osaa itse siivota jälkiään, leikkien on kätevämpi rajoittua leikkitilaan.

Vierailija
32/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua itseäsi vaivaa??

Niinkuin sanoin meillä suora yhteys olohuoneesta lapsen huoneeseen jos istun sohvalla niin lapsi leikkii omassa huoneessa 2 metrin päässä, kun rakensimme tämän talon halusin juuri näin.

Eli lapseni on lähelläni koko ajan vaikka onnkin omassa huoneessaan, ketuttaako se sinua?

Ja niinkuin sanoin en ole lastani tähän PAKOTTANUT vaan opettanut ja hän viihtyy ja minä..

ap

Vierailija:

Mutta jos lapsi haluaa leikkiä ihan ITSE ilman sinun mukana oloasi, on hänen oltava sitten totaalisen yksin omassa huoneessaan?

Joskus on kuule hirmuisen kivaa leikkiä ihan itsekseen vanhempien lähellä?

Olet mielestäni ihan liian kireä. Missäköhän sulla oikeasti mättää?

Vierailija
33/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pahoillani, että ap on saanut ikäviä vastauksia. Moni olisi voinut pitää kielensä kurissa.

Mutta selkeästi ap kysyi: olenko tiukkis? Useamman mielestä ap on -- TÄSSÄ ASIASSA. Ei se ap tee sinusta tiukkista kaikissa asioissa. :)

Vierailija
34/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä, ettet hoksaa että 4 v on aika pieni vielä. Näköyhteys varmaan ihan kiva, mutta aika kalseaa sanoa, että " tämän rajan tälle puolelle et sitten leluinesi tule" . Täällä on äiti ja äidin tavarat. Olet sulkenut lapsesi hänen omaan lapsen maailmaan jonne hänen on aina pujahdettava, jos haluaa leikkiä. Oikeasti ihan kamalaa minusta. Omat lapseni jo koululaisetkin nauttivat siitä, että saavat valita paikan, jossa ovat ja voivat säädellä etäisyyttä itse muista ihmisistä. Jos kaipaavat läheisyyttä, voivat olla lähellä. Lasten huoneissa saa olla vapaampi järjestys muualla kodissa yksi leikki kerraallaan ja leikin loputtua se heti korjataan ellei leikki pian jatku. Koko koti antaa lapsille ihanan luovan paikan, josta löytyy vaikka mitä ihania paikkoja touhuiluun.

Vierailija
35/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista että koet jotkut lapsen lelut niin suurena asiana.

Vierailija
36/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa olet oikeassa, varmasti talostamme löytyy mielenkiintoisia paikkoja leikkiä.. En kyllä ole varsinaisesti rajannut lapsen leikkialuetta ja kieltänyt leikkimästä muualla vaan itse opettanut ja aloittanut leikit hänen huoneessaan.. Toki esim työntelee nuken vaunuja ympäri taloa " kävelyllä" olessaan mutta menee takaisin huoneeseensa jossa on keittiöt yms.. ja leikkii siellä..

Aina kun pyytää minua leikkimään kävelen vaistomaisesti hänen huoneeseensa ja kysyn millä leikitään..

Onko sitten outoa että lapseni harvoin tuo lelujaan olohuoneeseen tai keittiöön perustaakseen sinne leikkinsä?

ap

Vierailija:

sillä, ettet hoksaa että 4 v on aika pieni vielä. Näköyhteys varmaan ihan kiva, mutta aika kalseaa sanoa, että " tämän rajan tälle puolelle et sitten leluinesi tule" . Täällä on äiti ja äidin tavarat. Olet sulkenut lapsesi hänen omaan lapsen maailmaan jonne hänen on aina pujahdettava, jos haluaa leikkiä. Oikeasti ihan kamalaa minusta. Omat lapseni jo koululaisetkin nauttivat siitä, että saavat valita paikan, jossa ovat ja voivat säädellä etäisyyttä itse muista ihmisistä. Jos kaipaavat läheisyyttä, voivat olla lähellä. Lasten huoneissa saa olla vapaampi järjestys muualla kodissa yksi leikki kerraallaan ja leikin loputtua se heti korjataan ellei leikki pian jatku. Koko koti antaa lapsille ihanan luovan paikan, josta löytyy vaikka mitä ihania paikkoja touhuiluun.

Vierailija
37/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän täytyy nyt muita peesata siinä, että mun mielestä ole kans vähän tiukkis tuossa asiassa. Täytyy kuitenkin sanoa, että hienoa jos viitsit ja jaksat leikkiä lapsesi kanssa lapsen huoneessa aina kun hän on yksin MUTTA hän tosiaan varmasti haluaisi toisinaan leikkiä yksinkin - mutta lähellä äitiä...

Itse olen oikein siivousintoilija, mutta lelujen suhteen liberaalimpi. Lapset meillä 3,6 ja 7 vuotiaat ja niitä leikkejä järjestetään missä milloinkin. Tosin sovittu on, että jos leikki tehdään olkkariin tai mihin tahansa, se korjataan leikin loputtua pois. Samoin vaikka leikki olisi tehty omaankin huoneeseen, illan päätteeksi leikit tietysti korjataan pois.

Isommat lapset tykkäävät piirtää ja askarrella keittiön pöydän vieressä ja pienin raahaa yläkerrasta omasta huoneestaan autoja sohvalle ja leikkii siinä. Mielestäni ihanaa kun lapset häärivät siinä jaloissa ja leikkivät siinä. En myöskään voisi määrätä pitämään leluja pelkästään omassa huoneessaan.

Itse muistan lapsuudestani miten ihanaa oli saada kaverin kanssa tehdä barbeille koti mm. portaikkoon..siinä niillä oli kerrostaloasunnot....

Itseäni välillä jopa vähn harmittaa, kun osa lastenhuoneista on yläkerrassa ja kun lasten lelut eivät ole siinä niin että voisivat leikkiä lähellä samalla kun itse touhuilen keittiössä. No, sen takia hankimme ikeasta pyörällisiä lelulaatikoita missä leluja on helppo kuljettaa esim. alakertaan.

Leikki on lapsen työtä ja kyllä sitä pitää voida tehdä muuallakin kuin vain omassa huoneessa, vaikka se vanhempia välillä saattaa ärsyttääkin. Tämä on mun mielipide.

t. kolmen äiti

Vierailija
38/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesin vain ystävälleni kuinka meillä asiat ja hän sanoi minua tiukkikseksi:)

Ja kuten itse sanoin jo aiemminkin en tiedä miksi olen näin alkanut alusta asti tekemään...

No joka tapauksessa tästä lähin jos lapseni haluaa saa sitten leikkiä vaikka olohuoneessa, mutta empä usko näin tapahtuvan koska viihtyy omassa huoneessaan..

ap

Vierailija
39/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en haluaisi määrätä lapsia lastenhuoneisiin. Itsekin nautin heidän läsnäolostaan. Jokaisella on oma tyyli. Kokisin itseni aika julmaksi ja torjuvaksi, jos en sallisi heidän leikkiä muualla kuin lastenhuoneissa. Leikki on kuitenkin se, mitä pienet lapset tekevät kaikenaikaa. Ja kyllä he meilläkin saattavat olla lastenhuoneessa vaikka kuinka kauan, mutta omasta halustaan. Haluan että lapsetkin tuntevat kodin omakseen ja nauttivat ihanasta kodistamme. Minusta on ihanaa tulla vaikka illalla lenkiltä ja nostaa portaille pudonnut nalle nukkuvan lapsen viereen tai nähdä olkkarin lattialle unohtunut pallo, jota taaperomme päivällä heitteli. Haluankin, että lasten olemassaolo ja heidän jälkensä näkyvät kodissamme. Nautin siitä. Tosin pakko sanoa, en silti siedä mitään kaaosta tai hyrskynmyrskyä haluan että koti on silti kaunis, puhdas ja rentouttava paikka myös minulle.

Vierailija
40/63 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö?

:)))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi