Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lehmänmaitoa puolivuotiaalle???

14.01.2008 |

Voi ei, mieheni antoi puolivuotiaallemme perunasosetta toista kertaa sen elämän aikana (siis vauvan).Mies kertoi laittaneensa perunan joukkoon tavallista kevyt maitoa eikä juuri lypsämääni rintamaitoa!!!

Kuinkahan nyt käy? Tuleekohan kovia vatsavaivoja? Osaatteko sanoa? Määrä nyt oli kuulemma noin ruokalusikallisen luokkaa...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi määrä oli pieni, toivottavasti vain vatsanväänteillä säilytte.

Nyt isukkia kädestä kiinni ja kunnolla keskustelemaan. Asiantuntijoiden mukaan lehmänmaitoa ei saisi antaa alle 1v. lapsille, koska sen koostumus voi pahimmillaan aiheuttaa pysyviä munuaisvaurioita! Tämän toivottavasti äitee tiesikin : ).

Eli jos se äidinmaidon käyttö tuntuu NIIN hankalalta, niin sitten kannattaisi sitä äidinmaidon korviketta käyttää seuraavalla kerralla. Ja nehän on tunnetusti useimmat lehmänmaidosta, mutta käsitelty pikkuimmeisille sopiviksi ; ).

Kaikkea hyvää ja pikkuiselle ihania herkutteluhetkiä uusien makunautintojen parissa!

- Tiina -

Vierailija
2/9 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa sanottiin minulle että ihan tavallista maitoa ja jogurttia ja semmoista voi antaa kun lapset ovat 10kuukautta vanhoja.

yksi ruokalusikka on niin vähän niin mielestäni ei pitäisi saada edes vatsavaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait nyt nuin pienestä määrästä mitään vauvalle tule , ainakaan mitään munuaisvaurioita. Jos olisi antanut vaikka pullollisen kerralla niin saattaisi tulla vatsavaivoja. Ja vaurioita, jos jatkuvasti antaisi. Ole huoleti! =)

Meilläkin oli mummo kerran antanut pojalle n.puolivuotiaana tavalliseen maitoon tehtyä norm.suolaista makaronilaatikkoa ruuaksi, mutta eipä tullut edes masuvaivoja.

Vierailija
4/9 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. että meistäkin todennäköisesti suurin osa on sitä ikäluokkaa, että korvikkeita ei ollut ollenkaan kun olimme vauvoja. Itsekin (ja sisarukseni) olemme kasvaneet lehmänmaidolla (kuulema punaista maitoa keitettiin, joukkoon vettä ja sokeria!), koska äitimme ei voinut imettää. Tämän olen kuullut todella monilta 70-80 luvuilla (ja varmaan aijemminkin) syntyneiltä/heidän vanhemmiltaan. ja olemme säästyneet munuaisvaurioilta.

joten tuskinpa on mitään haittaa ollut. Itsellämme 9-kuinen, ja on jo maistellut useimman kerran jukurttia, rahkaa, juustoa yms. maitotuotteita omilta lautasiltamme.. eikä ole vatsavaivoja tai muutakaan tullut.

Vierailija
5/9 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on poika ½ vuotias ja neuvolasta minulle sanottiin kun kyselin että koskas olikaan et voin ruveta antaa meidän ruokia pojalle jotka tehty maitoon, Esim: makaroonilaatikkko, muusi jne....

Neuvolatäti sanoi: että voit antaa hänelle nyt ihan hyvin, koska: maidossahan on se proteiini mikä maksalle " rasite" joutuu työstämään sitä niin kovin, niin ruoka annoksessa se proteiinin määrä on niin onnettoman pieni, että ei haittaa. Mutta virallisesti maitotuotteiden aloitus 10kk eteenpäin, eli jugurttia ei vielä välipalaksi ja maitona edelleen korvike tai rintamaito. Jos juotavan maidon vaihtaa tavalliseksi maidoksi niin liian kova rasite.

Meillä herra 6kk syö jo kaikkea mahdollista kiinteitä (aloitettu kiinteät 3kk) Vauvan purkkiruuista syödään 8kk ruokia ja suurimmaksi osaksi syö meidän kanssa samoja ruokia.

Testasin ensin maidon hänellä niin että annoin pienen nokareen muusia lusikasta ja katsoin vuorokauden ettei tule iho-oireita, ja ei tullut joten nytten viikon verran syönyt meidän maitoruokia jos sellaista sattunut olemaan ja tässä viikon aikana ollut 3 ruokaa hälle maitopohjaista. Syö kuitenkin: 5 ruokaa päivässä, et viikkoon tooooosi pieni toi määrä ;)

Mutta kukin tekee toki oman harkinnan mukaan, mutta tällaisen tarkistin neuvolatädiltä kun en muistanu miten meni ja nyt taas kaikki hyvin ;) Meil ennestään kouluikäinen ja 5 vee kotona.

Poika ei ole mistään pienimmästä päästä: 8700g 73.5cm :-) >Eli kasvava lapsi tarvitsee ravintoa, hih.

Sorry virheet kirjoitin samal kun kattelen töllöä...

Ja tämä teksti jakaa mielipiteitä....tiedän ;)

Vierailija
6/9 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sonkkaan omiania,heeh..höpisen maksasta, vaikka piti munuaisista :-)

Vierailija
7/9 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin mitään munuaisvaurioita tuosta on tullut, vahinko mikä vahinko. Enkä usko että miehesi toista kertaa tavan maitoa vauvalle antaa.

Meillä reipas isosisko antoi nokkamukista maitoa vauvalle, käänsin selän sekunniksi ja vauva kylpi maidossa, silmät ja suu täynnä maitoa. Eikä tullut kuin muutama vatsanväänne ja pikku ripuli. Vauvalla olisko ollut silloin ikää parisen kuukautta ja isosiskolla 1v 6kk.

Ja tosiaan, minä itse olen sitä ikäpolvea ettei ole korvikkeita vauvoille sillon juotettu vaan ihan kunnon rasvasta maitoo, Ihan hengissä olen ja munuaiset tallessa.

Ja jotenkin tuntuu kummalle, jos neuvola on antanut ohjeen antaa jo ½ vuotiaalle ruokaa jossa on tavallista maitoa. meidän neuvola pitää tiukasti kiinni tosta 1 ikävuodesta, kun taas ravitsemusterapeutti puhui 10 kk iästä.

kuumetta

Vierailija
8/9 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä meni rasvatonta suoraan kupista.

Vierailija
9/9 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumetta:

neuvola ei antanut -ohjetta- antaa. Vaan sanoi että voi antaa jo kunhan ei muuta ruokavaliota täysin jne..kun siis itse kysyin asiaa ;)