Tuosta kylpypyyhe-ketjusta tuli mieleeni: Meillä on vieraslakanat, enkä pese niitä joka käyttäjän jälkeen
Jos lakanoissa on nukuttu vain pari yötä, menee ne takaisin kaappiin seuraavaa käyttäjää odottamaan.
Kommentit (41)
juuri siinä tarkoituksessa että ei viitsi/halua. Esim. En kehtaa lähteä kauppaan = En viitsi lähteä.
Hmm... tuonko takia ihmiset tuovat välillä omat lakanat? Ovat siis jossain törmänneet siihen, että ovat joutuneet nukkumaan tunkkaisissa ja likaisissa petivaatteissa... enpä ole koskaan asiaa näin ajatellut... ehkä siksi, että meillä vieraat tosiaan nukkuvat aina puhtaissa petivaatteissa ja tuuletetuissa peitoissa ja tyynyissä. Varapeitot ja tyynyt on aina vaatekaapissa tiiviissä pinossa, niin mielestäni niitä on kiva käyttää vähän ulkona, ettei ole tunkkaista...
Minä olen aina luullut, että meidän yksi tuttavaperhe tuo omat lakanat, koska luulevat, ettei meillä ole tarpeeksi lakanoita (perheessä 3 lasta ja 2 aikuista). Huijje...
tottakai lakanat pestään joka käyttäjän jälkeen.
Tässä tapauksessa (nuuka) pohojalaanen sanoos, jottei malta pestä lakanoota joka käytön jäläkehen.
Siis ihan kohteliaisuussyistä. Ja moni tätä arvostaa, lapsiperheissä kun on pyykkiä ihan riittävästi muutenkin.
Aikaa sitten luin Sinikka Nopolan loistavan kolumnin " Omat lakanat" , jossa käsiteltiin juuri tätä asiaa. Hänen havaintojensa mukaan länsisuomalaiset tuovat usein omat lakanat, itäsuomalaiset eivät. Minä olen tietysti länsisuomalainen.
Tuohan on vähän sama, kun hotellissa ei vaihdettaisi puhtaita lakanoita joka vieraan jälkeen. " Yksi yöhän näissä on vain nukkuttu" . Kyllä minä pesisin lastenkin jälkeen ja toivon todella, että muutkin tekevät näin meidän tytön ollessa yökylässä.
Yhdellä kaverillani oli minulle varatut petivaatteet, joita ei joka kerran jälkeen pesty kun olin heillä joka viikonloppu yötä. (yläaste-ikäisenä)
oksettaa pelkkä ajatuskin pesemättömistä lakanoista. Mä vaihdan lakanat jokatoinen viikko. Kesällä useimminkin. Hyi millaisia sottapyttyjä.
Mä en pystyis edes nukkuu...
Ja mä vien kans omat lakanat...
Hän sanoi, että tuossa on nukkunut vain x pari yötä vauvansa kanssa noilla samoilla lakanoilla. Mä olin vähän öö.. Outoa oli nukkua siinä ja sehän vasta olikin hauskaa kun löysin sieltä lakanoiden välistä pissavaipan.
Meillä aina vaihdetaan lakanat joka vieraalle. Ei tulis mieleenkään tehdä muutoin.
Meillä vaihdetaan kerran viikossa...
molemmille on omat lakanat kaapissa oottamassa. Jos mun toinen sisko sattuu tulemaan joskus, niin se nukkuu aina tän toisen siskon käyttämillä lakanoilla (tyynyliinan anna aina uuden). Minä kun olen esim. äidin luona yötä, niin saatan nukkua esim. siskon tytön käyttämillä lakanoilla. En mä oikein ymmärrä mitä pahaa tuossa on. Ilmotan aina yövieraalle että näillä lakanoilla joku nukkunu (kerron vieläpä että kuka) ja jos haluaa saa puhtaat. Kertaakaan ei ole kukaan halunnut. Pyyhkeet menee jokaisen käyttäjän jälkeen pesuun.
juurisiksi, ettei tulisi isäntäväelle niin paljon pyykkiä. Ei ole tullut koskaan mieleenkään, että joku luulisi meidän ajattelevan, ettei heiiä ole lakanoita. Hullu ajatus!
Okei... tuo, että tuo omat lakanat siksi, ettei isäntäväelle tule pyykkiä, kuulostaakin kyllä aika paljon tuon meidän tuttavaperheen äidiltä... hän on hyvin ajattelevainen ihminen tuollaisissa asioissa. Noniin... kai kolmen lapsen äiti tietää millaiset pyykkivuoret lakanoista saa aikaan. Ehkä hän tosiaan tuo omat lakanat tuosta syystä, eikä siis siksi, että kuvitttelisi, että meillä ei ole tarpeeksi petivaatteita... olenpas mä hassu... taas ajattelin jotenkin tosi nurinkurisesti. Mun luona kun aikaisemmin yöpyi vain yksi kaveri kerrallaan, niin nämä kaverit eivät tuoneet omia lakanoita, eivät tuo vieläkään... enkä mä sitä pidä pahana asiana. Kiitollinen olen kyllä tuolle tuttavaperheen äidille... meidän pyykkivuorihan siitä tosiaan pienenee....
Meidän äiti saattaa joskus antaa siskon pojan yhden yön nukkumat lakanat mulle, mutta ei sen saastaisempia. Saatan itse nukkua meidän vierashuoneen sängyssä päiväunet samoilla lakanoilla, joilla äiti, sisko tai ystävä on nukkunut yön tai pari, mutta en kyllä tosiaan toisille vieraille laita samoja lakanoita kuin edellisille enkä haluaisi itse nukkua jonkun toisen vanhoissa lakanoissa.
Vaihdan omat lakanat parin viikon välein.
Vierailija:
varmasti vieraanne ovat huomanneet, mutteivät ole kehdanneet sanoa.
Kehtaamista käytetään muuten viitsimisen synonyymina myös Lapissa.
on käytetyt. Vieraat ei vaan kehtaa sanoa ja kertovat teistä mielenkiintoisia juttuja kaveereilleen.
Me tuomme usein omat lakanamme siksi, etta muuten ei nukkumisesta tule toiselle mitaan tuoksupilvessa ja aamulla toisella on nokkosihottuma. Itsellani siis hajusteallergia ja miehella astma.
Miksi ap ei pese niitä. Oletko laiska, pihi vai molempia. Tyhmä ainakin olet. Mä kyllä haistain onko petivaatteet puhtaat vai ei!