Raskausajandiabeetikot!
Diabeteksesta kyselen kokemuksia. Kävin viime viikolla diabeteshoitajalla, joka arveli, että insuliineille joudun. Paastoarvojen rajat on Jorvissa 5.5 ja 1,5t ruuan jälkeen 7,8. Paastoarvot oli hieman koholla viime viikolla (5.6-5.8), mutta nyt jo alle tuon 5.5. Huomenna teen vuorokausikäyrän. Olen ottanut myös satunnaisesti noita ruuan jälkeisiä arvoja ja ne ovat olleet hyvät. Eli millaisilla arvoilla joutuu insuliineille? Riittääkö, että paastot ovat koholla vai pitääkö aterian jälkeisetkin arvot olla koholla?
Miten saatte itsenne tsempattua järkevään syömiseen? En jaksaisi syödä tiheästi ja pieniä annoksia, kun helpompaa olisi vetästä kunnon annos ruokaa kerran päivässä ja välipalat kuitata suklaapatukoilla:)) Olen kovasti alkanut kehittelemään erilaisia ruokareseptejä, jotta innostuisin kokkailemaan. Se ainakin auttaa...
Muutama viikko jäljellä... nyt rv35+2.
Kommentit (36)
Kuka sanoi, etten söisi oikein? Olen dietillä ja kirjoituksesi saa minut vain näkemään punaista!!! Kysyin siis, että millä jaksaisi motivoitua dieettiin? Kuten laihduttaessakin, diabetesdietillä välillä usko meinaa loppua kesken ja haluaisi palata rentoon suklaapatukka ruokavalioon. Kaikkien diabetes ei ole pelkästään hoidettavissa dietillä. Jollakin sokerit nousevat sen vuoksi, että raskausaikana elimistö ei kertakaikkiaan tuota tarpeeksi insuliinia. Kuulut niiden onnellisten joukkoon, jolla dietti auttaa...
Ja vauvalla sokerit ovat yleensä alakanttiin syntyessään- ei ylä.
jamio:
Melkein olen olllut diabeetikko raskauden aikana, mutta rajat alitettu!! Nyt kuule ne viimeiset viikot sulla vielä vauva massussa, unohda ne suklaapatukat, teet niillä vaan hallaa ittelle ja vauvalle.Opettele hetki edes syömään oikein. Osta välipalaksi ehrmannin rahka purkki johon sekoitat piltin tai jotain marjakeittoa, se pitää korkean proteiinipitoisuuden takia nälkää.Vaihtoehtona hedelmät, raejuusto, kevyt jugurtit. Päivällinen ja lounas: maailma on pulloollaan ihania salaatti reseptejä, paista broileria ja pieni annos pastaa!!!Kuulostan tiukalta, mutta ei kiva kun vauva syntyy ja sillä sokerit koholla synnytyksen jälkeen!! Muutama viikko menee vaikka päällä seisten. Vältä sokeria, syö paljon pitkäkestoista hiilaria, ja järkyttävä määrä proteiinia, naiset syövät sitä aina liian vähän. Raskaana sitä tarvitsee vielä enemmän!!
Pikku kevät dietti siis, syö jotain 2,5-3 tunnin välein ja juo paljon vettä, kevyt mehuja( jos moraali antaa aspartaamille tilaa). Hirvee paasaus mutta mulla toimii!!
on nyt 4 lasta ja jokaisessa on Seinäjoen rajoilla (paasto 4,8) ollut lievä raskausdiabetes (kahdesta nuorimmaisesta ei olisi ollut muun maan arvoilla, mutta minkäs teet kun on eri arvot... :D ) Mulla on myös jonkin sortin dieetti ollut (lähinnä makean välttämistä), jolla sokerit oli reippaasti alle rajojen, eli insuliinista ei ole kokemusta.
Mulla auttoi viimeksi kurissa pitoon edellisten lasten suuri syntymäpaino (4525g-5150g), mutta kun nelonen painoi 5340g ja mulle itselleen kertyi kiloja koko aikana alle 9kg (muilla 12-18kg), ei sillä ollut paljon lvauvan syntymäpainoon apua, lähinnä vaan omaan painoon. =)
Taisin lukaista juttusi liian nopeasti koska käsitin niin että toteutat diettisi syömällä tyylin kerran päivässä.!! Minä en diabeteksesta tiedä tuon taivaallista, vain sen millä saan verensokerin pysymään tasaisena koko päivän..ja niin ettei painoa tulisi, eikä vauva kasvaisi liikaa!!
Eli älä näe punaista, sorry.
mulla on ollut nyt raskausajan diabetes. Meillä on paastoarvon raja 5.0 tai alle, ja tunti ruokailusta 6.8 tai alle. (aika paljon vaihtelee nää raja-arvot paikkakunnittain.. ihmettelen). Nyt mulla on paastoarvot olleet koholla, 5.1-5.7 aamuisin. En tiedä mistä johtuu, mut pitäs ottaa tällä viikolla yhteys äitiyspolille..
Piti tosta insuliinin käytöstä kirjoittaa, että mahtaakohan ne enää näillä (ja noilla sun viikoilla) määrätä insuliinihoitoa, koska kyllähän senkin käyttö vaatii totuttelua että löydetään edes oikea " määrä lääkettä" ?
Neuvolatäti sanoi mulle, että liikuntaa vaan lisää (sekin vähän vaikeeta, kun aina sataa vettä ja on liukasta ja kävely muutenkin hankalaa kaikkine kipuiluineen alapäässä)...
Itse olen tsempannut sillä, että EN halua isokokoista vauvaa syntyväksi, ja EN halua että vauvalla on syntymän jälkeen ongelmia sokereiden kanssa. Neuvolatäti tänään juuri sanoi, että vauvan kantapäät tulee olemaan mustelmilla, kun häneltä mittaillaan sokereita syntymän jälkeen.. =/ mulle tehty kokoarvio joskus viimeksi rv 29 tai 30, ja silloin oli normaalikäyrällä... ja neuvolalääkärin ja tädin mukaan ihan ois " reilusti alle 4-kiloinen tulossa" .
joten mullekin selviää kai tällä viikolla (tai ehkä ensiviikolla) että mitä ne näin loppuraskaudesta suosittelee. =] ja mullakin on vain paastoarvot nyt olleet koholla, ruokailun jälkeen ja aamupalan jälkeen arvot on olleet hyvät (paitsi jos syön aamupalalla esimerkiks jogurtin tai juon kaakaota, niin tiedän että arvot pompsahtaa.. =])
Niin, ja mitä tulee tuon jonkun toisen kirjoittajan (sori, en muista nimimerkkiä) esittämiin " ruokalistasuosituksiin" , niin eipä ne jogurtit yms kovin terveellisiä ole, sokereita vaikka kuinka (samoin mehut ja hillot). Joten jos haluaa terveellisesti jogurttia syödä, niin maustamatonta " luonnon" jogurttia ja omasta pakkasesta sokeroimattomia marjoja joukkoon. Mehut kannattaa jättää väliin vallan. Fruktoosilla makeutettujahan ne kaikki diabeetikoille suosittelee, mutta eipä se kovin hyvä sekään ole, imeytyy vain hitaammin kuin tavallinen sokeri..
Hedelmiä tietty, ne on terveellisiä (paitsi banaanit ja viinirypäleet..), sekä porkkanaa.. =] joka aterian alle syöt jonkun porkkanan tai omenan, sekin ehkä auttaa?! =]
En sitten tiedä mikä on se todellinen prosentti, että jos raskausaikana on diabetes todettu, niin aikuisiän diabetes myös todetaan.. kaipa se riippuu sitten ihan henkilöstä ja elämäntottumuksista.. =] aika paljon vaan tuntuu ko. " tauti" lisääntyneen elintason myötä.. =]
jonttu rv 36+6
Ja jugurtit voit kyllä unohtaa, rasvattomia jugurtteja toki on.
Esim profeel raejuusto-rahka sisältää paljon proteiinia. Eli tosi hyvä suhde proteiinin ja hiilareiden kesken.. SUOSITTELEN!
Lisäks kasviksia, kasviksia kasviksia!
Nami nälkää söin sokerittomia dietorelle karkkeja, yllättävän hyviä.
Itselleni ei kovin tuottanut vaikeuksia, paitsi kaikki suolaiset naposteltavat :)
karkkia en kovin syö muutenkaan.
marjakeittoja esim valion sokerittomat..
Lasten soseita ei, hedelmäsokeri ajaa saman asian kyllä kuin sokerikin.
Mutta näitä ohjeita oletkin varmasti saanut :)
Oman hyvin vointisi kannalta, lapsen koon hillitsemiseksi, suuria syitä.
Lisäksi riski siihen että joudut insuliinille kasvaa koko ajan jos et huolehdi dieetistä.
Itse soin kyllä itselleni esim kerran viikossa/ kahddessa viikossa pienen herkun. Esim jonkun leivoksen, pullan tms.
Ja kyllä nuo lapsen sokerit ovat helpommin alhaalla kuin korkealla, varsinkin raskausajan diabeteksessä. Et halua joutua olemaan sairaalassa extra päiviä kun lapsen sokerit ovat alhaalla ja joutuu tiuhaan tarkkailuun jne.
Lisäksi dieetti ei kuitenkaan kestä loppu ikääsi! Eli suht lyhyt aika elämästä sinun ja lapsesi hyvin voinin vuoksi.
Riski sairastua diabetekseen raskauden jälkeen myös kasvaa. Eli mitä paremmin pidät itsestäsi huolta, riski vähenee.
Diabetestä ei monesti oteta ns vakavana sairautena, mutta ystävä piiristäni ja suvustani voin kertoa ettei ole leikin asia
On nimenomaan olemassa rasvattomia jugurtteja ja kuten edellä kirjoitin niin mehuja( jos moraali sallii niin aspartaamilla maustettuja)..Älkää missään nimessä raskaana olevat naiset unohtako rahkoja, jugurtteja ja viilejä, koska niissä on niin paljon hyvää proteiinia!! Asia on nyt hypännyt minun kohdallani jo aikoja sitten ohi, mutta kävin korjaamassa muiden lukeman erehdykden eli minä tarkoitin rasvattomia ja sokerittomia tuotteita!! ARGH....
Sokerirasituskokeessa oli paastoarvo yli 6, ja se toinenkin arvo koholla. En tiedä millä arvoilla joutuu insuliinille, mutta kun mittasimme tänään neuvolassa aamiaisen jälkeisen arvoksi 12 (saisi olla vain 8!) sanoi täti, että taidanpa insuliinille joutua. Arvoja toki nyt mittaillaan kaksi viikkoa.
Tiedän tunteen että dieetti ei oikein maistuisi, minullakin vielä sopeutumisvaikeuksia. Olen tottunut herkuttelemaan karkilla ja suklaalla, muutenkin välillä repsahtaa niin että unohtaa kasvikset ruoasta. Nyt sitten täysremontti ruokavalioon, tänään ensimmäinen onnistunut - ja vaikea - päivä takana. Liikuntahan on muuten kanssa tosi tärkeää. Minulle sanottiin että puoli tuntia rauhallista kävelyä päivässä riittäisi. TUokin tekee tiukkaa, kun toisina päivinä käveleminen sattuu aivan mahdottomasti ja aiheuttaa supistuksia.
Voimia sinulle kohtalotoverilta!
diabetes. En saanut kuriin sokeriarvojani tiukalla ruokavaliollakaan (toisaalta en saanut mielestäni kunnon opastusta oikeaan ruokavalioon) ja näin aina nälkää. neuvolassa sanottiin ja tayssissa äitipolilla että on parempi ottaa insuliini käyttöön kuin että odottava kärsisi jatkuvasta nälästä. Joten mulle insuliinit alotettiin rv 32 ja sain ohjeeksi itse nosta insuliini annostustani alottaen 4 ky ja jatkoin hiljalleen nostoa parin yksikön päivävauhtia kunnes 4 päivässä pääsin 12 ky joka oli mulle sopiva määrä insuliinia. Työkseni olen hoitaja joten tuttua oli insuliinin käyttö jo alkuunsa. Mutta helppoa se on kenelle vaan nykyaikaisten helppokäyttöisten insuliinikynien vuoksi. Laitoin insuliinia vain kahdesti päivässä. aamiaisella ja lounaalla. Päivällisen aikaan verensokeri pysyi hyvänä.
Nimenomaan hiilihydraattia ei saa syödä kun sairastaa diabetestä ja hedelmätkin tulisi nauttia esim täysjyväleivän yhteydessä. Ei pelkästään. Jukurteissa on hiilareita paljon.
Minähän söin intona herneitä kunnes tajusin että niissä on hiilareita älyttömästi ; ) Ei ihme että sokerit silloin vähän heitteli ; )
Synnytyksestä on nyt 2 vuotta ja sokerikokeet tehty mulle 2 kertaa sen jälkeen. Aina arvot ollu normaalit. Minun pitää kuitenkin käydä säännöllisesti kokeissa (vuoden välein) koska riski sairastua diabetekseen on olemassa.
Niin ja lapsemme sitten syntyi jo viikolla 37+2 ja painoi 3250 g että insuliinilla oli hyvä vaikutus. Lääkärin arvion mukaan lapsi olisi rv 40 painanut noin 3800 g joten ei liian iso olisi silloinkaan ollut. Pyytäkää ihmeessä insuliinia käyttöönne jos tuntuu ettei ruokavalion kanssa pärjää. Se että monet ei insuliinia halua johtaa siihen että syntyy isoja vauvoja vaikka kuinka yrittää dietillä sinnitellä.
Katsokaapas piruuttanne niitä suosittelevat, paljonko rasvattomissa jogurteissa on SOKERIA!?! on totta, että rasvaa niissä on vain se 0,1% tai jotain, mutta kun sellasen menet naamaasi laittamaan, niin kyllä sokeriarvot pompsahtaa!
Rasva ei ole sama asia kuin SOKERI.
Ja mitä tulee maitotuotteiden käyttöön, diabeetikon pitää maitotuotteita käyttää kohtuudella (max 6dl päivässä), maidossakin on maitoSOKERIA. myös rasvattomassa maidossa.
Lisäksi perunassa on tärkkelystä, joka muuttuu elimistössä SOKERIKSI, joten perunaakin vain kohtuudella (ois hyvä jos päivässä syö kaksi lämmintä ateriaa, niin toisella aterialla ois tarjolla riisiä/pastaa (vaikka sisältääkin vehnää), toisella perunaa).
Ja leivän pitäis tietenkin olla täyttä ruisleipää, ei mitään vehnäpitoista..
Jep, kuten eppuliini kirjoitti, aikuisiän diabetes on myös vakavasti otettava sairaus, kuten ihan normaali diabetes. Ja sen vuoksi meillä diabeetikoilla suositellaan ruokavalion opettelemista ja lyhyitä ateriavälejä, jotta pystyisimme myös raskauden jälkeen jatkamaan terveellisillä elämäntavoilla.. =] ja opettamaan samalla lapsen terveelliselle elämäntavalle.. =]
Ingman vähärasvainen MAUSTAMATON VIILI, 1 % RASVAA JA EI YHTÄÄN SOKERIA, JOO HIILARIA ON VARMASTI , mutta ei yhtään sokeria!!
Ehrmannin maustamaton rahka: rasvaa 0,1 -0,3 % SOKEROIMATON!!!
Kyllä varmaan nousee sokerit ja paino ´ja kaikki jos tankkaa niitä rasvattomia tuotteita joissa sokeria, mutta täysin maustamattomat!!!
Sitä olen ensimmäisestä vastauksesta asti ajanut takaa, MAUSTAMATTOMIA MAITOTUOTTEITA, joiden päälle voit laittaa vaikka kanelia !!!
Jamio, tehdään sovinto. Taisin olla päivällä vain niin kurkkua myöten täynnä diettiä, että kilahti. Toi kaneli oli hyvä:))) En juo maitoa laktoosi-intorelanssin takia, joten joudun syömään muita maitotuotteita siitä edestä. Olen syönyt profeelin rasvatonta jugurttia, hiilareita 10g per purkki. Rahkaa välillä. Marjoja pitäisi lisätä, koska hedelmiä menee liikaa ihan makeannälkään...
Sitä olen ensimmäisestä vastauksesta asti ajanut takaa, MAUSTAMATTOMIA MAITOTUOTTEITA, joiden päälle voit laittaa vaikka kanelia !!!
[/quote]
Ja vielä yksi kysymys (kukahan se olikaan...) Muistatko millä paastoarvoilla sulle aloitettiin insuliini? Insuliinin aloitus ei niin pelota, mutta en halua klinikalle synnyttämään, joten insuliinia en halua myöskään aloittaa...
t.Amanda
Mulla on ollut useammassa raskaudessa diabetes, joka hoidettu ruokavaliolla. Niin nytkin. Erona aiempaan, että nyt tämä todettiin jo alussa, muut vasta maks. kk ennen laskettua aikaa. Ruokavaliohoitoisena siis menty alusta asti. Mulla on paastot aina normaalit, mutta tunnin arvot kohollaan. Samoin kotimittauksissa aterian jälkeiset arvot joskus vähän kohollaan, mutta ei aina. Äitipolin ylilääkäri täällä meilläpäin sanoi, että loppuvaiheessa ei enää insuliinia aloiteta, että sillä ei ehditä saavuttaa vastaavaa hyötyä. Mulla siis eilen reilu 2 vk laskettuun aikaan. En tiedä sitten sun kohdalla, kun ei ole kyse aterian jälkeisistä arvoista, ja laskettuun aikaankin vielä pikkaisen pidemmästi matkaa. Aterian jälkeisiin arvoihinhan on helppo vaikuttaa nopealla insuliinilla, mutta en sitten oo varma, miten raskaustapauksessa noihin paastoihin. Ehkä pitempivaikutteista insuliinia iltaisin. Homma varmaan selviää sulle pikapuoliin =)
Tsemppiä vain matkaan.
Anteeksi uteluni, mutta mitä tarkoitit, kun et halua klinikalle synnyttämään? Siis kai nyt sairaalassa synnytät, jos " sokerivauvakin" kyseessä?
Minulla ollut kahdessa raskaudessa raskaudenaikanen diabetes. Molemmissa todettiin n. rv 16 tietämillä. Kovalla dieetillä olin alusta asti, eikä painokaan noussut juuri lainkaan. (Raskauden jälkeen omapaino oli 12kg vähemmän kuin ensimmäisellä neuvola käynnillä...)Kaikinpuolin oli " ihanteellinen" raskausdiabetes potilas. Lapset syntyivät rv 38 viikoin paikkeilla, 4080g ja 4300g.
Ensimmäisen synnytin alakautta, mutta olikin liian suuri. Hartiat jäivät kiinni ja solisluu jouduttiin murtamaan. Jälkihoitona puolivuotta fysioterapiaa, kun pojan käsi ei toiminut normaalisti.
Toinen syntyi sektiolla, kun paino arvio oli 38 viikolla 4600g.
Tämä sekalainen tarina siksi että haluan kertoa sen.. Aina vaikka tekisi töitä diabeteksen eteen 8-0 niin silti lapsesta voi tulla jätti. Eikä synnytys mene suunnitelmien mukaan.
Ottakaa tämä sairaus vakavasti. Ilman hoitoa, lapsi voi menehtyä.
Li 15+2
Hienoa, että tällainen keskustelu on tänne ilmestynyt. Kävin tänään sokerirasituksessa, koska esikoisen ajoilta oli sokerit korkealla rasituskokeessa. EN kuitenkaan joutunut silloin insuliinille vaan ruokavaliolla mentiin ja arvot oli hyviä kotimittauksissa. Silti lapsi painoi vain 2,7kg eli todella pieni sokerivauvaksi. Jotain häikkää minulla oli raskaudessa, mutta eihän ne lääkärit sitä koskaan minulle kertoneet ja onneksi kaikesta huolimatta sain terveen pienen pojan.
Noh nyt sitten odotellaan huomiseen asti sokerirasituksen tuloksia. Kaikillehan meille tulee nuita himoja makeen. Onneksi nykyään on hirmu hyvä valikoima sokerittomia leivoksia sun muita. Jogurteissa tosiaan saa olla todella tarkkana sillä joissakin on sitä piilosokeria.
Olisi kiva jos jollain on herkullinen resepti, jota diabeetikko tai kuka tahansa voisi käyttää ja kertoisi tänne keskustelu alueella sen =) Itsestä ainakin tuntuu, että sokerittomat ja rasvattomat reseptit on jossain piilossa eikä niitä löydä mistään.
Terkuin. Sannami ja masuasukki rv 11+6
Mulla on ollut molemmissa raskauksissa diabetes, ruokavaliolla on hoidettu, arvot pysyneet suht kurissa, heittoja välillä oli, mutta pitkäaikaissokeri oli aina hyvä, joten insuliinia ei aloitettu.
LIIKUNTA!!! erittäin iso avaintekijä siihen mitä arvot näyttää, vaikka söisikin vähän " huonommin" , mutta käy puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä sen jälkeen, elimistö polttaa sokerin pois ja arvot ok.
Ja yksi hyvä porkkana itse kuriin, meidän lapset molemmat ovat viettäneet 3-4 päivää sokeritipassa, koska heidän sokeriarvot heittelivät niin paljon ja tämä tehtiin teholla eli vauvaa ei saanut moneen päivään vierihoitoon!!!!!
-E-
sekaannun tähän keskusteluun hetkeksi.
Vaikka diabeteksesta puhutaan yleisesti SOKERItautina, ei sokeria voi kokonaan syyttää, sillä elimistö muuttaa rasvan sokeriksi. Diabeetikko-pojan (kohta 6v) tätinä olen joutunut/saanut opetella miten diabeetikko laskee päivittäisannoksensa ja mitä kulloinkin voi syödä. Pääohje on laskea hiilihydraatit, sokereista ja rasvoista viis. Totta on, että rasva muuttuu sokeriksi eli hiilihydraatiksi, ja heittelee siksi verensokeria, mutta kiinnittäkää eniten huomiota tuotteiden kokonais-HH-pitoisuuksiin. Siten onnistutte dieeteissänne parhaiten. Mun mielestä.... =) Esim. välipala saa sisältää 10g hh, eli vaikka ruispuikula (+ juusto ja/tai makkara, koska niitä ei lasketa) ja sokeritonta mehua jossa ei ole hh, tai vettä. Kurkkua ja porkkanaa saa syödä niin paljon kuin haluaa, niissä ei ole hh. Joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä.
Lisään vielä, että meillä lasten suureen kokoon (yli 5kg) vaikuttaa suuresti myös geenit (olemme molemmat olleet isokokoisia syntyessämme, ilman sokereita), sillä sokerit rasituksen paastoarvoa lukuunottamatta ovat mulla aina olleet alle rajojen. Ja synnytyksen jälkeinen verensokeri-seuranta on lapsilta lopetettu 2 päivän jälkeen kun arvot ovat olleet kunnossa. Ja Seinäjoella ei ainakaan ole meidän lasten kantapäitä mustelmille pistetty, vaikka 3xpäivässä sokerit ottivatkin. Mutta meillä on mennyt näin, muilla voi olla toisin.
Toivotan kaikille menestystä onnistuneeseen ruokavalioon! Ja turvallista raskausaikaa!
Tottahan jokainen ruokavalio-ohjauksen saanut tietää, että hiilihydraatteja lasketaan. Mutta ihan hyvä tuoda asia esille, kun jotkut asiaan perehtymättömät ei varmasti tiedä =)
3xäippä74:
sekaannun tähän keskusteluun hetkeksi.Vaikka diabeteksesta puhutaan yleisesti SOKERItautina, ei sokeria voi kokonaan syyttää, sillä elimistö muuttaa rasvan sokeriksi. Diabeetikko-pojan (kohta 6v) tätinä olen joutunut/saanut opetella miten diabeetikko laskee päivittäisannoksensa ja mitä kulloinkin voi syödä. Pääohje on laskea hiilihydraatit, sokereista ja rasvoista viis. Totta on, että rasva muuttuu sokeriksi eli hiilihydraatiksi, ja heittelee siksi verensokeria, mutta kiinnittäkää eniten huomiota tuotteiden kokonais-HH-pitoisuuksiin. Siten onnistutte dieeteissänne parhaiten. Mun mielestä.... =) Esim. välipala saa sisältää 10g hh, eli vaikka ruispuikula (+ juusto ja/tai makkara, koska niitä ei lasketa) ja sokeritonta mehua jossa ei ole hh, tai vettä. Kurkkua ja porkkanaa saa syödä niin paljon kuin haluaa, niissä ei ole hh. Joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä.
Lisään vielä, että meillä lasten suureen kokoon (yli 5kg) vaikuttaa suuresti myös geenit (olemme molemmat olleet isokokoisia syntyessämme, ilman sokereita), sillä sokerit rasituksen paastoarvoa lukuunottamatta ovat mulla aina olleet alle rajojen. Ja synnytyksen jälkeinen verensokeri-seuranta on lapsilta lopetettu 2 päivän jälkeen kun arvot ovat olleet kunnossa. Ja Seinäjoella ei ainakaan ole meidän lasten kantapäitä mustelmille pistetty, vaikka 3xpäivässä sokerit ottivatkin. Mutta meillä on mennyt näin, muilla voi olla toisin.
Toivotan kaikille menestystä onnistuneeseen ruokavalioon! Ja turvallista raskausaikaa!
täytyy muistaa että sokeriakin tulee nauttia päivässä.. Esim hiilihydraattien muodossa. Jos liian vähän niin sokeriarvot romahtavat rajusti alaspäin joka voi olla vaarallista.
Teen tänään vuorokausikäyrää ja ihan hyviä arvoja on tullut. Olen huomannut myös tuon liikunnan merkityksen eli yritän liikkua, jos olen sattunut herkuttelemaan.
Joku kyseli mitä tarkoitan klinikalla eli Naistenklinikka Helsingistä. Pääkaupunkialueen diabeetikot, joilla on insuliini käytössä, joutuvat synnyttämään Naistenklinikalla. Ja minä haluan Jorviin.
Ekalla lapsella ei ollut matalia sokereita, mutta tokalla oli jonkin verran matalat, mutta niistäkin selvittiin tiheillä syötöillä. Porkkanana mulla dietin pitoon onkin ollut lapsen vointi synnytyksen jälkeen ja lapsen koko. Mutta kuten jo aiemmin totesin jokaiseen diettiin kyllästyy joskus...
Melkein olen olllut diabeetikko raskauden aikana, mutta rajat alitettu!! Nyt kuule ne viimeiset viikot sulla vielä vauva massussa, unohda ne suklaapatukat, teet niillä vaan hallaa ittelle ja vauvalle.Opettele hetki edes syömään oikein. Osta välipalaksi ehrmannin rahka purkki johon sekoitat piltin tai jotain marjakeittoa, se pitää korkean proteiinipitoisuuden takia nälkää.Vaihtoehtona hedelmät, raejuusto, kevyt jugurtit. Päivällinen ja lounas: maailma on pulloollaan ihania salaatti reseptejä, paista broileria ja pieni annos pastaa!!!
Kuulostan tiukalta, mutta ei kiva kun vauva syntyy ja sillä sokerit koholla synnytyksen jälkeen!! Muutama viikko menee vaikka päällä seisten. Vältä sokeria, syö paljon pitkäkestoista hiilaria, ja järkyttävä määrä proteiinia, naiset syövät sitä aina liian vähän. Raskaana sitä tarvitsee vielä enemmän!!
Pikku kevät dietti siis, syö jotain 2,5-3 tunnin välein ja juo paljon vettä, kevyt mehuja( jos moraali antaa aspartaamille tilaa). Hirvee paasaus mutta mulla toimii!!