Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausajandiabeetikot!

14.01.2008 |

Diabeteksesta kyselen kokemuksia. Kävin viime viikolla diabeteshoitajalla, joka arveli, että insuliineille joudun. Paastoarvojen rajat on Jorvissa 5.5 ja 1,5t ruuan jälkeen 7,8. Paastoarvot oli hieman koholla viime viikolla (5.6-5.8), mutta nyt jo alle tuon 5.5. Huomenna teen vuorokausikäyrän. Olen ottanut myös satunnaisesti noita ruuan jälkeisiä arvoja ja ne ovat olleet hyvät. Eli millaisilla arvoilla joutuu insuliineille? Riittääkö, että paastot ovat koholla vai pitääkö aterian jälkeisetkin arvot olla koholla?

Miten saatte itsenne tsempattua järkevään syömiseen? En jaksaisi syödä tiheästi ja pieniä annoksia, kun helpompaa olisi vetästä kunnon annos ruokaa kerran päivässä ja välipalat kuitata suklaapatukoilla:)) Olen kovasti alkanut kehittelemään erilaisia ruokareseptejä, jotta innostuisin kokkailemaan. Se ainakin auttaa...

Muutama viikko jäljellä... nyt rv35+2.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin raskausajandiebeetes pari kk sitten. Sain lähetteen ravintoterapeutille. Siitä oli tosi paljon apua.

Merkitsin vihkoon päivittäiset ruuat parin viikon ajan. Katsottiin niitä sitten terapautin kanssa. Laihduin siinä ajassa pari kiloa..

Neuvolassa annettiin hiilihydraatti rajaksi 200/päivä. Terapeutti suositteli 200-250. Jos päivän hh ovat n150, se jo laihduttaa. Eli ei tervellistä odotusaikana. Käski pitää järjrn päässä ja välillä syödä hyvääkin. Elämää ei tarvi lopettaa. Kysyin sokerittomista karkeista esim suklaasta joulua ajatellen. Vastauksena oli ottaa ennemmin tavallista tummaa suklaata mutta vähemmän. Määrät ratkasee monessa asiasssa aika paljon.

Itse olen huomannut et liikkuminen vaikuttaa tosi paljon. Nyt kun raskaus on pidemmällä ja ei jaksa edes kotona paljo touhuta niin arvot helposti nousee.

Olen pärjännyt pelkällä ruokavaliolla ja herkutellutki välillä. Vauva ei ole kasvanut suureksi ja painoa ei ole itelle tullut yhtään lisää.

Puolen vuoden kuluttua synnytyksestä kuulemma uusi rasitustesti ja kolesteroolit katotaan kanssa. Sen jälkeen vuosittaiseen tarkkailuun, jossa rasitustesti, kolesterooli ja vyötärön mittaus. Niin ja lapselta seurataan sokerit kans vuosittain.

Mulla menee kyl raskauden jälkeenki tämä ruokavalio remontti.

Tervetuloa terveempi elämä.. ja edelleen karkkipäivät..

Siirikki ja neiti 36+3

Vierailija
22/36 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä raskaudessa ravitsemusterapeutti puhui mulle vaan kokonaiskalorimäärästä. Mites mä lasken kokonaishiilihydraattimäärän? Joku teistä kirjoitti että sen pitäisi olla 200-250 välillä. Mulla sokerirasitustesti vasta tulossa, mutta ajattelin että voisin alkaa taas laskeskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ystävääni joilla molemmilla oli insuliini raskauden ajan diabeteksen vuoksi käytössä.. Toinen synnytti marraskuun alussa 07 ja toinen joulukuussa 07.. Kätilöopistolla...

Vierailija
24/36 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraatit löytyy pakkausten kyljestä. Esim ruisleipä 12g. Sitten sain neuvolasta pienen vihon missä oli eri ruoka esimerkkejä. Äkkiä alkaa muistaan mitä missäkin on. Kynä ja vihko vaan mukaan. Vähän vaivaa lueskella pakkauksien kylkiä ja voi löytyä yllätyksiä..

Mysli on mulla jäänyt pois ja puuro. Aamupalaksi ruisleipää vähärasvaisella juustolla ja lisäksi paprikaa tai kurkkua. Vihannekset auttaa kuituja imeytymään..

Itse käytän huoletta funlight mehua. Vesi tulis korvista ja maitoa en juo.

Aspartaami makeutusjauhetta käytän rahkan makeutukseen. Kohtuu käyttöä kummiskin.

Jaksamisia laskemisiin!!

Siirikki ja neiti 36+3

Vierailija
25/36 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä täälläkään mitään hh-määräsuosituksia annettu, kerrottiin vain mikä on terveellistä ja mikä ei. =]

Tänään olin yhteydessä äitiyspolin diabeteshoitajaan. Hän totesi, että ei näillä viikoilla oikein ole mitään tehtävissä, eli pitäis vaan syödä yhä terveellisesti ja liikkua sen minkä voi. Insuliinia ei aloiteta enää näin myöhään (ainakaan nyt siis mulle). Ja ensviikon loppupuolella mulla on vasta kokoarvio (sillon pitäs olla rv 38+3). Kyseli kovin, että mitä olen ruokavaliossa muuttanut, että miks paastoarvot on olleet koholla, mutta kun en ole muuttanut mitään.. =/ jos nää on jotain " henkimaailman juttuja" .. =]

Ja se hoitaja kyllä totesi, että kun meilläpäin tuo paastoraja-arvo on 5.0 tai alle, niin kun mullakin on ylitykset suurimmaksi osaksi olleet 5.1-5.5, pari kertaa ollut 5.6-5.7, että " ei noi ylitykset vielä kovin huolestuta" .. Tätä vähän ihmettelen, kun jokuhan täällä kirjoitti että pk-seudulla raja-arvo paastolle on 5.5, niin miks meillä on kuitenkin vain 5.0?!

Itse en kyllä usko, että vauva olisi kovasti masussa kasvanut korkeiden sokereiden vuoksi, koska mahani on vieläkin aika pieni (mitä olen vertaillut suunnilleen samoilla viikoilla olevien mahoihin joita on tuolla näkynyt eri paikoissa).. ja kuitenkin kokoarvio viimeksi oli normaalikäyrällä. Enemmän olen huolestunut siitä, että vauvan oma haima tuottaa yhä liikaa insuliinia synnytyksen jälkeen, eli vauvan omat sokerit on alhaiset.. =/

ja kun joku " tarttui" sanavalintaani, kun kirjoitin aiemmin että " vauvan kantapäät mustelmilla mittauksista" (johon tämä joku vastasi että " ei meillä vaikka 3 mittausta per päivä), niin tuo kantapäät mustelmilla oli vain " sananparsi" , tarkoitti kuitenkin vain sitä että vauvalta niitä kuitenkin joudutaan mittailemaan.. =] ja kaips toisille tulee mustelmia herkemmin kuin toisille.. =P

En ole vielä tarkkaan perillä siitä, kuinka täällä meilläpäin vauvan sokereita yms synnytyksen jälkeen seurataan, mutta itse olen ainakin ihan mielellänikin menossa n.6kk synnytyksen jälkeen sokerirasitukseen. Hyvähän se on siellä käydä, jos sellainen aikuisiän diabetes kuitenkin on tullakseen..

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.. =]

jonttu rv 37+0

Vierailija
26/36 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin paria pakkausta ja sokerit näyttäisi sisältyvän hiilihydraattilukemiin. Mutta eikö noita rasvamääriä noteerata mitenkään? Katson vähän millä määrillä pääsen tuonne 200-250 lukemiin. Mutta kyllä tuntuu aika hullulta että juustoa, meetwurstia, rasvaa ei tarvitse merkata mihinkään ylös. Kun taas jos lasket kaloreita niin ihan kaikki lasketaan. Onkohan mulla jäänyt nyt jotain oivaltamatta tästä hh-laskennasta?!

Vierailija
27/36 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kokonaisuus ratkaisee.. =]

Eli typolle (ja muillekin): kyllä ne juustot ainakin pitää " merkitä ylös" , koska kuuluu luokkaan maitotuotteet --> sis. maitoSOKERIA --> ja niitä maitotuotteita on ainakin mulle sanottu, että 6dl päivässä..

ja samaan luokkaan kuuluu siis raejuustot, jogurtit, viilit, maidot yms.. =] Eli jos päivässä syö vaikka leivän päällä puolikkaan oltermannin, niin ei se kovin terveellistä ole.. =P

Mut joo, en tosiaan ymmärrä tätä hh-laskemista (vaikka ehkä koulun käyneenä pitäis..), mulle kun ei mitään sellasta hh-määrää ole kerrottu (tottakai " oikeilla" diabeetikoilla on eriasia), vaan on kerrottu että mitä sopii syödä ja kuinka paljon ja miten (yleensä suun kautta.. =P)..

Mut jos tossa illalla jaksan ja kerkiän, niin katson vaikka tuolta " arkistoista" , mitä on kouluaikoina kerrottu erikoisruokavalioista.. =]

Vierailija
28/36 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan raapustaa mitä ehdin... Mulla on tässä omat ohjeet ja opukset edessäni.

Mun päivän esimerkkiateriat sisältää noin 1800kcal, josta sokeristuvia ravintoaineita (eli niitä hiilihydraatteja) on seuraavasti (ja nämä ovat noin arvoja):

Aamupala yht. 30 g hh

1 vpl leipää, näkkäriä tai puoli sämpylää =10g

1dl puuroa tai hedelmä tai marjoja tai mehua =10g

2dl maitoa tai viiliä =10g

Leivän päälle voi laittaa juustosiipaleen tai kokolihaleikkeleen tms. jota ei lasketa, koska yksi viipale ei sisällä merkittävää määrää hiilihydraattia

Välipala yht. 20g hh

1vpl leipää tai näkkäri =10g

1kpl hedelmää (puoli banaania) tai 2dl marjoja =10g TAI näille vaihtoehtona esim yksi karjalanpiirakka, jossa yksinään on jo 20g hh

Lounas yht. 60g hh

2 kananmunankok. perunaa tai 2dl riisiä =20g

1-2 vpl leipää tai 2 näkkäriä =20g

2dl maitoa tai 45g kypsää lihaa tai 60g kalaa =10g

1 kpl hedelmää tai 1dl jälkiruokaa (riippuu toki jälkkäristä) =10g

Välipala yht 20g

2vpl leipää tai pikkupulla/pala piirakkaa

tai hedelmää tms.

Päivällinen yht. 60g

2kpl perunaa tai 2dl laatikkoruokaa tai 2-3dl keittoa =20g

1-2 vpl leipää

2dl maitoa tai 45g kypsää lihaa,kanaa tai 60g kalaa =10g

1 kpl hedelmää tai 1dl jälkiruokaa (riippuu toki jälkkäristä) =10g

Välipala yht 20g

1 leipä tai korppu tai näkkäri =10g

1 hedelmä tai 2dl marjoja =10g

Iltapala yht. 30g

2vpl leipää tai karjalanpiirakka =20g

hedelmä tai 2dl maitoa tai 1-2 vpl juustoa tai 1-2 vpl kokolihaleikettä tms =10g

ELi noita juustoja tai leikkeleitä kun pistää useamman, sitten täytyy laskea. Näin olen ymmärtänyt.

Tämä ohje on siis mulla käytössä ruokavaliohoitoisessa raskausajan diabeteksessä, erikseen on vielä hiilihydraattikäsikirja, josta voi tarkistaa eri ruoka-ainetten sisältämät määrät ja yleensähän ne lukee etiketeissä sun muissa. Ja näitä tämän ohjeen ruoka-aineita voi tarvittaessa vaihtaa toisiin, jotka sisältää saman määrän hiilihydraattia. Eli voi vaihdella esim jugurttia, rahkaa ym tuonne välipaloihin ja muutenkin pelailla tällä listalla, kunhan hiilihydraatit ei ylity.

Kasviksista tulee niin vähän hiilihydraatteja, ettei niitä tarvitse laskea. Niitä kannattaa syödä paljon, sillä ne keventää ruokavaliota ja tasaa verensokeria.

Tavallista oikeaa sokeria suositellaan terveelliseen ruokavalioon rajoitetusti. Sokeri on 100%:sta hiilihydraattia.

Tyydyttyneitä eli kovaa eläinrasvaa rajoitetaan sydän- ja verisuoniterveyden vuoksi. Näitähän on mm. maidossa ja maitovalmisteissa, voissa, juustoissa, monissa makkaroissa ja leivonnaisissa, kekseissä ja ns. pikaruoissa. Suositeltavia ovat pehmeät kasvirasvat ja öljyt, samoin rasvattomat ja vähärasvaiset maidot, maitovalmisteet, juustot.

Tässäpä jotain, toivottavasti ois apua!

Vierailija
29/36 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson illalla tarkemmin sitä mun listaa joka siis perustuu kalorimäärään, mutta toi vaikuttaa kyllä ihan samanlaiselta listalta. Taidan alkaa noudattaa sitä mun kaloreihin perustuvaa ruokavaliota. Tämän päivän katson nyt loppuun paljonko niitä hh oikein tulee kasaan. Katotaan sitten mitä ohjeita mulle annetaan kun olen käynyt siellä sokerirasituksessa.

Vierailija
30/36 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin kanssa ruokavalio muutokselle. Paastoarvot oli koholla ja tänään olen sitten hakenut mittarin diabeteshoitajalta. Noh nyt sitten ruokavalio remontti käyntiin. Tämä voi olla raaàsti sanottu, mutta minua ei haittaa niin paljon vauvan pistely sokeriarvoja otettaessa (esikoiselta mitattiin 3h välein),koska jos niitä ei mitata ja arvot laskee vauvan aivot ei saa tarvittavaa sokeria ja siitä voi tulla pahoja neurologiasia ongelmia pahimmassa tapauksessa kuolema. Parempi kun seuraavat niitä. Onhan se ilkeän näköistä ja toivoisi että lapselle ei sitä tarvisi tehdä, mutta sille pistelylle on todella hyvä syy. Ja sitä antaa kaksin verroin enemmän haleja ja puseja ja rakkautta vauvalle tämän jälkeen =)

Vierailija
31/36 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin sokerirasituksessa johon siis jouduin siksi että kohtuni on liian iso jo tässä vaiheessa raskautta. Rv 24 ja sf-mitta 26.

Näkyy olevan noi rajat vähän erilaisia. täälä satakunnassa päin paasto arvon raja on 4.5 ja mulla se oli 4.3 mutta 1h jälkeen arvo oli 7.9 ja sen raja olikin 6.4 siitä se oli kyllä takas laskenu 5.6. En nyt siis yhtään tiedä mitä tapahtuu!! Täytyy odotella maanantaihin että saa jatko ohjeita. en siis olleenkaan tiedä todetaanko mulla sitä diabetestä vai mikä on homman nimi. Voisko joku auttaa? Oon saanu itteni niin huolestumaan jo etten tiedä miten olisin.... Tuntuu ettei ne neuvolassakaan tiedä mistään mitään.. ja mihinkään ei tunnu saavan kunnolla vastausta..

Sekää ei mee mun järkeeni et miks näin koska syön suht. terveellisesti ja säännöllisesti, eikä namejakaan mene juuri ollenkaan ja liikun jne. Terkkari tänäänkin alko näyttää niitä kaikenmaailman lautasmalleja ja paasasi liikkumisesta mutta kun jo teen kaikkea tuota. Painokaan ei oo noussu hirveesti ja olen muutenki normaali painonen.... APUA!

Vierailija
32/36 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on tosi matalalla nuo raja arvot, niissähän on todella suuria eroja paikkakunnittain. Meillä täällä pohjoisessa on paasto arvon raja 5.3 ja sitä on nostettu viime vuodesta jolloin se oli 4,8. 1h jälkeen 10,0 ja 2h jälkeen vähän päälle 8 on sallituissa. Ei sulla kyllä mitkään huimat arvot ole, joten sinuna en olisi yhtään huolissaan kerta elämän tavatkin sinulla on hyvät =) Voihan siihen kohdun kasvuun vaikuttaa monet muutkin asiat, kuten paljon lapsivettä.

Vierailija
33/36 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi joka sai mut hieman huokaisemaan helpotuksesta! Se näköjään vähän riippuu missä sitä elellään ja keltä kysytään. =)

Vierailija
34/36 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin satakuntalaisena uskon, että olet erehtynyt raja-arvoissa. Itse sokerirasituksessa (siis siinä litkunjuomiskokeessa) on eri raja-arvot, kuin raskausajan diabeteksen seurannassa.

Meillä en muista sokerirasituskokeen paastomittauksen raja-arvoa, mutta 1h kuluttua raja-arvo oli 10.0 ja 2h joku päälle 8 mmol/l.

Sen sijaan diabeteksen toteamisen jälkeen raja-arvot ovat minun keskussairaalassani (SatKS) paastoarvo 5.0, 1h jälkeen 6.8.

jonttu

Vierailija
35/36 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla että kuulin väärin kun puhelimessa mulle nää kerrottiin mutta selvästi sanoi että 1h arvo on mennyt rajan yli. en käynyt mittauksessa keskussairaalassa. tiedä sitten

Vierailija
36/36 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas!

En minäkään käynyt keskussairaalassa sokerirasituskokeessa, vaan ihan omassa " nauvolassa ja terveyskeskuksessa" , mutta koska alueemme äitiyspoliklinikkapalvelut (ultrat yms) tehdään keskussairaalassa, niin sieltä tulee myös raskausajandiabeteksen hoito-ohjeet sekä diabeteshoitajakäynnit (omassa terveyskeskuksessa ei näitä ultria yms ole). Joten jos sinä olet käynyt ultrissa keskussairaalassa, niin luultavasti samalle äitipolille menet diabeteshoitajan juttusille sekä kokoarvioon (siis sen jälkeen kun neuvolastasi ovat sinne olleet yhteydessä).. paitsi jos asustelet Raumalla/lähistöllä, niin en tiedä onko teillä vielä siellä oma äitiyspoli, vai onko sekin siirretty keskussairaalaan.. =]