Yksi asia lestoissa ihmetyttää
Tai oikeastaan aika monikin mutta yhteen vain nyt puutun... Meillä on naapurustossa useampi perhe jotka ovat lestoja ja siksi olenkin huomannut joitakin juttuja jotka herättää kysymyksiä?
Meikkaamattomuus?! Kun eivät saa yhtään ehostaa itseään. Kuitenkin pukeutumisessa ei näyttäisi olevan mitään sääntöjä? Äidit kulkevat mielestäni turhankin paljastavissa vaatteissa tuolla pihoilla. Kesällä hameet ovat niin lyhyitä että sellaisia ei näe yleensä kuin joilla " filmitähdillä" ja paidat tiukkoja ja tietenkin lyhyitä niin että lantio näkyy paljaana... Täytyy kyllä myöntää että tunnen itseni ihan tantaksi näiden kolmikymppisten äitien seassa leikkipaikoilla kun en itse pukeudu tuolla tavalla!
Nyt kysynkin että siksikö nämä naiset pukeutuvat noin kun eivät saa muulla tavalla olla " naisellisia" ? Minusta tuo on vaan jollain tavalla ristiriitaista. Että joku esim. puuterin ja ripsivärin käyttäminen on pahempi asia kuin pukeutua paljastavasti? Kunhan mietin...
Kommentit (44)
Vierailija:
Mutta en edelleenkään keksi yhtään syytä miksi se telkku kannattaisi hankkia.Ne urheilut näkee netistäkin ;)
Meillä miestä harmittaa jo sekin, että nykyään normikanavilta näkee formulakisoista enää koosteet. Nyt hän miettii, pitäisikö ostaa muuten turhaksi koettu maksullinen kanava. ;)
Minä kyllä pärjään ilman urheiluakin. :)
26
Kuulin tälläsen jutun et ei sais mut sehän on ihan älytöntä!?
ja korosti ettei heillä ole televisiota ja aika ei riittäisi sitä katsomaan jne.
Elokuvia katsoivat tietokoneella.
Ristiriitaista touhua liikkuvaa kuvaa saa katsoa, lieneekö heillä uskonnon toimesta lista mitä elokuvia saavat katsoa.
Vierailija:
Kuulin tälläsen jutun et ei sais mut sehän on ihan älytöntä!?
Kyllä me ollaan katottu koulussa kaikki ohjelmat/elokuvat mitä nyt tunnilla katsottiinkaan. Aivan hyvin voi mielestäni katsoa. t:vl äiti
Vierailija:
muutenkin parhaat palat ja jättämään typeryydet väliin? Ennen vanhaan ainakin ei televisiota saanut löytyä lestadiolaisista kodeista, en tiedä kuinka asia on nykyään. Muistan kun koulussa sanoin lestadiolaisen ystäväni puolesta sijaisopettajalle, että hän ei saa katsoa televisiota, vaikka kyseessä oli tietysti vain jokin koulun opetusohjelma. Tyttö ei itse uskaltanut.
Mikä ihmeen oikeus meillä on mennä tekemään valintoja muiden puolesta? Ihan yhtälailla muut kuin lestadiolaiset löytävät sieltä netistä ja tv:stä sen huonon materiaalin, eikö silloin voitaisi myös muut velvoittaa toimimaan samalla tavalla? Mistähän tämä valtava katkeruus heitä kohtaan juontaa juurensa? Meillä ainankin on vain hyviä kokemuksia heistä niin naapureina, kuin työkavereina. On ollut ilo huomata, että vielä löytyy ihmisiä joilla on taito sopia erimielisyydet ja riidat. Ja lastenkin kanssa usein ihan ovelle tullaan sopimaan, jos on ollut jotain kränää pihalla. Eiköhän keskitytä jokainen sen oman elämän parantamiseen, ja anneta muiden elää omaansa?
20, eikö olisikin parasta velvoittaa lestadiolaiset valitsemaan sekä televisiosta että netistä asialliset, hyödyttävät ja
muutenkin parhaat palat ja jättämään typeryydet väliin?
Vierailija:
Kyllä me ollaan katottu koulussa kaikki ohjelmat/elokuvat mitä nyt tunnilla katsottiinkaan. Aivan hyvin voi mielestäni katsoa. t:vl äiti
No me ei pienenä saatu katsoa, osa meidän alueen perheistä oli tosi tiukkoja tuossa asiassa. Ei sitten haluttu riitoja niiden kanssa niin ei mekään katsottu.
Myöhemmin olen kyllä katsonut ja annan lastenikin katsoa. :)
t. toinen vl äiti
Jokainen vanhempi päättää tykönään mihin heidän lapsensa saa koulussa osallistua ja mihin ei.
Kaikissa medioissa on vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä mikään väline itsessään ole hyvä tai paha.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että esim. iltapäivälehdet ovat " haitallisempia" kuin telkkari.
Vierailija:
Kaikissa medioissa on vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä mikään väline itsessään ole hyvä tai paha.Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että esim. iltapäivälehdet ovat " haitallisempia" kuin telkkari.
Moni on yrittänyt tolkuttaa, ettei telkkari sen enempää kuin muutkaan koneet ole hyvä tai paha.
Iltapäivälehdistä (myös Seiska, Apu yms.) olen samaa mieltä. Itse en niitä lue senkään vertaa, joskus sentään saatan elokuvan tai pari katsoa. :)
t. vl
Mutta tv:ssä on pahasta sen passivoiva vaikutus, lisäksi se vaikuttaa vahvasti ihmisen arvomaailmaan, ja se telkkarin välittämä arvomaailma on sellainen mitä en vl:vä kotiini halua. Toki telkkarista voi valikoida vain ne parhaat palat, mutta enemmän nyt ajattelen lapsiani, kuin itseäni. En halua altistaa etenkään lapsiani tv:n turruttavalle vaikutukselle.
näkemästä mitään asiallisia kirjoituksia lestadiolaisilta, oma ' näkemys' heidän elämästään on todempi. Lukekaa vaikka 27 uudelleen.
Meillä myös ihania ihmisiä naapurustossa ja vähiten pahaa sanottavaa tosiaan löytyy koulukavereissakin niistä lestadiolaisista, jos tarkemmin muistelee
Aktiivinen katsottavien ohjelmien valinta ja arviointi sen sijaan toimivat päin vastoin.
Mihin muuten perustat väitteesi, jonka mukaan tv vaikuttaa ihmisen arvomaailmaan? Ja miksi juuri tv, ei vaikkapa sanomalehti? Tutkimusten mukaan esimerkiksi väkivallan katsominen ei lisää väkivaltaista käyttäytymistä, vaikka ihmiset haluavatkin usein ajatella toisin.
38
Miksi ylipäätään pitää ruveta televisiottomuuttaan selittelemään... Loputon suohan se on, jos vielä mainitsee olevansa vl.
Miksei muillekaan valtaväestön toiminnasta poikkeaville tavoille riitä selitykseksi se, ettei vain halua tehdä niin tai näin? Miksi lestadiolaisen täytyy yrittää perustella jokainen mielipiteensä tai tapansa täysin aukottomasti? Eikä ne perustelut koskaan edes kelpaa.
Vierailija:
Tutkimusten mukaan esimerkiksi väkivallan katsominen ei lisää väkivaltaista käyttäytymistä, vaikka ihmiset haluavatkin usein ajatella toisin.38
On toisenlaisiakin tutkimuksia, ja asiantuntijoiden mielipiteitä.
Tietenkään se tv ei passivoi jos sitä katsoo valikoiden ja harkitusti. Tunnen minäkin ihmisiä joilla tämä toimii. Mutta koska me ihmiset olemme taipuvaisia laiskuuteen ja mukavuudenhaluun, tai ainakin minä olen, siinä saattaisi helposti lipsahtaa...kun tulee väsyneenä töistä niin saattaisi helposti lösähtää sen tv:n ääreen. ja kuten sanottu, en halua lasteni kasvavan sen viihdemössön vaikutuksen alaisena.
Siitäkin on olemassa tutkimuksia että se telkkarista tuleva vaikuttaa vahvasti, vahvemmin kuin vaikka se, mitä luet. Ja se hesarin välittämä arvomaailma sopii meille muutenkin paremmin kuin mitä tv:n viihdeohjelmien.
En väitä, että tv automaattisesti turmelee ihmisen ;), mutta suurin syy olla hankkimatta sitä on se, että haitat on niin paljon suurempia kuin hyöty.
Sama pätee kaikkeen muuhunkin viestintään: ei sanomia noin vain " siirretä" , vaan niiden tulkinta on aina erittäin monisyinen prosessi.
38
Ps. minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku ei omista tai katso telkkaria. Katson sitä itsekin vain pari tuntia viikossa. Vastasin vain noihin aika usein kuultuihin väitteisiin, jotka perustuvat minusta enemmän mielikuviin kuin faktoihin.
Olisi itseasiassa ihn mielenkiintoista perehtyä asiaan.
t. tutkija-vl
Vierailija:
Nykyään relevantteina pidetyt viestintätieteen teoriat tukevat sitä käsitystä, ettei televisiosta " siirry" katsojaan vaikutuksia
Jos elämä on pelkkää viihdettä (tv:stä tai muualta tulevaa), ovat asiat epätasapainossa. Mutta kohtuudella käytettynähän viihde on mukava lisä elämään, arvokas asia itsessään.
Tästäkin on muuten tehty hauskoja tutkimuksia: koska on sosiaalisesti hyväksyttävämpää katsoa asiaohjelmia kuin viihdettä, ihmisillä on kova tarve selitellä vaikkapa Kauniiden ja rohkeiden katsomista. Ja kun kyselytutkimusten tuloksia verrataan todellisiin katsojalukuihin, nähdään että ihmiset todellakin kaunistelevat totuutta. :D
On se kumma kun ei kehdata myöntää, että minä viihdyn ja se on ok. :)
38
yhdyn teihin, hyviä kirjoituksia!
Mutta en edelleenkään keksi yhtään syytä miksi se telkku kannattaisi hankkia.
Ne urheilut näkee netistäkin ;)