Taittuneet munajohtimet/torvet?
Minulla kohdunulkoisten syy selvisi. Molemmilla puolilla ollut kerran. Vasemmalta hoitui solumyrkyllä ja oikea torvi poistettiin perjantaina laparoskopiassa. Leikkaava lääkäri oli tarkistanut myös vasemman torven tilanteen ja siinä kuten oikeassakin oli joku taitos/mutka.
Oli kuulema suoristunut kun siihen oli koskenut instrumentilla.
Lääkäri sanoi että luultavasti vika on ollut aina mutta minä uskon että se on tullut ensimmäisen raskauteni aikana. Raskauden jälkeen ovulaatiot on tulleet todella kivuliaiksi. Ennen raskauttani en edes tiennyt milloin ovuloin. Minulla siis ennen kohdunulkoisia ihan normaali raskaus ja synnytys.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Ulkaltaako raskautta edes yrittää enään luomusti? Vähän arveluttaa tuo vasemman johtimen kunto.
Kommentit (4)
sanoa tarkemmin tuosta kun olin tosiaan niin sekaisin kun se lääkäri kävi. Epikriisin saan vasta ensi viikolla kun leikkaus oli perjantai iltana.
Oon kyllä melko varma että ne on raskauden aikana jotenkin menneet mutkalle. Kerron sitten lisää kun saan sen lappusen luettavaksi. :)
Olen tosi pahoillani, että jouduit laparoskopiaan, mutta koeta ajatella niin, että asia on nyt hoidettu. Toivotaan, että se toinen johdin on vielä auki aiemmasta ku:sta huolimatta. Sähän voit aina pyytää aukiolotutkimusta, luulis olevan ihan aiheellista tuolla taustalla. Pikaista toipumista sulle!!
-Osse
Minulla on myös ollut kaksi kohdunulkoista, molemmissa torvissa. Ekalla kerralla torvi repesi ja jouduttiin poistamaan kokonaan. Toisella kerralla 3kk myöhemmin torvi säästettiin. Tähän torveen tehtiin aukiolotutkimus, ja sen mukaan torvi oli ok. Puolentoistavuoden luomuilun jälkeen mitään ei tapahtunut (molemmat ku ekasta kierrosta), joten menimme IVFään. Tuoresiirrosta syntyikin poika, jonka sektion yhteydessä jäljelle jäänyt torvi katkaistiin. Lääkärit olivat sitä mieltä, että koska raskaus ei aiemmin ollut alkanut, ku oli jotenkin vahingoittanut munasolua liikuttavia värekarvoja. Eli uuden ku riski olisi varsin suuri. Olin koko luomuilun ajan aivan paniikissa ku uusiutumisen pelon takia, eli minulle tämä toiminpide toi mielenrauhan.
Tarkoitukseni oli kai sanoa, että varsinkin kahden ku jälkeen riski uuteen ku on varsin suuri. Muistan aiemmin luomuillessani kyselleeni ja en löytänyt palstalta ketään, jolla kahden ku jälkeen olisi ollut normaali luomuraskaus. Mutta kai sekin on mahdollista.
Olen tosi pahoillani kokemuksesi johdosta, tiedän että se on aivan kamalaa. itse olin aivan rikki kokemusten jälkeen pitkään.
Jaksamista ja miten sitten etenettekin toivottavasti saatte vielä vauvan!
Olipa tosi ikäviä kuulumisia! Kurjaa että jouduit laparoskopiaan ja tuollainen erikoinen vika löytyi! :( En mä kyllä valitettavasti osaa sanoa, että uskaltaako tuossa vielä yrittää. Mullahan on vasemman puolen munatorven pää kääntynyt vikasuuntaan, mutta en ole siltä puolelta sitten raskaaksi tullutkaan. Sanoiko lääkäri mitään jatkosta? Pysyykö se suoristunut puoli nyt sitten " kurissa" eli suorassa? Jos ette enää luomusti yritä, niin hoitona olisi varmaan IVF, jos kerran toinen torvi jouduttu poistamaan. Kurja juttu kertakaikkiaan! :( Halit sinne!
Killa