Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lahjaksi kätilölle??

13.01.2008 |

Synnytin viimeviikolla varmastikin maailman ihanimman tyttären kätilöopiston sairaalassa. Nyt minulla on ongelma. Mitä lahjaksi tuolle ihanalle kätilölle joka auttoi minua synnytyksessäni ja piti meistä kaikista hyvää huolta??

Mitä te muut olette vieneet?

-suklaata, viiniä, lahjakortteja?

-Päiväperho74-

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kätilö tekisi jotain erityisen hienoa, niin voisin ehkä ajatella jotain muistamista, mutta kun ei ainakaan kahdessa ekassa synnytyksessä ole kätilöt olleet mitenkää erityisen erikoisia, niin ei ole tullut mieleen heitä muistaakaan.

Vierailija
22/55 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kätilöään muistaa ja kiittää, niin sopivia juttuja voisi olla:

*Kortti/kirje +valokuva vauvasta

*Kesällä kulhollinen tuoreita mansikoita

*Joulunaikaan koristeltu pipari sellofaanissa

jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tainnut korttiakaan laittaa.. Toisen lapsen kohdalla oli tilanne toinen. Vauva oli lähes eloton, elvytettiin ym. ja kiidätettiin teholle, ja tilanne näytti kyllä tosi huonolta vauvan selviytymisen kannalta.

Kun vauvamme vihdoin pääsi kotiin 3kk jälkeen, silloin laitoin kortin ja valokuvan sairaalaosastoille ja myös kätilöille. Kätilöt etenkin eivät tietenkään saaneet (oletan näin) mitään tietoa miten jatkossa kävi, joten tuntui tärkeältä kiittää heitä ja kertoa että alusta huolimatta vauva selvisi ihmeen vähällä! :)

Mutta siis tässäkin tapauksessa ajattelin että kortti, valokuva vauvasta ja kiitokset " riittävät" . Miksei jokin pieni lahjakin ok, mutta mitään kovin kallista en kuitenkaan itse antaisi.

Vierailija
24/55 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullekki saa laittaa, laitan vaikka tilinumeron lopuksi jos jollakin on ylimäärästä lahjoitettavaksi.

siis mun ei tulis mieleenkään laittaa mitään lahjoja kätilöille, lääkäreille, eskariopettajille ja sun muille koululaisten opettajille, joita nyt sitten alkaa olemaan enenevissä määrin kun lapsiakin on.

perhepäivähoidon tätille olen laittanut joululahjan, sattui kun olemaan perhetuttukin samalla, leivon yhden kerran joululimppua, sitten jotain kuivakakkua jne. mutta mitään kallista ja kaupasta ostettua ei ikinä olla laitettu.

mä oon aina aatellu että jokainen on valinnut ammattinsa ja saa siitä palkkaa, miksi asiakkaiden täytyy vielä erikseen " maksaa" palveluista?

ja tätä voi soveltaa mihin tahansa, kuten siihen kaupan kassaan ja vaikka kelan tätiin. Jopa verotoimistoon.

mutta jokainen tyylillään, omatpa ovat rahanne.

Vierailija
25/55 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lahjoittanut mitään. Työtään kätilöt tekevät (muuten, yöaikana ei saa tuplapalkkaa, yölisän kylläkin) ja minusta ihan sanallinen vilpitön kiitos riittää. Jos erityisesti haluaa muistaa niin suklaa, kortti, valokuva vauvasta tms. on paikallaan. Itse hoitotyötä tekevänä olisin ainakin tosi hämmentynyt jos joku kiitollinen potilas tyrkkäisi minulle 100 euron lahjakortin. Aivan liikaa minusta.

Vierailija
26/55 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole antanut mitään. Olen sanonut kiitos, se mielestäni riittää.

Kortti vauvan kuvalla voisi olla hyvä idea, mutta jokainen vauva on ihana, erityinen ja suloinen -vanhemmilleen:) Kätilö tekee arvokasta työtä, mutta työtä se on siinä missä muutkin työt. Jos ei synnytyksessä nyt mitään ihmeitä tapahdu, niin tuskin se on kätilölle mikään erityisen ihmeellinen tapahtuma, koska kätilö hoitaa moniakin synnytyksiä päivittäin. Vanhemmille se tietenkin on ihmeellinen ja ainutlaatuinen tapahtuma, ja he saavat, ja ansaitsevat sen lahjan eli vauvan:)

Ainakaan suklaata tai viiniä en antaisi. Itse en esim. niistä käyttäisi kumpaakaan. Kukista kaikki eivät edes pidä, ja moni on allerginen.

Vierailija
27/55 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli esikoista synnyttäessä 3 kätilöä vuorotellen töissä, eikä tullut mieleenikään muistaa heitä, varsinkaan lasta vastaanottanutta, jonka kanssa ei synkannut ollenkaan. (Mennessämme hissillä alas synnytyksen jälkeen hän totesi, että kyllä sen ekan lapsen " pitäisi" poika olla, kuten heidän perheessään on onneksi tapahtunut ... me siis saatiin tyttö. Tämä vaan osoituksena kätilön asennoitumisesta yleisemminkin)

Toisaalta voin kuvitella, että jos kokemus ja kätilö olisi ihana, voisin muistaakin häntä jotenkin. Minua viehätti esim. tuo jonkun heittämä idea mansikkakorista tms. vuodenajasta riippuen. Ainakin lääkärinä täällä asuinmaassamme työskentelevä sukulainen suorastaan hukkuu suklaaseen, sitä en suosittelisi.

Vierailija
28/55 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hoitotyötä tekevänä kyllä joskus on tosi mukavaa saada tyytyväiseltä asiakkaalta esim. pullat kahvipöytään koko osaston porukalle tai kahvipaketti tai vaikka kukka piristämään kansliaa. Tuollainen yhteinen lahja ilahduttaa kyllä kun useinhan yhden potilaan hoitoon osallistuu useita hoitajia, vaikkeivat he siellä potilashuoneessa kävisikään. Ja " talon" puolesta ei kyllä hoitohenkilökunta yleensä saa yhtään mitään ylimääräistä palkan lisäksi, ei edes kahvia, toisin kuin monella muulla alalla.

Mieheni kanssa halusimme muistaa kätilöämme ja hänelle annoimme pullon parempaa viiniä ja kortin. Synnytysosaston väelle vein sitten suklaata koska synnytykseeni osallistui kuitenkin aika monta muutakin henkilöä ja kyllähän pieni makupala piristää kiireisen työpäivän lomassa.

Vierailija
29/55 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä mullekaan tullu mieleenikään, että kätilölle olisin mitään ostanut. Tosin meilläkin ehti olla 3 eri kätilöä jne..

Mä oon ite sairaanhoitaja ja mietin siltä kantilta, että mikä musta tuntuis kivalta kätilönä ja/tai synnyttäneiden osaston hoitajana... Mä päädyin kirjottamaan osaston/osastojen palautelappuun erityiskiitokset näille kätilöille ja hoitajille, joille ne minusta kuului. Kyllähän tietysti suklaat ja muut on kivoja piristyksiä asiakkailta ja potilailta, mutta semmonen " julkisempi" kiitos perusteluineen tuntuu ehkä vielä paremmalta sairaalamaailman työyhteisössä. =)

Niin ja musta joku alkoholipitonen juomapullo on vihoviimeinen lahjus.. sori nyt vaan. Koskaan ei voi tietää vieraan ihmisen suhdetta alkoholiin, niin olis kurja jos hyvällä ajatuksella hankittu kiitos aiheuttaakin toiselle enemmän mielipahaa kuin iloa. Tämä voi tuntua monesta pikku jutulta, mutta päihdetyötä tehneenä tiedän, että se ei ole sitä.

burde (esikoinen 1v4kk ja tulokas 29+0)

Vierailija
30/55 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkia on ollut kiva saada. 12¿:n tuntipalkallahan sitä mieluusti pyyhkii vaikka kilon kakkaa ja vaihtaa vaatteet sitten, kun saa päälleen oksennusta, lapsivettä tai verta. Siisti sisätyö on oma valinta, öinen työaika samoin. Mutta niin ihanaa on katsella kotona kukkasia, jotka muistuttavat tehdystä työstä. Luulenpa, että teen työtäni isommalla antaumuksella ja tunnepanoksella kuin vaikka kaupan kassa tai verovirkailija. Toki heitäkin saa muistaa, se piristää! ;) Iso lahjakortti on muhkea muisto, mutta juridisesti sen vastaanottaminen on jo lain vastaista.

Vierailija
31/55 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaata tulee aika usein, kätilön linjat kiittää jos tulee välillä jotain muuta;) Varsinaisesti mitään erityiskiitoksia ei työstään odota, mutta toki se tuntuu hyvältä jos kiitoksia/jotain pientä muistamista tulee vanhemmilta. Kirje ja kuva ovat kivoja. Raha tuntuisi kyllä oudolta ottaa vastaan, mutta joku lahjakortti(esim. ravintolaan) voisi mennäkin. Luonnollisesti kiitosta vain silloin kuin sille on aihetta. Kukaan kätilö ei loukkaannu jos heitä ei erityisesti muista. Työ on työtä ja sillä sipuli. Parhain palkinto tulee itse työstä kun synkkaa hyvin asiakkaan/perheen kanssa tai kun asiat vaan sujuvat mallikkaasti.

Vierailija
32/55 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tuli ihan sydämen pohjasta, oli meidän " lahja" .

Taisin vielä sanoa että olet tosi ihana kätilö.

Vierailija
33/55 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että tuntuu tosi oudolta ajatus antaa rahaa tai lahjakortti kätilölle....Ja minusta on myös aika huvittavaa, että ajattelette, että kätilönne ilahtuisi TEIDÄN VAUVANNE KUVASTA. Se tuntuu samalta kuin tarhatätinä saisin kuvia hoidettavista lapsista, paitsi etten edes tuntisi niitä lapsia kuin pari päivää heidän elämästään. Kätilön työ on vain yksi työ muiden joukossa, ja iloisia he ovat varmaan siitä, että pääsevät vuoron jälkeen kotiin omaa elämäänsä viettämään.

Vierailija
34/55 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, paljonhan näkee lehdissä ristiäisilmoitusten yhteydessä kiitettävän myös kätilöä tai sairaalan koko osastoa tms. Itseä hiukan harmittaa, kun ei tosiaan tullut siinä kiitettyä, kun on ollut aivan ihanat kätilöt kummallakin kertaa. Mutta nyt viimeksi kun olin synnyttämässä toista lastamme, välitin kiitokset tämän toisen kätilön kautta - vaikka eihän ensimmäinen kätilö mitenkään voi meitä vuosien takaa muistaa, mutta kuitenkin :)

Vierailija
35/55 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vienyt osaston kahvihuoneeseen täytekakun ja voileipäkakun kaikkien iloksi. Samoin olen joskus antanut kätilöstö ja vauvasta synnytyksen jälkeen yhdessä otetun kuvan.

Tiedän, että tavallisimpia tuomisia ovat suklaarasiat, osa jättää itse saamistaan kukista osan osaston kansliaan - ilahduttavat siellä sitten kaikkia, myös muita asiakkaita pitkäänkin. Kortteja ja kuvia vauvoista tulee melko paljon, niitä on sitten kahvihuoneen ilmoitustaululla kaikkien katsottavana. Joku tuo henkilökohtaisempiakin tuomisia, joulun alla jonkun paketin, jouluisen kukka-asetelman, kirjan jne.

Joku hoitotyöntekijä kirjoitti, että ison lahjakortin vastaanottaminen on lain vastaista. Tämä ei pidä paikkaansa. Enpä usko, että koskaan on kysymys edes on niin isosta summasta, että siitä pitäisi maksaa lahjavero, eli raja on tämän vuoden alusta ollut 4000 euroa kolmen vuoden aikana. Palkaksihan ei voida tulkita lahjaa, jonka saa asiakkaalta, palkkahan saadaan aina työnantajalta. Jos työnantaja antaisi lahjakortin, se tulkittaisiin osaksi palkkaa verotuksessa.

Vierailija
36/55 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahalahjan (vaikka lahjakortinkaan) vastaanottaminen, tai saaminen on, mitenkä tuon muotoilisi, aika kyseenalaista. Siis minut ainakin on aikanaan ohjeistettu niin, että rahaa ei potilailta vastaan oteta, ja jos potilas sitä välttämättä haluaa antaa, laitetaan lahjoitus yhteiseen kassaan osaston hyväksi. Ihan itse voi potilaalta ottaa vastaan korkeintaan karkkia. Olen ollut tilanteessa, jossa potilas on väkisin halunnut antaa n. 10 euroa vastaavan summan- ja se päätyi osaston yhteiseen kassaan ja sitä kautta sitten johonkin, ties mihin.

Joten jos kätilöä, tai yleisesti ihan ketä vaan hoitajaa, haluaa muistaa, on parempi pitäytyä " kahvipullalinjassa" , eli jossain minkä voi sitten osastolla kahvihuoneen pöytään iskeä. Viinipullokaan ei oikeastaan siihen sovellu...

(ja ihan henkilökohtainen jälkihuomautus- kaikki eivät viineistä pidä, eli jokin hiukan neutraalimpi muistaminen on ehkä kuitenkin varmempi.)

Vierailija
37/55 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallistua tähän keskusteluun, eli mielipiteeni on ettei kätilöä tarvitse muutakuin kiittää tai viedä sitte ne kahvipullat koko osaston henkilökunnalle.

voin vain kuvitella miltä huonekaverista tuntuu kun petikaveri antaa ruhtinaalliset lahjat kätilölle, jo pelkkä sairaalalaskukin on monelle iso lasku muiden kustannuksien ohella, ja miltä kätilön työkavereista tuntuu kun yksi saa jotain todella isoa, kyllä pitäisi miettiä jo muidenkin ihmisten kannalta tätä lahjahommaa.

ja sitten vielä että kuinka moni oikeesti siinä tilanteessa jaksaa ajatella lahjojen ostoa taikka leipomisia, eikös sitä yleensä äitille, perheelle ja vauvalle jotain viedä?

Vierailija
38/55 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli itselleni ei ole tullut mielenkään, eikä kukaan kaveripiiristä ole kertonut näin tehneensä...

itse olen sitä mieltä että kätilö tekee työtään siellä salissa, eikä siellä mitään tippejä jätellä. JOS jotain välttis hlauaa, niin ehkä se kakku/pulla taukohuoneeseen ois sit sopivin.

Vierailija
39/55 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen en halua ottaa kantaa, että tarvitseeko kätilö lahjuksia hyvin hoidetusta synnytyksestä, kun se kumminkin on heidän työtään. Mutta yötyöstä eivät kätilöt eivätkä ketkään julkisella puolella työskentelvät hoitoalanihmiset saa tuplakorvausta!!! Vaan klo 22:00 eteenpäin lisä on 40% tuntipalkasta ja se loppuu klo 6:00 eli ne viimeiset 2 tuntia, jos vuoro sattuu loppumaan klo 8:00 ponnistellaan sillä 12 euron tuntipalkalla. Kannattaa tarkistaa lähteet, ennen kuin alkaa tuollaisa väittämään.

Vierailija
40/55 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ison lahjan vastaaottaminen tuntuisi kiusalliselta, jäisin jopa miettimään onko se laillista. Ja pienempiäkään lahjoja en mitenkään odota, työtäni teen palkkaa vastaan. Mutta onhan se mieltä lämmittävää, jos joku erityisen tyytyväinen asiakas haluaa muistaa pienellä kukalla, suklaalla tai vastaavalla - tällöin ei mielestäni oleellista ole se sisältö vaan ajatus siitä, että joku haluaa kiittää hyvin tehdystä työstä. Joku kommentoi, että lapsen kuva tuntuisi hassulta - minusta taas ei, esimerkiksi monien pikku potilaiden piirtämiä kuvia on ollut koristamassa työhuoneeni seiniä. Ja toki ihan sanallinen (tai kirjallinen palautelaatikossa) kiitos lämmittää aina mieltä! Joskus osaston seinällä oli kirje, jossa luki jotain tähän suuntaan: " Kiitos osastonne enkeleille!" Kyllä se kovasti piristi mieltä aina työpäivän lomassa, kun katse siihen osui. (En siis itse toimi työskentele ollenkaan synnytyksiin liittyvällä alalla.) Mutta ei kätilön kiittäminen mielestäni velvollisuus ole; kiitä jos koet saaneesi häneltä niin hyvää hoitoa että haluat välittää tämän hänelle itselleenkin tiedoksi.

Työtähän meistä jokainen omalla tahollaan tekee, mutta voisihan sitä välillä vaikka verotoimiston virkailijaakin kiittää erityisen ystävällisestä palvelusta tai joulun aikaan toivottaa lähikaupan aina hymyilevälle kassalle mukavaa joulun aikaa jne.