1.5 v tyttö, miten opetan kuivaksi?
Antakaa vinkkejä. Samoin pitäisi päästä tutista eroon.
Kommentit (21)
Tyttö menee hoitoon ensi syksynä ja olisi kiva jos ei enää tartteis vaippaa. Siis kerkiikö oppia kesän aikana?
Kiitos tuosta tuttivinkistä!
ap
Eli potta käyttöön! Aina kun heräätte, niin potalle. Samoin jokaisen ruokailun jälkeen. Löydätte rytmin. Potutat ja potutat ja pian lapsi osaa itse sanoa, että kakka tm. ja juoksee vessaan.
Meillä poika sanoo nyt " kakka" ja se tarkoittaa vessahätää ja sitten kipin kapin potalle. Yöllä käytetään vielä vaippaa
mutta miksi opettaa vasta kesällä, kun voit opettaa potalle jo nyt? Säästyy vaipparoskaa ja rahaa
Tuleeko vahinkoja?
Kyllä minä taidan aloittaa sen ennen kesää...
on jo 2,9v ja vasta nyt oppimassa kuivaksi. Olen sitä mieltä (ja tämä on tosiaankin vain minun mielipiteeni!), että on turha opettaa ennen kuin " tuntee" pissahädän. tai en minä ainakaan jaksaisi olla koko ajan laittamassa potalle. Periaatteeni onkin, että pitää itse osata mennä potalle tai sanoa minulle, että on hätä. Ei meidän tyttöä kyllä väkisin potalle saakaan, jollei itse omasta aloitteestaan halua. kakat on tulleet pottaan jo puolisen vuotta. Heti sen jälkeen, kun oppi tunnistamaan kakkahädän. Päiväkodin kannalta ei kannata olla huolissaan. Siellä (pienten ryhmässä) vaihdetaan vaipat säännöllisesti ja tarpeen mukaan.
Tutista opeteltiin asteittain pois n. 1v 9kk lähtien. Ensin niin, että luovuttiin tutista päivisin. Yötutin laitoin kiinni laskettelujojoon ja jojo kiinni sängyn pinnaan. Tyttö imi tuttia, kunnes nukahti ja sitten jojo veti tutin pois suusta. erittäin toimiva ja hampaita säästävä ratkaisu. Lopullinen luopuminen tapahtui 2v 3kk iässä hammashoitajan kehotuksesta. hiiriemo vei tutit keittiön ikkunalaudalle asetetusta purkista ja oli jättänyt nannoja tilalle. tuttia ei kyselty, vaikkakin nukahatminen hankaloitui ja tuutulaulujen ja satujen merkitys kasvoi roimasti.
en ole ap, mutta mites tuon toteutat päiväkodissa? Ei kaikkien lapset ole kotona.
ja oppivat kuivaksi sitten 1v10kk, 1v9kk ja 2v. Uskon todellakin että opettelulla oli iso merkitys oppimiseen, jos ei olisi harjoiteltu olisi vaipat jääneet luultavasti vasta 3 vuotiaina.
Välillä voi tulla vahinko, kun ei ehditä vessaan, mutta tärkeintä potuttaa aina ruoan ja heräämisen jälkeen.
Aluksi kun poika teki ekoja kertoja tarpeet pottaat, niin tietty taputettiin ja sanottiin " kakka " tai " pissa" ja lapsi oppi nopeaa yhdistämään asiat.
Opit myös tuntemaan lapsen kasvoilta merkkejä, kun vessahätä iskee!
Meillä tyttö puri tutteihin reikiä, joten sanoin että nyt pistetään nää tutit roskikseen. Ihme, ettei pahemmin protestoinut. Ja kun tosiaan kaikki tutit meni samaan aikaan, ei ollu mitään varatuttia... Pottaistumiset aloitin jo alle yksvuotiaalle. Tyttö alkoi pissiä säännöllisemmin pottaan 1,5v, ja kaksvuotiaana oli käytännössä kuiva.
niin ei siihen kuivaksi oppimiseen mene kuin viikko pari. Jos sen sijaan 1,5-vuotiasta " joutuu kouluttamaan" hommaan puoli vuotta niin sillon ei ole vielä kypsä ja tulos olisi ollut sama kuin että olisit alottanut vasta 2-vuotiaana.
Ei se tarhan alotus ole mikään juttu, että pitää olla kuiva. Lisäksi muuten päiväkodeissa yleensä käyvät säännöllisesti potalla, joten siitä älä huoli.
Lapseni on pph. lla, joka itse asiassa aloitti tämän kuivaksi opettamisen. Eli hän käyttää pojan aina potalla ruokailun, heräämisen (se unohtui sanoa) ja ruoan jälkeen. Päivässä ei mene kuin yksi samam vaippa.
Kyllä 1,5 voi tietää vessahädän. Lapset oppivat nopeasti ja kyllä tuon ikäinen pissa- ja kakkahädän tuntee. Poika sanoo heti, että " kakka" ja osaa pidättää, kunnes päästään potalle.
..siis aina herätessä ja ruoan jälkeenkö lapsi siihen istuskelemaan? Kuinka kauan siinä kannattaa odotella että tuleeko mitään? Oletteko pitäneet potan wc:ssä tai kylppärissä vai tuoneet sen esim. olkkariin näkyville?
Et voi yleistää, että kuivaksi opetteluun menee 2-3 viikkoa. Itse koko prosessilla (3kk) tarkoitin aikaa pottaan tutustumiseen, harjoitteluun ja itse käytännön oppimiseen pikkuhiljaa. Ei se ole meille mikään taakka ollut, enemmänkin on vaivaa vaippojen vaihdosta!
4
Potalle aina kun lapsi herää (aamu, päikkärit) ja ruoan jälkeen. Silloin usein tulee pissa ja / tai kakka. Lapsen kakkarytmin oppii nopeaa, oli se sitten aamulla tai illalla. Meillä kakataan aamulla, joten lapsi istuu itse potalla sen aikaa, kunnes aamukakka tulee.
Meillä potta kaikissa vessoissa.
4
Lisäisin vielä edelliseen viestiini (olen sen 2,9v. tytön äiti), että vaippa jätettiin pois reilu viikko sitten, kun tyttö itse halusi (ennen sitä pissasi pottaan vain satunnaisesti) ja vahinkoja on tullut tasan yksi kappale. Käymme kaupassa, kylässä ja ulkona ilman vaippaa. " Minä haluan pikkuhousut!" tyttö totesi ja tarhastakin jätettiin vaippa samalla rysäyksellä heti pois. Yövaippa on vielä, mutta sekin on aamuisin kuiva. Haluan vain pelata varman päälle, ettei tule pyykkiä. Siis, jos haluaa päästä itse helpolla, kannattaa odottaa, että lapsi on itse valmis ja halukas vaipattomuuteen.
Vierailija:
..siis aina herätessä ja ruoan jälkeenkö lapsi siihen istuskelemaan? Kuinka kauan siinä kannattaa odotella että tuleeko mitään? Oletteko pitäneet potan wc:ssä tai kylppärissä vai tuoneet sen esim. olkkariin näkyville?
siinä on luettu kirjoja tai leikitty niin että lapset on viihtynyt, heti kun ovat halunneet nousta niin olen päästänyt pois enkä muutenkaan yli 10min koskaan istuttanut.
t; se joka on huomannut opettelun edut 3:lla tytöllään :)
Vielä 40- luvulla Suomessa on pissatettu ja kakatettu vauvat. 60- luvulla, kun kaikki alkoi olla muovista ja kertakäyttöisyyttä jopa ihannoitiin muutenkin, tuo tapa on ¿unohdettu¿ ja on siirrytty ns. moderniin käytäntöön.
On liikkeellä kaikenlaisia ¿tutkimustuloksia¿ siitä, kuinka lapset eivät ennen jotakin tiettyä ikää tai kehitysvaihetta osaisi pidättää pissaa tai ylipäätään hallita rakkoaan. Nuo ns. ¿tutkimukset¿ joutavat saunansytykkeiksi. Ne on alulle pannut erään suuren kertakäyttövaippavalmistajan maksama lääkäri, joka tänä päivänäkin johtaa noita ¿tutkimuksia¿ ja saa palkkaa tuolta vaippafirmalta. Kovin puolueettomista ¿tutkimuksista¿ ei siis ole kyse.
niissä muovivaipoissa kun se kakka ja pissa ei häiritse...
Potalla istumista voi kyllä jo harjoitella.
Tutista luopuminen onnistuu helposti, kun leikkaa tutista kärjen pois n puolivälistä. Meillä on näin vieroitettu kaikilta kolmelta lapselta tutti ja kivuttomasti on mennyt ihan ilman huutoja. Voi vaikka sanoa, että olet jo niin iso tyttö, että olet imenyt tutinkin ihan rikki.