Kun viet lapset päiväkotiin aamulla - mitä tapahtuu?
Tuleeko joku hoitajista tervehtimään eteiseen? Kätelläänkö, toivotetaanko hyvät huomenet? Ottaako hoitaja lapsesi " huostaansa" ja vie lapsen huomion niin ettei lapsi jää kaipaamaan vanhempiaan kun lähtevät töihin?
Siis miten teidän pk:ssa toimitaan?
Siksi kyselen kun lapseni aloittivat vuodenvaihteessa pk:ssa ja olen todella tyytymätön. Täysin lepsua ja ryhditöntä koko toiminta. Kaikki hoitajat ovat kuin unessa. Päiväkodissa ei ole esimiestä paikalla kun tämä on isomman pk:n sivuosasto, se varmaan vaikuttaa asiaan.
Kommentit (55)
Vastaanotto on välillä hyvä, ja välillä ei, riippuu vähän tilanteesta.
Mutta sen olen katsonut, että hoitajat huomaavat että lapseni on paikalla, ennekuin lähden.
Alkuun tilanne oli mulle ja lapselleni outo. Edellisessä tarhapaikassa nimittäin aina otettiin lapsi vastaan jo eteisessä ja iloiset huomenet toivotettiin. Toisaalta paikka oli pieni, noin 20 lasta, ja nyt on päiväkodissa, missä jo yhdessä ryhmässä on se 20 lasta, ja koko päiväkodissa yli 100 lasta.
Haikeana välillä muistelen lapseni entistä päiväkotia. Mutta ei voi mitään!
Paljon parempi niin että lapset otetaan vastaan ryhmähuoneessa.
Lapset riisuvat vaatteensa, hoitajat ovat yleensä ryhmissä ohjaamassa lapsia, sanon huomenet ja ilmoitan, että lapsi tuli hoitoon. Lapset menevät mielellään omiin ryhmiinsä.
Niiden hoitajien pitää ohjata ja vahtia lapsia, ei ne kerkeä tulemaan eteiseen jokaista lasta erikseen vastaanottamaan.
Ainoa asia mikä minua joskus ärsyttää, että hoitajat ei aina huomioi lasta, kun tämä tulee ryhmään ja sanoo huomenta.
Noin 5 -6 kertaa / aamu? Ja ekana tullut tommoset 19 kertaa?
Eiköhän tässä tarkoitettu, että jos hoitaja on hetken aamulla yksin niin silloin voisi ne pari muutakin lasta tulla eteiseen muita vastaan tervehtimään ja sitten kun hoitajia on enemmän niin riittää, että joku hoitajista tulee vastaan ja lapset sitten myös tervehtivät muita lapsia kun tulevat ryhmään.
Itse ainakin kun vien lapset aamulla kehoitan heitä tervehtimään kavereita, mutta ikinä en ole kuullut, että yksikään lapsi vastaisi - puhumattakaan siitä, että kukaan henkilökunnasta kehottaisi lapsia tervehtimään toisiaan. TODELLA junttia mielestäni.
Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, paljon on parantamisen varaa lasten huomioimisessa ja ihan yleensä hyvien tapojen opettamisessa. Harmi, kun se voisi tulla niin luontevasti ja helposti päiväkodeissa.
Ei ole ihme, että keskivertosuomalainen hämmentyy jos joku tervehtii hississä.
eivät meillä lapset ole koskaan jääneet mitenkään erityiseen kaipaamaan. Esikoinen oli 4v3kk, kuopus 2v9kk aloittaessaan hoidon. Olleet vain innoissaan, eivät mitenkään minuun ripustautuneita. Eivät koskaan ole itkeneet.
Vien tarhaan aamulla, en jää eteiseen roikkumaan, vaan marssin ihan sisälle asti (ne suojukset kengissä), halit, pusut ja heipat. Jos on jotain asiaa tädeille, sanon sanottavani ja lähden. Kyllä moikkaan sentäs, jos ei sen kummempaa. Lapsi menee sitten omiin touhuihinsa, sen verran iso jo (5v), ettei hoitajan tartte mitään erityistä siinä järjestää. Lapsi menee kaveriensa luo leikkimään.
yksi hoitajista tulee eteiseen ja sanoo hei. Hän seisoo siinä niin kauan kuin minäkin olen. Juttelee niitä näitä. Riippu oikeastaan minusta, kauan hoitaja siinä on. Lapselta hän voi jotain kysyä, mutta ei sen enempää ota huostaansa.
Juuri tuo riittää, osoittaa jotain kiinnostusta, tulee vastaan, juttelee vähän.
juu, me olemme hyvin tyytyväisiä päiväkotiin. Tunnelma siellä on aivan ihana ja rauhallinen.
Mua ei henkilökohtaisella tasolla mitenkään loukkaa se etteivät päiväkodin hoitajat mitenkään noteeraa meidän tuloamme, mutta joskus se on mietityttänyt ihan turvallisuusnäkökulmasta. On siis käynyt mielessä, että onko kukaan oikeasti edes pannut merkille että mun lapseni on paikalla - jos se katoaisi niin huomaisiko sitäkään kukaan?
Vierailija:
Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, paljon on parantamisen varaa lasten huomioimisessa ja ihan yleensä hyvien tapojen opettamisessa. Harmi, kun se voisi tulla niin luontevasti ja helposti päiväkodeissa.
osa lähempänä kymmentä. Sitten on vielä erikseen ne jotka syystä tai toisesta tulee/lähtee poikkeavaan aikaan.
Olette ihan oikeasti nyt sitä mieltä, että lapsille tulisi opettaa tervehtimään kaveria tullessa, luultavasti myös lähtiessä koko ryhmän olisi vilkutettava poistuvalle? Lapset menevät aamulla leikkimään jotain ja sekö ei ole epäkohteliasta, että heidän leikkiään jatkuvasti häirittäisiin " hyvien tapojen" opettamisen nimissä? Toki ne lapset huomioivat/tervehtivät joiden leikkiin tuleva lapsi menee. Yleensäkin pienille lapsille isossa ryhmässä jää yllättävän, ja mielestäni aivan, liian vähän aikaa leikille. On aamutuokiota, ohjattua toimintaa (musiikkia, askartelua, liikuntaa jne.), ruokailuja, lepohetki jne. Leikkihetket ovat pieniä 5-10min pätkiä siellä täällä mikä on mielestäni yksi suurimmista epäkohdista päiväkodissa!
Arki on aika raskasta lapsille, täynnä toimintaa. Hyvien tapojen opettaminen nimenomaan on se mikä nyt jo vie päivästä hyvin suuren osan. Jos se aamulla näyttää siltä, että lapset vain oleskelee pk:ssa niin se ei ole koko totuus. Aamuisin varmaan näin onkin, mutta kyllä se muu päivä on aika tiukkaa käskytystä suoraan sanottuna. Nätisti istumista, hiljaa olemista, vuoronsa odottamista, luvan ja anteeksi pyytämistä, reippaasti ja nätisti syömistä, rauhallisesti kävelemistä, ja vielä kerran, hiljaa olemista. En tiedä minkälaisen armeijan lapsillenne haluatte kun aina vaan lisää tapojen opettamista ja ohjattua toimintaa haluatte... Mutta ottakaa asia puheeksi vaikka vasukeskustelussa. Ne ovat niitä paikkoja missä puhutaan toiveista ja annetaan ja saadaan palautetta.
tuskin kukaan odotaa, että lapset nousevat ja keskeyttävät leikkinsä, vaan ihan pelkkä " moi" tai " huomenta" on ihan ok.
sillä on mieletön vaikutus siihen tunteeko lapsi itsensä odotetuksi. Hoitsut myös juttelevat siinä sen aikaa kun vanhemmat riisuvat lapset. Tärkeä hetki.
Vierailija:
tuskin kukaan odotaa, että lapset nousevat ja keskeyttävät leikkinsä, vaan ihan pelkkä " moi" tai " huomenta" on ihan ok.
Ihan niin kuin ei se paljon vaadi, että käytävillä ei juosta, ruokapöydässä istutaan nätisti, toisen kädestä ei viedä lelua jne. Kyllä vain se siihen menisi, että hoitaja saisi olla kohta " nalkuttamassa" lapsille tästäkin asiasta. Luuletko, että lapset keskittyessään leikkiin välttämättä edes huomaavat tulijaa? Ja jos eivät niin miten tilanne sitten hoidetaan ilman, että lapsi keskeyttää leikkinsä? Jo se, että aikuinen on koko ajan vieressä " hei, mitäs nyt pitkään tehdä, mitäs unohtui, muistas se ja se ja se ja se käytöstapa" on mielestäni aika ikävää kun kyse on pienestä lapsesta! Eikä kyse ole siitä etteikö varmaan olisi kohteliasta tehdä sitä tai tätä ja vielä enemmän ja enemmän ja enemmän, mutta kun perusjututuistakin (lasten turvallisuuteen liittyvistä!) saa olla sanomassa " koko ajan" niin kyllä menee mielestäni ne tavoitteet ovat ihan riittävät. Pk:ssa on tietyt säännöt, yksi niistä on leikkirauha, ja myös vanhemmilta toivoisi vähän joustavuutta...
Tuota muiden lasten tervehtimistä en edes uskaltanut ottaa esille tässä ;-)
Sitä juuri tarkoitan, että nämä tervehtimiset ovat osa hyviä käytöstapoja ja olisi luontevaa, että pk:ssa jo panostettaisiin tähän. Juuri se, että tullaan aamulla eteiseen vastaan (vaikka sitten muitten jo tulleiden kanssa!) olisi minusta todella mukava tapa. TOTTAKAI sitten aamiaisaika rauhoitetaan, mutta muulloin tuskin on estettä.
Ja se oli hyvä vertauskuva kun puhuit työpaikasta - juuri noin pitää ajatella! Mitä suuret edellä, sitä pienet perässä...
ap