Varoitus! Älkää ikinä leikatko itse lapsenne hiuksia!
Ei maksa paljon viedä lapsi parturiin. Älkää tehkö sitä virhettä että kynitte itse lapsen hiukset. Ette kuitenkaan osaa, ellei teillä ole alan koulutusta. Ei edes tasapitkien hiusten tasoitusta tai otsatukan leikkuuta.
Lapsenne tulevat vielä kiittämään teitä, mikäli noudatatte tätä ohjetta. Yksinkertaista.
Kommentit (69)
Kyse onkin siitä, että jos itse kokeilee leikata ja epäonnistuu, niin ei maailma siihen kaadu. Tukka kasvaa äkkiä takaisin.
olen entinen kampaaja ja kyllähän sen ammattisilmä heti näkee, kenellä on kotikampaamossa nyrhitty ne omien lasten, miesten, veljien ja siskojen ja kylänmiesten kuontalot. Minua ei haittaa jos asianomaiset itse ovat tyytyväisiä, en nimittäin henkkoht tykännyt yhtään lasten hiusten leikkauksista, ääriharvoin kun se lapsiasiakas on kovin yhteistyöhaluinen.
T: ex-kampaaja :)
Eikä ole kampaaja/parturi vaan ihan insinjööri :)
Joten voitte arvata, että hiusten leikkuu ei oo sen lempipuuhaa. Poika kiljuu koko sen ajan, kun leikkaan, kun sitä vaan kerta kaikkiaan kutittaa niin sietämättömästi. Otsapuolelta leikkaaminen on ihan ok, mutta se niska.
Joten oon säästänyt kampaajan korvia vielä. Nyt viimeksi itse käydessäni puhelin kampaajalle, että seuraavien juhlien alla (häiden tms.) täytyy tuoda poika sinulle leikattavaksi, kun enää ei itse saa oikein siistiä. Niin kampaaja oli lähinnä kauhistunut, että onko se lapsi vaikea ja jaksaako se istua paikoillaan.
Joten en pidä huonona tuota ratkaisuani, että olen pieneltä leikannut itse. Eipä sitä leikattavaakaan ole ollut kuin vasta 2-vuotiaasta lähtien. Lapset ovat perineet isänsä olemattomat hiukset.
Laita sopivalle kohdalla lapsen hiuksiin teippi ohimolta ohimolle. Sitten leikkaat teippiä pitkin. Tulee suora ja irtohiukset on kiinni teipissä, joten sotkukin on pienempi=)
Jouduimme lähtemään kesken pois. Pelkäsin aivan kamalasti. Ei toivoakaan, että olisin pysynyt paikoillani, että kampaaja olisi pystynyt leikkaamaan hiukset. Vieläkin on kammo kamöpaajaa kohtaan. En ole käynyt viimeisen 15 vuoden aikana (nyt 28) kuin 3 kertaa kampaajalla. Yleensä olen anatnut jonkun tutun leikata, mutta sekin todella harvoin, ehkä kerran vuodessa. Hiukseni ovat pitkät. Ja yritän hoitaa niitä kaikenlaisilla tököteillä, että ei latvat haaroittuisi.
Omien lasten hiukset leikkaamme koneella. Onneksi on vain poikia...
Vinkki tai kehotus ehkä, muttei " varoitus" .
heheheheheh
jossa lapsi arastelee tilannetta ja kampaaja hutiloi ja hätiköi saadakseen homman mahd. nopeesti hoidettua.
Kokeiltu on, montakin kertaa!
Johtuen siitä, että itse niitä voi leikata vaikka joka viikko, kun taas parturiin tulisi vietyä enintään kerran kuukaudessa, ja todennäköisesti harvemminkin.
En voi sietää sitä, että hiukset kasvavat korvan päälle, joten kun siltä alkaa näyttää, niin nappaan heti koneen käteen. Ja hiukset ovat jatkuvasti siistit.
Meidän äiti on aina leikannut meidän lasten hiukset ja tyytyväisiä ollaan oltu. Kävisin äidin " kampaamossa" edelleen, jos hän asuisi vähän lähempänä, mutta kun matkaa on niin käyn nykyään ihan oikeassa kampaamossa. Äidillä ei ole mitään koulutusta. Ja itse olen leikannut äidinkin hiuksia ja hänkin on ollut tyytyväinen.
Jos on iso perhe niin aika paljon kuluu kampaamokäynteihin vuodessa. Jos sama homma onnistuu itseltäkin, niin ilman muuta kannattaa leikata.
mutta yhtä tyhjän kanssa se olisi. Ei 2v istu tuolissa puolta sekkaa pidempään. Hyökkää karkuun jos näkeekin sakset. Pakko on siis ite leikata, yks tupsu sieltä ja tunnin kuluttua saan ehkä leikattua sen toisen tupsun. Että näin...
viekää te vaan parturiin joilla lapsi pysyy penkissä. Ehkä meilläkin joskus...
Mikään ole kamalamman näköistä kuin jukolan jussi-look pienellä pojalla, mut näillä mennään.
Tiedoksi teille jotka omilla leikkuutaidoilla retostelette. Yleensä kehutaan sellaisten lapsien tukkaa jotka säälittävät... kyllä mäkin kysyn naapurin kolopäältä kuka leikkasi " nuin sievästi" vaikka näky on kauhea.
kerran vein pikkupaikkakunnalla mummulareissulla parturiin, leikkasi kyllä vitosella, mutta siistimpi olisi ollut itse leikattuna
Muistan nuorena kuinka kaverini kanssa oikein perehdyimme kunnolla tähän hiustenleikkuuasiaan, lainasimme kirjastosta oikein jonkun kirjankin asiasta ja opettelimme kaikki niksit, " kerroksittain leikkaamisen" jne...
Sitten päätimme mennä vielä kampaajalle ja katsoa että kuinka se oikein oikeaoppisesti tehdään jotta varmasti osaamme tehdä sen oikein. kampaaja otti sakset ja veteli hiukset yhdessä kerroksessa kerralla poikki ja siinä se, ei minkäänlaista tasoitusta, puhumattakaan kerroksittain tai osissa leikkaamisesta. Lopputuloskin oli sellainen että hiukset olivat toiselta reunalta 5 cm pidemmät kuin toiselta.
Sen jälkeen en ole kampaajalla käynyt vaan olen luottanut omiin, kavereideni ja mieheni kykyihin.
Olen leikannut siskoni, mieheni ja jopa miehen siskon ja äidin hiukset ja vielä keittiösaksilla (ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä), joten totta hitossa tulen leikkaamaan lapsenikin hiukset, kunhan kasvavat :D
muutaman kerran sekä itseni että lasten hiustn leikkuusta. Tulos vaan ei ole ollut rahan arvoinen:( Eli yksinkertaiset kampaukset, pitkien latvojen tasoitus, otsatukka jne..) Kun tällainen leikkauskerta maksaa 20 e/nuppi voin sen ihan yhtä hyvin säästää ja leikata itse kun tuo lopputulos ei näköjään eroa niin kauheesti. Ite voi sit vielä kokeilla jotain juttuja niihin hiuksiin, jota ei osais edes parturille selittää.
Nopeesti nää kasvaa niin voi harjotellakin useemmin;)
Eli pitkät suorat hiukset meillä kaikilla paitsi lasten isällä ja tytöillä nyt kokeilumielessä pienet otsatukat.
Ei lasta voi viedä kampaajalle ennen kuin se on tarpeeksi vanha tai muuten soputuvainen asiakkaaksi. En voi edellyttää, että kampaaja käyttää lapseni tukkaan kaksi tuntia, kun en siitä todellakaan ole valmis maksamaan samaa kuin muusta kahden tunnin työstä (kuten oman tukan värjäys ja leikkaus). Kampaajan kannaltahan se aika on muusta työstä pois. Jotkut lapset soveltuvat kampaajan asiakkaiksi jo kaksivuotiaina, toiset vasta nelivuotiaina.
Ne tyttöjen keskeltä päätä lähtevät otsatukat johtuvat usein tästä: hiukset kasvavat suoraan eteenpäin, joten ovat silmillä, jos ei saa ponnarille tai leikkaa poikki. Ei voi edellyttää, että lapsi kulkee tukka silmillä, eikä se sen paremmalta näytäkään. Kaikki pienet lapset eivät suostu pitämään ponnareita tai pinnejä päässä. Siis otsatukka on vähiten huono vaihtoehto.
Uskomatonta lukutaidottomuutta täällä....