perätila synnytyksen käynnistyminen?
siis jos käynnistyy vesien menolla niin onko jotain erityistä huomioitavaa?
Olen vasta rv 32 joten jos oikein hyvin käy vauva kääntyy vielä. Neuvolassa olivat kyllä sitä mieltä ettei todennäköisesti käänny koska istukka on niin hankalassa paikassa ja vauvan pää sitä vasten.
Kommentit (3)
Minulla kävi esikoisen perätilasynnytys hiukan kummallisesti, sillä en tiennyt lapseni olevan perätilassa. Neuvolassa sanottiin vauvan olevan selkeästi rt ja kaikki hyvin. Rv 38 meni lapsivesi ja rajut supparit alkoivat heti. En pitänyt kiirettä ja kättärille menimme autolla normaalisti. Perille saavuttuamme 1. kätilö katsottuani minua ohjasi minut makuuasentoon, josta nousin vasta lapsen synnyttyä. Saapuessamme Kohdunsuu oli auki 7 cm ja 1. supparista ja lapsiveden menosta noin 2 ja puoli tuntia. Kaiken keskellä neuvoteltiin synnytystavasta eli normaali alatiesynnytys ym. loppu hyvin ja kaikki hyvin siis, mutta kyllä se makuuasento on hyvä, jos lapsvedet menevät.
Perä- ja poikkitilassa suositellaan makuulle menoa, jos vauva on ylhäällä ei kiinnittyneenä. Itse sain ohjeet mennä ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee ja sitä ohjetta jouduin käyttämään. Mutta sanottiin kyllä, että perätilassa, jos vauva on kiinnittyneenä ei ole niin hätä.
Yleensä viikon 32 jälkeenkin vauva ehtii vielä kääntyä monta kertaa. Itse aloitti varsinaisen kääntyilyn viikolla 38, kääntyili siis monta kertaa päivässä edestakaisin. Ja vielä vesien mentyäkin poikkitilasta perätilaan.
Olen synnyttänyt esikoiseni perätilassa ja jos synnytys käynnistyy lapsivedenmenolla, täytyy heti mennä makuuasentoon ja sairaalaan täytyy mennä makuuasennossa eli ambulanssilla. Mikäli lapsiveden menon jälkeen on ylhäällä, on vaarana napanuoran luiskahtaminen ulos. Itse sain tällaiset ohjeet ennen laskettua aikaa ja synnytys sitten käynnistyikin lapsivedenmenolla ja sairaalaan mentiin ambulanssilla. Sairaalassa kätilö tarkisti napanuoran tilanteen ja sen jälkeen sain olla normaalisti ylhäällä.