Onko lattialaatta hyvä keittiössä? Onko kylmä?
Kommentit (38)
Meillä 5 pientä lasta ja kyllähän aina joku tuolilta tipahtaa muttei koskaan ole kuhmua kummempaa sattunut. Sama kuhmu tulee laminaatille kaatuessakin. Pidän laatan helppohoitoisuudesta, mikä on etenkin lapsiperheessä tärkeää. Ei ole niin arka maitojen kaatumiselle ja koloille.
Talvella laatta on ihanan lämmin (lattialämmitys) ja kesällä ihanan viileä kun lämmitys on pois päältä.
Astioita meillä ei ole rikkoutunut sen enempää kuin muissakaan asunnoissa, mutta se on totta sirpaleet lentää kauas jos esim lasi tippuu. Ja voihan lapsille antaa muoviset mukit halutessaan. Posliini lautaset menee vain siististi kahtia. =)
Meillä ei ole vielä yksikään laatta halennut, vaikka joskus on kattilakin käsistä tippunut. Ja lapset heittelee leluja niin etten parkettia ihan ensimmäiseksi ainakaan laittais.
Mutta kaikkihan ovat maku asioita ja riippuu myös pitkälle elämäntilanteesta mikä kannattaa laittaa.
suuremmat vesi tai muuta nestelätäköt pyyhin heti. Muuten ei mitään erityishoitoa.
Laattaa en haluais kovuuden takia. Ja kylmyyden. En mä ainakaan raatsisi joskus kesäisin pitää sitä lämpöä lattiassa niin suurella, että tuntuu jalan alla kivalle.
Mutta jos haluat ne laatat, niin lattialämmityksen saa helposti vain yhteenkin tilaan. usein esim wc:ssä tai kylppärissä saatetaan jälkikäteen käyttää sellaista asennusta. Eli sellainen kaapeliverkko laitetaan sinne. Sähköllä lämpiää. On vaan siinä mielessä turhaa kulutusta, että teillä se keittiö jo lämpiää jotenkin muuten, niin on vähän hassua maksaa vielä erikseen lattian lämmityksestä.
Vierailija:
laatan kanssa olla huolissaan, jos lapsi kaataa aamulla mehua ja huomaat sen vasta illalla... Ei mene pilalle.
Ainahan siihen sukkansa työntää. Keittiö kun on sen verran pieni.
Mutta muuten olen sitä mieltä, että korkki on paras: lämmin, joustava, kaunis, helppohoitoinen ja kestävä.
Vierailija:
En mä ainakaan raatsisi joskus kesäisin pitää sitä lämpöä lattiassa niin suurella, että tuntuu jalan alla kivalle.
Kesällä viileä laatta on kiva. Eikä se talvellakaan kylmä ole, vaan sopiva. Meilläkin on lämmitys, mutta pidetään sitä päällä tosi harvoin, vain jos on viluinen olo.
Ja tiedän, että laatta on KYLMÄ. Outo olet itse, jos et tiedä, että se on kylmä ilman lämmitystä. Sen tietääkseen ei tarvitse edes rakentamisesta tietää mitää. Tee testi ja kävele paljain jaloin lattialämmittämättömällä laattalattialla. -30-
Kokemusta on parketista, muovimatosta ja laatoista keittiössä ja tykkään eniten laatoista keittiössä. Ne on helppohoitoisia, enkä todellakaan kynsiäni menetä sen takia. Pesen sinipiian mopilla kerran viikossa ja se on siinä. Meidän laatat on mattapintaisia, beigen värisiä joten ne on helppo pitääs siistinä. Ei kannata valita lattian kiiltävän valkoista saumausainetta sillä se näyttää helposti likaiselta.
Yhtään ainutta lasia tai lautasta ei ole neljän vuoden aikana menny rikki, vaikka perheessämme on kaksi lasta ja lapsetkin juovat usein laseista. Myöskään mistää kattiloiden tippumisesta laatat eivät todellakaan mene rikki!
Vierailija:
Vierailija:
En mä ainakaan raatsisi joskus kesäisin pitää sitä lämpöä lattiassa niin suurella, että tuntuu jalan alla kivalle.Kesällä viileä laatta on kiva. Eikä se talvellakaan kylmä ole, vaan sopiva. Meilläkin on lämmitys, mutta pidetään sitä päällä tosi harvoin, vain jos on viluinen olo.
Aito puu on jo kivan tuntuinen, vaikka sitä ei lämmittäisikään, mutta laatta ei koskaan mun makuun. -30-
Meillä on laattaa keittiössä ja muuallakin ja laatta on aika lämmin.
Tervetuloa vaikka katsomaan.
Kesälläkään ei ole laatta meillä kylmä vaikka lämmitystä ei pidä päällä.
Minusta on älytöntä ajatella remontoidessaan vain asunnon jälleenmyyntiarvoa, jos tarkoitus on asua siinä kauan. 10 vanhat materiaalit uusii seuraava omistaja melko varmasti. Mekin laitoimme muovimaton nyt kun lapset ovat pieniä, esikoisen rippijuhliin saatetaan laittaa lattiat uusiksi (11 vuoden päästä) :o)
Ja minusta meidän lattiamme on hieno, tässä kuva (reunimmaiset kuvat) niistä kolmesta ylhäällä):
http: //tinyurl. com/24qydl
Sukalle ei ole kylmä.
Vierailija:
Ja tiedän, että laatta on KYLMÄ. Outo olet itse, jos et tiedä, että se on kylmä ilman lämmitystä. Sen tietääkseen ei tarvitse edes rakentamisesta tietää mitää. Tee testi ja kävele paljain jaloin lattialämmittämättömällä laattalattialla. -30-
Ja kyllä ne ovat lämmittämättä kylmät. Nehän ovat suoraa betonin päällä, joten aika loogista on, että se on viileä. Alapohjan eristeet eivät lämmitä varsinaisesti, pitävät pakkasen poissa.
Joten en sen kummemmin ole saanut laattaa kylmäksi, vaan se on sitä ihan itsekseen, jos lämmöt eivät ole päällä. -30-
laatatkaan kylmiä. Kysehän oli siitä, että ovatko ne kylmiä, jos ei ole lattialämmitysta! -30, 36-
Vierailija:
Meillä on maalämpö ja lattialämmitys ja ei siis pattereita ja kyllä meillä ihan normaalilämpö ja lattiat ihan normaali lämpimät.
Minusta lattia tuntuu lämpimältä vasta kun se on yli 25 astetta. Silloin hyvin eristetyssä talossa on yli 25 astetta pään tasossa, sillä sähkölaitteet tuottaa niin tolkuttomasti hukkalämpöä.
Ei taida tää naurettava tappelu palvella enää ap:n tarpeita. =))
Hänhän kysyi vain mielipiteitä, ei varmaa faktaa siitä, mikä on paras!
Kyse on jälleen maku asiasta, eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole. Täällä on tällaisia laput silmillä istuvia, minä ite mammoja aivan liikaa!
Jonkun mielestä laatta tuntuu kylmältä ja hänellä on ehkä tapana pitää muovimattoisella lattiallakin villasukkia ettei palele jalkoja (kuten anoppini). Ja toinen taas pitää laatan lämmitystä pienellä nauttien ihanasta viileydestä paljaissa jalkapohjissaan (kuten minä). Sallittakoon kunkin nauttia tavoistaan ja mieltymyksistään!!!
Vain puu on " lämmin" materiaali.
laatan kanssa olla huolissaan, jos lapsi kaataa aamulla mehua ja huomaat sen vasta illalla... Ei mene pilalle.