Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

astmaatikko ja lemmikkihiiret? mahdotonta?

Vierailija
11.01.2008 |

Lapsi toivoo kovasti lemmikkiä, mutta minulla on astma. Ei paha kuitenkaan. Olen myös koirille ja kissoille allerginen. Voisimmekohan ottaa pari hiirtä, eikai niistä tule paljon eläinpölyä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaminen on riski. Vaikka ei olisi ottamisen aikaan herkistynyt ko. polylle, on kuitenkin suuri todennakoisyys herkistya sille, kun kotona kyseinen elain on. Hiiresta tuleva allergisoiva poly on erityisen hienojakoista ja " voimakasta" , voi aiheuttaa pahojakin astmakohtauksia.

Itse astmaatikkona olen sita mielta, etta turhia riskeja taudin pahenemiselle ei kannata ottaa. Ja olisihan myos tylsa luopua lemmikista.

Vierailija
2/5 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kannattaa kysellä mikä olisi vähiten pölisevä. Muistaakseni gerbiilit oli melko helppohoitoisia.

Yksi asia on se lemmikki toinen taas ne heinät.

Kannattaa miettiä sitäkin että jos se vähentää sinun elinikää esim 5 vuotta niin onko se sen arvoista. Meillä ihmiset on olleet tärkeämpiä kuin hiiret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

elinikää muutamalla vuodella.

Vierailija
4/5 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät juuri haise!!! Hamsterit, hiiret ja rorat tuoksuvat jo niin voimakkaasti että niistä saattaa tulla oireita. Gerbiili on aavikkoeläin ja pissii niin vähän ettei siis todennäköisesti siksi aiheuta niin paljoa allergiaa...

Vierailija
5/5 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eläimet voivat aiheuttaa allergiaa

Tommila muistuttaa, ettei ole eläintä, joka ei aiheuttaisi allergiaa. Uskomus, että karvattomat eläimet olisivat " allergiaturvallisia" ei pidä paikkaansa, koska allergiaoireita eivät aiheuta karvat vaan hilseen, syljen ja muiden eritteiden sisältämät valkuaisaineet. Matelijoillekin voi siis herkistyä. Tällaisia tapauksia on vähän siksi, että matelijoita on vielä lemmikkeinäkin vähän eikä niiden hilsettä ole julkisissa tiloissa kuten koirien ja kissojen. Allergiaoireita voi myös saada, vaikkei olisikaan kosketuksissa eläimen kanssa. Ärhäköitä herkistäjiä ovat esimerkiksi pienet jyrsijät, joiden virtsa saattaa ilmaan haihtuessaan aiheuttaa allergiaoireita, Tommila kertoo.