Miten synnytyksessä repeämistä voisi ehkäistä ?
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:27"]
Onko mitään keinoja olemassa?
[/quote]keinoja ei ole, eihän se tavara enää siinä kunnossa oli mitä ennen synnytystä. Älkää siitä huolehtiko, pääasia että saatte lapsen jos toisenkin
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:27"]
Onko mitään keinoja olemassa?
[/quote]keinoja ei ole, eihän se tavara enää siinä kunnossa oli mitä ennen synnytystä. Älkää siitä huolehtiko, pääasia että saatte lapsen jos toisenkin
[/quote]siis ole
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 10:12"]
Taitaa olla kätilönkin taidoista kiinni. Minulla kolme synnytystä naistenklinikalla jossa selvästi mietittiin tuota repeämistä. Pyydettiin ponnistelemaan pikkuhiljaa. Toisaalta minulla hyvä ponnistus tyyli (kuulemma) niin ponnistusvaiheet aika lyhyitä.
Jokatapauksessa esikoisen synnytyksessä vain vähän nirhaumaa (2 tikkiä) ja kahdessa seuraavassa ei tikkejä laisinkaan. Hyvät kätilöt varmasti syynä sekä ihon elastisuus (mikä taitaa olla geeneissä).
Neljännen synnytin kätilöopistolla ja kaikki meni mönkään. Mitään rauhallista ponnistusta ei ollut vaan kauhea vaatimus nopeasta ponnistamisesta kätilöiden puolelta. Jos kyseessä olisi ollut esikoinen niin olisin varmasti revennyt. Kätilöt eivät ohjeistanut yhtään ponnistustahtia (niin kuin edellisissä synnytyksissä) vaan vaativat ponnistamaan täysillä heti. Ei mikään ihme jos semmosessa menossa repeää. Minä nyt en revennyt tietystikään kun oli jo kolme synnytystä takana :)
[/quote] aina parempi mitä aiemmin vauva tulee, mitä väliä jos paikat repeytyy. sitten korjaillaan alapäätä tikkien voimalla
Höpö höpö että lääkkeet siihen vaikuttaisi. Ekassa synnytyksessäni olin niin mömmöissä että tuskin tajusin ponnistavani. Ja mitä tulee "herkkujen popsimiseen" niin tämä tuhannen sekavassa tilassa ulos pusattu esikoiseni painoi päälle 3700 grammaa syntyessään, eikä tullut pienintäkään nirhaumaa minulle.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:30"]
Miksi vaginaan ei saa mennä ilmaa?
[/quote]
Sinne ei saa pumpata ilmaa niin että se blokkaantuu sinne, koska jos se päätyy laskimoiden kautta sydämeen ja keuhkoihin, seuraus on vakava = kuolema, kuten ilmeisesti noissa yhdysvaltalaisissa tapauksissa oli tapahtunut.
Samalla tavallahan koe-eläimillä kuten hiirille voi aiheuttaa kuoleman: ilmaa verisuoniin.
[/quote]
Miksi alapeukutus? Siis todellakin kiinnostaa miksi.
[/quote]
Mauton ja tarpeeton huomautus hiirten tappamisesta tässä yhteydessä. Miten tuollainen tulee edes mieleen? Siksi alapeukku.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:30"]
Miksi vaginaan ei saa mennä ilmaa?
[/quote]
Sinne ei saa pumpata ilmaa niin että se blokkaantuu sinne, koska jos se päätyy laskimoiden kautta sydämeen ja keuhkoihin, seuraus on vakava = kuolema, kuten ilmeisesti noissa yhdysvaltalaisissa tapauksissa oli tapahtunut.
Samalla tavallahan koe-eläimillä kuten hiirille voi aiheuttaa kuoleman: ilmaa verisuoniin.
[/quote]
Miksi alapeukutus? Siis todellakin kiinnostaa miksi.
[/quote]
Mauton ja tarpeeton huomautus hiirten tappamisesta tässä yhteydessä. Miten tuollainen tulee edes mieleen? Siksi alapeukku.
[/quote]
Etkö todellakaan ymmärrä että kyseessä oli analogia? Ilmaa verisuonissa, sama seuraus.
En tiedä. Mulla näytti aluksi, että synnytys menee nopeasti. Vauva laskeutui hyvin, mutta sitten pää jämähti ihan emättimen suulle. Sykkeetkin laski huolestuttavan alas, ennenkuin neiti suostui syntymään. Ja repeämäthän siitä tuli.
Välilihan öljyäminen ja venyttely voi auttaa, kyllä niitä repeämiä voi tulla vaikka öljyäiskin mutta repeämiä oli prosentuaalisesti hieman vähemmän kuitenkin niillä jotka oli tuota tehneet. Kudostyypillä taitaa olla enemmän merkitystä mutta itse uskon että vähintään paranemiseen tuo öljyäminen voi auttaa kun iho on paremmassa kunnossa.
Ja höpö höpö, kyllä se "tavara" palautuu synnytyksen jälkeen, varsinkin jos huolehtii että lantiopohjan lihakset on kunnossa. Itse olen aika laiskasti tehnyt niitä harjoituksia, vaan pari kertaa viikossa/kun olen muistanut, mutta ei minkään näköistä löystymistä tapahtunut ekan synnytyksen jälkeen. Melkeenpä on liiankin tiukat paikat olleet täälläkin ja ekat 1-2kk synnytyksen jälkeen kun oli limakalvojen kuivuutta niin eihän se asiaa auttanut. "Kosteustasapaino" on kyllä palannut mutta melkein jopa tiukemmat paikat kuin ennen synnytystä. Mulle leikattiin rutiini-eppari imukupin takia, kätilön mukaan väliliha olis venynyt hyvin muuten.
Taitaa olla kätilönkin taidoista kiinni. Minulla kolme synnytystä naistenklinikalla jossa selvästi mietittiin tuota repeämistä. Pyydettiin ponnistelemaan pikkuhiljaa. Toisaalta minulla hyvä ponnistus tyyli (kuulemma) niin ponnistusvaiheet aika lyhyitä.
Jokatapauksessa esikoisen synnytyksessä vain vähän nirhaumaa (2 tikkiä) ja kahdessa seuraavassa ei tikkejä laisinkaan. Hyvät kätilöt varmasti syynä sekä ihon elastisuus (mikä taitaa olla geeneissä).
Neljännen synnytin kätilöopistolla ja kaikki meni mönkään. Mitään rauhallista ponnistusta ei ollut vaan kauhea vaatimus nopeasta ponnistamisesta kätilöiden puolelta. Jos kyseessä olisi ollut esikoinen niin olisin varmasti revennyt. Kätilöt eivät ohjeistanut yhtään ponnistustahtia (niin kuin edellisissä synnytyksissä) vaan vaativat ponnistamaan täysillä heti. Ei mikään ihme jos semmosessa menossa repeää. Minä nyt en revennyt tietystikään kun oli jo kolme synnytystä takana :)
[/quote]
Mä synnytin esikoisen Kättärillä ja kävi just noin eli käskettiin ponnistaa ihan hulluna jonka seurauksena pää syntyi liian nopeasti ja tuloksena III asteen repeämä sulkijalihakseen saakka. No, seuraava tulee sitten sektiolla.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 14:33"]
[/quote]
Mä synnytin esikoisen Kättärillä ja kävi just noin eli käskettiin ponnistaa ihan hulluna jonka seurauksena pää syntyi liian nopeasti ja tuloksena III asteen repeämä sulkijalihakseen saakka. No, seuraava tulee sitten sektiolla.
[/quote]
Ja lisään vielä että vauva oli siis 3,5kg.
Uskon vahvasti siihen että kudostyypistä kyse miten repeytyy vai repeytyykö lainkaan.
Ei me samanlaisia olla.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:37"]
Miten se ilma muka imeytyy vaginasta verisuoniin???
[/quote]
Miten tyhmiä tai tietämättömiä ihmisiä täällä oikein on?
[/quote]
Et sitten itse kuitenkaan osaa vastata?
[/quote]
Osaanpas, toosassa on, mulla ainakin jatkuvasti verisuonia auki.Tokihan niihin ilma menee jos sinne ilmaa pumpataan, pöljäkö olet ?
[/quote]
Hah, tosi neron vastaus.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 22:37"]
Miten se ilma muka imeytyy vaginasta verisuoniin???
[/quote]
Miten tyhmiä tai tietämättömiä ihmisiä täällä oikein on?
[/quote]
Et sitten itse kuitenkaan osaa vastata?
[/quote]
Osaanpas, toosassa on, mulla ainakin jatkuvasti verisuonia auki.Tokihan niihin ilma menee jos sinne ilmaa pumpataan, pöljäkö olet ?
[/quote]
Eli siis ilmaa ei saisi mennä seksinkään yhteydessä sisään? Entä ne, jotka osaavat imaista ilmaa sisään? Vai onko tuossa epinossa niin kova paine, että sen takia riskinä?
Yhteistyö kätilön kanssa on kaiken avain. Esikoisesta olin niin kipeä ja uuvuksissa loppuvaiheessa, että tärkeintä oli saada vauva ulos. Episiotomiaa ei tehty, mutta repesin sen verran luonnollisesti (sanoi kätilö). Ponnistin apinan raivolla, kun käskettiin :) Asento oli puoli-istuva, en ollut öljynnyt.
Muutama tikki ja kaikki ok.
Toisesta kätilö tuli "viereeni" sängylle istumaan, enemmän kuitenkin alapään puolelle, kasvot minuun päin. Sai oman olkapään ja käsivarren rennoksi, luonnolliseen 90 asteen kulmaan, josta pystyi tulemaan välilihaa ja auttamaan vauvan pään ulos. Samaan aikaan, kun kädellään ohjasi vauvaa ja minun välilihaa, toisella kädellä suihkutti Ceridalin öljyä ulkopuolisiin/hankautuviin kudoksiin ja katsoi minua silmiin ja ohjeisti, kuinka ponnistaa aivan vähitellen - *sykähdellen* "ponnista - älä - ponnista - älä - vähän - hyvä - älä - ponnista". Ei tikkiäkään!!! Kiitos Henna :)
Eli lopputulos: jos eka alatiesynnytys, niin voi olla vaikea välttyä vaurioilta, koska synnytykset keskimäärin pidempiä ensimmäistä tehdessä. Toisen jne. kohdalla helpompi tuntea itsensä synnyttäjänä ja olla aktiivisempi. Kuitenkin - ilman hyvää kätilöä/kätilösuhdetta on vaikeaa synnyttää ilman repeämiä. Kiire, hätä, vauvan vointi, oma vointi, ukko... Kaikki vaikuttavat tapahtumaan, mutta omalla keskittymiselläsi voit myös vaikuttaa!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:23"]
Eli siis ilmaa ei saisi mennä seksinkään yhteydessä sisään? Entä ne, jotka osaavat imaista ilmaa sisään? Vai onko tuossa epinossa niin kova paine, että sen takia riskinä?
[/quote]
Seksin yhteydessä ei ole ilmatiivistä tulppaa siinä vaginan suulla.
Ihan kannattaa opetella ajattelemaan ja päättelemään ja tutkia vaikka kaavakuvin anatomiaa.
[/quote]
Ööh..siis mitähän oikein kirjoitit.. harrastetaanko teillä ainoastaan anaaliseksiä tai sormetusta kenties ?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Lue ne palstallekin kopioidut englanninkieliset kommentit niin asia aukeaa. Tässä on osin suomennettukin syytä siihen, että laitetta ei myydä USA:ssa. http://www.vauva.fi/keskustelu/3954615/ketju/miten_synnytyksessa_repeamista_voisi_ehkaista/viesti/85#85
hei 31, kannattaa kirjoittaa täsmällisesti. et taida tietää mihin venytys kohdistuu - ei todellakaan "pilluun" vaan perineumiin. ymmärrätkö?
Yhdysvalloissa käyttökielto johtuu tosiaan siitä, että rikkinäisestä laitteesta pääsi ilmaa vaginaan. Samasta syystähän esimerkiksi seksin aikana ei koskaan pitäisi puhaltaa vaginaan - se on vaarallista. Eli ehjällä laitteella ei ongelmaa.