Miten synnytyksessä repeämistä voisi ehkäistä ?
Kommentit (127)
Katsomalla spede pasasen sketsejä?
Miksi ei onnistu polvillaan tai jakkaralla? Minä synnytin kerran jakkaralla ja kaksi kertaa polvillaan ja oikein hyvin onnistui. Kätilö joutui tietysti olemaan vähän hankalassa työasennossa, mutta ei kuulemma haitannut, niin nätisti kaikki kävi. Voihan tietysti olla osuutta kudostyypilläkin, sitähän emme voi tietää.
Eikö Jenkeissä kielletty ton Epinon myynti?!
Puhalletaanko tolla epi-nolla ilmaa vaginaan?
Tuota laitetta ei ole koskaan hyväksytty Yhdysvaltojen markkinoille; jostakin (ei välttämättä lainkaan lääketieteellisestä) syystä.
Alapäässä voi pitää lämpimiä kääreitä ennen h-hetkeä. Jos ei pääse suihkuun tai ammeeseen.
Googlettamalla selviää että se Epino on aiheuttanut emboliatapauksia. Eli ei mikään hyvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 00:07"]
Googlettamalla selviää että se Epino on aiheuttanut emboliatapauksia. Eli ei mikään hyvä juttu.
[/quote]
Huhujen mukaan USA:ssa tuo on kielletty siksi, että joku käytti viallista epi-no - laitetta, jossa oli reikä eli ilma pääsi pihisemään täyttyvästä osasta vaginaan.
Minusta tuollaisen käytössä ei pitäisi olla ongelmia, kunhan aina ennen käyttöä testaa sen ehjyyden.
Onkos jossakin Euroopan puolella lääkärisivu tms jossa kerrotaan että laite on vaarallinen? Amerikkalaisilla on hieman historiaa kissojen kuivaamisesta mikroaaltouunissa eli siitä, että laitteita ei käytetä ohjeiden mukaisesti ja sitten lähdetään oikeuteen ajamaan syytettä.
Epi-no Delphinen käytöstä kannattaa joka tapauksessa kysyä omalta gynekologilta ennenkuin sellaisen hankkii. Repeämät ovat sen verran yleinen ja mahdollisesti koko loppuiän kiusaa tekevä haitta, että jos jotakin voi tehdä niitä välttääkseen niin asia kannattaa selvittää. Synnytysrepeämät ovat suurin yksittäinen ulosteinkontinenssia aiheuttava syy Suomessa.
puudutuksen välttäminen vähentää repeämän riskiä, mutta onko se siinä tilanteessa muuten hyvä valinta.
epinossa on se perusongelma että paikkoja venytellään ennen kuin ne on valmiit. loppuraskaus kypsyttää paikat ja se voi tapahtua vasta päiviä tai tunteja ennen. kun niitä on venytelty, on venytetty kudosta jonka ei kuulu muuttua lörpöksi. välttyy siis ehkä repeämältä mutta saa muuten löysän pillun joka palautuu huonommin kuin normi synnytystapahtumasta.
Tukee välilihan kohdalta. Näin sanoi mulle kätilö synnytyksessä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:30"]
Miksi vaginaan ei saa mennä ilmaa?
[/quote]
Oletko aivan tosissasi vai etkö oikeasti tiedä?!?
[/quote]
Sinne ei saa pumpata ilmaa niin että se blokkaantuu sinne, koska jos se päätyy laskimoiden kautta sydämeen ja keuhkoihin, seuraus on vakava = kuolema, kuten ilmeisesti noissa yhdysvaltalaisissa tapauksissa oli tapahtunut.
Samalla tavallahan koe-eläimillä kuten hiirille voi aiheuttaa kuoleman: ilmaa verisuoniin.
Minä pyysin kätilöä leikkaamaan välilihaa. Parempi vaihtoehto kuin repeäminen :)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:43"]Minä pyysin kätilöä leikkaamaan välilihaa. Parempi vaihtoehto kuin repeäminen :)
[/quote]
Ei leikkaaminen estä repeämistä, ei estänyt munkaan kohdalla. Se vain ehkä nopeuttaa ponnistusvaihetta, joka mulla oli muutenkin nopea, joten täysin turha oli eppari, joka muuten paraneekin huonommin kuin luonnolliset repeämät. Enkä tod luota siihen että tietävät mitä tekevät, sen verran huonosti hoitivat 1. synnytyksenikin, mitä repeämiseen tuli.
Ap
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 01:25"]
puudutuksen välttäminen vähentää repeämän riskiä, mutta onko se siinä tilanteessa muuten hyvä valinta.
epinossa on se perusongelma että paikkoja venytellään ennen kuin ne on valmiit. loppuraskaus kypsyttää paikat ja se voi tapahtua vasta päiviä tai tunteja ennen. kun niitä on venytelty, on venytetty kudosta jonka ei kuulu muuttua lörpöksi. välttyy siis ehkä repeämältä mutta saa muuten löysän pillun joka palautuu huonommin kuin normi synnytystapahtumasta.
[/quote]
Oletko sitä mieltä että lihaksetkin olisi hyvä reväyttää liikunnan jälkeen eikä venytellä?
Käytin epinoa monta viikkoa ennen synnytystä, joka käynnistyi vasta 40+5. Olin ensisynnyttäjä mutta en saanut mitään repeämiä ja synnytyksen jälkeen treenasin alapään entiselleen epinon avulla.
Epi-no on siis pumpattava silikonipallo, joka laitetaan vaginaan ja pumpataan käsin niin isoksi kun tuntuu mukavalta. Kokoa kasvatetaan asteittain joka päivä ja lopuksi pallo ponnistetaan omilla ihaksilla ulos. Treeniviikkojen päätteeksi vauvan pään kokoinen pallo mahtuu hyvin tulemaan ulos vaginasta ilman repeämiä ja synnyttäjä tunnistaa ne lihakset joilla ponnistaminen tapahtuu sekä osaa käyttää niitä.
Synnytyksen jälkeistä treeniä varten epi-nossa on painemittari. Silikonipallo laitetaan vaginaan mahdollisimman pienikokoisena ja puristetaan sitä lantionpohjalihaksilla. Kun puristusvoima on sama tai parempi kuin ennen synnytystä, paikat ovat taas kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:17"]
itse sain sairaalalta ohjeen venytellä ja öljytä välilihaa/aukkoa... olen hyvin tiukka.
alotin yljyymisen rv 22
[/quote]tiukkuus karisi alatiesynnytyksen myötä aivan varmasti
Mulle ainakin kätilö sanoi juuri ennen ponnisteluja,että kun pää on tulossa ulos,kevyttä ponnistusta. Muuten tulee liian vauhdikkaasti ja repeää enemmän,kuin hitaasti ponnistamalla. Siis täysiä ei saa siinä vaiheessa ponnistaa. Alussa kyllä,että saa sen vauvan liikkeelle sieltä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:29"]
[/quote]
Sinne ei saa pumpata ilmaa niin että se blokkaantuu sinne, koska jos se päätyy laskimoiden kautta sydämeen ja keuhkoihin, seuraus on vakava = kuolema, kuten ilmeisesti noissa yhdysvaltalaisissa tapauksissa oli tapahtunut.
Samalla tavallahan koe-eläimillä kuten hiirille voi aiheuttaa kuoleman: ilmaa verisuoniin.
[/quote]
Miksi alapeukutus? Siis todellakin kiinnostaa miksi.
Fistausta jo suhteen alkumetreiltä.
Jos miehesi pää mahtuu sisään, ongelmia ei ole odotettavissa H-hetkelläkään.