Gallup: onko vauvan vaateen värillä ym. väliä?
Moi,
Luin ketjua " kolmannen vauvapakkaus vai rahana" ja silmiini osui että vauvapakkauksessa on " tyttömäiset värit" . Aihe ja keskustelu on mielestäni vaan mielenkiintoinen, joten kysynpäs:
- Onko teille vauvan vaatteiden värillä väliä? Millaisia vaatteita tyttövauva voi pitää ja mitä ei, entä poikavauva (värit, kuviot ym.) vai onko mitään väliä? Onko näillä asioilla väliä ostatteko/hankitteko omalle lapselle vai lahjaksi?
Kommentit (41)
Piti oikein ruveta tutkimaan, että mitäs tuo uutta tulokasta (joka siis viides tyttö peräjälkeen) odottava vaatepussi pitääkään sisällään. Itse asiassa puhtaasti vaaleanpunaista oli todella vähän. Yksi body ja potkarit, jotka itse ostin meidän viitoselle ja samanlainen setti, joka saatiin pojan kaverin kotoa lahjaksi + yksi lahjaksi saatu vaaleanpunainen paita. Suurin osa vaatteista on valkoisia, joissa on eri värisiä kuvioita: vaaleanpunaisia, vaaleansinisiä, keltaisia, vaaleanvihreitä, kirkkaanpunaisia autoja ja sinisiä taloja, sinisiä, punaisia ja keltaisia raitoja, ompunvihreä body jne. jne. Monet noista vaatteista menis ihan kummalla vaan ja osa noista onkin joko meidän esikoispojalla olleita tai sitten serkkupojilla olleita. Ja muutes yhden yhtä mekkoa ei tuosta vaatepussista löydy. En juurikaan tykkää pitää vauvalla mekkoja, koska ovat minusta epäkäytännöllisiä. Voisi luulla, että meillä olis talo täynnä mekkoja, kun neljä tyttöä jo on, mutta eipä ole. Jossain vaiheessa kahdella vanhimmalla tytöllä oli mekko- tai hamekausi, mutta se on mennyt ohi. Joitakin hameita on tarjolla, jos haluavat laittaa, mutta harvoin haluavat. Kesäksi on tietysti joitakin perushellemekkoja.
Ja entäpäs sitten meidän kestovaippavarasto. Aloitin kestoilun meidän viitosella, joka siis tyttö. Paljon on ihania tyttömäisiä värejä kyllä, raitoja ja kukkia (mitään autokuvioisia vaippoja en kyllä tytölle hankkisi), mutta seasta löytyy kyllä myös ihan vihreitä ja sinisiäkin vaippoja. Tulokasta odottaa esim. yksi supersöpö siniraidallinen vaippa (se on kylläkin kantattu vaaleanpunaisella, mutta nepit on sitten taas siniset ;-). Tuota velouria tekisi mieli tilata ompelijalleni lisääkin. Hauska valita erilaisia värejä, niin voi valita vaipan aina oman fiiliksen mukaan ja eri värisillä neppareilla ja kanttauksella saa piristystä väriin kuin väriin. Ja villavaippahousut meillä on pääosin tummia. Ruskea on päävärinä suurimmassa osassa, monissa on vaaleanpunaista vähän koristeena. Esim. neuvolassa kun kuopuksellamme on joku kirjavaraitainen paita ja ruskeat tai tummanpurppurat villahousut, niin huomaa, että jotkut katsoo tutkaillen, että onkohan tuo tyttö vai poika ;-).
Tää on nyt kyllä osaltani aika tyhjää jaarittelua noista väreistä. Mä vaan laitan pienimmille lapsilleni niitä värejä, mistä ite tykkään. Esim. just nuo kestovaippojen värit valitsen kyllä ihan sillä mielellä, että mikä omaa silmää eniten ilahduttaa. Tietysti kylläkään pojalle en sitten ottaisi mitään punakukallisia tms. vaan sitten olis kyllä myös niitä auto- ym. vaippoja joukossa. Mutta just esim. raidallisista kankaista löytyy tosi hyviä värejä, jotka sopii sekä tytölle että pojalle ja ovat vielä tosi nättejä.
Joo, mut lopetanpa tämän jaaritteluni tähän. Kukin tekee tavallaan :-). Kyllä ne on tosiaan muut asiat kuin vaatteiden väri, jotka lapsen elämän suuntaan vaikuttaa. Millaisen mallin esim. minä annan lapsilleni, kun olen kotiäitinä ollut jo pian 10 vuotta... Ja poika taas tietenkin puhuu, että hänkin rupeaa konemieheksi, kun isikin on. Että siinä tosiaan enemmän niitä elämän suuntia ;-).
n
äänsä ihmisen kyvykkyyttä tehtäviin.
Niinkuin edellä tekstissä oli räikeästi yleistetty, että poika, joka puetaan sinisiin, on aikuisen miehen kuvake, joka ei osaa hoitaa kotia, jne. Raivostuttavaa! Herne meni nenään! Täyttä p...aa minusta!
Samalla ajatusmaailmalla kaunis, naisellisesti pukeutuva nainen, on pelkkä prinsessa tai kodinhengetär, ei esim. varteenotettava tiede- tai businessnainen!
JÄRKYTTÄVÄÄ. Tule itse 2000-luvulle kirjoittaja! :D
ei ole, en ole tullut edes ajatelleeksi. En kyllä tiedä, kumpi on tulossa, mutta jo hommatut vaatteet (kassillinen kaapissa) käyvät varmaan kummalle vaan.
Vaunuissa nukkuvasta vauvasta joutuu kuitenkin vastaamaan joka kerta, kumpi se on.
kalliope (rv 30 tasan)
Hauskaa. Minä en siis missään vaiheessa ollut kieltämässä keneltäkään naiselta oikeutta pukeutua prinsessaksi, vaikka miten on teknologian yrityksen ylintä johtoa, juristi tai biokemisti. Ongelma on enemmän siinä, että miehiltä ja pojilta tunnutaan kiellettävän prinsessaksi pukeutuminen!
Näin post-gendeerisenä queerfeministinä, seitsemän vuotta naistutkimuksen opintoja takana, sanoisin kyllä olevani aika tiukasti 2000-luvulla. Minulle se tarkoittaa sitä, etten enää usko kaksijakoisiin sukupuoliin, jotka ovat olemassa vain toistensa poissulkevina jäykkinä kategorioina. Miten eroja tuotetaan toiston kautta ja millaisia (arvo)latauksia niihin sisällytetään? Jos on mies, voiko olla samalla vähän nainen? Voiko olla siltä väliltä tai ei kumpaakaan?
Biologisesti voi. Meillä on valtava kirjo erilaisia kromosomiyhdistelmiä, perinteiset XX-naiset ja XY-miehet kattaa noin 90% väestöstä. Joka kymmenes siis on jotain ihan muuta.
Huolestuttavaksi aiemman keskustelun minusta teki juuri se, ettei poikia voi pukea vaaleanpunaiseen monen kirjoittajan mielestä. Vaikkei voikaan vetää => merkkiä tulevaan sukupuolittuneeseen työnjakoon ja sukupuolirooleihin aikuisena, minusta on pelottavaa että äidit varjelevat pikkuisten poikavauvojensa miehisyyttä välttämällä vaaleanpunaista, vaaleankeltaista ja kukkasia, sydämiä. Maskuliinisuus on niin arvokasta verrattuna feminiinisyyteen, ettei kukaan saa luulla pikku Joni-Petteriä tytöksi (homoksi? naismaiseksi?).
Aiempien viestieni ydin oli siis siinä, Finette, että jokaisella pitäisi olla oikeus valita. Sukkahousut ja rimpsumekot tai teekkarihaalari, riippumatta siitä mitä haarovälistä löytyy! Kaiva siis se herne nekusta, hyvänen aika.
Olen varmaan vielä allergisempi kategorisoinnille kuin millekään muulle...
Värillä on väliä. Sitähän voi ajatelella vaikka niin, ettei aikuisetkaan halua käyttää selkeästi toiselle sukupuolelle tehtyjä vaatteita, miksi pienen lapsen pitäisi? Sitä paitsi ns. poikavärit vaatteissa eivät ole ainoa syy olla käyttämättä niitä tytöllä, vaatteiden mallikin on yleensä poikamainen ja tietty päinvastoin. Pukisitteko pojalle vaaleanpunaista paitaa, jonka helmassa on röyhelöt tai jopa keijun kuva ja teksti " pretty girl" ?
Olin todella pettynyt kun jouduin pukemaan tyttärellemme äitiyspakkauksen sinisen toppapuvun. Olisipa se sininen väri ollutkin rajattuna pelkkään toppapukuun, mutta ei, sinistä, sinistä ja sinistä lähes koko paketti täynnä. Vaikka kyseessä onkin " ilmainen etu" , on minulla kuluttajana/maksajana oikeus antaa tuotteesta palautetta.
Miksei niitä vaatteita voida valita neutraaleissa väreissä tai sitten niin, että joukossa on yhtä lailla niin sinistä kuin (tumman)punaistakin unisex-mallistona.
...ja tämä on minun mielipiteeni, joku voi ihan vapaasti olla toista mieltä :)
Minulla on kaksi tyttöä ja todnäk kolmas tyttö syntymässä ensi kuussa ja kyllähän tuo vaatevarasto kovin tyttösävyinen on molempien kaapissa ;)
Mielestäni kyllä tytöille on kaupoissa aika vähän (vaalean)sinisiä vaatteita, tosin onneksi jo lisääntymään päin. Joitakin paitoja sekä parit takit olen ostanut tytöille vaaleansinisinä, mutta ovat kyllä selvästi tyttömäisiä kuitenkin (tyttömäinen malli, ehkä joku röyhelö jne).
Mulla on pieniä vaaleansinisiä potkareita siskon poikien jäljiltä ja niitä olen käyttänyt vain ja ainoastaan yövaatteina.
Äitiyspakkauksessa oli esikoisen syntymävuonna lila-valkoinen haalari, joka oli minusta enemmän tyttömäinen, mutta olisin sitä pitänyt myös pojalla. Mutta pakkauksen sinivoittoiset paidat jäi kyllä vähemmälle käytölle kuin " tytönvärisemmät" .
Mikaela ja tyttötrio 2/04, 2/06 ja LA 2/08
tiuhtiainen:
Ongelma on enemmän siinä, että miehiltä ja pojilta tunnutaan kiellettävän prinsessaksi pukeutuminen!Aiempien viestieni ydin oli siis siinä, Finette, että jokaisella pitäisi olla oikeus valita. Sukkahousut ja rimpsumekot tai teekkarihaalari, riippumatta siitä mitä haarovälistä löytyy!
Ai siis että poikavauvalle ja miksei isommallekin pitäis välillä pukea rimpsumekkoa ja kaiken maailman röyhelöä, että se sitten isompana osais itse päättää, haluaako mieluummin pukeutua maskuliinisesti vai feminiinisesti? Ettei siis ennakkoon anneta jo valmiita vaikutteita, että sinä olet nyt poika ja pojat pukeutuu tällä tavalla.
Ajatelkaas siskot, kun te menisitte synnyttämään, niin synnytyssalin ovella olis vastassa mieskätilö mekko päällä... Tai lapsesi miespuolinen opettaja viihtyisi parhaiten jakkupuvussa... Kyllä minun mielestä niiltä olis mennyt uskottavuus heti ensisilmäyksellä. Teillä fiksummilla olis tietysti erilainen suhtautuminen, mutta sorry vaan, tämä olis kyllä minun suhtautumistapani ;-).
Mun pitäis varmaan alkaa miestäkin yllyttää, että kun imurin varteen tarttuu, niin pistäis samalla hameen päälle. Tuonne konehommiin en kuitenkaan viitsi mekkoja ehdotella. Vois talvella remonttia tehdessä munat paleltua... Pitäiskös sitten tyttöjenkin alkaa pitää jotain boksereita ja pitkälahkeisia poikien kalsareita? Olisko tämä maailma sitten ihan oikeasti teidän mielestä parempi paikka?
Voi, mä olen kyllä miljoona kertaa mieluummin vanhanaikainen 60-lukulainen kuin joku moderni hörhö (sorry).
neronja:
Ajatelkaas siskot, kun te menisitte synnyttämään, niin synnytyssalin ovella olis vastassa mieskätilö mekko päällä... Tai lapsesi miespuolinen opettaja viihtyisi parhaiten jakkupuvussa... Kyllä minun mielestä niiltä olis mennyt uskottavuus heti ensisilmäyksellä. Teillä fiksummilla olis tietysti erilainen suhtautuminen, mutta sorry vaan, tämä olis kyllä minun suhtautumistapani ;-).
Musta se olis ihanaa. Mulle ihmisen uskottavuus ei synny sukupuoliuskollisesta pukeutumisesta vaan teoista ja ajatuksista!
neronja:
Ai siis että poikavauvalle ja miksei isommallekin pitäis välillä pukea rimpsumekkoa ja kaiken maailman röyhelöä, että se sitten isompana osais itse päättää, haluaako mieluummin pukeutua maskuliinisesti vai feminiinisesti? Ettei siis ennakkoon anneta jo valmiita vaikutteita, että sinä olet nyt poika ja pojat pukeutuu tällä tavalla.
No nyt kyllä vähän kärjistät kirjoituksiani. En ole käskenyt kenekään pukea mitään tiettyjä värejä kenenkään päälle, mutta rentoutumaan koodien suhteen niin että ymmärtää ettei se vauvan penis tipahda irti tai siitä tule homoa vaikka se pukeutuisikin joskus vääriin väreihin.
neronja:
Mun pitäis varmaan alkaa miestäkin yllyttää, että kun imurin varteen tarttuu, niin pistäis samalla hameen päälle. Tuonne konehommiin en kuitenkaan viitsi mekkoja ehdotella. Vois talvella remonttia tehdessä munat paleltua... Pitäiskös sitten tyttöjenkin alkaa pitää jotain boksereita ja pitkälahkeisia poikien kalsareita? Olisko tämä maailma sitten ihan oikeasti teidän mielestä parempi paikka?
Mistäs tiedät, vaikka se olisi miehesi suurin salainen haave? Transvestiittejä on paljon, sellaisia ihan tavallisia miehekkäitä mukavia perheenisiä, jotka sitten vaimoltaan salaa rentoutuu tyttöilemällä joko yksin peilin edessä tai samanhenkisten kanssa naistenbileissä tai pukemalla sen harmaan liituraitapuvun alle kirkuvan punaisen korsetin ja verkkosukat.
Itse käytän huomattavasti mieluummin boxereita kuin pyllyvakoon hilaavia stringejä tai kutittavia pitsejä ja pitkiä kalsareita (myönnettäköön että sellasia joissa ei ole pissiaukkoa) housujen alla kuin hiostavia ja kutittavia sukkiksia. Mun maailma on parempi, kun ei tartte kärsiä tarpeettomista epämukavista fyysisistä tuntemuksista!
neronja:
Voi, mä olen kyllä miljoona kertaa mieluummin vanhanaikainen 60-lukulainen kuin joku moderni hörhö (sorry).
Siinähän olet. Toivottavasti sulta kuitenkin riittää ymmärrystä (kuten aiemmista viesteistäsi olen ymmärtänyt), jos joku lapsista ei mahdukaan heteronormatiivisiin sukupuolimalleihin sitten isona! Sitäpaitsi, 60-luku oli monella tavalla ennakkoluulotonta ja villiä aikaa, hörhöilyn puhtainta kautta! [color=deeppink] - Rauha, rakkaus ja vapaus...[/color]
tiuhtiainen:
Mistäs tiedät, vaikka se olisi miehesi suurin salainen haave? Transvestiittejä on paljon, sellaisia ihan tavallisia miehekkäitä mukavia perheenisiä, jotka sitten vaimoltaan salaa rentoutuu tyttöilemällä joko yksin peilin edessä tai samanhenkisten kanssa naistenbileissä tai pukemalla sen harmaan liituraitapuvun alle kirkuvan punaisen korsetin ja verkkosukat.
No minä tiedän kyllä, koska tunnen mieheni :-). Itse asiassa hänen pahin kauhukuvansa tuntuu olevan hän itse hame päällä käsitöitä tekemässä ;-). Nimittäin kun välillä on valittanut, ettei pääse kanssani petipuuhiin tarpeeksi, niin sitten sanoo, että minä olisin varmaan mielissäni, jos hän alkais hame päällä tehdä käsitöitä eli hän ois sit sellanen eunukki, joka ei edes seksiä tarvitsisi, joten minäkin saisin olla rauhassa ;-).
Ja jos miehillä on niin suurena haaveena se prinsessapukeutuminen, niin miksei ne itse nouse barrikaadeille sitä vaatimaan??? Miksi tätä miesten haluamaa oikeutta pitää naisten olla miehille vaatimassa? Onko ne miehet niin onnettomia nahjuksia, etteivät itselleen osaa mitään vaatia?
Kuten Anja Snellman Punaisessa langassa sanoi: Nykyaikana kaikkien pitää saada toteuttaa itseään. Jopa pedofiileihin suhtaudutaan hyväksyvästi, koska pitäähän niittenkin saada toteuttaa itseään. (Ja näin nimenomaan sanoi, yhtään en ole asiaa vääristellyt!)
Oi aikoja, oi tapoja...
Siis että pelkkä väritys tekee vaatteesta tytön/pojan vaatteen? Tässä ei voi vedota edes siihen, että eiväthän aikuiset naisetkaan käytä sinistä. Kyllä käyttävät ja kaikkia muitakin värejä. Ja nykyään näkee miehilläkin kaikkia värejä, myös sitä vaaleanpunaista.
Kanelisokeri:
Olin todella pettynyt kun jouduin pukemaan tyttärellemme äitiyspakkauksen sinisen toppapuvun. Olisipa se sininen väri ollutkin rajattuna pelkkään toppapukuun, mutta ei, sinistä, sinistä ja sinistä lähes koko paketti täynnä. Vaikka kyseessä onkin " ilmainen etu" , on minulla kuluttajana/maksajana oikeus antaa tuotteesta palautetta.
Olisit ymmärtänyt pointin viestissäni:
Kyllähän naisillekin tehdään sinistä, kyse ei ollut siitä, vaan siitä, että jostakin syystä juuri lasten sinisissä ja punaisissa vaatteissa on selkeästi tarkoitettu kummalle sukupuolelle ne on tehty.
Sinissä vaatteissa on lähestulkoon aina jokin traktorin kuva, tai piirrossankari, josta pojat tykkäävät ja tytöillä myös tosi tyttömäisiä kuvia.
Kuten sanoin, minulla, kuten myös sinullakin on oikeus omaan mielipiteeseen, eikä sinun ole mitenkään pakko ymmärtää minun mielipidettäni.
Käytän sinistä kyllä, mutten omista kokonaista vaatekaapillista sinistä, kuten tyttäreni nyt, kiitos sinivoittoisen äitiyspakkauksen. Jokin raja pitää olla, jos kerran vaatteet on tehty molemmille sukupuolille. Enkä minä todellakaan ostaisi pojalleni vaaleanpunaista hörhelöpaitaa, tosin ei hän suostuisi sellaista pitämäänkään (miesten vaaleanpunaiset paidat ovat miehekkäitä, miehille suunniteltuja, mutta löydätkö mistään pojalle sopivaa vaaleanpunaista puseroa?).
Kanelisokeri
Meille on ostettu vaaleanpunaisia poikien kauluspaitoja Stockalta, ovat Bogi-merkkisiä puuvillapaitoja, edullisia ja silti laadukasta kangasta. Yleensä on ollut yksivärisiä vaaleanpunaisia (sekä lyhyt että pitkä hiha), mutta tänä syksynä taisi olla myös vaaleanpunaisia valkoisilla raidoilla.
Meillä on ollut myös Benettonin vaaleanpunaraidallisia kauluspaitoja. Samoin Ralph Laurenin ja h&m:n pikeepaitoja. Kaikki siis POIKIEN mallistosta. Tänä vuonna tosin h&m kevätmallistossa pikeet ovat pinkkejä. Vaaleanpunaista oli tummansinisissä shakkiruutuneuleissa ja ruskearuudullisissa shortseissa. Ainoat, mitkä aion ostaa ko. mallistosta.
Eli kyllä löytyy, kyllä käytetään, vaikken ehdoin tahdoin nimenomaan metsästä, mutta koska kaipaan vaihtelua poikien tummiin väreihin (koosta 98-104cm alkaen ne todella ovat enemmän tummia), niin ovat kyllä kiva lisä!
Esikoiseni 5v sanoi taannoin, että punainen on tyttöjen väri, mutta vaaleanpunaista hän kuulemma voi käyttää. On sitä kavereillakin, ei ole ainoa.
Meillä ei ole homofobia, enkä ymmärrä, miten se edes tähän liittyy! =D
Mielestäni alkuperäinen aihe koski pukeutumisvärejä, ei poikien pukemista mekkoon.... Vaikka tunnen kyllä muutaman isomman pojan, jotka soittavat säkkipillejä skottiorkesterissa ja viihtyvät hyvin kilteissään kesähelteellä - miehistä pukeutumistahan sekin on, samoin arabien kaavut.
Palataakseni väreihin, löytyy tänä päivänä tytöille ja pojille hyvinkin laajalla väriskaalalla tyttömäisiä ja poikamaisia vaatteita. En itsekään pukisi poikaani tyttöjen rimpsuhameeseen, mutta hän tykkää väreistä laidasta laitaan: yhtenä päivänä haluaa mustan kauluspaidan ja pelkkää mustaa, toisena päivänä taas kirkkaita värejä. Vaaleanpunaisia kauluspaitoja on myös meille ostettu Stockalta (Bogin lisäksi löytyy esim. Exitiltä hieman juhlavampaa, samoin Tommy Hilfingerin vähän hintavampaa...). Ja tykkää kovasti myös United Colors of Benettonin poikien pitkähihaisista T-paidoista, niistä meillä on myös se POIKIEN malliston vaalenpunainen, jota viikoittain käyttää koulussa. Ei ole mielestäni yhtään tyttömäinen farkkujen kanssa tuo meidän ekaluokkalainen. Samoin Polarn O Pyretin unisex-mallistosta tarttui meille talvitakiksi se ruskea, missä on vaaleanpunainen hupun karvavuori. Takkia on kovasti käytetty koulussa ja harrastuksissa, ja tyytyväisiä on oltu. Mielestäni eri värit piristävät mukavasti arkea. En haluaisi poikaani aina pukea harmaa-sini-vihreä -linjalla värittömästi...
Vaaleanpunaisiin paitoihin poika ihastui itse n. vuosi sitten. Eräs ystäväni oli tullut suoraan töistä meille pelaamaan ja teetä juomaan. Hänellä oli töissä tietokonealalla ollut yhtiön myyntipalaveri, jonne hän aina laittaa vaaleanpunaisen kauluspaidan päälle " onnea tuomaan" . Poika kysyi miksei hänelle ole koskaan ostettu noin nätin väristä poikien paitaa... ja äiti sitten lähti etsimään mistä niitä löytyisi heti seuraavana päivänä. ;)
Vaaleanpunaisen rinnalla pojan lempivärejä ovat musta, keltainen ja tumman punainen.
4-v. tyttö käyttää myös väriskaalaa reilusti. Tummanisinisestä ei tykkää muuten kuin farkuissa (ei ole hänen lempivärisensä kuulemma), mutta vaalean sinistä, turkoosia, vihreän ja ruskean eri skaaloja käytetään kyllä ahkerasti. Silti tytön oman mieltymyksen mukaan punaisen ja liilan eri sävyt ovat erityisen vahvasti edustettuina. Nyt on äidin tuskastukseksi menossa erittäin vaaleanpunainen kausi, kun kaiken pitäisi olla vaaleanpunaista...
...ei meillä ainakaan poika pidä arkena kauluspaitoja päällään... hyvä kun juhlaan viitsii sellaisen pukea, koulussa tykkää pitää neuleita, kun muillakin on...Ja kyseessä on tokaluokkalainen... :=/
Taisit hiukan liioitella. Ei kai nyt kukaan saa pelkillä äityspakkauksen vaatteilla sentään koko vaatekaappia täytettyä. Siinähän on niitä vaatteita kahta eri kokoakin, joten ei samalla kertaa käytössä voi olla kovin montaa äitiyspakkausvaatetta.
Sinänsä totta, että lastenvaatteet suunnitellaan pääsääntöisesti selkeästi siniset pojilla ja punaiset tytöille (tätä kritisoinkin), mutta äitiyspakkauksen vaatteet ovat minusta aivan sukupuolineutraaleja.
Kanelisokeri:
Olisit ymmärtänyt pointin viestissäni:Kyllähän naisillekin tehdään sinistä, kyse ei ollut siitä, vaan siitä, että jostakin syystä juuri lasten sinisissä ja punaisissa vaatteissa on selkeästi tarkoitettu kummalle sukupuolelle ne on tehty.
Sinissä vaatteissa on lähestulkoon aina jokin traktorin kuva, tai piirrossankari, josta pojat tykkäävät ja tytöillä myös tosi tyttömäisiä kuvia.
Kuten sanoin, minulla, kuten myös sinullakin on oikeus omaan mielipiteeseen, eikä sinun ole mitenkään pakko ymmärtää minun mielipidettäni.
Käytän sinistä kyllä, mutten omista kokonaista vaatekaapillista sinistä, kuten tyttäreni nyt, kiitos sinivoittoisen äitiyspakkauksen. Jokin raja pitää olla, jos kerran vaatteet on tehty molemmille sukupuolille. Enkä minä todellakaan ostaisi pojalleni vaaleanpunaista hörhelöpaitaa, tosin ei hän suostuisi sellaista pitämäänkään (miesten vaaleanpunaiset paidat ovat miehekkäitä, miehille suunniteltuja, mutta löydätkö mistään pojalle sopivaa vaaleanpunaista puseroa?).
Kanelisokeri
Kyllä minä koko vaatekaapin (tai oikeastaan lipaston) niillä vaatteilla täytin ja sinistä oli todella paljon. Neljännen lapsemme kohdalla taidankin olla kaukaa viisas ja otan pakkauksen rahana.
Minä nyt en vain satu liiemmin pitämään sinisestä, en vaaleana enkä tummana, enkä miltään siltä väliltä ja sitä sinistä oli kaikissa ulkoiluvaatteissakin (toppapuku, vanupuku, hattu, töppöset, vanttuut ym... + äklön turkoosin sävyiset verkkarit, potkupuku ym. ym. Niin, että kyllä sitä sinistä oli minun mittapuuni mukaan aivan liikaa siinä pakkauksessa :=/
Sinisestä en pidä siksi, että se sopii aniharvalle muutenkin kalpeakasvoiselle suomalaiselle. Kyseessä on kuitenkin kylmä värisävy. Mielestäni vaatteiden pitäisi olla väreiltään " iloisia" , ei sellaisia, joissa näyttää masentuneelta haamulta.
...ja kuten jo aluksi mielipidettäni kirjoittaessani asian ilmaisin, kyseessä on nimenomaan MINUN mielipiteeni ja tuntemukseni asiaa kohtaan, jokaisella olkoon omansa, joka on tässä vapaassa maassa vielä sallittua, eikös vain? Minun mielipiteeni ja näkemykseni on, että siinä pakkauksessa oli minun makuuni liian sinivoittoinen väritys, eikä siitä pääse yli eikä ympäri. Olenkin täytellyt sen jälkeen todella ahkerasti tyttäreni vaatekaappia aivan muilla väreillä, enkä tarkoita tällä pelkästään punaisen sävyjä, vaan sen ohella keltaista, oranssia, vihreän eri sävyjä, ruskeaa ym. ym.
Miehenikin sattuu suorastaan vihaamaan sinistä, kiitos oman äitikullan, jonka värimaailmaan ei mahtunut mitään muuta kuin sinistä, tummaa sinistä, jota olikin sitten kaapit väärällään.
Omakaan poika harvemmin laittaa kauluspaitaa kouluun, juhliin tykkää kyllä pukeutua, kun isoillakin pojilla on kauluspaidat. :) Ja näin talvisin usein laittaa kauluspaidan neuleen alle, esim. v-aukkoinen ruskea neule ja vaaleanpunainen paita ovat kyllä usein käytössä. Välillä taas täysin hupparilinjalla. Ja tosiaan nuo pitkähihaiset t-paidat ovat myös usein päällä.
Itsekin olen aika allerginen siniselle, varsinkin noille poikien vaatteissa käytettäville " masentaville" sävyille.
Meillä on kolme poikaa. Talvihaalareita on ollut useampikin kirkkaan punainen ja etenkin punaisia puseroita on paljon. Vaaleanpunaista en ole ostanut, enkä ostanut esikoisen aikanaan ihastelemaa punaista puseroa, jossa oli kukkia ja teksti " I' m so pretty" . Enimpiä hirviöitä olen vältellyt myös, lähinnä siksi, että ovat niin rumia. Dinoja ja kaivinkoneita on tietysti aika paljon.
Poikia on luultu tytöiksi jokaista joskus. Etenkin punaisessa haalarissa lyhyestä tukasta ja poikamaisesta hatusta huolimatta. Jostain syystä mua ei ole moinen sanottavasti haitannut, huvittanut lähinnä. Ehkä siksi, että mua on itseäni luultu vielä parikymppisenäkin " sedäksi" . Ilmeisesti lyhyt tukka, nahkatakki, farkut ja salkku - tai teekkarihaalari - ovat niin voimakkaita sukupuolisignaaleita, ettei siinä riippuvat korvakorut paljon paina.
Nyt kun neljäs on tulossa, aion kyllä käyttää poikien vanhoja vaatteita hänellekin jos sattuisi olemaan tyttö. Ehkä ne kaikista " poikamaisimmat" kaivinkoneet pitäisi antaa pois, mutta muuten voisi sinisiä ja vihreitä ja raidallisia yms. vaatteita käyttää. Sukulaisilta tulisi varmaankin sen verran niitä mekkoja ja hameita, että voisi niillä vähän neutralisoida vaatetusta. Vaaleanpunaisesta en pidä, joten en kykenisi tyttöäkään kokonaan siihen väriin pukemaan. Röyhelötkin ovat mun mielestäni lähinnä hankalia. Käytännöllisyys ennen kaikkea. :)
Lelut ovat meillä poikamaisia. Esikoiselle ostin nuken: poika yritti hajottaa sen osiin, mutta kun ei hajonnut, niin heitti olan yli seinään. Sen koommin en ole tietoisesti yrittänyt tarjota molemman sukupuolen leluja vaan niitä, mistä tykkäävät. Samaiselle esikoiselle (10v.) ostin tosin hiljattain lankaa ja sukkapuikot, kun halusi välttämättä ruveta kutomaan sukkia. Noita samoja vaatteita pitäneitä ja samoilla leluilla leikkineitä poikia kun katsoo, niin voisinpa väittää, että niistä kasvaa vähän sellaisia kuin haluavat riippumatta siitä mihin heitä on ohjattu. Niin ovat keskenään erilaisia.
Strutsi, kolme poikaa ja vauva rv 37+1