Gallup: onko vauvan vaateen värillä ym. väliä?
Moi,
Luin ketjua " kolmannen vauvapakkaus vai rahana" ja silmiini osui että vauvapakkauksessa on " tyttömäiset värit" . Aihe ja keskustelu on mielestäni vaan mielenkiintoinen, joten kysynpäs:
- Onko teille vauvan vaatteiden värillä väliä? Millaisia vaatteita tyttövauva voi pitää ja mitä ei, entä poikavauva (värit, kuviot ym.) vai onko mitään väliä? Onko näillä asioilla väliä ostatteko/hankitteko omalle lapselle vai lahjaksi?
Kommentit (41)
On väliä.
Odotamme toista poikaa syntyväksi ensi kuussa ja kun sukupuoli syksyllä selvisi, on ollut ihana ostaa esikoispojalle sinisiä toppavaatteita, kun tietää, että ne tulevat itsellä vielä käyttöön.
Oma trauma (luultiin pojaksi vielä 5v) ja toisaalta velipojan (luultiin pitkien enkelikiharoidensa vuoksi sit tytöksi) varmaan jotenki asiaan vaikuttaa mut kuitenki. :D
Esikko puettiin neutraaleihin väreihin, välillä sinistäkin, mutta onpa meillä kaapissa keltaista ja tummaa punaakin odottamassa veljen vanhoina. Vaaleanpunaiseen en poikaani pue, enkä koskaan ostaisi tytölle pikkuauton kuvin koristettuja lappuhaalareita/potkuhousuja...
Mutta toki. Tärkeintä on, että lapsella on asian- ja säänmukaiset vaatteet yllään.
Luuk@
tärkeää siis että poika on pojan näköinen, tyttö tytön. kukin taplaa tyylillään, ja mulle ihan ok jos muut toimii muulla tavoin.
Ensinnäkin, mun mielestä pakkauksessa olevat vaatteet on kerrankin suht onnistuneet värivalinnoissa, koska itse ainakin näen ne vaatteet molempien päällä ihan yhtä hyvin. :)
Ja vaikkakin haluaisin sanoa, ettei minulle ole väliä minkä väristä lapsellani on päällä, mutta se ei ole totta. Erityisesti ihan pienillä vauvoilla on mun mielestäni aika oleellista pitää tytöllä tyttöjen vaatteita ja pojilla poikien. Itse en ainakaan halua kokea sitä, että joku tulee ihailemaan lastani ja sanoo esim. " onpas sulonen poika" jos oikeasti kyseessä on tyttö ja toisinpäin.
Onneksi on olemassa paljon sellaisia värejä, jotka sopivat molemmille. Esim. ruskeita vaatteita olen ostanut aika paljon. Niitäkin saa käytettyä niin, että ei jää epäilystä kumpi on kyseessä, jos yhdistää vaikka vaaleanpunaista tai vastaavasti vaaleansinistä.
En tiedä onko se sitten pinnallista ajatella niin, että on olemassa selkeästi tyttöjen ja poikien värit, mutta näin minä ajattelen.
Suan ja Nuppu 35+0
Nuo äitiyspakkaushaalarit, mistä kerroin, olivat oikein vaaleat ja hempeän vaaleankeltaiset - en tykännyt väristä yhtään. Tytölle olisin ehkä voinut ajatella. Pojilla meillä taas on kirkkaankeltaista tai viljankeltaista esim. tummansinisen/farkun piristeenä. Pojillamme on ollut myös aina vaaleanpunaisia kauluspaitoja - poikien mallistosta ja niitä on yhdistetty esim. harmaisiin neuleisiin. Kesällä oli v.pun. pikeet ja khakit shortsit, jne.
Tytölle ostaisin varmasti myös vaaleanpunaista, mutta olen tosi allerginen kaikelle yli-imelälle, joten luulen, että tytöllä olisi vaaleanpunaisen paidan kanssa vaikka farkkuhame tai harmaa liivihame, eikä kaikki päästä varpaisiin vaaleanpunaista ja kimaltavaa! Ainakin siihen asti kunnes hän iskisi Prinsessa-vaihe... =)
Meille syntyy maaliskuussa poika (ainakin ultrien mukaan=)) Ihan vastasyntyneelle haluan käyttää paljon valkoista ja vaaleansinistä, mutta vähän isommalle jo muitakin värejä. Juuri eilen kävin alennusmyynneissä ostamassa aivan ihania pikkupojan vaatteita. Ostin myös paljon tummanpunaista. Asutaan Espanjassa ja täällä väriskaala on Suomea laajempi, mutta toisaalta taas pojat puetaan selvästi pojiksi ja tytöt selvästi tytöiksi (lähes aina mekko).
Itse taas en tykkää ollenkaan tummansinisestä. Se sopii hienosti vaalealle lapselle, mutta tummalle on jotenkin tunkkainen väri mielestäni.
Eli en halua altistaa tulokasta sukupuoliväritykselle, vaikka se vaikeaa onkin, lähes kaikki vauvatavarat kun on joko vaaleansinisiä tai
-punaisia. En ole asiassa mitenkään ääri-ihminen, mutta jos valittavana on, niin valitsen mielummin keltaista ja vihreää, kun vaaleapunaista ja -sinistä.
Asia on eri sitten, kun tyttö (tyttöä siis odotellaan), tulee siihen prinsessavaiheeseen ja haluaa itse vaaleanpunaista. En kuitenkaan aio kasvattaa hänestä vain yhtä väriä suosivaa ihmistä.
Eli ne vaatteet sopivat kummalle vain.
Kyllä mä uskon että tytöllä voisin käyttää tummansinistä ja pojalla kirkkaanpunaista vaatetta (esimerkiksi housuja), mutta missään nimessä en halua tyttöä pukea vaaleanpunaiseen tai poikaa vaaleansiniseen! Ennemmin sitten vihreää tai keltaista tai beigeä (kuten Haltiakummikin kirjoitti). Tai oranssia tai harmaata. =] Mutta meillä on vielä aikaa odottaa ja ihmetellä, kumpi on tulossa.. =]
jonttu rv 36+1
Eli kyllä minä mielelläni ihan pienelle vauvalle haluan pukea sen värisiä vaatteita, että sukupuolikin erottuu. Meille on nyt viides tyttö peräjälkeen tulossa, joten tyttömäisiä värejä meiltä löytyy. Sitten kun lapsi alkaa kävellä, siis kasvaa isommaksi, niin sitten olen kyllä pitänyt nykyisellä kuopuksellakin isoveljen esim. sinisiä collegehousuja. Siinä vaiheessa ei enää tunnu niin tärkeiltä ne värit. Vaaleanpunainen on kyllä söpö väri pienelle tyttövauvalle :-).
Mutta sellainen pointti vielä, että helpommin minä pystyn tytölle pukemaan poikamaisia värejä kuin pojalle esim. vaaleanpunaista :-).
neronja rv 36+3
Mutta kylä ulle oli esikoisen kanssa tosi tärkeää, että toinen oli ihan tytöksi puettu, varsinkin pienellä ei lähtenyt edes tukka kasvamaan moneen kuukauteen. Pidin myös sellasta rusettipantaa neidillä päässä, jottei mitän epälyksiä syntyis.. Ja SILTI kun oltiin jossain lakkiaisissa ja tytöllä (ikää silloin 2 kk) oli päällään vaaleansininen röyhelöMEKKO, tultiin meiltä kysymään, että kumpi se oikein on.. Hölmönä oltiin, että ei meillä kyllä tulis mieleen poikaa pukea mekkoon..
Nyt esikoisen vaatteet on kaikki ollut tallessa varmuuden vuoksi tätä seuraavaa vauvaa varten ja huomaan kyllä että lähes kaikki alle 68cm vaatteet on hempeetä vaal.punasta, vaaleankeltasta tai vaalean liilaa. Sen jälkeen oon ruvennut vähän vaihtamaan " reippaampiin" väreihin, mutta oih, niin tyttömäisiin silti.
Ja vuoden 05 ä-pakkauksesta en käyttänyt juuri yhtään vaatetta kun olivat niin sinivoittoisia ja pojan oloisia..
Mulle siis on väliä..
Nojanda 35+1
Pakko oli tulla tähän kommentoimaan. Mulla on aika vahvat mielipiteet nykyisin kaupassa tarjolla olevista vauvan vaatteista. Oikeen ottaa päähän kun on lähes mahdotonta edes löytää pojalle jotain kivaa, mikä ei olisi sinistä, mustaa, harmaata tai ruskeaa. Mielestäni pieni poika on oikein tyylikäs myös kirkkaan punaisessa, keltaisessa, oranssissa tai vihreässä värissä. Kuten moni muukin näköjään kirjoitti, niin minäkään en kyllä vaaleansinisistä ja vaaleanpunaisista kovin perusta. Mieluummin neutraaleja luonnonväreja, kuten valkoista ja beigeä.
Kaikkein mieluummin pukisin kyllä lapseni kirkkaisiin väreihin! Vähän eloa :) Onneksi minulla onkin säästössä iso laatikollinen kellarissa odottamassa minun ja mieheni vanhoja vaatteita + kirppari löytöjä tulevalle vauvalle.
En aio ottaa selvää kumpi sieltä on tulossa. Mutta tuli sitten kumpi tahansa, meillä ei kyllä pueta lasta vain tyttöjen tai poikien värisiin vaatteisiin. Inhottaa koko käsite " tyttöjen ja poikien värit" , eihän sellaista ole olemassakaan! Kyllähän sitä aikuisenakin pidetään kaiken värisiä vaatteita sukupuoleen katsomatta.
Minulla on itsellä ollut lapsena jos jonkin väristä vaatetta päällä ja vielä kaikki mahdolliset värit sekaisin keskenään. (Ihanaa 70-lukua..) Ja olen kyllä aina ollut ihan tytön näköinen! Kyllä tytöt on aina tytön näköisiä ja pojat pojan näköisiä oli sitten yllä mitä väriä hyvänsä.
Tulipas kovin kärkevä kirjoitus.. hmmm.. mielipide tämä vain.. näissä asioissahan kukaan ei ole oikeassa eikä kukaan väärässä. Jokainen pukee niin kuin tykkää, eikö? ;)
MyLauren 14+2
Tytölle laittaisin kyllä vaaleansinistä, sinistä, vihreää... Keltaista en laittaisi kummallekaan :)
Mutta en laittaisi tytölle pojan vanhoja autokuviollisia vaatteita.
Leluista esim, meillä pojalle on ostettu barbi kirpputorilta sekä kerran toivoi prinsessa kirjaa. Hänellä on sitten sellainen prinsessa palapeli kirja. 3.5v on ihan onnessaan näistä. Eikä mielestäni siinä ole mitään pahaan.
Itse sain pojalla 04 lilan äitiyspakkauksen ja itselleni se oli suuri pettymys. Toppapukua käytin, kun ei ollut varaa ostaa muuta. Mutta oli makuuni liian tyttömäinen.
Samoiten monet äp vaattet jäivät käyttämättä ja ne laitoin neuvolan kierrätys laatikkoon. En voinut mitenkään laittaa päälle bodya/ potkuhousuja jotka oli lilat kera keltaisten sydänten :)
Etenkin valokuvissa ja kun vieraat käyvät. Mutta mun mielestä violetti sopii nätisti pojalle, jos kuviot ovat neutraaleja tai etenkin jos ne on ' poikamaisia' autoja tms. Olen yrittänytkin etsiä meidän tulevalle pojulle violetteja, vihreitä, kirkkaanpunaisia yms. vaatteita kun kaikki serkkupojan perintövaatteet ovat niitä vaaleansinisiä.
Aika samoilla linjoilla olen siinä kuin monet, että itse en vaaleanpunaista poikavauvalle laittaisi, enkä tytölle autokuvioita. Osa eläinkuvioista on aika tyttömäisiä, etenkin kissat jostain syystä mun mielestä, mutta ei kaikki. Esim. Lindexin pöllökuosi, jota on nyt melkein kaikissa Lindexin vauvanvaatteissa, on mun mielestä tosi poikamainen. Näistä voi varmaan eri ihmisille tulla aika erilaisiakin mielleyhtymiä.
Mun mielestä vuoden 2007 äitiyspakkaus kyllä sopii pojalle, etenkin villieläinlakana, jossa eläimet on vihreitä ja sinisiä, samoin kuin ne vihreät (vaikkakin vaaleat) vaatteet sopii mun mielestä pojalle. Olen pedannut jo sängyn ja monet on lakanan nähtyään kommentoineet, että taitaa olla siis poika tulossa. Toppapuku onkin neutraali vaalea.
Jos poju sitten isompana haluaa leikkiä nukeilla, niin toki saa.
Mutta tää nyt on ihan puhdas mielipideasia, ei varmasti lapsen kehitykselle ole vaatteiden värillä väliä ;) enkä toisen perheen vaatteita lähtisi arvostelemaan.
Esikoisen kanssa kului jossain vaiheessa niin paljon vaatteita, että en jaksanut enää vauvan vaatteiden väreistä välittää. Paitsi vaalenapunaista en kertaakaan hänelle pukenut. Sitä en tosin pukisi edes tytölle, kun en väristä pidä.
Huomasin, että haluan pukea poikani ennen kaikkea sellaisiin väreihin, jotka hänelle sopivat: kirkkas punainen, vihreä ja keltainen sekä ruskeat ja luonnon valkoinen.
Mutta käytännössä on aika hankala löytää noita värejä. Pojille kun tarjotaan tummia värejä, jopa mustaa. Punaisissa vaatteissa on sitten kukkia, perhosia ja prinsessoja, joista en pidä ja mies saa kohtauksen. Poikaa ne eivät häiritsisi :)
Värillä on siis väliä minullekin :)
Mupsi
Mä oon aina ihmetellyt mistä tulee ne jäykät sukupuolirajat, tyyliin miehet ei voi kokata tai itkeä ja naiset hoitaa lapset juoruillen samalla puhelimessa tauotta. Tästähän se alkaa, tiukkaan laatikkoon värin suhteen suoraan synnytyslaitokselta!
Itse olen päättänyt että kun tulokkaasta ilmoitetaan, kerrotaan että " Meille syntyi kauan kaivattu LAPSI tänä aamuna...." ja pistän päälle sitte joko täysin neutraaleja värejä (valkoista) tai sekä että, pinkki body vaaleansinisen bodyn kanssa. Keneköhän maskuliinisuus tai sukupuoliusko siinä on uhattu, jos poika " saastutetaan" tyttöväreillä? Varsinkin nää kommentit että tytön kanssa ei ole niin väliä mutta pojalle en pinkkiä pistä, saa todella surulliseksi. Vimmalla te niistä nyyteistänne tunnutte " tosimiehiä" kasvattavan - älkää sitten tulko ihmettelemään jos ne ei aikuisena osallistu kotitöihin ja lastenhoitoon! Huhhuh, tervetuloa 2000-luvulle sieltä 1950-luvun puolivälistä...
Väreillä on väliä sikäli, että en halua pukea esim. tyttövauvaa pelkään vaaleanpunaiseen, vaan haluaisin vauvalle (ja isommallekin lapselle) mielellään mahdollisimman monipuolisesti eri värejä (Vinkki: JesperJuniorissa oli retro-Tuttaa puoleen hintaan). Esikoisen vauva-aikana kävi ällöttämään se, kun mitään muuta kuin vaaleanpunaista ja -sinistä oli tosi nihkeästi tarjolla. Minusta on jotenkin älytöntä, että sitä vauvan sukupuolta pitää vaatetuksella niin voimakkaasti korostaa ja siis ei puhuta pelkistä väreistä, vaan myös siitä, millaisia nämä eriväriset vaatteet muuten ovat, vaaleanpunainen on selvästi tarkoitettu tytöille ja vaaleansininen pojille. Voihan sitä vaaleanpunaistakin tyttövauvan päällä joskus olla, mutta että ihan kaikki pitää olla samaa väriä, ei kiitos.
Ja että vaaleansininen tai sininen yleensä ei muka kävisi tytölle. Miten niin? Tytölläni oli yhtenä talvena tosi kauniin sininen talvihaalari ja huolimatta tyttömäisistä asusteista, usein luultiin pojaksi. Lasta on myös luultu pojaksi, kun päällä on ollut sinikukallinen paita ja siniset shortsit sekä valkoinen pitsimyssy. Minua ärsytti näissä tapauksissa lähinnä se, että aikuiset ihmiset tekevät pelkän vaatteen värin perusteella oletuksia lapsen sukupuolesta. Ei ollut kuitenkaan kyse enää mistään vauvasta ja tyttömme on kyllä aivan tytön näköinen.
Toisaalta väreillä ei sikäli ole mielestäni väliä, että minusta vauvalla voi sukupuolesta riippumatta käyttää ihan kaikkia värejä. Poikavauvalle en kuitenkaan pukisi röyhelöisiä ja kimalteisia vaatteita, mutta voi hyvin olla vaikka vaaleanpunainen body päällä. Tytölle taas käy minusta ihan kaikki.
Mikäli tämä uusi tulokaskin on tyttö, niin nautin kyllä siitä, että saan pukea hänet vauvana muuhunkin kuin vaaleanpunaiseen. Sitten parin vuoden päästä voi kuitenkin olla, ettei suostu muuta kuin näitä ns. tyttövärejä päälleen pukemaan (näin ainakin meidän esikoisen tapauksessa). Pojille taas näyttää olevan vielä vaikeampi löytää värikkäitä vaatteita, kun pojille tarkoitetut vaatteet ovat vauvavaaleansinisen jälkeen väritykseltään tosi synkkiä ja useimmissa iloisemman värisissä vaatteissa on sitten niitä röyhelöitä ja kimalteita tai prinsessankuvia tai muuta selkeästi tyttömäistä.
Summa summarum: tosi ankeaa tämä vauvan- ja lastenvaatteiden värimaailma nykyisin. En haluaisi värikoodata omia lapsiani sukupuolen mukaan heti pienestä pitäen.
En oikein jaksa uskoa, että vauvana pidettyjen vaatteiden väri ratkaisee sen, minkä tyyppinen " eläjä" lapsesta isompana kasvaa. Meillä ainakin mies osallistuu kiitettävästi kotitöihin (pesee pyykkiä, siivoaa, täyttää tiskikoneen, tiskaa myös käsin, just sulatti pakastimen jne. jne.), vaikka yrittäjänä tekeekin ympäripyöreitä päiviä kuutena päivänä viikossa. Ja luulenpa vaan, että mies on 60-luvulla syntyneenä pitänyt hyvin perinteisiä " poikienvärisiä" vaatteita ;-).
Meidän esikoispoika oli paljoltikin sinisissä vaatteissa vauvana (niitähän sitä eniten ainakin silloin pojille oli tarjolla), mutta silti on kyllä hyvin tunteellinen poika. Esim. vauvat on pojan mielestä aivan ihania ja kun viimeksikin toin meille nyytin kotiin, niin poika itki vauvan vieressä ja sanoi, että kun se on niin suloinen :-).
Ja vaikka vanhin tyttäremme on pitänyt vauvana hyvinkin tyttömäisiä värejä, niin silti sen yksi lempiväri nyt 7-vuotiaana on vaaleansininen tai miksei joku muukin sinisen sävy. Ruskeasta myös tykkää. Ja poika taas on itse itselleen valinnut joitakin kirkkaanpunaisia paitoja.
Tyttäremme olivat varsinkin pienempinä paljon isänsä mukana hallilla ja monesti tulivat öljyisinä, naama mustana kotiin. Vieläkin aina välillä innostuvat lähtemään hallihommiin. Poika taas tykkää mummolassa siivota (siellä tuntuu siivoaminen olevan hauskempaa kuin kotona).
Ei siis varmaan kannata mennä tekemään kovinkaan kauaskantoisia ennusteita lasten tulevaisuudesta sen perusteella, minkä värisiä vaatteita 50-luvulle jämähtänyt (jolloin ei ollut edes syntynyt vielä) äiti on lapsiparoilleen mennyt pukemaan... Ei vaatteiden väri ratkaise sitä, millainen lapsesta isona tulee, miten käyttäytyy ja mitä valintoja elämässään tekee. Mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni ;-).
neronja & kuutonen rv 36+4
Sori, mä reagoin aina niin tunteella näihin jäykkiin rajoihin siitä mikä on millekin sukupuolelle sopivaa että joskus karkaa mopo käsistä. Ei siitä varmaan kukaan mene pilalle, jos poikavauvana onkin joutunut pukeutumaan vaaleansiniseen...
Vai meneekö? Hitsi kun en muista lähdettä, mutta yhdessä tutkimuksessa yhtä ja samaa vauvaa oli puettu tyttöväreihin ja poikaväreihin ja sitten seurattu aikuisten vuorovaikutusta sen kanssa. Pinkkiin puettua vauvaa hellittiin ja lässyteltiin paljon enemmän, vaaleansinistä vauvaa heiteltiin ilmaan ja nauratettiin. Tästä ei ole pitkä matka siihen, että koulussa pojat saa kaiken huomion ja tyttöjen pitää olla kilttejä open pikku apulaisia. Tai siihen että tytöt menee opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja pojat diplomi-insinööriksi, ja palkkaerot senkun kasvaa.
Mä nyt jankkaan, mutta mun mielestä maailma olisi paljon parempi, jos sukupuoleen ei tuijotettaisi niin tiukkaan ja tehtäisi ihmisistä ennakko-oletuksia sen mukaan onko kimalletta ja röyhelöä päällä vai tummansinistä farkkuasua. Toivoisin kaikille vapautta tehdä juuri niitä asioita joita haluaa, ilman että ympäristö hienovaraisesti ohjaisi. Yksinkertainen esimerkki: mua lapsena puettiin välillä isoäidin ompelemiin ihaniin vaaleisiin pitsimekkoihin. No, voiko ne päällä kiivetä puuhun ilman että tulee sanomista? Ei sillä, sain olla vapaala farkuissa ja tummansinisessä smurffi-paidassakin ja pääsin niihin puihinkin, mutta minusta erityisesti perinteiset tyttövaatteet rajoittaa. Ei saa seistä päällä, ettei pikkuhousut näy mekon alta. Pitsikaulus hiertää ja kutittaa, sukkikset valuu haaroista alas ja tekee kävelyn hankalaksi.
Neronja (ja muut), tarkoitukseni ei lopulta kuitenkaan ollut hyökätä kenenkään kasvatustyyliä ja valintoja vastaan, vaikka ihan varmalla viestini siltä kuulostikin. Toivoisin, että kaikki lapset saisivat niin vapaasti toteuttaa itseään kuin teidän perheessä. Siitä siinä kai on kysymys lopulta, vanhemmat tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja ja malleja elämälle ja lapsi kuitenkin viime kädessä tekee valintansa itse viisaan vanhemman kannustaessa ja tukiessa.
Ps. En mä sittenkään ajatellut pukea vauvalle kahta bodya samaan aikaan vaan toisen oli tarkoitus olla puolipotkarit :D
voin pukea sekä tytölle että pojalle, ne on mielestäni erittäin hyvin unisex mallia/väriä.
Mutta en pojalle pue vaaleanpunaista enkä tytölle mielelläni vaaleansinistä (no kotona oli veljen vanhoja potkareita käytössä) sen takia että sitten vauvaa luullaan värin mukaan toiseksi sukupuoleksi ja saa selitellä miksi tytöllä on sinistä.. ja miksi pojalla vaaleanpunaista.
Ja ehkä tossa pojan vaaleanpunaisessa on jotain muutakin joka ei vaan oikein mielestäni käy.
Ei kai vauvavaatteitten väreillä ole kovin suurta merkitystä siihen, millainen lapsesta tulee sitten aikuisena? Olen feministi, mutta siitä huolimatta kaapit pursuavat vaaleanpunaista ja röyhelöistä uuden tulokkaan varalle. En koe, että vaatevalinnoillani luokittaisin tai lokeroittaisin pienokaista niin pahasti, että hänestä kasvaa avuton tyttö. Mielestäni se on ihan muista asioista kiinni.
Mutta ymmärrän hyvin myös niitä vanhempia, jotka haluavat pukea vauvansa neutraaleihin väreihin, onhan se eräänlainen kannanotto. Onko sillä sitten merkitystä siihen, millainen lapsesta kasvaa ja millaiseksi yhteiskuntamme asenneilmasto muodostuu, onkin jo toinen juttu =)
Hauska ketju tämä muuten, tullut todella paljon kommentteja eli aihe tuntuu herättävän paljon intohimoja!
Koska en halua pukea omaa, syntyvää poikavauvaani " tytöksi" . Ei tosin olla osteltu sinisiä vaatteita itse, lähinnä beigeä, valkoista ja keltaista. Mutta kaikki vaaleanpunainen ja kukat on poissa.
Jos olisi syntynyt tyttö, olis varmasti katseltu vähän tyttömäisempää, mutta samalla linjalla neutraalia.
Musta on kiva pukea vauva nätteihin vaatteisiin, tärkein on kuitenkin niiden puhtaus ja mielyttävyys päällä.
TÄmä aihe herättää varmasti monia mielipiteitä. Tässä meikäläisen. Eikä ole tarvetta puolustaa sitä. Näin se vaan menee.