Kätilö paikalla pienen hetken
Kommentit (13)
epäilen olevani raskaana testin teen vasta 3 päivän kulttua. Nyt sitten rupesin miettimään, kun minulla on 3 kissa jotka käy myös ulkona ja syövät hiiriä ja rottia siellä. Vanhin kissa on nyt vissiin sairastunut johonkin ( ollaan menossa eläinlääkärille). Ja nyt sitten rupesi tuo toksoplasmoosi kumittelemaan ajatuksissa. Mulla on ollut joskus vanhatartunta eli on todettu aikaisemmissa raskauksissa, mutta miten suurella todennäköisyydellä saa uuden vai tuleeko tolle immuuniksi.
Ja kuinka nopeesti mun kannattaisi sitten mahdollisen positiivisen tuloksen tullessa mennä neuvolaan ja otatuuttaa nuo testit?
Rupesin tätä miettimään kun mulla on flunssan oireita alkoi aika yllättäen. pääkipua, kurkkukipua, leuanalla olevat rauhaset on turvoksissa jne...
pikkasen pelottaa minua tämä ajatus tuosta toksosta.
Jokohan ne laittais synnärillä vauhtia tähän touhuun, kun viikot on 40+1, supistellut on viikon ajan kipeästi, pääasiassa öisin. Kohdunsuu auki pari senttiä ja kaula kadonnut kokonaan??
terv. uupunut..
Kohdunsuu avautui nopeasti ja epiduraalin vaikutus meni ohi puolessa tunnissa. Lapsi oli aika ylhäällä vielä, joten kätilöopiskelija sanoi antavansa lisää lääkettä. Luulin, että tulisi lisää epiduraalia että lapsi voisi laskeutua rauhassa, mutta minulle laitettiinkin oksitosiinia. Se aiheutti 45 minuutin kestosupistuksen (supistuksia oli ollut koko ajan hyvin) ja ponnistusvaihe kesti kauan (no, 18 min, mutta se tuntui pitkältä). Sain ponnistaa, koska se helpotti supistuksia, mutta kyllähän siinä väsyi aika lailla.
Eli kysymys kuuluu: oliko oikein antaa minulle oksitosiinia? Mitään kiirettä lapsen syntymiseen ei ollut.
Vierailija:
epäilen olevani raskaana testin teen vasta 3 päivän kulttua. Nyt sitten rupesin miettimään, kun minulla on 3 kissa jotka käy myös ulkona ja syövät hiiriä ja rottia siellä. Vanhin kissa on nyt vissiin sairastunut johonkin ( ollaan menossa eläinlääkärille). Ja nyt sitten rupesi tuo toksoplasmoosi kumittelemaan ajatuksissa. Mulla on ollut joskus vanhatartunta eli on todettu aikaisemmissa raskauksissa, mutta miten suurella todennäköisyydellä saa uuden vai tuleeko tolle immuuniksi.Ja kuinka nopeesti mun kannattaisi sitten mahdollisen positiivisen tuloksen tullessa mennä neuvolaan ja otatuuttaa nuo testit?
Rupesin tätä miettimään kun mulla on flunssan oireita alkoi aika yllättäen. pääkipua, kurkkukipua, leuanalla olevat rauhaset on turvoksissa jne...pikkasen pelottaa minua tämä ajatus tuosta toksosta.
Muistelisin, että kerran sairastettuna ja vasta-aineiden jäätyä elimistöön, ei akuuttia toksoplasmoositartuntaa uudelleen saa. Aivan varma en ole. Käsittele kissojesi jätöksiä hansikkailla
Puhu asiasta myös neuvolassa, varmuudeksi jo kun tilaat ensimmäistä aikaa. Useimmitenhan tuore infektio alkuraskaudessa aiheuttaa keskenmenon.
Toivotaan parasta. Lisätietoja löydät varmaan netistäkin.
klö
Vaikea ulkopuolisen luvata, ihan perinteinen käynnistystilanne ei ole, koska ei ole enempää yliaikainen. Soita synnärille ja kysy, miten suhtautuvat.
klö
Vierailija:
Kohdunsuu avautui nopeasti ja epiduraalin vaikutus meni ohi puolessa tunnissa. Lapsi oli aika ylhäällä vielä, joten kätilöopiskelija sanoi antavansa lisää lääkettä. Luulin, että tulisi lisää epiduraalia että lapsi voisi laskeutua rauhassa, mutta minulle laitettiinkin oksitosiinia. Se aiheutti 45 minuutin kestosupistuksen (supistuksia oli ollut koko ajan hyvin) ja ponnistusvaihe kesti kauan (no, 18 min, mutta se tuntui pitkältä). Sain ponnistaa, koska se helpotti supistuksia, mutta kyllähän siinä väsyi aika lailla.Eli kysymys kuuluu: oliko oikein antaa minulle oksitosiinia? Mitään kiirettä lapsen syntymiseen ei ollut.
Kyllä normaalin käytännön mukaan puudutuksen jälkeen aloitetaan oksitosiini-tiputus, muuten synnytys voi pitkittyä. Mielestäni on toimittu oikein. Oliko annostus sitten oikea, sitä en tiedä.
klö
Minulla eka synnytys oli kamala kokemus. lapsi syntyi 40+4 käynnistyksellä ja painoi 4530g imukupilla otettiin ja repesin pahasti ulkoa ja kohdunkaula ym sisälle paljon repeämiä.. jouduttiin nukuttamaan ja paikkailemaan ja teholla vietin ekan yön. vuosin 2,2 litraa. Nyt 25 viikko menossa ja mietin miten suhtautuvat jos sanon että haluan käynnistyksen 2vkoa etukäteen ? olen niin varma että nyt 5 kiloinen tulossa.. Ja yli 4kilosta en synnytä. niin suostuvatkohan tuon kokemuksen takia käynnistämään.. vai pitäiskö suoraan vaatia sektio..
Haluaisin kuitenkin alakautta synnyttää,mutta en että tuo sama käy taas... Kiitos jos vastaat
itelläni ei koskaan vastaavaa kokemusta mutta kieltäydyin silti synnyttämästä yli 4 kg. ja käynistettiin 38+1 poika painoi sitten 3960...
Eli luulis onnistuvan.
Minulla eka synnytys päättyi sektioon 27h turhien supistelujen takia. Olisi tarjonta virheestä johtuen päätynyt kuitenkin, mutta oltaisiin jo aikaisemmin saatu asia päätökseen kun kätilöt olisivat minua uskoneet eivätkä vaan ihmetelleet tilannetta ja vauvan sykettä. Oli niin kamala kokemus ja typerää sössintää että jos vielä uskallan yrittää niin voinko saada sairaalassa etukäteen varmistettua että asiat tehdään kunnolla ja synnyttäjääkin kuunnellaan? Ei ollut leikkaava lääkärikään tyytyväinen kätilöiden toimintaan.
Olen menossa arvioon mittauttamaan lantion suhteessa vauvan kokoon. Kuinka yleinen on ns. ahdas lantio?
että sydän jättää lyönnin väliin, muljahtelee. Neuvolassa sanoivat että ihan normaalia.
mulla pumppu muljuu ja jättää lyöntejä välistä ja tyksyttää.. on siis kerrassaan loikkiva. Todettu että ovat hyvälaatuisa muljahduksia.
Eikä niistä ole mitään vaaraa tosin hyvä on sanoa neuvolassa ja äippäpolilla asiasta.
- 6 lasta tehnyt
Rakenneultrassa yleensä jo, jos tosiaan asento suotuisa. Mitä isommat viikot, sitä varmempi kuitenkin.
klö