Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista palvelua kaipaisit omaisellesi joka on vanhus?

Vierailija
08.01.2008 |

Joko kotona tai laitoksessa asuvalle? En siis tarkoita kotipalvelua, eli siivousta, ruoanlaittoa tai pesuissa apua vaan jotain mitä ei ehkä vielä ole saatavilla?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi kyllä millään.



Ja sellaisilla vanhuksilla, joilla ei ole ketään tai eivät kykene itse, ei ole varaakaan maksaa sun touhuiluja. Heillä ei taida olla varaa noihin palveluihinkaan. Hyvä jos lääkkeet ja asunnon saavat maksettua. Ja ei mikään kunta ilmaiseksi mitään palveluja anna tai kustanna sun palkkaa.

Vierailija
22/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satun tuntemaan vanhuksen, kerron toki mielelläni, mitä palveluja on saatavilla. Esim. kirjaston palvelukaan ei maksa mitään. Usein vanhukset ovat pienellä eläkkeellä kituuttamassa. En soisi kenenkään ottavan omaa osaansa vielä siitäkin vähästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kunnan palveluna.

Vierailija
24/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoituskaan ole siitä, että järjestäisin palvelut maksutta kunnalta. Tarkoitus on se, että vanhus saa tietää oikeutensa, sekä tarjolla olevat palvelut niin julkiselta kuin yksityiseltäkin puolelta ja hänen valintansa ja halujensa mukaan niitä hänelle hommattaisiin.

Nythän on jo paljon yksityisiä kotipalveluita juuri sen takia, että kunnallista on niin vaikea saada. ja näille kysyntä kasvaa jatkuvasti!

Tämä palvelu vain olisi osa sitä, mutta alue, jota tähän asti on vähän huomioitu!



ap

Vierailija
25/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelutarpeen arviointi

Sosiaalihuoltolakiin on lisätty säännökset vanhusten palvelutarpeen arvioinnista. Uudistus on tullut voimaan 1.3.2006. Oikeus palvelutarpeen arviointiin käsittää kaikki sosiaalihuoltolain ja sosiaalihuollon erityislakien mukaiset palvelut. Keskeisimpiä vanhusten sosiaalipalveluja ovat;



kotipalvelu

asumispalvelu

omaishoidon tuki.

Oikeus palvelutarpeen arviointiin määräajassa koskee myös esimerkiksi vammais- ja päihdepalveluja.



Sosiaalihuoltolakiin on lisätty 40 a §, jonka mukaan kiireellisissä tapauksissa palvelujen tarve on arvioitava viipymättä. Tämä oikeus koskee kaikkia iästä riippumatta. Ei-kiireellisissä tilanteissa kunnan on järjestettävä 80 vuotta täyttäneille sekä kansaneläkelain 30 a §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista eläkkeensaajien hoitotukea (erityishoitotuki) saaville henkilöille pääsy palvelujen tarpeen arviointiin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä yhteydenotosta.

.



--------------------------------------------------------------------------------

Vierailija
26/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kartoitus vain joka on kunnalta ilmainen, ei ole niin laaja ja sen seurauksena vanhukselle sanotaan, että voit saada sitä sieltä ja sitä sieltä, mutta näin yksityisen tekemän kartoituksen jälkeen sama taho järjestäisi vanhukselle nuo palvelut ja tarvittaessa kartottaisi tilannetta tasaisin väliajoin ja lisäisi palveluja sen mukaan mihin tarve!



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sä voit tietää, onko varaa?

Vierailija
28/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä siivoojia ja muita yksityisiä palveluita helposti saa. Ei se ole ongelma, eikä siihen sun palveluja tarvita. Enemmän on varmasti kyse siitä, että ei ole varaa niihin kalliisiin yksityisiin palveluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos yksityinen lääkäri tarjoaisi sellaista palvelua, että tulisi kotiin tutkimaan vanhuksen, tarkastaisi, ovatko kaikki lääkkeet oikeasti tarpeellisia tms. niin siitä mielelläni maksaisin. Helsingissäkin on yksityinen, kotikäyntejä tekevä kätilö.

Vierailija
30/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sitä siivoojaa vanhukselle ilman lupaa palkkaisi. Kävisin vanhuksen kanssa vaihtoehtoja läpi, millaisia palveluja olisi tarjolla ja mihin hintaan. Tämän jälkeen vanhus itse päättäisi ottaako ja jos ottaa niin mitä tai keneltä.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutus on sairaanhoitaja.

Ja kyllä on myös paljon vanhuksia, joilla palveluihin olisi varaa, tai vaihtoehtoisesti omaisilla olisi varaa kustantaa palvelu.



ap

Vierailija
32/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisairaanhoitajana saisit varmasti töitä yksityisenäkin. Jos ei ole tarpeeksi hohdokasta se avannepussien vaihtaminen tai verensokerin mittaaminen kouluttaudu toiseen ammattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan mennä vähän niinkuin lakimiehen ja myyntimiehen tontille.



Vierailija
34/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olekkaan siitä, että vanhus joka tarvitsisi siivooja ottaisi minuun yhteyttä, vaan tilanteessa jossa avuntarve olisi laajempi. Eli ei ehkä itsekkään tiedä mitä kaikkea apua tarvitsisi tai mitä kaikkea apua olisi saatavilla. Kartottaisimme tilanteen ja kaikki tarvittava ja apu jonka vanhus haluaa, niin sen järjestäisimme. Toisimme vaihtoehdot vanhukselle ja hän voisi niistä itse valita tai olla valitsematta mitään, jos muuttaakin mielensä.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kymmenen vuotta alalla on saanut aikaan sen, että muutosta työssäni kaipaan. Tätä ideaa olen jo jonkin aikaa ideoinut... yllätyksenä ehkä monelle täällä, monelta muulta taholta se on saanut paljon mielenkiintoa ja kannustusta!



ap

Vierailija
36/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi teit muutama päivä sitten tämän saman aloituksen, nyt hieman muunneltuna! Kerroit silloin, että yrittäjäkurssilla oltiin asiasta innostuttu ja nyt väität, että usealla taholla ollaan asiasta kiinnostuneita!



Sinulla ei ole minkäänlaista ideaa yrityksellesi, selvästi haet vain sellaista työtä missä voit istua lähes koko ajan hanurillasi tikkua ristiin nostamatta ja oikein kuvittelet tämän tuovan sinulle elannon pöytään!



Itselläni kaksi isoäitiä vielä elossa, molemmat asuvat kotonaan vaikka 90 vuoden rajapyykki on jo lähes ovella. Toisella heistä on kirjanpitäjä vuosien takaa, kuka myöskin hoitaa hänen muut paperiasiansa ja toisella käy sukulaiset ja kotihoitaja paikalla ja asiat hoituvat näin.



Toisella heistä olisi varaa maksaa tarjoamastasi työstä muttei hänkään kuulema sitä tee, on muutenkin niin kovin tarkka rahoistaan.



Enemmän on tarvetta ulkoiluttajille, ystäville, siivousavulle eli siis kaikelle sellaiselle missä joutuisi ihan oikeasti töitä tekemään! Mieti ensin, ennen kuin lähdet sotkemaan raha-asioitasi tulevaan konkurssipesään.



Sinulle on nyt monet kerrat sanottu mitä vanhukset oikeasti tarvitsevat mutta sinä haihattelet ja maalailet päässäsi taivaanrantaa, koska visiossasi sinun ei tarvitse kuin papereita plärää ja sillä ansaitset omaisuuden!



Olet selvästi vain rahastamassa, et tekemässä muutosta!!! Koskaan en sinunlaistasi puoskaria isovanhempieni lähelle haluaisi, huijareita on jo ihan tarpeeksi muutenkin!