Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista palvelua kaipaisit omaisellesi joka on vanhus?

Vierailija
08.01.2008 |

Joko kotona tai laitoksessa asuvalle? En siis tarkoita kotipalvelua, eli siivousta, ruoanlaittoa tai pesuissa apua vaan jotain mitä ei ehkä vielä ole saatavilla?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko olisitte tai paljonko omaisenne voisi olla valmis maksamaan kartoituksesta, selvitettäisiin hänen tilanteensa ja kaikenlainen avuntarve aina noista pihatöiden tekemisistä erilaisten tukien hakemiseen ja että samalla hänelle hankittaisiin ne palvelut jotka hän tarvitsee ja autettaisiin tai hänen puolestaan haettaisiin tuet tms.



ap

Vierailija
2/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä, mutta jos tuota aikaa ei ole tai asut liian kaukana.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutan sitten heidän luokseen tai järjestän heidät luokseni asumaan. En tarvitse mitään välikäsiä tai ihmisiä, joille maksan siitä, mitä minun pitäisi tehdä. Kyllä kai minä itsekin osaan kartoittaa, mitä apua ikääntynyt sukulainen kaipaa!



Monta päivää olet jo tehnyt näitä aloituksia. Mikset voi aloittaa jotain järkevää yritystä, eikä vain nyhtää ihmisiltä rahaa, jotta voit hyväksikäyttää vanhuksia??



5

Vierailija
4/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hoitaisi puolestasi tai vanhusen puolesta omaisesi asioita. Säännöllisesti kartoittaisi vanhuksen tilanteen (esim kerran kk tai harvemmin), auttaisi tai täyttäisi vanhuksen puolesta papereita, olisi tarvittaessa mukana lääkärikäynneillä, huolehtisi reseptien uusimisista ja ehkä lääkkeiden jaosta dosetteihin ja siitä että lääkkeitä olisi aina tarvittava määrä.

Huomioisi jos vanhus tarvitsisi joitakin apuvälineitä ja hankkisi niitä hänelle (tekisi hakemuksia terveyskeskuksiin), huomioisi ja hakisi vanhukselle esim taksilippuja, jos hänellä voisi olla niihin oikeus.

Ikäänkuin voisit itse turvautua siihen, että vanhuksella on asiat hyvin. Tarvittaessa olisi yhteydessä myös omaisiin tai vaikka sovitusti esim kuukausittain.

Hankkisi vanhuksen ja omaisten toiveiden mukaan vanhukselle esim. siivous tai muuta apua.

Huomioisi myös sen, milloin vanhus voisi saada kunnallista kotipalvelua ja hakisi sitä vanhukselle hänen niin halutessaan.



Ehkä palveluun voisi kuulua mys se, että mikäli vanhukselle tai omaiselle vanhusta koskien tulisi kysymyksiä tai ongelmia, olisi konsultointiapua saatavissa myös puhelimitse.



ap

Vierailija
5/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" osta hyvä omatunto meidän firmalta, juttelemme vanhan isäsi/äitisi kanssa, jottei sun tartte, mailaillaan hänen kuulumiset sulle kerta viikkoon."

Vierailija
6/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä sun täytyy aika kauna toimia tolla alalla yrittäjänä, että saat oikeesti palkkaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei missään tapauksessa ole vanhuksen tai kenenkään muunkaan hyväksikäytöstä. On vaan tosiasia, että Suomessa on paljon vanhuksia, kenen omaiset asuvat kaukana toisella puolella Suomea tai jopa toisessa maassa ja mahdollisuutta itse hoitaa näitä asioita ei ole!



ap

Vierailija
8/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun ajattelen, että jos ammattilainen huolehtisi että äidilläni tai mummollani olisi kaikki hyvin, niin voisin siitä kyllä maksaa ja jos maksuun osallistuvat kaikki lapset niin eipä tuo iso investointi olisi omaisen hyvinvoinnista! Ja toivoisin, että tuo joku ottaisi minuun yhteyttä jos jotain uutta tapahtuisi.

Toki voin ja soittelisin ja kävisin (silloin kuin pääsisin) itsekkin mummollani, mutta mummo varmaan aina sanoisi, että kaikki on hyvin, älä huolehdi vaikka totuus olisi toinen tai ei haluaisi vaivata omaisiaan vaikka jotain huolta olisikin.

Enkä varmastikkaan toiselta puolelta suomea pääsisi lääkärikäynnille mukaan ja kun kysyisin mummolta joka yksin lääkärissä kävi, mitä siellä sanottiin, niin tuskinpa mummo muistaisi tai olisi kaikkea ymmärtänyt tai osannut siellä kysyä.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku ventovieras lääkärissä tai pankissa tms. mukana. Erittäin epämääräistä... Mikä oikeus ja valtuutus sinulla olisi hoitaa vanhuksen asioita? Huonosti on suku asiat järjestänyt, jos joutuu näin intiimehin asioihin palkkaamaan ulkopuolisen!



Mitä, jos et kerrokaan, että mummolla on todettu se, tuo ja tämä sairaus? Nostatkin tililtä aina 20 euroa enemmän kuin sovittu ja pidät itse? Kuka voisi luottaa omaisensa hoidon näin laajalla tasolla kellekään tosta noin vaan!



Eri asia sitten, jos vanhus asuu palvelutalossa tms. ja siellä on tarkat säännöt ja valvonta, että asiat pelaavat.

Vierailija
10/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lumenluonti, kolaus, siivous jne...

Siis ihan oikeita töitä.



En mitään selvittäjää kaipaa vaan fyysistä työtä tekeviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten. Kannattaa tehdä se kartoitus jossain muualla. .

Vierailija
12/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuriinkin luotan enemmän, sillä tunnen hänet viimeiseltä 20 vuodelta. Ja niin luottaa vanhempanikin.



Ja mitä tarvitaan on



* siivousapua

* kaupassakäyntiapua

* lumenluontia

* hiekoitusta.



Mitä vanhemmaksi ihminen käy, sitä vähemmän hän luottaa ulkopuolisiin.



Emme kaipaa ketään lääkäriin tai nostamaan rahaa pankista tms...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaisin meidän mummolle ulkoiluttajaa.

Vierailija
14/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään usko, että tollaista tarvitaan. Et tekisi tuottavaa työtä.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittaa lääkkeet kotiinkin asti, jopa valmiiksi pusseihin annosteltuna. Kotisairaanhoitaja tarkistaa vanhuksen kuntoa, vanhuksella voi olla kotona oma verenpainemittari sekä verensokerimittari. Kotisiivouksen saa tilattua vanhukselle kuten omaankin kotiinsa. Kirjasto toimittaa kirjoja, äänikirjojakin vanhuksen maun mukaan lainaan. Ruoka tuodaan läheisestä palvelutalosta lämpimänä päivittäin. Kauppapalvelukin on, joka tuo laaditun listan mukaan tarpeelliset kotiin. Jos ei itse aina ennätä vanhukselle seuraa pitämään, niin mm. HelsinkiMissio sekä SPR järjestävät vapaaehtoisia olemaan ystävä vanhukselle, ilman rahallista motivaatiota. Kosmetologin ja kampaajan saa tilattua kotiinkin.



Anteeksi, miksi sinä haluaisit kyniä meiltä lisää rahaa?

Vierailija
16/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kartoittaisin, ja järjestäisin tarvittavat palvelut ja hoitaisin paperiasiat. Tekisin myös pienet työt, kuten lääkkeenjaot ja nuo lääkärissä mukanaolot. Toiminta tapahtusi tietysti paljolti valtakirjalla. Ja toimintaahan valvoisi lääninhallitus, niin kuin muutakin yksityistä sosiaalialan palvelua.



ap

Vierailija
17/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, miksi sinä haluaisit kyniä meiltä lisää rahaa?

Vierailija
18/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletkin hyvin tietoinen monista palveluista. Mutta moni muu ei näitä palveluita tiedä, eikä niitä osaa kysyä! Joka asiaa kun pitää kysyä eri paikoista.

Selvittäisin juuri näitä(kin) palveluita vanhukselle ja omaisille ja järjestäisin vanhukselle juuri näitä palveluja. Eli järjestäisin niin, että vanhukselle juuri noin toimitettaisiin ruoat kotiin, tai kirjat tuotaisiin kirjastosta. Hankkisin ystäväpalvelusta sen ystävän. jne....

Sinä siis tiedät nnäitä palveluja ja osaat niitä järjestää, vaan kaikkipa ei!



ap

Vierailija
19/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotihoito tekee nuo muut hommat. Tarvittaessa asiakas voi ostaa palvelun yksityiseltä palvelutuottajalta. Siis tuon konkreettisen avun.



Terv. alalla työskentelevä

Vierailija
20/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kunnan kuuluisi järjestää tuo kartoitus, mutta kuinka usein olet kuullut, että jollekkin tullaan ihan tuosta vaan tuollaista kartoitusta tekemään? Saati sitten kerrotaan kaikista etuuksista joihin vanhuksella on oikeus! Tai kunnan puolesta vanhukselle järjestetään ystäväpalvelusta ystävä tmv. Ja kotipalvelun piiriin on ERITTÄIN vaikea päästä, jos et oikeasti ole todella huonokuntoinen ja nykyäänhän kotipalvelu tekee vain pienen osan niistä töistä mitä ennen!



ap