Tekisitkö tilanteessani ilmoituksen lastensuojeluun?
Naapurissamme asuva yh huutaa lapsilleen päivittäin, iltaisin ja aamuisin. Eilen illalla taas alkoi karjuminen lapsille (3 lasta, tietääkseni kaksi alle kouluikäistä ja yksi varmaan ekalla tai tokalla luokalla). Nainen huusi mm. " mene helvettiin" , ja " pää kiinni" . EI mielestäni kovinkaan kypsää käytöstä, mutta olen ajatellut jo pitkään että on varmasti tosi lopussa. Tämän jälkeen jäi itkemään kovaan ääneen. Tätä itkua kuuluu suht usein (tosi kovaäänistä ja talossamme TODELLA HUONOT eristeet). Huutaa myös exälle puhelimessa elatuksesta (taloudellinen tilanne huono).
Olemme ihmetelleet myös sitä, että nainen istuu koneella yleensä illat pitkät (viikonloppuisin päivät), ja esim. vkonloppuna ei ole koskaan lasten kanssa yhdessä ulkona (tai me emme ainakaan ole nähneet, ja riehumisesta päätelle ovat vaan sisällä, on ilma sitten miten kaunis vaan. Sairaudesta ei myöskään ole kyse, sillä normaalisti lähtevät maanantaisin aamulla töihin ja tarhaan). Nykyään tuntuu että lapsetkin vaan riehuvat päivät pitkät keskenään sisällä, ja illalla huuto alkaa.
Perheen pieni piha on kaaoksen vallassa, näyttää mielestäni masentuneen kodilta kun ei jaksa edes tavaroita keräillä pihastaan. Olen odottanut että kuulisin naisen esim. lyövän lasta, jolloin soittaisin välittömästi lastensuojeluun. Tätä ei kuitenkaan ole tapahtunut. Tuntuu että näillä tiedoilla soittaminen olisi turhaa, mutta selvää on, että lapsilla on varmaan aika ikävät oltavat tuon jatkuvan äidin epätasapainoisen käytöksen vuoksi. Hänellä tuntuu olevan vanhemmuus täysin hukassa. Mietin, että jonain päivänä tulevat poliisit pihaan viemään lapset ruumissäkeissä pois, että äiti sekoaa. Mutta voiko kukaan tuollaiseen puuttua jos ihminen ei itse hae apua. Tarjollahan sitä varmasti olisi. Mitä tekisit????
Kommentit (51)
voi tuollaisessa tilanteessa tarjota lastenhoitoapua, tukiperhettä, keskusteluapua. Myös ehdottaa lääkärille juttelua yms. Onko tämä vaan fiktiota, eikö sieltä sellaista apua olekaan saatavilla?
Ja just noin ajattelen itsekin: jos oisin tuossa tilanteessa, en todellakaan haluaisi naapuria tunkeamaan asioihini, vaan ihan ulkopuolista, puolueetonta apua.
ei nyt jotenkin tuo ap:n auttamishalu kuulosta aidolta. miten niin naapuria ei pysty auttamaan konkreettisesti? naapuria voi, mutta jotain mufasaa afrikassa et voi.
ihankuin haluaisit vain kiillottaa omaa kruunuasiahaukkumalla tätä yh:ta.
mutta luettuani koko ketjun, alan olla sitä mieltä, ettei SINUN kannata lähestyä sitä naista, luultavasti vain pahentaisit tilannetta asenteellasi.
Vierailija:
Tiedätkö, mitä lastensuojelu tekee, käy katsomassa tilanteen, ei muuta. Jos et keksi mitään konkreettista auttamista, niin anna olla=)
Vierailija:
voi tuollaisessa tilanteessa tarjota lastenhoitoapua, tukiperhettä, keskusteluapua. Myös ehdottaa lääkärille juttelua yms. Onko tämä vaan fiktiota, eikö sieltä sellaista apua olekaan saatavilla?Ja just noin ajattelen itsekin: jos oisin tuossa tilanteessa, en todellakaan haluaisi naapuria tunkeamaan asioihini, vaan ihan ulkopuolista, puolueetonta apua.
itsestäni tuntuisi omituiselta jos sossutädit yht' äkki ilmaantuisi ovelle. saattaisin nousta takajaloille.
Vierailija:
voi tuollaisessa tilanteessa tarjota lastenhoitoapua, tukiperhettä, keskusteluapua. Myös ehdottaa lääkärille juttelua yms. Onko tämä vaan fiktiota, eikö sieltä sellaista apua olekaan saatavilla?Ja just noin ajattelen itsekin: jos oisin tuossa tilanteessa, en todellakaan haluaisi naapuria tunkeamaan asioihini, vaan ihan ulkopuolista, puolueetonta apua.
En ole aikeissa mennä juttelemaan naapurin kanssa. Yritän keskittyä minulle tärkeisiin, läheisiin ihmisiin ja ystäviin. Sen voi mielestäni jokainen tehdä. Mietin vain ilmoituksen tekoa, jos hän sitä kautta saisi tarvitsemansa avun. Ehkä annan asian olla.
Vierailija:
En ole aikeissa mennä juttelemaan naapurin kanssa. Yritän keskittyä minulle tärkeisiin, läheisiin ihmisiin ja ystäviin. Sen voi mielestäni jokainen tehdä. Mietin vain ilmoituksen tekoa, jos hän sitä kautta saisi tarvitsemansa avun. Ehkä annan asian olla.
Vierailija:
Me emme voi naapuria auttaa konkreettisesti, enkä halua vinkkejä siihen, vaan kysyin että mitä mieltä palstailijat ovat mahdollisesta ilmoittamisesta lastensuojeluun. That' s all.
-ap
yrittää jutella tai hakea lapsia vaikka kylään tai ulos niin sitä kautta pääsee myös auttaa loppuun palanutta äiti!Olisin itse kiitollinen empaattisesta tuesta. Nimim. kokemuksesta...
paikallinen sosiaalivirasto sitten tekee päätökset. kotikäynit tukitoimet ym. Silloin olet suorittanut oman tehtäväsi eli olet huolissasi lapsista ja teit ilmoituksen. Loppu on sosiali toimen tehtävä.
Joskus tilanne on selainen, että äiti/isä on niin loppu ettei enään edes osaa hakea apua silloin on ihan hyvä tehdä ilmoitus jollin tosiaan ammatti ihmiset hoitaa tilanteen.
- sosialitantta ;)
Vierailija:
yrittää jutella tai hakea lapsia vaikka kylään tai ulos niin sitä kautta pääsee myös auttaa loppuun palanutta äiti!Olisin itse kiitollinen empaattisesta tuesta. Nimim. kokemuksesta...
Sosiaalitantat vain katsovat täytyykö lapsi/lapset ottaa huostaan vai ei. Eivät he mitään muuten auta. Parempi olisi, jos itse menisit kysymään, tarvitaanko apua. Jos tutustut tähän naapuriin paremmin ja näet huumeongelman, niin sitten ehkä kannattaa ilmoittaa sosiaalitädeille. Muuten sosiaalitädit käyvät yhden tai kaksi kertaa juttelemassa ja sen jälkeen kävelevät pois. He saattavat antaa neuvon ottaa yhteyttä perheneuvolaan, laittaa lapset päiväkotiin tai puhua asiasta oman neuvolan kanssa, mutta eivät he itse mitään tee auttaakseen.
Äiti tiuskii lapsille - pitäisikö ilmoittaa lastensuojeluun? Siis herääätyys: puolet Suomen lapsista olisi lastensuojelun asiakkaista jos tuo olis joku kriteeri. Äiti viihtyy koneella? Taas sama juttu - aika harvalla lapsella on koko illan joku läsnäoleva vanhempi paikalla.
Jos lapset saavat ruokaa syödäkseen ja vaatteita päälleen eikä väkivaltaa harrasteta, lastensuojelu ei tee yhtään mitään.
Alussa kävi kolme kertaa viikossa perhetyöntekijä hoitamassa lapsia. Joskus oli kaksikin hommissa. Saatiin terapiaa itselle ja lapsille. Muutenkin helpotettiin asiointia kaikkialle, kun tiesivät ettei voimia ole jne.. Apua saa jos viitsii pyytää.
Vierailija:
Vierailija:
yrittää jutella tai hakea lapsia vaikka kylään tai ulos niin sitä kautta pääsee myös auttaa loppuun palanutta äiti!Olisin itse kiitollinen empaattisesta tuesta. Nimim. kokemuksesta...Sosiaalitantat vain katsovat täytyykö lapsi/lapset ottaa huostaan vai ei. Eivät he mitään muuten auta. Parempi olisi, jos itse menisit kysymään, tarvitaanko apua. Jos tutustut tähän naapuriin paremmin ja näet huumeongelman, niin sitten ehkä kannattaa ilmoittaa sosiaalitädeille. Muuten sosiaalitädit käyvät yhden tai kaksi kertaa juttelemassa ja sen jälkeen kävelevät pois. He saattavat antaa neuvon ottaa yhteyttä perheneuvolaan, laittaa lapset päiväkotiin tai puhua asiasta oman neuvolan kanssa, mutta eivät he itse mitään tee auttaakseen.
ainakaan kaupungeissa olisi resursseja hoitaa jokaisen ongelmaisen ongelmat kuntoon lastensuojelun kautta. Oma käsitykseni on, että niitäkin perheitä on aika paljon, joissa on sekä väkivaltaa että päihdeongelmia. Yh:n tiuskiminen ei vielä kovin pahalta kuulosta.
Ymmärrän, että välillä hermot on tiukilla ja tiuskaiseen lapsilleen mutta en todellakaan ymmärrä jos se on ainut keino kommunikoida.
En muutenkaan ymmärrä lapsille huutamista. En ole mikään äiti Teresa mutta pyrin huom huom pyrin etten huuda lapsilleni...
on riittävä syy saada lastensuojelun interventio. Varsinkin jos siitä on pelkkä naapurin sana. Kun kuulemma niitä isompiakin ongelmia monissa perheissä on. Oikeastaan olen sitä mieltä, että menee kyllä rahat hukkaan jos tuollaisella perusteella hyysätään. Tai sitten sitä apua saisi todellakin olla tarjolla kaikille vastaavassa tilanteessa oleville (ja sehän ei ole mahdollista).
Tiedätkö, mitä lastensuojelu tekee, käy katsomassa tilanteen, ei muuta. Jos et keksi mitään konkreettista auttamista, niin anna olla=)