TAMMITENAVAT' ' ' ' ' ****' ' ' ' *****' ' ' ' ' ****
Avaan nyt täten juhlalliseti tämän ketjun meille jo vauvan saaneille tammimammoille=)
Meillä siis tyttö syntyi 28.12.07 klo 11.18 sektiolla. Mitat 3365g ja 48cm.
Tyttö on rauhallinen ja kiltti, syö ,nukkuu ja kakkii=) Parina yönä on nukkunut 7 tunnin yhtäjaksoiset yöunet eli kyllä siinä on todella saanut kerätä itsekin voimia-ihanaa. Meidän esikoinenhan oli valtavan huono nukkumaan 2-vuotiaaksi asti ja koliikkia oli sekä korvatulehduskierre. Sen kokemuksen valossa olen erittäin kiitollinen näin tasapainoisesta vauvasta, vaikka milloin tahansahan voi asiat muuttua ja tulle masuvaivaa tai muuta, mutta että toistaiseksi on näin heinosti hommat...
Meidän 8v koululaistyttö haluais hoitaa vauvaa koko ajan. Ja 11v jäppinen pitää mielellään seuraa toiseksi pienimmälle eli 1-vuotiaalle, sillai on kyl kiva että on isompiakin lapsia; heistä on suurta apua. Säälittää se 1v, kun tulee kuvakirjan kanssa pyytämään syliin ja aina siinä on vauva tissillä...
Odotan muiden kokemuksia vauva-arjesta innolla!!!!
Kommentit (61)
Meilläkin tuntuu tuo perhepeti nukuttavan paremmin, tosin kaikkia muita paitsi minua... Itselläni selkä kipeytyy siinä, kun kuitenkaan ei voi niin " leveästi" nukkua ja pitää varoa, ettei pikkuinen jää alle. Ainakin äsken onnistui päiväunet hyvin, mies, 2v ja vauva nukkuu vieläkin:)
Aloitin nyt tänään antamaan sitä Cuplatonia, ja eilen illalla annoin pari Rela-tippaa. Kakkaa tuli vauvalla jo hieman enemmän, kuin edellisenä päivänä. Toivottavasti nuo masukipristelyt helpottaa pian!
Ulkona ei olla vielä käyty, paitsi pari kertaa autoillen kaupassa. Odottelen alkuviikosta matkahuollosta tuplarattaita, jotka ostin huuto.netistä. Sitten päästään kärryttelemään!
Onkos teidän omat painot lähtenyt laskuun? Itse olen ollut ali- ja normaalipainon rajoilla ennen raskautta, ja olisin toivonut, että muutama lisäkilo saisi raskaudesta jäädäkin, mutta vaakalla kun olen joka päivä käynyt, niin kummasti ne kilot vaan häviää, keskimäärin 500g-1kg päivässä. Kiloja raskaudesta tuli yhteensä 15kg, joista laitokselle jäi 5kg. Nyt on vielä n. 8 kg ylimääräistä. Mutta ennen raskautta käytetyt farkut ei mene kyllä vieläkään! Ainoastaan hieman löysemmät housut.
Tvikli80 + typy 1vko2pv
Huh, täällä alkaa kanssa väsymys vaivaamaan... Tänään oli aamupäivällä pelkkää kräninää, mutta yö meni hyvin. Paitsi mä en saa heti unta kun keijukainen on nukahtanut, menee noin tunti siinä pyöriessä ja sitten on taas kohta seuraavan syötön aika.
Keltaisuutta ei onneksi ole, neuvolatäti epäili, että ruokahaluttomuus johtuu siitä, että toinen joutuu umpiunesta suoraan ruokapöytään :-) Vaipanvaihtokaan ei aina auta virkistämään keijukaista!
Mulla alkaa sektiohaava olemaan melko kivuton (kop kop...), särkylääkettä otin viimeks viime yönä. Se huono puoli tässä on, että saattaa tehdä vähän turhan reippaita liikkeitä ja huonossa lykyssä vekki repeää! Oletteko muuten treenanneet vatsalihaksia? Mulle sanottiin sairaalassa että pitäis heti alkaa tekemään sellaisia kevyitä (lantionnosto, koukkupolvien heiluttelu puolelta toiselle) liikkeitä, mutta aika laiskana olen ollut :-)
Voi vitsi kun sais ton imetyksen sujumaan! Olen antanut tissin jälkeen lisämaitoa pullosta, jotta paino lähtis nousuun, mutta mahtaakohan se haitata imetystä? Osaako joku sanoa tutista, en ole sitä vielä ottanut käyttöön, mutta mahtaako se sekoittaa imemistreeniä entisestään?
Pähkäilee,
Miukkis ja keijukaisprinsessa 10 pvää
Lisämaitoa kannattaa aintaa vasta kun on molemmat rinnat rauhassa syöttänyt ja suht pieniä määriä, niin se ei haittaa imetystä kovastikaan.Fanaattisimmat imetyksen kannattajat eivät kyllä suosittele lainkaan lisämaidon antamista. Tuttia myös vastustavat.Itse olen kokenut, että tärkeää on myös oma jaksaminen ja koko perheen hyvinvointi eli tilannekohtaisesti. Meillä tutista on ollut apua, mutta tää tuorein neito ei nyt ole sitä suostunut lainkaan ottamaan ja on hyvinkin vähäitkuinen. Jos olen pois kotoa pari tuntia ilman vauvaa, isä antaa vauvalle 30ml maitoa, jos hän on nälkäinen.
Täällä ollaan edelleen nautiskeltu vauva-arjesta ja hyvin selvittiin kahdesta ensimmäisestä päivästä ilman isän apua viime viikolla (täytynee koputtaa puuta)...
Pari yötä sitten vauva söi nopeasti (yhteensä 40 min) kello kolmen syötön, mutta sitten ei millään olisi käynyt nukkumaan. Ei kuitenkaan nälän merkkejäkään näkynyt, joten otin pojan vierelleni meidän sänkyyn ja koetin itse torkkua vauvan imiessä tuttia. Tutti kuitenkin tipahteli, kun ei imeminen kiinnostanut ja heti sen jälkeen jatkui levoton käsien ja jalkojen viuhtominen sekä pikku kitinä. Sitten klo 4:50 tulikin nälkähuuto ja rintaa imettiin n. 15 min ennen kuin vauva vihdoin nukahti. Seuraava syöttö myöhästyi kuitenkin vain tunnilla, eli seuraava herätys oli klo 7 ja sitten äiti olikin jo aikas väsynyt.
Tulikin mieleen kysyä teiltä, kuinka kauan teidän vauvat imee rintaa kerrallaan? Meillä on imemisajat lyhentyneet noin 15 minuuttiin/rinta ja mietin tuleeko sitä maitoa silloin riittävä määrä? Joskus vauva imee vain toista rintaa ja silloin imua jatkuu 25-30 minuuttia. Tähän mennessähän vauva on kasvanut hyvin, mutta seuraava neuvola on vasta 21. pvä ja mietin pitäisikö käydä neuvolassa punnitsemassa vauva jo tulevalla viikolla vai olenko hysteerinen?
Kyseltiin onko ulkoilua aloitettu ja meillä on. Täällä etelässähän ei pakkasta pahemmin ole ollut ja tänään viimeksi käytiin koko perhe vaunuttelemassa. Muutenkin on esikoisella seurakunnan kerhoa 2 kertaa viikossa, eikä minulla autoa, joten kävelleen on esikoinen kerhoon vietävä. Vaunuilla ulkoilu tuntuukin todella mukavalta kun ei muuten oikein kotoa poistuta muuta kuin kauppaan.
Toinen kysely oli painon palautumisesta. Itsellä oli paino pudonnut normaaliin pari päivää kotiutumisesta (sairaalassa olin viikon). Esikoisenkin kohdalla paino laski nopeasti normaaliksi ja hieman myöhemmin se tippui vielä alle sen normaalin. Tosin minulla oli ennen kumpaakin raskautta muutama ylimääräinen kilo (nyt viimeksi n. 4 kg yli ihanteen) ja raskaus teki hyvää kun jaksoi vauvaa ajatelleen vielä normaalia tiukemmin syödä lautasmallin mukaisesti. Nyt tällä kertaa on ollut mukava huomata, että paino laski vaikka kasvaneen ruokahalun ansiosta ruokamäärät oivat suurentuneet.
Hyvää alkavaa viikkoa!
T: Emem ja poika 3 vkoa ja 2 päivää
Painon laskusta olitte puhuneet. Minullehan tuli raskausaikana lähes 20 kiloa painoa ja ilokseni olen huomannut, että 9 kiloa on jo onneksi lähtenyt pois. Nyt odotan kovasti sitä, että pääsen taas kunnolla liikenteeseen ja saisin loputki ylimääräiset pois. Imetys selvästikin auttaa painon tippumisessa. Joka aamu paino on ollut edellistä aamua pienempi vaikka olen ihan surutta syönyt hirveästi kaikkea hyvää makeannälkääni. Nuo makeat kun jätän vähemmälle ja pääsen pikkuhiljaa pidemmille ja pidemmille vaunulenkeille, niin eiköhän tästä vielä hyvä tule. Ainakin koitan asennoitua positiivisesti.
Meillä taitaa olla aika erikoinen syömisrytmi. Poika on aina hereillä 1,5-2 tuntia kerrallaan ja siihen aikaan mahtuu 3 syöntiä ja vaipan vaihto. Poika imee ensin toista rintaa niin kauan kun jaksaa (15-25 min), sitten vaihdetaan vaippa ja katsellaan hetki ympärilleen tai torkahdetaan 10 minuutiksi. Sitten on toisen rinnan vuoro. Ja yleensä tässä vaiheessa tulee torkahdus. Kuitenkin taas noin 10 minuutin päästä poika herää ja hamuaa taas jotain suuhunsa. Annan sitten vielä kolmannenkin kerran rintaa tai tarpeen tullen pienen tilkan pullosta. Siihen poika yleensä tyytyy ja nukahtaa vihdoin.
Esimerkiksi tänään kaikki hereilläolot ovat olleet sen kaksi tuntia tai vähän ylikin. Öisin nämä syömismaratonit kestävät yleensä 2,5 tuntia ja pari kertaa ollaan jouduttu valvomaan jopa neljä tuntia. Poika ei hirveästi itkeskele, mutta on vain kovin pirteän oloinen öisin. Hän kyllä nukkuukin sitten mielestäni ihan hyvin. Unet ovat useimmiten noin kolmen tunnin mittaiset ja aamulla olemme saaneet nukkua melkein viisikin tuntia.
Tiistaina olisi ensimmäinen lastenneuvola. Ihan kiva kuulla miten poika on alkanut kasvaa.
Minä en ole uskaltanut pitää vauvaa perhepedissä. Sitkeästi olen siirtänyt hänet omaan sänkyynsä nukkumaan. Joskus joudun kyllä ottamaan hänet rinnalle ihan muutaman minuutin kuluttua, mutta toivon, että tätä ei jatku iäisyyksiin asti. Pelkään, että olen niin väsynyt, että saattaisin käännähtää vauvan päällä jos hän nukkuisi vieressäni.
Oli minulla varmaan vielä jotain muutakin, mutta taidan jättää ensi kertaa. -Tuli taas niin kovasti tekstiä.
Siru-Sofia ja Julle 15vrk
Meidän tyttö imisi rintaa ihan miten kauan tahansa, joten usein irrotan hänet siitä kohtuullisen ajan kuluttua( 15-45min) ja vaihdan toiselle rinnalle. Vain yöllä vieressä hän nukahtaa siihen jossain vaiheessa, kun olen itse ensin nukahtanut. En osaa sanoa riittääkö 15min. Aiemmin oli sellainen imetyssuositus, että 10min/rinta riittää, mutta nykytutkimusten valossa vauva on silloin ehtinyt saada vasta etumaidon, joka ei ole yhtä täyttävää kuin rasvaisempi takamaito. Riippuu kuitenkin maidontulosta ja vauvan imusta ym. kuinka hyvin vauva siitä saa. Tuskin kuitenkaan tarvii ylimääräistä punnitusta tilata , jos vauva on tyytyväinen. Meillä vauva on juuri sen takia yöllä perhepedissä, kun saattaa joinain öinä olla levottomampi nukkumaan.Vieressä hänet on helppo syöttää. Terve äiti, joka ei ole ottanut unilääkettä eikä päihteitä ei voi nukkua niin että lysähtää vauvan päälle.
unohdin kysyä onko muitten vauvoilla vähän väliä hikka? Tytöllä on suunnileen joka syötön jälkeen ja välillä muulloinkin.
ja onko ilmaantunut jo hormooninäppyjä tai ryhelöä iholle? Meillä on tullut nyt parin päivän aikana, syntyessään oli tosi kaunis iho.
Huomenta ja kiitos kaikille vastauksistanne.
Viime yö meni meillä taas niin, että puolen yön syöttöön meni 2,5 h (ei siis syönyt koko aikaa vaan yhteensä noin 1, 5 h). Otin sitten klo 03 herätyksen pois ja saatiinkin sitten nukkua 2:30-5:50). Olin aamulla tosi väsynyt, mutta pääsin onneksi takaisin sänkyyn nukkumaan noin 45 minuutiksi kun esikoinenkin yöllä meinasi herätä vauvan kitinään...
Sammermanni: Kyllä meidän vauvalle ilmaantuu hikka miltei joka syötön jälkeen. Yleensä hikka tulee pienen puklauksen jälkeen ja vauva haluaa yleensä imeä vielä hikankin ilmaannuttua.
Hormoninäppyjä meillä on myös jo ollut ja selkä on hilseillyt.
Aiemmin joku kyseli myös tuleeko vauvasta punainen syötön jälkeen. Tätäkin meillä esiintyy, mutta väri tasaantuu suht pian. Minusta punakkuus näyttäisi ilmaantuvan aina kun vauva on oikein " voimalla" tai pitkään imenyt rintaa.
Mukavaa viikkoa kaikille!
T: Emem
Meidän vauveli ei taas aamull atyytynyt mihinkään määrään tissittelyä j apiti saada muitakin juttuja tehtyä(koululaiset kouluun, 1v muskariin isin kanssa, oma aamiainen jne), joten annoin lisämaitoa kun olin imettänyt molemmista rinnoista. Samalla saa helpolla annettua Disflatyl-tipat.
Nyt kun tuli puheeksi, niin kyllä meidänkin vauva on punakka syömisen jälkeen. Se voi johtua paitsi hyvästä imusta, myös äidin erittämistä hormooneista.
Alkaa varmaan tulla pian porukkaa oikein rytinällä tuolta odottajista, sen verran tuntuu siellä supistelevan ja limatulppia bongattavan=)
Mukavaa viikon alkua täältäkin!
Meillehän syntyi pikatoimituksella poika jo 2.1 rv 39+1 (3170g, 50cm), mut en ole ehtinyt vielä tänne kirjoittelemaan. '
Kuten tuossa pikaisesti katselin, väsymystä, yövalvomista ja tiheitä syöntejä on muillakin =) Mulla myös törkykipeät rinnanpäät edelleen, muutaman kerran olen ottanut rintakumin suojaksi. Lisämaitoa ei ole tarvinnut pikkuiselle antaa, omaa maidonkerääjään tullutta maitoa kylläkin joskus jälkkäriksi " kun mikään ei riitä" . Erityisesti öisinja iltaisin tuo pikkumies tykkää tankata. No, kasvaapahan isoksi joskus...
Miukkis07 kyseli lisämaidosta ja tutista. Kyllähän sitä ajatellaan, että lisämaidon antaminen saattaa vähentää oman maidon tuloa. Mutta jos vauva on pieni, eikäpaino muuten nouse, onhan sitä annettava. Mutta kuten Sammermanni tais sanoa, kannattaa imettää molemmat rinnat ensin ja sïtten antaa sen verran kuin tarvii. Tuttia ei suositella ennen kuin vauva oppii kunnon imuotteen, mutta se on kiinni vauvasta ja omasta jaksamisesta, koska sen antaa. Alkuun on kai tarkoitettu, että vauva imisi mahdollisimman tiheästi (itsellä välillä tunnin, parin välein, välillä molemmat rinnat kaksikin kertaa peräkkäin) ja " tilaisi" maitoa. Tuttia ei sen takia suositella alkuun imutarpeen tyydyttämiseen.
Mutta tosiaan jokaisella omanlaisensa vauva ja omaa jaksamista kannattaa ajatella!!!! Ei yliväsynyt äitikään kai ole parempi vaihtoehto kuin tutti tai lisämaito. (nimim. väsynyt äiti ;o) )
Allu kyseli tiheästä pissaamisesta joskus aikaa sitten. Melkosen varmasti voisin sanoa, että kyse ei ole diabeteksestä vaan sun vauvasi saa vain hyvin maitoa! Meillä pojan vaipat on ainakin 99%sti märät ja olen vaan tyytyväinen.
Nyt pitäs llähtee neuvolaan!
Floora ja poika 1vko ja 5pv
kiva että floorakin on tullut langoille ja onnea terveestä vauvasta=)
Mulla kävi esikoisen imetyksen kans niin että maito loppui väsymykseen ja stressiin jo 6 vkon jälkeen eli siksi painotan nykyisin äidin jaksamista.Kakkonen söi rintaa 8kk ja maito riitti hyvin.Tosin silloin alettiin antaa kiinteitä 4-kuiselle.
Minäkin pitkästä aikaa kirjoittelen tänne. Olen käynyt lukemassa juttuja kyllä melkein päivittäin.
Meille siis syntyi tays:ssa 7.1. tomera tyttö viikolla 40+3. Mitat 4730g ja 54cm. Todella tiukasta ruokavaliosta huolimatta vauva kasvoi isoksi. Se on varmaan sitten geeneissä tai jossain.
Sairaalassa olo oli rankkaa kun en saanut nukuttua juuri ollenkaan kolmeen yöhön.. kotiin palasi sitten todella väsynyt äiti. Onneksi täällä olen saanut vähän univelkoja nukuttua pois. Synnytyksestä palautuminen on ollutkin hitaampaa kuin muistin. Suonikohjut tuli todella kipeäksi synnytyksen jälkeen, käveleminenkin sattuu. Kaiken lisäksi ensimmäisenä kotipäivänä venäytin selkäni. Onneksi se vaiva alkaa nyt paranemaan. Mulla kun ei selkävaivoja ole juuri koskaan ollut, niin tuntui tosi avuttomalta kun jalat meinas pettää alta.
Mutta onneksi näitten vaivojen keskellä on ihana vauva :) voisin katsella niitä ihania ilmeitä vaikka kuinka kauan. Ja se ihana vauvan tuoksu :)
Meillä muuten irtosi napa tänään, miten teillä muilla? Vähän pelästyinkin että joko se nyt jo irtosi, mutta kai se ihan normaalia on. Ei napa ainakaan punoita ollenkaan.
Täällä on muuten ihana käydä lukemassa ja todeta että samanlaista arkea eletään muissakin kodeissa. Välillä tuntuu että on ihan yksin kaikkien vaivojen ja valvomisten kanssa.
Hyviä vointeja kaikille!
Anjuskan ja tyttö 1 viikko
Jaahas, taas ollaan päivän " iäkkäämpiä" ! Viime yönä keijukainen kieltäytyi tissistä kokonaan, kauhea huuto alkoi heti kun yritti rinnalle. Oli sitten pakko antaa lypsämääni maitoa pullosta, argh.
Meillä kirppu imee tissiä vain jotain 5-10 minuuttia ja nukahtaa sitten. Tästä syystä olen antanut (lypsämääni) lisämaitoa pullosta (kun imetyksen jälkeen annetaan nukkua tovi ja sit herätellään, niin ei ole yhtään kiinnostunut ruuasta ja joudutaan liki pakolla tunkemaan tuttipullo suuhun...). Ei siis toivoakaan, että imisi molemmat rinnat, itse asiassa ei ime edes ekaa rintaa tyhjäksi, vaan olen sen " tyhjännyt" rintapumpulla. Ja jos ei herätellä syömään, niin en tiedä kauanko nukkuis! No, täytyy toivoa, että paino olis noussut, torstaina kun tulee 2 vkoa ikää täyteen on neuvola.
Mulla oli ennen raskautta liikakiloja about 10 kg ja raskausaikana tuli lisää 10 kg. Nyt on paino pudonnut 8 kg, eli ihan hyvä tää imetyskuuri :-) Oon syönyt kaikkia herkkujakin joka päivä, siis kahvin kanssa jotain makeaa... Täytyy varoa, ettei jää herkuttelu päälle, ei nää kilot ikuisesti tätä tahta hupene. Viime torstain-tän maanantain välillä oli pudonnut 1 kg. Tietty sekin varmaan vaikuttaa, onko rinnat täynnä maitoa vai ei...
Meillä tuli hormoninäppyä jo sairaalassa, missä sanoivat ettei mitään aihetta huoleen. Lähinnä kasvoista ja jaloista on niitä löytynyt. Ja kieltämättä pikkuisen naama useimmiten punoittaa imemisen jälkeen, vaikka kestääkin niin vähän aikaa lienee pikkuisille lihaksille kova ponnistus!
Viime yönä keijukaisella oli selvästi kova imemisen tarve, mutta ei ilmeisesti nälkä (koska tissi ei kelvannut). Kokeiltiin pullotutilla (sormi siinä päällä, jottei mene ilmaa mukaan) ja lutkutti sitä tosi tyytyväisenä. Oikea tuttikin olis, mutta sitä ei oo annettu, koska tosiaan epäilen sen (plus sen hiton lisämaitopullon) haittaavan intoon imeä rintaa.
Ja jos vielä oppis imemään ilman rintakumia, niin olis ihan megahyvä juttu!!
Mulla on alkanut jalkapohjat hikoomaan ihan hulluna :-) Onneks ei ainakaan vielä haise, hih.
Napatynkä keikkuu muuten sinnikkäästi kiinni, olisko kellään mitään " poppakonstia" miten sitä irtoamista vois jouduttaa....?
Miukkis ja keijukaisprinsessa 11 vrk
Käytiin tuossa neuvolassa juuri. Paino oli noussut melko hyvin. Saatiin kuitenkin vielä painokontrolliaika.
Pikkumies ei tykännyt punnituksista jamittaamisesta sitten yhtään! huusi kuin syötävä =) Kai se on hyväkin, että heräsi huutamaan, kun neuvolan täti mennessä sanoi, että nukkuupa kovin rauhallisena vauva. Ettei vaan jääny käsitystä, että olisi poika väsähtänyt!
Joku kirjoitteli ilmeistä. On kyllä ihana tosiaan kattella, kun toinen killittelee silmät suurena, otsa rypyllä tai puoliunessa muikistelee. Hassua, että jo noin pienellä on ihan omat ilmeensä jo!
Sammermannin kanssa oon samoilla linjoilla, kannattaa (ja ajattelin itekin) tehdä näisen vauvanhoitojuttujen kanssa silleen, että ajattelee myös omaa jaksamistaan.Aattelin, että ei musta oo hyötyä vauvalle ja miehelle ihan liian väsyneenä. Tämän alun väsymyksen oon kestänyt ja ajatellut, et tälläsenä kuuluu ja kestänkin tämän, mutta pidemmän päälle... Noup!
Napatyngästä... Meillä irtos tänään! Klorhexolilla voi vanupuikon kostuttaa ja sillä putsailla muutaman kerran. Saattaa jouduttaa irtoamista.
Ja taas imettämään....
Ai niin, tämän syntymäpaino olikin 3160 eikä 3170, kuten viimeks kirjoitin, jos tarkkoja ollaan... hups ;)
Olipa anjuskanilla melko jämäkän kokoinen vauva!!!=)
Miksi tulit laitokselta niin väsyneenä? Eikö taysissa saa vauvaa ollenkaan hoitajille edes yhdeksi yöksi vai olitteko perhehuoneessa? Itsellä oli vauva joka yö muutaman tunnin kansliassa ja toivat sitten syömään kun vauva oli nälkäinen. Vaihtoivat vauvan kuiviin ja laittoivat tukevaan kapaloon. Olin kyllä valtavan kipeäkin sektiosta enkä olisi kyennyt vauvaa pariin ekaan päivään hoitamaankaan ollenkaan, kun pelkkä asennon vaihtaminen sängyssä sai tuskan kyyneleen silmiin.
Napa meidän tytöllä lähti n.vkon iässä.Ei tarvinnut autella mitenkään ja siisti on.
Oletteko kylvetelleet jo vauvoja? minä kylvetin kerran ja vauva nautti.Hän on kyllä maailman rauhallisin vauva.Ei hermostunut neuvolan punnituksissa, ei pyllyn pesuissa, ei oikein mistään. Ihmeellistä.
Kiloja lähti laitoksella vain 5kg ja jäljellä on runsaasti, ainakin 10-15 kg sais huoleti lähteä.Toisaalta en ole kyennyt vielä liikkumaan lainkaan siinä mielessä että siitä olisi jotain hyötyä painonhallinnassa, joten en ole huolissani.Ruokahalu on pienetynyt, mutta makeaa tekee mieli joka pv ja sitä tuleekin syötyä milloin enemmän ja milloin vähemmän.Sen kun jossain vaiheessa saa jätettyä, niin paino alkaa varmaan laskea.En tosin tiedä tilannettani nyt, kun vaaka meni viime vuonna rikki enkä ole uuttakaan ostanut.
Onnea teille muille äideille, ihanaa lukea teidän kuulumisia (kokonaiset 6 sivullista).
meidän Maria syntyi 10.01.08 klo 04.28. Pituus 50 cm ja paino 3250g
Viikkoja oli 38+2.
Synnytystarina on odotuspuolella, mutta oli nopea ja positiivinen kokemus (olihan minulla oma kätilö mukana).
Maria on niin ihanan rauhallinen, kaunis ja reipas tyttö. Osaa huutaa niin että raikaa, mutta yleensä äitiä kutsutaan pienellä nyninällä ja maiskuttelulla.
Alkupäivïnä oli tuo syöminen viedä minulta " hengen" kun sain aivan järjettömiä jälkisuppareita ja rinnapäät olivat lähes verellä. Nyt kun ollaan kyyneleet silmissä harjoiteltu muutama päivä niin alkaa olla hommat hallussa. Kuten vikli kirjoitteli alusta niin meilläkin on kaksi kertaa päivässä 4 tunnin unet ja sitten nukutaan lyhyempiä pätkiä.
Keltaisuudesta olen hieman huolissani, eilen ja tänään on tyttö ollut kovin keltainen ja suht väsynyt, rinnat ovat kovilla kun tyhjennysvälit ovat pidempiä kuin normaalisti. Laitoin eilen ja tänään hänet nukkumaan sohvalle ikkunan eteen, kuulemma voi kotihoitona joskus auttaa, muuten tulee lähtö valohoitoon. Huomenna on lääkärin tarkastus, joten odottelen sinne asti.
Meillä oli onneksi kaikki vauvaa varten valmiina, mutta koko oli yllätys ja meillä kun ei ennestään ole juurikaan 50 cm vaatteita. Täytyy tänään mennä kaupungille rullaamaan pikku ostoskierros. (tai vaihtamaan osa lahjaksi saaduista vaatteista pienempään?)
Meillä on sisarusten kanssa muuten lähtenyt homma hyvin käyntiin, mutta pojat tuntuvat välillä unohtavan, että sisko on olemassa ja sen kanssa pitää olla vähän silmät selässä (ettei hyppää päälle kun hän on sohvalla tms). Meidän keskimmäinen sai tietysti juuri kotiintulon jälkeen kurkkutulehduksen (pelkäsin jo aivokuumetta kun valitti niskasärkyä yms) ja joutui penisiliinille. Että minulla on ollut suht kiireinen viikonloppu.
t. Pia ja Maria 5pv
Tai onhan vauva jo ollut tissillä pari tuntia. On tyttö kova syömään.. Ollaan nyt viikko oltu kotona, eikä lisämaitoa ole tarvinnut antaa. Toivotaan nyt että imetys lähtisi hyvin käyntiin ja maito riittäisi vauvalle.
Sammermanni: Mulla oli tays:ssa huonekaverina tosi kipeä sektiopotilas jonka luona kävi jatkuvasti hoitajia ja lääkäriä. Yleensä aina valot täysillä päälle. Se oli vähän levotonta. Viimeisenä yönä kun menin sinne toimistoon kysyyn että ottaisiko ne vauvan vähäksi aikaa hoitoon että saisin nukuttua. Hoitaja sanoi vain että voi tuoda, mutta he ei voi taata hyvää hoitoa vauvalle. Sen jälkeen sanoi vielä että tällä osastolla on tosi kipeitä äitejä, samalla mittaili mua päästä varpaisiin. Toisaalta ymmärrän että henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, mutta ei se kivalta silloin tuntunut.
Nyt olen sitten pikkuhiljaa yrittänyt saada univelkoja pois, mutta ei se kauhea helppoa ole vastasyntyneen, nälkäisen kaverin kanssa..
Voimia ja jaksamista kaikille äideille!
anjuskan
että anjuskalla oli tuollainen tilanne sairaalassa. Itse synnytin myös Tays:ssa ja minulla on ainoastaan positiivista sanottavaa. Riippuu ilmeisesti kauheasti siitä mille osastolle sattuu pääsemään/joutumaan ja kuinka kiirettä silloin sattuu olemaan.
Itse olin osastolla 2B ja kaikki meni oikein mukavasti. Olin sairaalassa vain kaksi yötä ja jälkimmäisenä yönä pyysin hoitajaa apuun kun poika ei ollut vielä kello kolmeltakaan yöllä tyytyväinen vaikka oli imenyt rintaakin moneen otteeseen aina ilta kymmenestä asti. Kysyin hoitajalta, että annetaanko vielä lisämaitoa (oli annettu ja 20ml aikaisemmin) vai olisiko jotain hyviä ideoita. Hän kysyi ensimmäisenä, että olenko nukkunut itse ollenkaan ja kun vastasin, että en, niin hän tarttui vauvan sänkyyn kiinni ja sanoi, että hän ottaa vauvan kansliaan, antaa vielä vähän lisämaitoa ja tuo vauvan takaisin seuraavalle syötölle.
Aamulla vähän vaille kahdeksan, juuri kun muutenkin heräilin, poika kärrättiin takaisin luokseni. Oli aivan luksusta nukkua melkein viisi tuntia. Huonekaveri kyllä hoiteli yöllä vauvaansa ja taisi siinä joku hoitajakin muutaman kerran pyörähtää, mutta eipä tuntunut minua kovasti häiritsevän. Sain aina saman tien uudestaan unen päästä kiinni.
Kiitos siis yöhoitajalle ja minun hyville unenlahjoilleni. :-)
Meillä meni muuten viime yö aika mukavasti verraten noihin aikaisempiin yövalvomisiin. Syötin pojan kaksi kertaa, joista toinen kerta kyllä venyi kahden tunnin mittaiseksi projektiksi. Toinen syöttö olikin vain 40 min. Olin aamulla paljon virkeämpi.
Käytiin tänään lastenvalvojalla isyydentunnustuksessa ja sen jälkeen isomummon luona kylässä. Isyydentunnustus oli ihan läpihuutojuttu. Luettiin pari lomaketta läpi ja allekirjoitettiin. Ihan iisi homma. Ja mummolassa oli kiva nähdä 87-vuotias mummoni onnellisena poika sylissään.
Nyt menen äkkiä pienelle välipalalle ennen kun poika taas heräilee.
Siru-Sofia ja Julle 18vrk
Heissulivei
Maria oli tänään sekä 5 vuorokautistarkastuksessa, antamassa verikokeen (PKU) ja kuulokokeessa. Joten reissussa ollaan oltu lähes koko päivä. Aika hyvin ja vain muutamalla pikku narinalla on selvitty. Ihana vauva.
Vaikka Maria on suht keltainen ja ollut hiukan hiljainen pari päivää sanoi lääkäri, ettei tartte vielä ottaa sairaalaan valohoitoon. Vauva saa nukkua " ikkunalaudalla" kotona auringossa. Tarkastus ei ollut ollenkaan tytön mieleen kun vaatteet piti ottaa pois. Muuten Maria on suht koht hällä väliä kaikkien asioiden kanssa mutta ilman vaatteita alkaa hysteria. Varmaan siksi kun on niin kovin laihat jalat ja kädet ja palelee ilman vaatteita???
Mutta hyviä uutisia, kuulo on normaali, paino on lähes takaisin syntymäpainossa, vain 50 g uupuu. Pituutta on 2cm lisää ja hattuun on kanssa tullut 2 cm lisää. Joten ei kait vajaan viikon vanhalta neidiltä voi enempää vaatia.
Itseäni harmittaa kun synnytyksessä on ilm. virtsaputki litistynyt ja nyt on vaikea pidättää virtsaa. Jos en ole vessassa kun on hätä niin tulee housuihin. Mutta lääkärin mukaan sen pitäisi suht nopeasti korjautua.
On ihan uskomatonta, kuinka moni on muistanut meitä kukin ja lahjoin. Maria on saanut kohta jo ison muovikassillisen uusia vaatteita, ihanaa, mutta meillä oli säkkikaupalla jo etukäteen saatuja lähes käyttämättömiä vaatteita. Osaa ei pysty vaihtamaan, joten olen ajatellut laittaa myyntiin, jos niitä ei tule käytettyä. On kuitenkin aikas rajoitettua kuinka monta settiä kokoa 56 cm tyttö ehtii käyttää. Mutta ollaan kiitollisia, voisi olla tilanne toisinkin.
Nyt ruoanlaittoon.
T. Pia ja Maria 6 pv
Olen itse huomannut, että vauva nukkuu paremmin, kun en nosta häntä syötön jälkeen takaisin omaan sänkyynsä. Viime yö meni kokonaan perhepedissä ja nukuimme kaikki tosi hyvin. Syötin kerran yöllä ja aamulla klo 6.30.
Tänään olin ensimmäisen kerran synnytyksen jälkeen ripeällä kävelylenkillä. Teki todella hyvää.
Oletteko olleet jo vauvan kanssa ulkona? Me hankimme vaunut vasta eilen (tyttö syntyi niin yllättäen, ettemme olleet varustautuneet kunnolla) Huomenna tai tänään iltasella olisi tarkoitus lähteä koeajolle.
-bough ja tyttö, huomenna 4 vkoa