Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAMMITENAVAT' ' ' ' ' ****' ' ' ' *****' ' ' ' ' ****

07.01.2008 |

Avaan nyt täten juhlalliseti tämän ketjun meille jo vauvan saaneille tammimammoille=)

Meillä siis tyttö syntyi 28.12.07 klo 11.18 sektiolla. Mitat 3365g ja 48cm.

Tyttö on rauhallinen ja kiltti, syö ,nukkuu ja kakkii=) Parina yönä on nukkunut 7 tunnin yhtäjaksoiset yöunet eli kyllä siinä on todella saanut kerätä itsekin voimia-ihanaa. Meidän esikoinenhan oli valtavan huono nukkumaan 2-vuotiaaksi asti ja koliikkia oli sekä korvatulehduskierre. Sen kokemuksen valossa olen erittäin kiitollinen näin tasapainoisesta vauvasta, vaikka milloin tahansahan voi asiat muuttua ja tulle masuvaivaa tai muuta, mutta että toistaiseksi on näin heinosti hommat...

Meidän 8v koululaistyttö haluais hoitaa vauvaa koko ajan. Ja 11v jäppinen pitää mielellään seuraa toiseksi pienimmälle eli 1-vuotiaalle, sillai on kyl kiva että on isompiakin lapsia; heistä on suurta apua. Säälittää se 1v, kun tulee kuvakirjan kanssa pyytämään syliin ja aina siinä on vauva tissillä...

Odotan muiden kokemuksia vauva-arjesta innolla!!!!

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on jo tamminyyttejä syntynyt, onnea vain kaikille! =)

Meidän neito täyttää huomenna jo kolme viikkoa ja painoi sairaalasta lähtiessään vain 2440g (synt.2695g), kaksi viikkoa siitä jo 2875g eli suht hyvin on paino lähtenyt nousuun. Lääkäri meinasi, että n.30g/pv pitäisi painon nousta ettei tarvitse antaa lisämaitoa, mennään siis pelkällä tissillä.

Neiti kyllä syö todella hyvin ja vaippa on yleensä aina aivan märkä, vaikka vaihdan päivisin joka syötöllä ja yöllä joka toisella. Nyt onkin pelko peffassa, että onkohan pienellä diabetes?!? Tietääkö kukaan, voiko näin pienellä edes vielä olla diabetestä? Meillä otettiin kyllä parin päivän ikäisenä täällä pakollinen " teste de pe" , jossa selvitetään jos jonkinmoisia sairauksia tai mahdollisia alttiuksia niihin, mm. juuri diabetes, Down-syndrooma, HIV jne. Tulokset saamme parin viikon sisään... mutta huolettaa kyllä...

Oma palautuminen sektiosta on hidasta, vatsaontelossa on 18,9cmx12,1cm kokoinen suuri kystamainen hematooma ja sappikivetkin löytyivät kun ultra tehtiin kipujen takia =/ Myös virtsarakko on vähän pois paikoiltaan juuri tuon hematooman takia ja pissiminen sattuu. Tänään kävin jälleen verikontrollissa ja huomenna uusinta ultraan, jossa katsotaan hematooman tilanne eli onko kasvanut vai pienentynyt. Lääkärin mielestä syy on kohdussa olleessa suonikohjussa, joka nyt kohdun pienentyessä joutuu puristuksiin ja tihkuttaa verta vatsaonteloon. Hyvää on se, että veriarvot olivat ainakin viime perjantaina ok eli vuoto ei ole siis suurta...

Neiti on aivan ihana, itkeskelen päivittäin kun ihastelen pientä ihmettä! Mies ja vanhemmat pojat on aivan ihmeissään, mutta eikös sitä niin sanota että sitä paremmin tulee maitoa mitä itkuisempi äiti on ;)

Ois muuten kiva, jos jokainen laittaisi aina vauvan iän allekirjoitukseen, kun ei ainakaan minun päässäni kaikkien vauvojen syntymäpäivät pysy millään!

Ja mekin ollaan Herwuudissa asusteltu parisen vuotta ;)

Kovasti tsemppiä kaikille ja nauttikaa nyyteistänne =)

-Allu ja Neea 3vkoa

Tässä tiedot listalle, jos joku sellaisen jaksaa bykata pystyyn:

Allu 35v, mies 48v

Brasilia

Aiemmat lapset: miehen pojat jo maailmalla, omat pojat -93, -95 ja -06

Tammitenava: tyttö 21.12.2007 Hospital Santa Joana

Mitat: 2695g ja 48cm, pipo 33cm

Ja syntyi suunnitellulla sektiolla (lapsiveden vähyys) vkolla 35+5 (menkoista laskettuna 34+5)

Vierailija
22/61 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen päivä ja viime yö olivat aika ihanat, kun vauva nukkui sellaisia 3-4 tunnin pätkiä. Yölläkin piti herätä vain pari kertaa syöttämään, aika luxusta:)

Eilen mekin kylvetettiin vauva ensimmäistä kertaa. Isukku sai kunnian hoitaa homman, ja hienosti se menikin, tosin napaan hän ei uskaltanut koskea kylvyn jälkeen. Yritti vielä luistaa kylvetyksestä, ja sanoi että hän voi hoitaa 2-v:n iltahommat, kun se tuntuu luontevammalta. No, en antanut periksi, isäntä sai opetella taas vauvan hoitoa (tosin minä hoidin sen navan...) Tänään napa sitten lähtikin jo melkein kokonaan irti, roikkuu vain yhden pienen säikeen varassa. Ei uskalla repäistä sitä, parempi antaa tippua sitten itsekseen ajallaan.

Eilen myös tein päätöksen ostaa käytetyt tuplarattaat huuto.netistä. Täytyy laittaa sitten nuo omat pari vuotta vanhat Emmaljungat myyntiin, kun ei ole tilaa säilyttääkolmia rattaita. Vähän kyllä jännittää, että sopiiko ne tuplat meidän talon pieneen hissiin... Luulisin että rattaat sopii, mutta sopiiko aikuinen siihen viereen?!

Eipä täällä muita ihmeitä, kohta pitäisi lähteä vanhimman tytön kanssa hammaslääkäriin. Moro!

T:vikli80 kera tytön 1vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille.

Kiva kun olette jaksaneet olla aktiivisia tälläkin puolella.

Ensiksi linkki uuteen esittelylistaan:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12159456&p=1&tmo…

Tein siis listan, mutta en ajatellut sitä enään päivittää, kun päivittelen edelleen sitä odotuspuolen listaa syntyneillä.

Bough: Laitoin synnytystietosi siihen odotuspuolen listaan. Toivottavasti et pahastunut?

Meillä oli myös tämä meidän pikkukakkonen Naistenklinikan vastasyntyneiden valvontaosastolla nenä-maha letkussa ja glukoositipassa. Viiden vuorokauden iässä hänet sitten sain vierihoitoon ja kaksi yötä myöhemmin päästiin kotiin. Meidän vauvaa ei valvontaosastolta suostuttu päästämään pois ennenkuin osasi itse syödä ilman nm-letkua, ja hyvä niin. Olisi itsellä ollut tosi eoävarma olo, jos olisi nm.letku ollut paikoillaan vielä ja varmaan olisin pelännyt että se irtoaa liian aikaisin tms.

Vikli: Meilläkin tuntuu olevan oikea sylivauva tämä meidän pikkuprinssi (samoin kuin isoveljensäkin). Totesin tosin juuri, että periaatteessa itsellä olisi vasta nyt 38+2 täynnä, joten hyvinkin vauva olisi voinut eri tilanteessa vielä pari viikkoa kohdussa viihtyä ja ehkä juuri sen takia kaipailee sylin lämpöä ja turvaa. Itse kyllä nautin niin paljon vauvan syleilystä, ettei tuo haittaakaan ;)

Sairaalassa, kun pumppaamisen aloitin, en ensin saanut kuin 1-2 ml/kerta. Nopeasti määrät kuitenkin nousi kun maitokin nousi kunnolla. Nyt tällä hetkellä pumppaan 20-50 ml vauvan imemisen jälkeen. Tosin sairaalassa sanottiin, että diabeetikoilla (minähän olen) usein tulee " liikaa" maitoa...

Pumppaamista minäkin harrastin sekä sairaalassa, että alkuun kotona, kun en tiennyt saako poika riittävää määrää maitoa rinnasta. Meille sanottiin, että keltaisuuden ehkäisemiseksi sekä varmistaaksemme, ettei verensokeri laske, tulee alkuun antaa 60-80 ml maitoa 3 h välein ja lisätä sen mukaa kuin vauva sitä kaipaa.

Nyt olen kuitenkin reilun viikon syöttänyt pelkästään rinnalta ja poika puklaa aina kun on saanut liikaa (vähintään joka toinen syöttö), etten enää jaksa siitä huolestua. Lisäksi käytiin toista kertaa neuvolassa keskiviikkona, jolloin painoa oli 3950 g ja pituutta 51,5 cm, eli poika kasvaa hyvin. Välillä pumppaan edelleen, koska poika ei jaksa syödä kumpaakin rintaa niin tyhjäksi, että olo helpottuisi, mutta siitä saakin pakastimeen hyvät varastot kerättyä. Syötöt meillä edelleen on n. 3 h välein. Tosin poika on ruvennut pari kertaa päivässä pysymään hereillä n. kahden tunnin pätkiä ja siinä yleensä vielä vetää viimeiset maitohörpyt vielä juuri ennen nukahtamista, niin välillä syöttöjen alun välissä on jopa 5 h.

Mantelihammas: Tsemppiä tytön oireiluun! Meillä esikoinen oireili lähinnä uhmaamalla miestä, joka siis vietti ensimmäisen viikon kotona kaksin esikoisen kanssa... Eipä ollut pojalla aiemmin pahemmin mahdollisuuksia ollut uhmata isää, kun äiti oli aina paikalla ja uhma kohdistui siis minuun...

Miukkis: Meillä on edelleen sama rumba yöllä kuin teilläkin, eli laitan herätyksen aina 3 tuntia edellisen syötön alusta soimaan. Toissayönä olin ihan paniikissa kun en herätyskellosta huolimatta ollut herännyt puoli neljältä, vaan heräsin vasta puoli viideltä vauvan kitinään. Kuitenkin edellisen syötön loppumisesta oli mennyt vasta 3 tuntia, ja vauvahan minut herätti kun nälkä rupesi pikkuhiljaa vaivaamaan. Tällöinkään ei mikään kamala nälkä hänellä ollut, vaan parit imut otti ja nukahti uudelleen kunnes vaipan vaihdolla hänet sitten herätin.

Allu: Kyllä diabetes voi tulla ihan vastasyntyneellekin. Meilläkin on vauva pissannut kovasti ihan alusta alkaen (kasteli leikkaavan lääkärin synnytyssalissa ja yritti kastella vielä lastenlääkärinkin), mutta meille ei siitä ole mitään muuta kuin positiivista sanottu. Jos sokerit olisivat koholla, luulisi, ettei vauva heräilisi kunnolla herättämälläkään ja jano olisi kova myös. En kyllä osaa vastasyntyneen oireista mitään varmasti sanoa, kun itse sairastuin 7 vuotiaana. Pidetään kuitenkin peukkuja, ettei mitään ongelmia testeissä löydy.

Johan tuli minultakin taas romaani, kun kerran aloitin kirjoittamisen. Nautinnollisia vauva-arjen päiviä kaikille, nyt täytyy ruveta herättämään pienokaista ja keksiä esikoiselle jotain ohjelmaa syötön ajaksi.

T: Emem ja poika-vauva 3 vkoa.

Vierailija
24/61 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Emem: en tietenkään pahastu siitä, että lisäsit tietoni listaan. Kiva vaan, kun joku jaksaa olla aktiivinen.

Meillä tosiaan tytön syöminen parantui, kun letkusta päästiin eroon. Sitä ennen hän oli aina aivan ähkyssä syötön (pakkosyötön!) jälkeen ja nukkui niin sikeästi, ettei koskaan herännyt itse kolmen tunnin päästä seuraavalle syötölle, eikä siten jaksanut oikeastaan itse syödä koskaan. Ajattelin jo, ettemme ikinä pääse letkusta eroon. Mutta nyt hän on ollut pelkällä rintaruokinnalla jo pari viikkoa ja paino nousee paremmin kuin letkun kanssa. Nyt hän pystyy itse säätelemään syömistään ja syö useammin kuin 8 kertaa vuorokaudessa, pienempiä määriä kerralla. Se sopii hänelle. Ja minulle. Sairaalassa vähän pelottelivat, ettei täysimetys ehkä enää onnistuisi, koska vauva tottuisi pulloon.

Allu: vauvani pissat kirjattiin ylös Kättärin lastenosastolla, ja siellä hoitajat olivat tyytyväisiä kun joka syötöllä (kolmen tunnin välein) oli vaippa märkänä.

Hassua ajatella, että laskettuun aikaan olisi vielä yli 10 päivää... Vaikka meidän pienen ihmisen alkupäivät olivatkin turhan dramaattisia, tuntuu nyt kuitenkin hyvältä, kun vauva on jo sylissä, eikä itse tarvitse tuskailla enää raskausvaivojen kanssa. Positiivisesti ajatellen pikkuvauva-aika vaan piteni muutamalla viikolla.

Ihanaa vauvantuoksuista viikonloppua teille kaikille!

-bough ja tyttö 3 ja puoli vkoa

Vierailija
25/61 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emem,KIITOS että jaksoit pykätä listan kasaan!!!!!

Miukkis, eihän vauva ole keltainen(etenkin silmämunat) kun on niin unelias ja laiska imee? Esikko oli tuommoinen ja oli bilirubinit koholla ja tartti sinivaloa.

Meillä on tullut harmillinen vastaisku vauva-arkeen: minulle tuli märkärupi jalkaan , jota en heti tajunnut märkäruveksi (huono vaststuskyky 2 perättäisen raskauden ja sektion jälkeen) ja tarttui 1v-poikaan j anyt pelkään että tarttuu vauvaan, jole se voi olla hengenvaarallinen!!! No, osaan ainakin tarkkailla jos tulee niitä näppyjä... Meillä on pojan kanssa kyllä jo antibioottikuurit menossa. Harmillista että se erittyy äidinmaitoon ja sitä kautta vauvaan.Olen hiukan luomutyyppi nykyisin ja karsastan antibiootteja, mutta järki on kuitenkin mukana eli en epäröinyt aloittaa kuureja, kun on tällainen tapaus.Märkärupihan on valtavan herkästi tarttuva. Pojalle tämä on elämänsä ensimmäinen kuuri.Korvatulehdus 5-kuisena saatiin kotikonstein parannettua ja olin onneni kukkuloilla kun ei tarvinnut syöttää kuuria. Onneksi tuo kefalex on suppeakirjoinen ja hyvin siedetty. annan pojalle Rela-tippoja pitämään luonnollista bakteeriflooraa yllä ja itse syös Rela-purutabletteja. Kaikkea sitä tulee...huh!!!

Tää väsymyspolitiikka on ihmeellinen.Eilen olin kuin koomapotilas ja tänään paljon tarmokkaampi ja vireämpi, vaikka viime yönä nukuin huonommin kuin aikoihin. Vauva söi parin tunnin välein nyt kun olen vähentänyt radikaalisti lisämaitoa.

Täysimetys muuten meni pojan kans juuri alun takkuisuuden kans pyllylleen kun oli se nenämahaletku ja pullo käytössä.3kk:iässä hän hoksasi että pullosta saa herkut helpommalla eikä suostunut ottamaan enää rintaa lainkaa, se imetys loppui siihen.

Mulla on muuten myös aika paksut ja isot nännit, mutta tytöllä on mahtava imu onneksi=)

Tsemppiä kaikenlaisiin alkukankeuksiin ja koittakaas syödä hyvin, juoda imettäessä ja levätä!!!

sammermanni ja tyttövauva tasan 2vkoa

Vierailija
26/61 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nopeasti kirjoittaa muutaman sanan...

Eli tyttö syntyi 4.1. sektiolla jonka jälkeen vointini romahti ja olen ollut todella huonossa kunnossa. Nyt kuitenkin jo kotona ja vointi hieman parempi. Vauvalla kaikki hyvin. Kovasti on siskonsa näköinen tapaus...

Maito nousi jo viimeisenä sairaallassaolopäivänä ja sen jälkeen ollaan valvottu kaikki yöt. Siis ihan koko yöt!! Vauva haluaa tissiä koko ajan ja kun yrittää irrottaa niin herää ja alkaa kätiseen. Tai jos itse irrottaa ja yritä n nostaa tyttöä omaan sänkyyn herää heti eikä rauhoitu ennenkuin tissi on suussa. Viime yönä annoin jo tuttiakin kun väsyin niin totaalisesti. Päivällä on nukkunut enemmän, paitsi tänään kun esikoinenkin oli hoidossa ja olisin saanut levätä niin neiti oli tietysti hereillä taas vähän väliä...No josko ens yönä nukuttais kun nyt on päivälläkin oltu hereillä. (tätä kirjoittaessani tyttö katsoo parhaillaan hiihtoa isänsä kanssa...heh.)

Vauva sai ekoina päivinä sairaalassa lisämaitoa, ja olen miettinyt että pitäisikö sitä antaa nytkin...Jos oma maitoni ei riitä?? Terkkari tulee vasta viikon päästä kotikäynnille ja silloin punnitaan ja nähdään onko paino noussut kuinka paljon. Tyttö kyllä pissaa ja kakkaa monta kertaa päivässä joten eikös se kerro että ainakin jonkin verran on saanut ravintoa?

Väsymys on kyllä hirvittävä ja poden huonoa omatuntoa kun en jaksa tietenkään entiseen malliin touhuta esikoisen kanssa. Mies on ollut paljon apuna ja hirvittää tosiaan jo nyt miten pärjäämme kun hän lähtee töihin viikon kuluttua? Saisi edes pari tuntia nukkua putkeen, tekis ihmeitä...

Mutta nyt mua taas tarvitaan, tai siis tissejäni. =)

-miina-liina ja vauva 1vko

Vierailija
27/61 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää ja mieli on herkkänä, vauvalla on pientä masuvaivaa. Siinä tiivistettynä tämä päivä. Kävimme neuvolassa ja paino oli noussut hienosti, muuta me emme mittailletkaan.

Toivottavasti nämä masuvaivat ei nyt enteile mitään pahempaa...

Onko muilla yhtään babybluesia? Minä itken pienimmästäkin syystä, esim sitä jos tämä on meidän viimeinen lapsi tms. Lähinnä melkein mitä vaan :) Hassua kun raskausaikana ei mieli myllertänyt yhtään ja nyt se on aivan sekaisin!

Hyviä vointeja kaikille, pakko mennä lepäämään pian, väsyttää niin.

Mantelihammas ja poika tasan viikon.

Vierailija
28/61 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulosti tutulle tuo että vauva haluaa tissiä koko ajan ja kitisee jos irrottaa rinnalta. Viime yö oli sellaista ja nyt näyttää tulevan samaa...Ollu viimeiset 3h liimaantuneena tissiin. Aika rasittavaa, kun vois mieluusti tehdä jotain muutakin välillä. No, onneksi ei ole ollut kummempia masuvaivoja-kop kop (koputtelen puuta). Pienet kipristelyt olen hieronut Weledan vauvaöljyllä, jossa on vatsaa rauhoittava seos eteerisiä öljyjä. Juon myös itse monta kuppia fenkoliteetä päivässä.Se sekä lisää maidon tuloa että rauhoittaa äidin ja vauvan ilmavaivoja. Toinen hyvä on kamomilla, myös nokkonen, anis , kumina ja piparminttu ovat samalla asialla, maidon tulon apuun on Mammatee-niminen sekoituskin , jossa nokkosta, fenkolia, kuminaa ja anista. Vauva kun on tissiin liimaantuneena monta tuntia, röyhtäyttlen häntä välillä ja saattaa tulla isojakin pukluja, kun neiti on ruokaillut ranskalaisittain tuntikausia. Tässäkin koneen valon kajossa neiti imeä lussuttelee.

Tuntuu olevan itku aika herkässä täälläkin.Olen kyllä hermona ja peloissani tulevasta, että miten jaksan yksin kahden vauvan kanssa, kun mies menee töihin.Mua myös on itkettänyt ja raivostuttanut, kun hänen on ollut tehtävä töitä koneelta isyyslomallakin. Olen kiukutellut, valittanut, nyyhkinyt jne. Itseä harmittaa että olen näin hankala, kun järjellä tajuan että työt on tehtävä sovitusti.

Laitoin vauvan koppaan.Voi kun nukahtais.Toivossa on hyvä elää=)

Kiitos kaikille että olette olemassa ja samassa elämäntilanteessa jakamassa kokemuksianne-ne ovat juuri nyt kultaakin kalliimpia, kun en pysty juuri vielä edes kaupassakaan käymään, sen verran on kipuja ja vointi vielä huono. Olette joinain päivinä ainut aikuiskontaktini, kun en pääse ulos ja mieskin kökkii suuren osan päivästään koneella.

sammermanni ja tyttövauva 2vkoa " vanha" .

Vierailija
29/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

Sammermanni: tiedätkö saako Rela-tippoja antaa vauvalle? Meidän neiti sai antibioottikuurin heti synnyttyään varmuuden vuoksi, koska oli ollut ilman lapsivettä pari vuorokautta ennen syntymäänsä (synnytys käynnistettiin, kun lapsiveden menosta oli kulunut puolitoista vuorokautta, vauva syntyi siitä 12 tunnin päästä) Haluaisin kokeilla hänelle maitohappobakteereja, sillä jonkinasteista vatsavaivaa on aina silloin tällöin.

Niin, ja pikaista paranemista!! Toivottavasti vauva ei sairastu.

Nyt kaipaa isosisko huomiota, kun vauva saatiin vihdoinkin nukkumaan erittäin levottoman yön jälkeen.

Rauhallista viikonloppua!

-bough ja vauva 3vkoa+

Vierailija
30/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bough, Rela-tipat on juuri vauvoja varten.Tosin kasviöljypohjaisena se voi joitain vauvoja alussa nipistää masusta, joten suositellun 5 tipan sijasta voi aloittaa hieman pienemmällä annostuksella ja lisätä vähitellen.Itse annoin pojalle monta kk niitä eikä ole allergioita eikä korvatulehduskierrettä-suosittelen. Meillä on tippoja aina jääkaapissa ja nytkin annan niitä pojalle, kun on se kuuri. Pikkuvauva saa minun kauttani maidosta hyviä bakteereja, kun joka pv syön asidofilus-jugurttia ja lisäksi tabletteina relaa. Kannattaa muuten imettäessään syödä kalaöljykapseleita, niistä on paljon tutkimuksia että tekevät hyvää lapsille ja aikuisille.

Viime yön vauva nukkui vieressä melkein koko yön.Klo 24-2.30 omassa kopassa ja sen jälkeen vierella. Äkerteli vähän vatsaa ja hieroskelin häntä siinä ja imetin. Ihmeen hyvin sitä saa siinäkin " nukuttua" .Nyt tosin alkaa hiljalleen väsy hiippailla, kun söin tukevasti.Illalla saunan jälkeen varmaan menee taju=)

Vierailija
31/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tsemppiä ja jaksamista komplikaatioiden kanssa! Minulla oli myös paljon mustelmaa sekä haavan ympärillä että koko vatsalla ja häpykummulla.Oli myös nyrkin kokoinen kova hematooma kohdun lähellä, joka on onneksi siitä pikkuhiljaa sulanut ja pienentynyt. Haavakin aukesi reunasta ja vuosi pari pvää, mutta onneksi umpeutui sitten itsekseen.

Vierailija
32/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin ja jonkin verran ihmeellisiä pelkotiloja ja ahdistusta. Samaa oli esikoisenkin synnyttyä mutta elin toivossa että nyt kaikki menee rutiiniilla enkä olisi ihan niin ahdistunut mutta huonolta näyttää. Ilmeisesti varsinkin sektiolla synnyttäneillä kestää kauemmin ennenkuin pää pääsee ns. mukaan tähän suureen elämänmuutokseen, tai niin oon ainakin kuullut.

Vertaistuki on kyllä tosi tärkeätä. Mullakin usein olo helpottuu kun lukee täältä samoista huolista kuin mitä itsellä on. Ja nyt tän toisen lapsen kohdalla lohdutan itseäni ajatuksella että tämä kaikki ei ole tosiaankaan ikuista, jo kuukauden tai kahden kuluttua on ihan eri tilanne jo senkin takia että silloin vauva on isompikokoinen. Mun mieltä ainakin herkistää usein nimenomaa toi vauvan " rääpälemäisyys" ja avuttomuus...

Sitten loppuun kysymys: tuleeko teidän vauvan iholle punaisia läiskiä ja näppyjä imettämisen jälkeen? Meidän vauvalla sellasta on ja tietysti heti hirvittää että joko nyt merkkejä allergioista?? Se punoitus ja näpyt häviävät tyystin hetken kuluttua kun on syönyt. Koskas niitä hormoninäppyjäkin alkaa tuleen?

Kiitos jo etukäteen...

-miina-liina

Vierailija
33/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä alavatsa vielä kipeänä?? Mulla menee särkylääkettä koko ajan säännöllisesti kun haavan seutua juilii, ei tosta itse haavasta vaan jostain sieltä alemmista kerroksista ja varsinkin oikealta puolelta. Sektiosta nyt kulunut 8pvää. Kuinka kauan on normaalia että kivut jatkuu??

Vierailija
34/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos samoin Sammermanni! Me kyllä kävimme tänään ensimmäistä kertaa vaunulenkillä kun oli niin lämmintä ja vauvalla paino noussut niin hyvin. Piristi kummasti! Kiitos myös masuvaiva vinkeistä, tänään niitä ei ole ollutkaan onneksi.

Rela tipat sopii myös vastasyntyneelle, mutta sisältävät kyllä öljyä mikä voi sitten taas ärsyttää.... jotain muutakin maitohappobakteeria apteekeissa on jossa ei ole öljyä.

Eipä tänne muuta, mieli on tänään ollut tosi pirteä ja iloinen :).

Kaikille mukavaa päivää toivottelee

Mantelihammas ja pikkuhurmuri 8pv.

Vierailija
35/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone päivitti ja näytti tämänpäivän viestit vasta kun olin lähettänyt omani, sammermanni olikin jo vastannut tuohon tippa-asiaan. No ei se mitään...

Vierailija
36/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tosiaan rela-tippoja antaa esim. meidän 1vk ikäisellekin? Onkos kokemusta, milloin saa antaa Cuplatonia? Meidän vauvan vatsaa vääntelee oikein kunnolla, kakkaa tulee pieru-rupsujen mukana vain vähän.

t:vikli + 1vk typy

Vierailija
37/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rela-tippoja voi antaa vastasyntyneellekin. Cuplatonia samoin.Itse suosin Disflatyl-tippoja Cuplatonin sijaan, koska ovat helpommat käyttää.Cuplatonia annetaan joka ruokailun yhteydessä ja Disflatylia 2-3 x pvssä. Meillä on Disflatylit jo käytössä. Nukutan myös vauvat aina mahallaan, niin pierut tulee ulos. Kannattaa kevyesti hieroskella vauvan korvanlehtiä ja jalkapohjia, niissä on vyöhyketerapiapisteitä. Vatsahieronta pyöreinä liikkeinä myötäpäivää navan ympäri, mutta ei aivan juuri ruokitulle vauvalle. Omaa ruokavaliota kannattaa miettiä: ei raakaa sipulia tai paprikaa, kaalia, suuria määriä herneitä, paljoa kahvia, tulisia ruokia...Esikoisen kanssa en tiennyt että oma ruokavalio vaikuttaa suoraan vauvaan ja hänellä oli raju koliikki. Onhan se tylsää, kun joutuu rajottaa omia syömisiä, mutta eihän se ikuista ole.Itse mieluummin nautiskelen itkuttomasta vauva-arjesta kuin tulisesta ruuasta ja kahvista=) Ikävöin kyllä Tabascoa ja kahviakin joisin kernaasti enemmän kuin puoli kuppia päivässä.

Vierailija
38/61 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itsellä sektiosta jo 2vkoa ja edelleen menee särkylääkettä.Alkaa tosin olla jo paremmalla puolella.Mullakin juili juuri oikealta puolelta kuin olisi veitsellä rassattu.Ekaan viikkoon e pystynyt nukkumaan kummallakaan kyljellä edes, ainoastaan selällään. Kipuja voi olla vielä jatkossakin, yleensä ne hellittää pikkuhiljaa viimeistään kk leikkauksesta.Silloin myös haava on jo niin luja, ettei repeä isompienkaan taakkojen nostamisesta.Tosin äkillisissä liikkeissä voi ilmaantua kipua vielä pitkänkin ajan kuluttua leikkauksesta.Samoin haavan seutu voi jäädä tunnottomaksi pitkäksi aikaa.(Mulla on jo 3 sektiota takana)

Vierailija
39/61 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vain varoittamaan että kunhan tää arki tästä lähtee käyntiin niin palaan minäkin palstoille ;) Eli Neiti Papunen on siis saatettu maailmaan 3.1 ja nyt on vajaa viikko oltu kotona totuttelemassa uuteen arkeen. Ihan kivasti on lähtenyt käyntiin, joskin mieskin on vielä kotona eli en aivan yksin joudu hoitamaan vauvaa, mies osallistuu paljon hyysäämiseen. Kiva niin.

En ole vielä kerennyt teidän kuulumisianne lukea, mutta aion ottaa kiinni asioista kunhan kerkeän ja palaan ensi viikolla :)

Tässä pari kuvaa maistiaisiksi...

http://i7.photobucket.com/albums/y285/pojunremmi/Papunen/Canon023.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y285/pojunremmi/Papunen/Canon020.jpg

Nyt suihkuun ja koiraa lenkittämään, eilen olin eka kertaa enemmän ulkona ja kyllä elimistö jo huusikin happea =)

Palataan!

Pore&Neiti Papunen 10vrk

Vierailija
40/61 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloinen papunen teillä. Pore=) Tule vaan jakamaan vauva-arkea tänne pikaisesti.

Viime yön pidin vauvaa taas vieressä, kun en jaksanut laittaa takas koppaan.Nukumme siinä kohtuullisen hyvin kumpikin ja isi oikein erityisen hyvin.Aamuvarhain vauva alkoi taas ähertää kakkaa ja sitä kipristelyä kesti tunnin tai pari. Ilmeisesti tuo antibiootti tekee vatsaan vähän vaivaa.

sammermanni ja tyttövauva 2vkoa 2 pvää