Enskojen ensimmäinen arkiviikko vuonna 2008
tulipa hömelö otsikko, no eiköhän se kuitenkin aukee.
tässä vuoden alun jutustelut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=67&m=12077734&p=1&tmo…
Kommentit (50)
Ensiksi Q:lle paljon onnea ultrakuulumisista!
Osselle jaksuja tuttivieroituksen kanssa. Tosiaan vois olla helpompaa aloittaa tuo nyt, kun sitten joskus 2-vuotiaana. Mutten kyllä jaksa... Meilläkin on vasta alkaneet nuo yöt sujumaan, niin en todellakaan jaksa mitään " turhia" herätyksiä. Pitäköön tuttinsa nyt vielä.
AA pääsee ihaniin juhliin. On se mukavaa välillä tälläytyä oikein kunnolla. Varsinkin kun kampausta ja meikkiä ei tarvii itse väkertää. Se aiheuttaa todellakin harmaita hiuksia ainakin tälläiselle joka ei niin hirveesti arkena meikkaa ja laita tukkaansa. Nytkin odottelen kuin kuuta nousevaa, että tukka kasvais niin et sen sais kiinni. Nyt täytyy turvautua pantoihin ym. Onneks ne taitaa olla muodissa.
Burdelle onnea kun sait mielekkään doulan ja vielä luvan ottaa miehenkin mukaan synnytykseen. Oliko sulla Heidin synnytyksessäkin doula? Aika hoikkeliinihan tuo Heidikin tuntuu olevan. Meillä on neuvola parin viikon päästä. Saas nähdä mitkä mitat silloin on. Tuntuu ainakin, et Helmi ois saanut hiukan lihaa luidensa päälle. MM:n Iitukin oli käynyt neuvolassa. Ja mukava tietää, et siellä on ehkä toivoa myös saada lapsensa hoitoon, jos vaikka työteko alkaa houkuttaa. Meidän asunto muuten meni kaupaksi.
Ruokailuista oli puhetta. Helmi syö kyllä onneks melkein mitä vaan. Paitsi täällä mammalassa tuntuu aina olevan jotenkin Helmin mielstä syömäkelvotonta ruokaa. Äiti käyttää ehkä vähemmän mausteita, kuin minä, joten siinä ehkä syy. Aamupalaks Helmi saa aina tylsästi puuroa, kauraa tai neljää viljaa. Samoin iltapalaks. Välipalana on vaihtelevasti purkkisosetta, banaania tai jugurttia. Kotiruokaa neiti saa joko päivällisellä tai lounaalla. Täytyy kyllä tunnustaa, että ainakin kerran viikossa molemmat ruuat tulee purkista. Laiska äiti!!! 8kk ja 1-3v. purkit kelpaa molemmat. Mutta 1-3v. ruuat on huomattavasti miellyttävämmän näköisiä ja tuoksuisia ainakin näin äidin näkökulmasta. Olikos se muuten Amyn Emmi, joka kaipasi myös palvelua nokkamukista juomiseen. Kuinkas menee nykyään? Meillä jatkuu sama tahti eli ei pysty itse kallistamaan mukia ei. En ymmärrä miten tuonkin sais onnistumaan. Ois vaan hiukan helpompaa kun ei tarvis jatkuvasti roikkua mukin kannattimena.
Megatreffit ois kivat! Onko muuten tamperelaiset tai muutkin käyneet koskarin hoplopissa. Mä oon kerran kattelin sitä touhua ja tuntuu ettei Helmi kyllä pärjäis siellä vielä.
Tänään olin hiukka ale-ostoksilla. Käsiin tarttui itselle paita ja rintsikat sekä legginsit ja Helmille tunika ja pari aluspaitaa. Ja Tampereelta kävin aiemmin viikolla Travallen tehtaanmyymälästä hakemassa Helmille ens talveksi 92cm v.pun-t.sin. toppahaalarin. Ei ollut enää muita värejä, mut onhan toikin ihan söpö.
Huomenna ois kaverin vauvasuihkut ja sitten illalla sinne tanssahtelemaan...
Eipä nyt muuta. Helmi on nyt muutaman päivän ollut kuin pieni päivänsäde. Ihana neiti! Sairastelujen jälkeen olikin pitkän aikaa aika känkkis. Ajattelin jo, et korvatulehdus on uusinut. Ens viikolla onkin muuten jälkitarkastus.
Jos hiukan huilais, kun nukutaan molemmat hiukan huonosti täällä mamman ja pappan luona. Oma sänky, paras sänky.... :)
Jepsis ja Helmi 1v2kk
Kävin tuossa hörppäämässä kupin kahvia ja lukemassa Opettaja-lehden ja jotenkin jalat toi tänne takas eikä siivouskomerolle... ;o)
Mutta siis, ei Emmillä ole nokkiksen kanssa ongelmia. Aika pitkään neiti on jo ihan itsekseen siitä juonut. Käypi ihan kahvaton tai kahvallinen versio. Ja muutamana päivänä neiti on keksinyt jännitystä elämään yrittämällä juoda ilma-aukon eikä nokan kautta - ja siis ihan tarkoituksella.
Just eilen juteltiin hoidossa ja sitten illalla miehenkin kanssa, että Emmillä ihan selkeesti on tuo hienomotoriikka puoli se vahva alue tällä hetkellä. Emmin lempparipuuhia on asetella shakkinappuloita riviin pöydälle ja takaisin rasiaan, sellaisen nappi-kirjan näprääminen (kirjassa siis kiinni nauhalla 10 nappia ja kannessa kaikille kolo, muilla siviulla eri määrä koloja erilaisissa kuvissa), pienten magneettikirjainten järkkääminen jääkaapin ovessa jne. Ruokailutkin sujuu jo tosi hienosti omalla lusikalla. Monta päivää mennyt hoidossakin niin, ettei ole yhtään ruuat rinnuksilla. Ja ehkä ihan liikuttavin leikki on vauvanuken syöttäminen pienellä tuttipullolla ja sitten rintaa vasten painaminen kuin röyhtäyttääkseen. Meidän pikku mamma. =)
No joo, mutta josko nyt olis ahkera...
-A taas-
ps. juu treffejä vaikka ihan lähiaikoinakin joku viikonloppu HopLopiin ja megatreffit taas kesällä! Entäs mammojen iltaa? Ja sitten viikolle 8 ehdottomasti jotkut tärskyt, kun mä olen hiihtolomalla!
Ehkä se olikin sitten joku muu, jolla oli ongelmia nokkiksen kanssa. Kuka tunnustaa?!? ;)
Jepsis taas
Ei nyt kerkiä enempiä. Sen verran vain piti tulla sanomaan, että eihän täällä mitään perhepäivähoitajia ole ;) Ainakaan vielä. Minä meinaa saisin alkaa perhepäivähoitajaksi kaupungille ja nyt sitten harkitaan asiaa. Päiväkodissa kuulemma ehkä olisi Idalle paikka, mutta sinne en neitiä laita... Ainakaan vielä...
Ossen ja typyn tuttijutut kuulosti kurjilta. Jospa se siitä tosiaan pian menis ohi. Mä oon kans miettiny tota tuttihommaa ja eilen viimeks sanoin miehelle, että enää vaan päikkäreille ja nukkumaan mennessä tuttia, mut ei muullon... mut joopa joo... =) Pitäis piilottaa ne kaikki aina aamulla ja ottaa 1 päikkäreiden aikaan + 1 yöksi.
Meillä kans tuntuu tulevan aina vaan tärkeemmäksi tuo tutti, ihan niinku Viiperon pojullekin, joten ehkä se pelkkä unitutti vois olla viisas ratkasu ja sit vähän myöhemmin sekin pois...
Jepsis: Heidin synnytyksessä ei ollu doulaa. Ihan miehen kanssa kaksin oltiin. =)
Amy: Kiva kun löysit itelles mekon juhliin... ja toivottavasti TT-kuvissa on kaikki ok! =)
Ihana Emmi, kun tykkää näpertää... Heidi taas on sellanen yleinen täystuho, että en oikeen tiiä mikä sillä olis semmonen vahvempi alue.. Heh. No ei vaan.. Heidi taitaa olla sit enemminki tommonen karkeen motoriikan tyttö?! =)
Äh.. Selkä väsähti jo... Oma napa jää sitten arvailujen varaan. Heh. =)
Burde, heidi 1v3kk ja viltsu 27+5
hei vaan kaikki,
pitää nyt pitkästä aikaa kirjoittaa jotain jonnekkin, kun huomasin että Tikru oli muistanut meidätkin ja lähestyvän 1v päivän. :)
Vähemmälle on palstailu jäänyt kun ollaan oltu kovasti menossa ja Ellin isä on ollut kotona kuukauden(isäkk) meidän kanssa. Mutta välillä olen kurkkinut juurikin teidän taaperoperheiden juttuja kun alkoi ekat synttärit häämöttää...
Eli tänään on Ellin 1-vuotispäivä ja aamupäivällä kävi muutama lapsikaveri äiteineen kahvilla ja illalla tuli meidän lapsettomia kavereita iltaa istumaan (juuri lähtivät). Neiti nukkui kolmen tunnin päikkärit välissä niin hyvin jaksoi juhlia koko päivän. Sunnuntaina tulee vielä Ellin serkkuja perheineen käymään eli voisi sanoa että on huolella juhlittu neitiä :)
Tässä illan tullen olen herkistellyt vuoden takaisia nopeita tapahtumia ja sitä miten tähän aikaan olin juuri siirtymässä vauvan kanssa kaksin osastolle yöksi ja ihmettelin vaan kaikkea tapahtunutta ja sitä minimaalisen pientä nyyttiä joka mun kanssa tuli yöksi sinne... huh huh ja ihanaa. Ihana vuosi on ollut! :)
Elli on kävellyt jo melkein kahden kuukauden ajan, aluksi huterammin muutamia askeleita mutta jo kuukauden verran ihan kunnolla ja nyt jo melkein juoksee. Kävelee myös ulkona jo yllättävän reippaasti.
Voimakastahtoinen nuori nainen on tämä tyyppi mutta onneksi suurimman osan ajasta iloinen ja tyytyväinen.
Satunnaisiin kiukutteluihin ja huonompiin öihiin vaikuttanee se että 8 kk neuvolalääkärissä havaittiin korvatulehdus ja se ei ole parantunut sen jälkeen ollenkaan. Meillä on putkitus edessä juuri.
Paljon on tyttö kasvanut vuodessa -kaikkialata muualta paitsi hiuksista- :) Elli pitää edelleen semmoista kätevää kesäkaljua...ehkä sitten ensi vuonna tukkakin kasvaa...
jeps, se Ellin navasta.
Hyviä vinkkejä ruokailuihin ja alennusostoksiin esim. täällä ollut ja ihania kuulumisia pikkusisarusten tulosta! Onnea kaikille odottaville ja tietenkin Onnea matkaan kaikille odottamista toivoville.
Juhlaväsymys painaa päälle, joten nyt nukkumaan.
Kivaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti!
terveisin iiris ja Elli 1v
... Kiva kiva. Ala sä perhepäivähoitajaksi, niin me tuodaan Helmi sulle sitten hoitoon. No, ei vaan. Miettikää rauhassa. Aika rankkaa hommaa se kai kuitenkin on. Mut oishan se mukava, kun ois ennestään tuttu hoitaja ja kaupan päälle vielä kaverikin... Ehkä mä saan olla kotona vielä kesänkin, niin vasta syksyks pitäis hoitojärjestelyt miettiä.
Jepsis
No itseasiassa mä tässä yksi päivä juuri pähkäilin että alankin yksityiseksi pph:ksi ja Otan Helmin hoitoon ;) Meinaa multa on jo kaksi perhettä kysellyt siitä, molemmilla olisi 2 lasta ja hoidon tarve elo- tai syyskuusta alkaen! Ainut vaan kun mulla on Ida niin en voi niitä neljää lasta ottaa :D Eli pitäisi valita toinen perhe ja ihannehan olisi, että Helmi tulisi Idan kaveriksi kun ovat niin samanikäisiäkin ;) Uskallatko täällä sanoa, millä alalla olet? Ootko hakenut jo uutta työpaikkaa?
Nyt leipomaan...
En oo vielä katellu töitä. Hoitoalalla olen minäkin, joten ei pitäisi olla ongelmia työn saannin suhteen. Ajattelin katsella paikkoja jostain Viljakkalan läheltä. Mut tietty Tampereellekin voisin palata. Työmatkat vaan ois pitkät. Mut siis ihan päivätyötä eikä viikonloppuja.
Tansseissa tuli sitten käytyä. Ja mukavaa oli. Flaksi vaan ei käynyt entiseen malliin, mutta olihan siellä paljon vanhoja tuttujakin. Niitä, jotka silloin 7-8 vuotta sitten kävivät myös, kun itse kävin aktiivisesti. He on sitten jatkanut samaan malliin.
Tänään pitäis lähteä takaisin kotio päin. Kaveri tulee taas muksuineen kyydissä. Kivaahan täälläkin on, mutta onhan koti aina koti. Varsinkin, kun tuo Helmin nukkuminen on täällä hiukan hankalaa. Vaikka viime yön nukuin ruhtinaallisesti yksin. Tosin ainoastaan kolmesta kymmeneen, mutta ainakin ilman herätyksiä...
Jepsis ja Helmi 1v2kk
on pakko tietty käydä palstalla. :) Istun koneella tekemässä hakemuksia taas päikkäreiden ajan, mutta ei sitäkään loputtomiin jaksa. Mutta sainpahan muutaman kuitenkin tehtyä.
Kiitos myötätunnosta tuttitaistelun kanssa, tai ei sitä kai oikein taisteluksi voi sanoa, kun ei tyttö ole tutista muuten tapellut, harmittaa vaan... mutta niin se vaan on, että taitaa olla pahin ohi! Illalla oli isällä vähän opettelua, kun tyttö ei nukahdakaan enää siihen et vieressä istuu ja lauleskelee, vaan typy täytyy oikeasti jättää yksin nukahtamaan, muuten odottaa vain, että milloin tuo antaa sen tutin. Kun jää yksin, huutelee hetken perään, mutta kun ei reagoi muuten kuin kippaamalla takaisin pitkäkseen, niin kyllä tyttö sinne n. 10 minuutissa simahtaa. Alkuyöstä taisi huudella kerran tai kaks, mutta rauhoittui itse takaisin uneen ja heräsi aamulla virkeänä hymynaamana vasta kun olin itse jo noussut. Ja päikkäreille joutui taas vähän heijaamaan vaunua, mutta sit jo uni maittoi. Voi meidän isoa tyttöä! No, toki yksi kova paikka on vielä edessä, nimittäin neljän tunnin automatka, mutta eiköhän siitäkin selvitä, kun on kolme aikuista viihdyttämässä.
Ruokagallupiin sen verran, että typy syö välipalaksi milloin mitäkin, aika usein jogurttia, rahkaa tai banaania. Joskus karjalanpiirakoita, hedelmäsosetta, muita hedelmiä (jotka ei kyllä uppoa, ne yleensä syötetään äitille, mikä on hirveen hauskaa), leipää aika harvoin, kiisseliä, marjoja... mutta siis yleensä jogurttia tai banaania, ne on takuuvarmoja. Muuten tyttö syö yleensä lounaaksi 1-3 v purkin ja päivällisellä sitten sitä mitä muutkin. Me syödään vissiin aika outoja ruokia, ollaan huonoja tekemään ns. perusruokaa eli perunaa ja lihaa, mutta syödään kanaa ja riisiä tai pastaa aika usein, keittoja jonkun verran, uunilohta silloin tällöin. Aika harvoin mitään valmisruokia, ja usein teen sen verran paljon, et syödään samaa ruokaa vielä seuraavana päivänä. Ja yleensä väh. kerran viikossa syödään ulkona, mutta aika monena viikkona useemmin. Vaikka ruoanlaitosta tykkäänkin, oon joskus aika laiska. :) Mutta MM:lle mun ruoat tuntuu maistuvan. :D
Jeps, mutta nyt pakkaamaan tavaroita et päästään lähteen kun typy herää. Hauskaa viikonloppua kaikille!
-Osse ja typykkä