Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailujen " rajoittaminen" kohteliaasti, vinkkejä tai kokemuksia?

04.04.2007 |

Kahden kansalaisuuden perheemme asuu tällä hetkellä ulkomailla. Olemme asuneet maailmalla useita vuosia, ja näiden vuosien aikana on meillä vieraillut usein jos jonkinlaista ystävää, tuttavaa ja sukulaista, sekä mieheni että minun ja yhteiset. Ihan pääsääntöisesti pidämme kumpikin vieraista ja vierailuista ja yleensä onkin aina ihan kivaa, mutta kuten varmaan jokainen näitä pidempiä vierailuja kodissaan kokenut tietää, että välillä vierailut ovat kaikkea muuta kuin lomaa ja välillä sattuu vierailijoiksi tätä ihmistyyppiä, joka kuvittelee tulevansa täyshoitoon hotelliin ja odottaa täyttä palvelua; valmista ruokapöytää, jääkaapin täyttöä, viihdytystä, siivoamista, siis koko täyshoitopakettia. Mikään vihjailu tai aika suoraan mutta hienovaraisesti sanominen ei yleensä tällaisille ihmisille tehoa (yleensä vähän kaukaisempia kavereita, jotka haluavat vierailulle sen takia, että haluavat nimenomaan ulkomaille), ja tuloksena on joko isäntäväen hammastenkiristelyä tai vieraiden syvästi loukkaantuminen.

Viimeiset vierailijat, mun pari kaveriani, olivat taas juuri tällaisia, ja olipa tuskainen viikko. Ihan ok ihmisiä muuten, mutta ihan helvetillisiä vieraita, en tiedä johtuuko kotikasvatuksesta, asenteesta vai mistä, mutta siis tosi rasittavia vieraina. Tulimme miehen kanssa siihen tulokseen että ihan tasapuolisuuden vuoksi ja kummankin mielenrauhan säilyttämiseksi teemme niin, että pidemmäksi ajaksi kuin viikonloppu " hyväksytään" kotivierailulle ainoastaan sukulaiset ja yhteisellä päätöksellä ja poikkeuksellisesti lähimmät kaverit. Muuten ovat tervetulleita kaikki edelleen, mutta jos mielivät viipyä kauemman kuin viikonlopun, niin saavat mennä hotelliin.

Emme varmaan ole ainoita, jotka ovat vastaavassa tilanteessa ja kokeneet näitä visitors from hell-tyyppejä. Miten ilmoittaa moinen kohteliaasti ja loukkaamatta? Miten ovat kaverinne suhtautuneet?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla jostain syysta vieraiden maara on jaanyt vahaiseksi eli kamalasti tasta ei ole ollut ongelmaa. Niissa tapauksissa, joissa olen joutunut miettimaan vieraanvaraisuuteni rajaa, noudatan periaatetta: Kuinka meita kohdellaan Suomessa kaydessamme?

Eli ketka ovat hakeneet meita lentokentalta Suomessa? Jos kuljemme paaosin taksilla ja vuokraautolla, samaa noudatan kyseisten vieraiden osalta omassa kodissamme ulkomailla. Taksikustannus kentalta meille on 30 ¿, mita en pida kohtuuttomana. Lisaksi kotimme lahelta kulkee metro kaupungille, joten vieraat voivat hyvin kayttaa sita eika meidan tarvitse kuljettaa heita ympariinsa.

Ruuanlaitossa periaate on hyvin yksinkertainen: yksinkertaista aamupalaa on tarjolla ja muutama parempi iltaruoka. Muuten me syomme toissa/koulussa enka ole varannut vieraille ylimaaraista ruokaa. Oletan etta he syovat kaupungilla kun tanne asti ovat paasseet.

Luulen, etta vieraat hyvin nopeasti ymmartavat, missa mennaan ja minka lajin tarjoiluita on odotettavissa. Luulen, etta odotuskuilu syntyy usein siita, etta suomal. kaverit ja sukulaiset kuvittelevat etta ulkomailla ansaitaan valtavia palkkoja ja etta meilla on varaa heita kestita. Minusta tama ei ole se pointti vaan se, etta jos vieraat ovat tahan asti tyytyneet tarjoamaan perheelleni pullakahvit meidan vieraillessamme heilla, minun ei tarvitse ottaa sen suurempia paineita tarjoiluista, kun he saavat jo sentaan ilmaisen majoituksen.

Tasta aiheesta olisi mielenkiintoista saada muitakin mielipiteita.

Vierailija
2/4 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyva aihe ja monelle varmasti tuttu! Minusta edellinen vastaaja kirjoitti hyvia pointteja ja me olemme aika samaa linjaa noudattaneet. Niille vieraille, jotka haluavat tulla meille vain siksi, etta saisivat majoituksen ja ohjelmapaketin ulkomailta olemme kertoneet, etta lahellamme on muutama mukava bed & breakfast.

On tietysti hyvia ystavia, jotka tulevat meita tapaamaan ja asuinseutuamme katsomaan. Heille olemme noudattaneet juuri periaatetta, etta aamupalaa on ja 1-2 kertaa olen kokannut paremman illallisen. Yleensa vieraamme ovat vastavuoroisesti tarjonneet meille ruokia/ kahveja kaupungilla ja paikkoja kierrellessa.

Me olemme myos rajoittaneet muilta paitsi isovanhemmilta ja omilta nuorilta sisaruksiltamme vierailut pidennettyihin viikonloppuihin, emme siis majoita ketaan viikkotolkulla.

Meilta on saanut lainata matkaoppaita ja karttoja ja olemme neuvoneet miten minnekin paasee. Yhdessa olemme tietysti myos kierrelleet paikkoja. Lentokentalta olemme joitakin hakeneet tai rautatieasemalta mutta monet ovat itse sanoneet ottavansa ehdottomasti taksin (meille paasee kylla seka lento- etta juna-asemalta myos metrolla).

Suomessa kaydessamme (meilla on oma koti vuokralla eli sinne emme enaa paase) olemme majailleet paasaiassa minun vanhemmilla tai sitten vanhempieni mokilla. Muualla olemme yopyneet kaydessamme sen yhden yon. Minustakin tata voi vahan peilata siihen, etta meille tulee samoja vieraita ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ihan kotoisasti hesassa mutta muutin tänne pikku kaupungista monen sadan kilometrin päästä...

Meilläkin alkoi käydä ihmisiä " vierailulla" . no mun pojat oli silloin pieniä ja sanoinkin jo puhelimessa kun joku sanoi että ovat tulossa hesaan että " ai! kiva saadaan lastenvahti!" silloin yleensä toisessa päässä sanottiin että " aateltiin kyllä mennä hotelliin..."

Vierailija
4/4 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavanlaisia kommentteja ja mielipiteitä myös siellä tullut esille. Kannattaa käydä lukemassa. Osoite on siis www.expatrium.com. Sinne pitää rekisteröityä, mutta se on ilmaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä