Voinko opettaa lapseni kotona? Miten tama asia kaytannossa toimii? En halua, etta lapsestani tulee kiusattu. Esikoulussa jo tonitaan. Minua kiusattiin vuosia, ja
Kommentit (6)
Vierailija:
Tärkeämpää olisi opettaa lapselle, kuinka selvitä ko. tilanteista..
No miten?
Kunhan mietin ajatusta. Harrastuksista saa sosiaalisia kontakteja jo nyt. Itse olen kovasti kannustanut lasta, mutta minua pelottaa
siten, eli sanoisin, että anna lapsesi aloittaa koulu normaalisti. Kerro opettajalle tai koulukuraattorille pelostasi. Jos hän (he) on fiksu ihminen, hän kyllä ymmärtää ja seuraa tilannetta tarkemmin.
Jos kiusaamista ilmenee, siihen pitää puuttua. Ellei opettajan sanomiset auta, niin kutsua vaikka koko oppilashuoltoryhmä kasaan (rehtori, kuraattori, opettaja, th..kiusaaja ja hänen vanhempansa) ja käydä tilanne läpi.
Pelkääkö lapsesi itse?
Toivottavasti lapseni saa hyvän opettajan.
lasta kotona. Mutta käytännössä tietysti on vaikeaa.
" Lapsi ei ONNEKSi pelkää. Minä en oikein luota opettajiinkaan, sillä minun kouluaikanani opettaja/t eivät paljon välittäneet ja yksi nälvi itsekin.
Toivottavasti lapseni saa hyvän opettajan."
..mikä on toki ymmärrettävää. Nykyään kuitenkin kouluilla pitää olla selkeät toimintasuunnitelmat mm. kiusaamisen varalle.
Jos teille sattuu " huono" opettaja, joka ei tunnu ymmärtävän asian vakavuutta (=huoltasi), niin ainahan voit keskustella rehtorin kanssa. Tosin älä tee sitä ns. ohi opettajan (jotta edes jonkinlainen luottamus säilyisi).
Mutta anna nyt asioiden mennä omalla painollaan. Älä murehdi liikaa etukäteen, siitä ei ole hyötyä. Asiat saattavat mennäkin ihan mukavasti.
t. aiemmin jo vastannut * 2 (ope - toivottavasti hyvä)
Miten lapsestasi tulee sosiaalinen, jos hän ei saa olla ikäistensä seurassa?
Kiusaamiseen on puututtava HETI. Ota asia eskarissa puheeksi, jos sitä ilmenee.
Tuskin kiusaamista pelkästään koulussa tapahtuu. Meinaatko, että lapsesi ei erotu joukosta, jos opetat häntä kotona ja eristät hänet näin muista lapsista?
Tärkeämpää olisi opettaa lapselle, kuinka selvitä ko. tilanteista.
Nyt on kyse lapsestasi ei sinusta, vaikka helposti aikuinen heijastaakin omat kokemuksensa lapsen elämään/kokemuksiin. Muista, että sinä olet aikuinen, et enää se kiusattu lapsi. Älä eristä lastasi muista.