Vinkkejä kiusaamisen välttämiseen - kerro omasi!
Kiusaaminen on tietenkin kiusaajan syy, mutta tavallisimmalta kiusatuksi tulemiselta voi monin keinoin suojautua. Aloitan:
Pidä huolta, että lapsella on useita porukoita, kaveripiirejä, esim. harrastuskaverit ja koulukaverit ainakin. Hänellä on silloin todennäköisemmin itseluottamusta ja pokkaa välttyä kiusatuksi tulemiselta, tai jos häntä yritetään kiusata, hän selviää.
Kommentit (42)
Kasvata lapsen hyväntuulisuutta ja kohteliaisuutta ja keskittymiskykyä.
Valitettavasti, jos kiusaaminen on jo alkanut, väkivalta lopettaa sen. Itse löin kiusaajaani nyrkillä naamaan, ja siihen loppui. Olimme silloin tyttöjä vähän toisella kymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti, jos kiusaaminen on jo alkanut, väkivalta lopettaa sen. Itse löin kiusaajaani nyrkillä naamaan, ja siihen loppui. Olimme silloin tyttöjä vähän toisella kymmenellä.
Näin tein minäkin ekaluokalla aikoinaan. Siihen loppui kiusaaminen. Oltiin kavereita siitä lähtien koko kouluajan.
Hyviä pointteja edelliset, mutta siisteys ja hyvän tuulisuuskin voi olla syy kiusaamiseen. Jos kyseessä on esim.koulukiusaaminen, niin kyseessä voi olla lapsi joka on siististi puettu, hymyilevä ja hauska. Hänestä huokuu ulospäin, että hänellä on hyvä olla ja juuri se on se mitä kiusaaja kadehtii.
Kiusaaja on se joka on vähiten johdon kaltainen, mutta haluaisi olla kuin johto. Lisäksi koulun yleinen kulttuuri määrittää sallitun käytöksen. Se mikä on ylhäällä, valuu alaspäin. Lapsi on aina viaton, niin kiusattu kuin kiusaajakin.
Opeta lapsi sanomaan takaisin heti ja vielä pahemmin kuin mitä kiusaaja sanoi. Jep, kiusatun täytyy laskeutua kiusaajan tasolle ennen kuin kiusaaminen edes alkaa.
Tällä isäni neuvolla vältyin todennäköiseltä kiusaamiselta koko kouluajan. Minulla on kasvoissa näkyvä kehityshäiriö ja se on yleensä kiusaajille mannaa. Olin kuitenkin niin kova suustani tarpeen vaatiessa että solvaajilla alkoi heti oma alahuuli väpättää ja solvaaminen jäi sikseen heti alkuunsa.
Älä ole tosikko. Opi ottamaan asioita huumorilla ja vastaamaan myös huumorilla. Opi laittamaan myös rumat sanat, yms sanojan puutteellisuuden piikkiin.
Ihminen on siinä määrin peto, että se kiusaa lajitoveriaan kekseliäästi missä ja mistä tahansa.
Huvittavia nämä kiusaamista estävät keinot, niinkuin se olisi kiusatun vika joutuessaan kiusatuksi. Miten voisi olla tulematta kiusaajaksi? Itse olin 10 vuotta koulukiusattu ihan ilman mitään hyvää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on siinä määrin peto, että se kiusaa lajitoveriaan kekseliäästi missä ja mistä tahansa.
Lähtökohtaisesti olemme saalistava ja killpaileva petolaji, joka esim tappaa omaa lajiaan.
Oikeastaan nuoren kiusaamisen taustalla on se mihin nuori itse voi vaikuttaa vähiten: vanhemman/vanhempien taustat josta tulee se tulotaso onko merkkivaatteet, uusimmat laitteet yms.
Kiusatuksi tulemiseen ihmisessä pitää löytyä poikeavuus jonka kiusaajat ottaa maalitaulukseen. Toimii niin nuorissa kuin aikuisissa tähän saakka. Liian erilainen käytös ja ulkonäkö laukaisee kiusaamisen jos on tullakseen.
Väkivalta ei toimi silloin takaisinpäin jos kiusaajia on myös omalta luokalta ja muitakin lisäksi eli jää altavastaajaksi.
Voi paeta kiusaamista tai voi yrittää voittaa kiusaajat. Itsetunnollisesti on parempi tapella ja hävitä/voittaa kuin paeta loppu ikänsä.
Harrastus. Nro1. Antakaa mahdollisuus nuorelle johonkin jossa tapaa muita ihmisiä. Pleikkaaminen voi olla nykyään hienoa virtuaalitodellisuutta jossa on ihmiset keskenään kommunikoimassa mutta oikea harrastus ulkona on se jolla kehittyy myös ne ulkoelämän sosiaaliset taidot. t. ysäri kiusattu, nevö again.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä kiusaamista estävät keinot, niinkuin se olisi kiusatun vika joutuessaan kiusatuksi. Miten voisi olla tulematta kiusaajaksi? Itse olin 10 vuotta koulukiusattu ihan ilman mitään hyvää syytä.
Kaikki ihmisuhteet on kahden kauppa. Pelkän yhden osapuolen syyttämisen sijaan tulisikin aina miettiä olisikohan kummassakin vikaa. Kiusaamiseen saattaa vaikuttaa joukko asioita, jotka selittävät sen. Jos kyse on normaalista ristiriitatilanteesta, niin aluksi voisi tutkia esim osapuolten vuorovaikutustaitoja.
Teko on aina väärin ja sympatiat "uhrin" puolella, mutta jos näitä oikeasti haluttaisiin estää pitäisi katsoa mitä tekijöille on tapahtunut. Nykyinen tekijän vihaaminen ja kivittäminen ei palvele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Opeta lapsi sanomaan takaisin heti ja vielä pahemmin kuin mitä kiusaaja sanoi. Jep, kiusatun täytyy laskeutua kiusaajan tasolle ennen kuin kiusaaminen edes alkaa.
Tällä isäni neuvolla vältyin todennäköiseltä kiusaamiselta koko kouluajan. Minulla on kasvoissa näkyvä kehityshäiriö ja se on yleensä kiusaajille mannaa. Olin kuitenkin niin kova suustani tarpeen vaatiessa että solvaajilla alkoi heti oma alahuuli väpättää ja solvaaminen jäi sikseen heti alkuunsa.
Minulla tuo takaisin sanominen ei auttanut. Tein kyllä niin aina, kun kiusaajat (olimme kaikki tyttöjä) tulivat aukomaan minulle päätään, eivätkä lopettaneet. Se käännettiin niin, että minä olin syypää. Kiusaaja, jolle olin pahasti sanonut, oli pahoittavinaan mielensä tai alkoi vääntää tekoitkua. Muut alkoivat vihaisina huutaa minulle ja menivät kertomaan kaikille muillekin "arvatkaa, mitä toi sanoi äsken Jennalle", ja sitten olin kauhea ihminen muidenkin mielestä. No, parempi oli silti pitää puoliaan kuin alistua tuollaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti olemme saalistava ja killpaileva petolaji, joka esim tappaa omaa lajiaan.
Ihminen on Ihminen on hengissäselviämiskone. Vahvat voitaa, heikot häviää.
Luulin että aikuisille vinkkejä. Se olikin lapsille. Ei kannata kaveerata kaikkien kanssa, jos riskinä on kiusaaminen, myös kaikki harrastusporukat ei ehkä hyviä - automaattisesti. Joskus pienempi porukka kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmisuhteet on kahden kauppa. Pelkän yhden osapuolen syyttämisen sijaan tulisikin aina miettiä olisikohan kummassakin vikaa. Kiusaamiseen saattaa vaikuttaa joukko asioita, jotka selittävät sen. Jos kyse on normaalista ristiriitatilanteesta, niin aluksi voisi tutkia esim osapuolten vuorovaikutustaitoja.
Teko on aina väärin ja sympatiat "uhrin" puolella, mutta jos näitä oikeasti haluttaisiin estää pitäisi katsoa mitä tekijöille on tapahtunut. Nykyinen tekijän vihaaminen ja kivittäminen ei palvele ketään.
Pahan tekijät kehittyvät jonkun tehdessä heille pahaa ensin. Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Kun itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea korjata myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole tosikko. Opi ottamaan asioita huumorilla ja vastaamaan myös huumorilla. Opi laittamaan myös rumat sanat, yms sanojan puutteellisuuden piikkiin.
Varmasti jaksaa päivästä toiseen ottamaan haukkumisen huumorilla. Sillähän selitetään kaikki kiusaaminen. Se oli vain läppää. Vi ttu ta ppa isit itsesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo takaisin sanominen ei auttanut. Tein kyllä niin aina, kun kiusaajat (olimme kaikki tyttöjä) tulivat aukomaan minulle päätään, eivätkä lopettaneet. Se käännettiin niin, että minä olin syypää. Kiusaaja, jolle olin pahasti sanonut, oli pahoittavinaan mielensä tai alkoi vääntää tekoitkua. Muut alkoivat vihaisina huutaa minulle ja menivät kertomaan kaikille muillekin "arvatkaa, mitä toi sanoi äs
No tuo on kyllä siinä riskinä. Muistan kun ala-asteella inhokkiluokkakaverini isosisko tuli välitunnilla luokseni ja piti oikein puhuttelun siitä, miten minä en saa enää kiusata hänen veljeään. Olimme siis sen hänen veljensä kanssa usein tukkanuottaisilla, mutta itse en koskaan aloittanut haukkumista tai muuta riitaa. Tilanteet menivät niin, että hän sanoi jotain tosi ikävää naamastani, ja minä laukaisin takaisin jotain karmeaa hänen fyysisestä olemuksestaan (tiesin mikä on se arka paikka). Usein tämä tilanteen aloittanut sitten päätyi itkemään ja poistumaan tilanteesta.
Hänen siskonsa oli kertonut myös opettajallemme että minä kiusaan, mutta onneksi opettaja ei lähtenyt mukaan tyhjänjauhamiseen kun oli itsekin nähnyt kumpi tilanteet aloitti.
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrius on yksi narsismin piirre. Narsistin kipupiste on hirvittävän herkkä itsetunto, kun itsearvostus ei ole kunnossa, marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.
Olemujsen siisteys: pidä huolta hygieniasta, hiuksista, vaatteista ja varusteista. Ei tarvitse ollkalleinta ja muodikkainta, mutta älä myöskään lähetä kouluun ja muualle resupekkaa.