Onko tarvetta leipäjonoon? Meillä on.
Kommentit (50)
Vierailija:
Joo ne teidän maksamat elämaksut ei ole kuin murto-osa työeläkkeestä. Yhteiskunta nekin maksaa ja niiden ihmisten lapset jotka on tehneet niitä lapsia enemmän kuin sen kaksi.
Meillä on tällä hetkellä alempi työttömyys kuin 80-luvun huippuvuosina, palkat korkeampia kuin koskaan ja tuottavuus huipussaan. Pelkäätte mörköjä joita ei ole.
Vierailija:
mutta kaikkia ihmisiä. Ei niin, että koko ajan pienempi määrä tuottaa ja suurempi kuluttaa. vai ajattelitko painaa rahaa tämän hyvinvoinnin tuottamiseen? Vai mielessä on vielä jotain suurisuuntaisempaa, uusi maailmanjärjestys, jota odotellessa antaa tollojen raataa ja nostellaan itse tukia?
tekemättä työtä, hyvin keksitty! Että alkais muuten muistuttaa mua..! Mikähän tästä tekee kusipäistä? Että en hyväksy tahallista yhteiskunnan tukien hyväksikäyttöä? Voisitko perustella, vai onko argumentointikin vain kusipäiden hommaa kuten työnteko, " viksut" ne huutelee vaan ja makaa kotona.
" Työnteossa on kyllä se vaara, että tuollainen kusipää luulee meidän olevan samalla puolella. Ei olla.
Minusta ei tule ikinä yhä kamalaa ihmistä kuin sinusta.
Vierailija:
omien vanhempien elättejä, vaan usein yhteiskunta elättää sekä vanhemmat että lapset kehdosta hautaan (tietyissä perheissä). Jotkut sentään siinä välissä vähän YRITTÄÄ ja tekee sen 40 vuotta työtä. Sinä ilmeisesti et.
Kaikki nostaa joitain tukia ja nauttii etuisuuksia, kyllä, loistavasti oivalettu. Mutta kun jonkun pitäisi ne tuet maksaa. Ja jotkut katsoo olevansa oikeutettuja vain nostamaa ja ottamaan. Tässähän se pieni epäkohta on. Vai meinaatko, että niiden työssäkäyvien pitäisi lakata ottamasta niitäkin tukia vastaan, että kaikki voitais suunnata kotona oleville?
" Suomessa KAIKKI nostaa tukia"
Moni tekee4 vaan kun saa lapsilisää. Mies laittaa kirjat toiseen osoitteeseen ja saadaan vielä elaritkin. Eipä tartte töissä käydä, soskusta lisää ja EU-kassit.
Oksettaa tuollaiset ihmiset!
Itsekin tällä hetkellä työtön ja yksi vielä eltettävänä. Empä mene jonoon kassin hakuun vaan kiristän ja venytän. Paistan sämpylää ja eletään nuukasti.
En minä ala tehdä laskelmia omista tai naapurin lapsista kuinka paljon ne maksaa euroissa. En edes myis sun lapsiasi 39. Ihmisyys on mulle niin suuri arvo, että mikään ei aja sen ohi. Kaikilla on oikeus elää ja lisääntyä. Meillä on siihen täällä mahdollisuus. Minua ei haittaa käyttää yhteiskuntaa eikä haittaa olla rahoittamasa sitä, että jollakin on aikaa sairastaa, olla kotona lastensa kanssa tai vain olla. Kaikenlainen tapa elää on arvokasta.
ilmaiset neuvolat, koulut, kouluterveydenhuollon, ammattikoulut, yliopistot, kirjastot, luistelukentät, leikkipuistot, liikunta-aluett jne jne
myös joukkoliikennettä, uimahalleja, terveydenhuoltoa, sairaaloita, synnyttämistä, lasten kotona hoitamista jne jne tuetaan julkisin varoin.
KUKAAN ei maksa " itse kaikkea"
Minusta on hyvä että leipäjonojakelua on, vaikken itse niissä käykään. Sillä aina tarvitaan myös sellaista välitöntä ' köyhäinapua' joka ei ole tarveharkintaista ja vaadi virastoaikojen jonottamista ja byrokratiaa. Byrokratian rattaisiin jää aina osa ihmisistä jotka ei jaksa tai osaa sitä lomakesotaa.
toivotaan aikuisten ihmisten ottavan edes vähän vastuuta omasta elämästä? Miksi tätä asiaa ei voi edes ajatella, vaan heti hyökätään ja puolustaudutaan?
Minusta se on itsestään selvä, että elämässä on aika pitkälle vastuussa omista päätöksistä ja teoista. Ja aikuisen ihmisen, varsinkin sellaisen, joka on itse päättänyt olevansa kypsä vanhemmuuteen ja vastuunottoon uudesta ihmisestä, tulisi tämän erityisesti olla sisäistänyt.
molemmat vanhemmat työttömiä, kunta maksaa vuokran, sossu antaa 1000¿ viikossa ruoka rahaa ja kelasta saamme kaikki mahdolliset tuet..
Mieheni on työkkärissä ja ei mene töihin koska tulot romahtaisivat niin paljon, eli kannattaa olla työtön, jää aikaa lapsille ja perheelle. haemme sossusta kesäloma rahat ja käymme joka kesä asuntovaunun kanssa koko perhe ulkomailla, kyllä elämä on ylellistä...
Lapsillamme on muoti vaatteet ja harrastuksiin pääsevät mihin kukakin haluaa, hinnasta viis, koska sossu maksaa..
Mihin sitä omaa taloa tarvitaan kun voi asua vuokralla ja ei tavii maksaa mitään!!
Onnellinen perheen äiti!
avustaviin asumismuotoihin, vanhusten hoitoon, urheiluun jne... Ja saatte sillä 26 %:lla kaiken tämän.
Vierailija:
i
KUKAAN ei maksa " itse kaikkea"
laman jälkimainingeissa, että lähes puolet synnytysikäisistä naisista on pätkätyökierteessä (eli välillä pätkää, välillä työttömyyttä). Kuitenkin samalla kaikkialla jankutetaan että lapsia ei hankita vaan saadaan ja ei pidä ajoittaa liian tarkasti lasten hankkimista siihen kuhn vihdoin on kaikki asiat täydellisessä jamassa ..ja jäkä jäkä miksi suomalaiset nuoret naiset ei tahdo synnyttää lapsia tähän maahan.
JOS suomalaiset naiset ei uskaltaisi ottaa ollenkaan taloudellisia riskejä lasten saamisen kohdalla, työmarkkinatilanne johtaisi siihen, että syntysyys romahtaisi täydellsiesti.
ja sen myötä myös vähitellen suomalainen yhteiskunta, kun väestörakenne olisi vääristynyt.
Eli kauniisti kiitän kaikkia niitä jotka uskaltaa tehdä lapsia vaikka olisi taloudellisesti epävarma tilanne.
Sosiaalimenot ja niiden rahoitus
Sosiaalimenot koostuvat julkisin varoin katetuista sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksista sekä eläke-, sairaus- ja työttömyysturvan menoista. Mukaan ei ole laskettu puhtaasti omasta intressistä otettuja vakuutuksia eikä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja eikä sairausvakuutuksen omavastuita.
Sosiaalimenojen osuus bruttokansantuotteesta on hieman alle EU-maiden keskitason. Henkeä kohden laskien Suomen ostovoimakorjatut sosiaalimenot ovat EU-maiden keskitasoa. Suomen sosiaalimenot ovat 26-27 prosenttia bkt:sta.
Kaikista sosiaalimenoista (42,0 miljardia euroa vuonna 2005) rahoitetaan valtion talousarvion kautta noin kolmannes. Sosiaali- ja terveysministeriön osuus sosiaalimenojen rahoituksesta on viidennes, koska osa menoista rahoitetaan muiden ministeriöiden, kuten työministeriön kautta. Loput kaksikolmasosaa rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä sosiaaliturvarahastojen korko- ja pääomatuloin.
Vanhusten osuus kolmannes sosiaalimenoista
Kolmannes sosiaalimenoista kohdistuu vanhuuteen. Toiseksi suurin menokohde on sairaus ja terveys. Yhdessä nämä menoerät muodostavat yli puolet kaikista sosiaalimenoista. Osuus kohoaa edelleen tulevina vuosina. Työttömyysmenojen osuus pysyttelee lähivuosina 8 prosentissa ja lapsiperheiden osuus 11 prosentissa. Toimintarajoitteisuusmenojen osuus on noin 13 prosenttia.
Työnantajien maksuilla rahoitetaan sosiaaliturvasta vajaat 40 prosenttia ja työntekijöiden maksuilla 11 prosenttia. Valtio rahoitti sosiaaliturvasta lähes 25 prosenttia ja kunnat 20 prosenttia. Loput runsaat 6 prosenttia katettiin sosiaaliturvarahastojen tuotoilla.
Kunnilla on keskeinen asema sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessa ja rahoittamisessa. Vuonna 2005 kunnat rahoittivat noin 62 prosenttia sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksista. Valtionosuuksilla katettiin menoista noin 28 prosenttia ja asiakasmaksuilla rahoitetaan loput kymmenen prosenttia. Valtion rahoittamaa osuutta nostettu viime vuosina.
EU- ja ETA- maat käyttävät sosiaalimenojen laskentaan yhteistä ESSPROS-luokitusta.
Sosiaalimenot 2000-2007
Suomen terveydenhuollon kokonaismenot 2000-2007
Sosiaaliturvan suunta 2005-2006
Lisää tietoa:
Sosiaalimenot 1980-2005 (Stakes)
Suomen kansalalinen eläkestrategiaraportti 2005 (Työryhmämuistioita 2005:11, pdf)
SOMERA-toimikunnan mietintö (Komiteanmietintö 2002:4)
Sosiaalimenojen kehitys, SOMERA-toimikunnan taustaraportti (Julkaisuja 2002:21)
Sosiaali- ja terveyskertomus 2006 (Julkaisuja 2006:4)
Eurostat - EU:n tilastovirasto
MISSOC - EU-maiden sosiaaliturvajärjestelmien kuvaus
Nososko - Pohjoismaiden sosiaalitilastokomitea
Nomesko - Pohjoismainen terveystilastokomitea
Stakes > Tilastot ja rekisterit
että olisi vaatimus edes yrittää itse?? Siis elättää itsensä ja lapsena?? Siitähän tässä on lopulta kysymys.
Vierailija:
En minä ala tehdä laskelmia omista tai naapurin lapsista kuinka paljon ne maksaa euroissa. En edes myis sun lapsiasi 39. Ihmisyys on mulle niin suuri arvo, että mikään ei aja sen ohi. Kaikilla on oikeus elää ja lisääntyä. Meillä on siihen täällä mahdollisuus. Minua ei haittaa käyttää yhteiskuntaa eikä haittaa olla rahoittamasa sitä, että jollakin on aikaa sairastaa, olla kotona lastensa kanssa tai vain olla. Kaikenlainen tapa elää on arvokasta.
kun sossu maksaa kaiken mihin ette itse pysty ja hyvät ekstar vielä päälle kun vaan tajuutte pyytää...
luuletteko oikeasti että suurin osa siellä käyvistä käy sieltä hakemassa iloisin mielin kassikaupalla rahaa?
Suomessa köyhät ovat köyhtyneet entisestään ja rikkaat rikastuneet, kaikki tutkimukset osoittaa sen. Erityisesti köyhyys on iskenyt perheisiin, joissa pieniä lapsia.
ettekö te lue lehtiä?!?
kysyy ihan tavallinen keskituloinen joka ei vaan käsitä tämän palstan logiikkaa
Lasketaan leikkiä, että ei huvita tai kaunistellaan asioita ja liioitellaan juttuja ettei menetä totaalisesti kasvojaan. Kukapa nyt julkisesti myöntäisi, että ei pärjää eikä pysty itse. Niitä on suurin osa näistä herjaamistasi ihmisistäkin. Sosiaalituille on oikeasti ihan tarve ja kulissien takana on ihmisiä joilla on elämässään vaikeaa. Typeryshän sinä olet jos et sitä ole jo tajunnut.
Vierailija:
että olisi vaatimus edes yrittää itse?? Siis elättää itsensä ja lapsena?? Siitähän tässä on lopulta kysymys.Vierailija:
nähnyt hieman toisenlaista todellisuutta. Niitä ihmisiä on enemmäin kuin tarpeksi, jotka kylmäverisesti käyttävät systeemiä hyväkseen. Typeryshän sinä olet jos et sitä ole jo tajunnut.
Vierailija:
Lasketaan leikkiä, että ei huvita tai kaunistellaan asioita ja liioitellaan juttuja ettei menetä totaalisesti kasvojaan. Kukapa nyt julkisesti myöntäisi, että ei pärjää eikä pysty itse. Niitä on suurin osa näistä herjaamistasi ihmisistäkin. Sosiaalituille on oikeasti ihan tarve ja kulissien takana on ihmisiä joilla on elämässään vaikeaa. Typeryshän sinä olet jos et sitä ole jo tajunnut.Vierailija:
että olisi vaatimus edes yrittää itse?? Siis elättää itsensä ja lapsena?? Siitähän tässä on lopulta kysymys.Vierailija:
Vierailija:
nähnyt hieman toisenlaista todellisuutta. Niitä ihmisiä on enemmäin kuin tarpeksi, jotka kylmäverisesti käyttävät systeemiä hyväkseen. Typeryshän sinä olet jos et sitä ole jo tajunnut.Vierailija:
Lasketaan leikkiä, että ei huvita tai kaunistellaan asioita ja liioitellaan juttuja ettei menetä totaalisesti kasvojaan. Kukapa nyt julkisesti myöntäisi, että ei pärjää eikä pysty itse. Niitä on suurin osa näistä herjaamistasi ihmisistäkin. Sosiaalituille on oikeasti ihan tarve ja kulissien takana on ihmisiä joilla on elämässään vaikeaa. Typeryshän sinä olet jos et sitä ole jo tajunnut.Vierailija:
Minusta ei tule ikinä yhä kamalaa ihmistä kuin sinusta.
Vierailija: