Mitkä ovat teidän mielestänne englanninkielen vaikeimmat sanat?
Lausua tai muusta syystä.
Minulle:
-executive
-choir
-deteroriate (en ole edelleenkään varma miten kirjoitetaan, lausuminen aina yhtä hankalaa)
Ja tämä huolimatta siitä että olen asunut ja työskennellyt Briteissä 4 vuotta ja puhun erittäin hyvää englantia (siisti lhes brittiläinen aksentti, ei tankeroenglantia )
Kommentit (35)
Vaikka yleensä opin sanat melko helposti, ton oikeinkirjoituksesta en ole vieläkään ihan varma.
Lausuttaessa on sama suosikki kuin muillakin: Strategic, varsinkin yhteydessä strategic management. Kieli menee solmuun.
Jostain syystä myös probably on hankala.
Strategic. En vain osaa tuota vaikka kuinka yritän...
Vierailija:
Strategic. En vain osaa tuota vaikka kuinka yritän...
mulle on vaikeita lausua kaikki missä on paljon konsonanttiyhtymiä kuten vaikka obstructive
strategy on aina vaikea lausua vaikka sitä käytää lähes joka päivä, siitä muuten kuuleekin todella monenlaisia muotoja..
En tiedä mikä siinä tuntuu vaikealta
Enkä muuten oo varma tuliko ne edes kirjoitettua oikein. :-)
Executiven opin kun vaan reilusti laittaa siihen alkuun geetä -- eggsekutive. Ei oo vaikee enää :)
Vierailija:
Enkä muuten oo varma tuliko ne edes kirjoitettua oikein. :-)
Eli ei tullut :)
No, mäkin kyllä googlasin :)
tuota " ditiöriöreissön" iä
samoin hankala cheerleader (tsiöliödiö), strategic
Sitä joutuu käyttään usein ja aina vaan tulee joku ihme surahdus suusta, hävettää...
Kirjoitettu ihan päin peetä mutta niin menis lausuminenkin. ; )
Ei tääkään ole paha kun rupesin aivonystyröitä pyörittelemaan. Sitten on vielä yksi soosi, jonka nimeä en nyt muista.
vaikka se opiskelemaani alaan eli matkailuun oleellisesti liittyykin. En tiedä, mille tavulle paino tulee kun en ole tainnut kuulla tätä sanaa koskaan, nähnyt vain kirjoitettuna. Kaikki nuo aiemmin ketjussa mainitut sanat osaan ääntää, paitsi tuon McC...-sukunimen, jota en nyt ulkomuistista osaa kirjoittaakaan. Mutta eipä ole ko. herra mikään vakiopuheenaiheenikaan, joten sille ihan sama :-)
Ja kuolen häpeästä kun näin tapahtuu. Puhun paljon englantia ja varsin hyvinkin, mutta jostain syystä tuo erittäin helppo sana tulee usein suusta liialla suhinalla varustettuna. *huoh* Ei aina, mutta joskus ja sitten hävettää...tosin yritän aina laittaa vitsiksi homman kun tuo tapahtuu.
Mutta siis tänään mua eniten ärsyttävät latinalainojen monikot. Forum, fora. Cactus, cacti. Medium, media. Tajuatte mitä meinaan?