Miten säästät ruokamenoissa - mitkä ovat taloudellisia ruokia?
Kommentit (42)
ovat itsetehtyjä. Jos pystyt ostamaan raaka-aineet suoraan tuottajalta, saatat säästää rahaa. Esim. maatilalta munat, maidon tms. Jos mahdollista, viljele jotain itse. Kerrostalossakin voi idättää sekä kasvattaa yrttejä tms. Näin säästyy muutama penni kuitenkin. :)
Ihan tiedoksi vain. Joskus K-Kaupassa jokin Pirkka tuote saattaa yllättäen kilohinnaltaan olla kalliimpi kuin sama tuote eri valmistajalta!
Itse katson aina kilohintoja, ostan hedelmiä, jotka sillä hetkellä ovat halpoja.
Jogurtin ostan isoissa purkeissa jos se niin on halvempaa. Meillä mies on oppinut jogurtin kanssa taloudelliseksi, hän avaa puukolla purkin reunat jaa kaapii loputkin omaan suuhunsa.
Emme juo limsaa kuin juhlapäivinä, mehua kerran pari viikossa lapsille. Aikuiset eivät yleensä juo mehua lainkaan.
Maitoa ostamme isoissa purkeissa, on jonkun sentin halvempaa.
Tämä isossa paketissa ostaminen koskee meidän perheessä kaikkea: kananmunia, nakkeja, leikkelettä, yms.
Keitot on halpoja ja helppoja. Tekee ison satsin ja syö parina päivänä.
Teen itse myös lapsille vanukasta, ei tarvitse kaupasta ostaa.
Onhan näitä säästökeinoja, aina ei silti jaksa joka hintaa kytätä.
Marjapuuroilla ja -kiisseleillä voi korvata nämä aika pitkälle. Varsinkin jos on itse noukitut marjat.
Kokolihapihvit ja sen tyyppiset annokset on hitsin kalliita. Pala- tai jauhelihaa käyttöön! Sipulia ja juureksia jatkeeksi vähän joka paikkaan.
Itse ostan pakkaseen alehinnalla lihaa ja makkaroita. Punaisen hintalapun maidoista saa halpaa pannaria ja riisipuuroa esimerkiksi.
Kaupan pullaa tai muita leivonnaisia ei ikinä! Ne jos mitkä on kalliita, itse tehden säästää hunajaa.
kyläillessään mieluummin kassillisen ruokaa kuin lapsille jotain roinaa. on muuten toiminut hyvin, nykyään kysyy jo että mitä puuttuu ja mitä kannattais tuoda. Siis toki käymme kaupassakiin mutta loppukuusta on monesti tullut ihania ylläreitä kun ukki tuo lapsenlapsilleen broilerinfileitä ym hyvää.
Keitot, pizzat, makaronilaatikot, jauhelihapihvit ja ihan pelkkä jauhelihakastike. Kaikki on todella halpoja tehdä. Kyytipojaksi sitten perunaa, pastaa ja pakastevihanneksia, sipulia ja mausteita maun mukaan ja sen mukaan mitä tekee.
Poimin itse marjat ja sieniä.
Kasvatan yrttejä ja kuivaan niitä.
Keitot ovat talvella ihanan lämmittäviä
Keitot isoja määriä, syö useamman päivän. Halpoja juureksia ja kauden kasviksia. Jauhelihaa, kanaa, makkaraa ym. tarjoustuotteina, voi pakastaa ja käyttää sieltä. Leivo itse mahdollisimman paljon, esim. sämpylää, vaaleaa leipää ja kaikki makeat.
Tarkkaile kilohintoja ja osta halvimman mukaan. Merkki ei aina ole tae halvasta tuotteesta...
Tunnelma tärkein! Mä tulen ainakin ihan syöneeksi, jos on vaikka munakasta ja sitten päälle pannaria, kynttilänvalossa. :D
En edes kóskaan kaupassa ajattele ostavani jotakin jauhelihaa kalliimpaa. Ja meidän perheen vihannes on 30 sentin sekavihannespussi. Tuoreena ei ole vara ostaa mitään. Onneksi lapsi syö päiväkodissa ilmaiseksi kolme kertaa päivässä.
En tiedä nykyään, mutta ainakin 80-90-luvuilla Ruotsissa oli hirveän paljon halvempaa kilohintavertailulla ostaa jättisäkki jauhoja, sokeria, muroja tms.. Tai mehuja litrahinnoin. Mutta ei Suomessa.. eihän se mene kenenkään logiikan mukaan, että pieni pussi makaroneja pakkauksineen kaikkineen on kilolta halvempaa kuin isompi (hikinen kilon pussi sekin..)? En ymmärrä..
T:8
oleva kantaa ruokaa kotiin ilmaiseksi? Mä oo ollut sellaisella keittiöllä töissä ettei mitään saa edes töissä paljoo suuhunsa pistää ilmaiseksi (eräs armeijan keittiö) Tähteitä ei saanut ottaa ees biojätteestä koiralle
30 sentin pakastepussi (200g) vihanneksia on halvempi kuin 1 kg porkkanoita hintaan 39 senttiä?
Jauhelihan voi laatikoihin ja moniin muihin ruokiin korvata (soijarouheella. On paljon terveellisempää kuin hormoni-tehotuotantoliha ja jos yhtään lämmitää sydäntä, niin myös ekologisempaa. Saa ihan tavallisista kaupoista, ainakin meiltä päin, kuivatuoteosastolta. Yhdestä pussista tekee vaikka kuinka monet ateriat. Jos ei halua kokonaan korvata, niin voi " suurustaa" , joten itse jauhelihaa tarvitsee ostaa vähemmän.
itse säästän ruokamenoissa niin että jätän kaikki ylimääräiset hörhelöt ostamatta (esim. ilman mehuja pärjää, leivän päälle riittää joskus ihan vaan kurkku tai yksi päällinen). kerran viikossa ostetaan jotain hyvää kuten namia, jätskiä ja tulee se tunne ettei syödäkkään niin köyhästi. valitse aina kun mahdollista ison pakkauksen ja jotain kauppojen omia halppismerkkejä kuten pirkka ym.