Miten säästät ruokamenoissa - mitkä ovat taloudellisia ruokia?
Kommentit (42)
En nyt viitsi sanoa miltä keittiöltä saa ilmaiseksi ruuat tuoda, ei siitä sillain puhua saa. Mutta me myös syödään lounas ilmaiseksi, ja juodaan ilmaiset pullakahvit jos siltä tuntuu. Sen verran sanon, etten ole töissä koululla, enkä hienossa ravintolassa. Mutta syytä onkin saada, ottaen huomioon mitä keittiötyöläiset tienaa, ja että muussa tapauksessa ruoka menee roskiin. Niin ja mä olen siis oman yksikköni esimies.
T: se joka tuo ruuat kotiin
Ja se siitä meidän perheen vihannesosastosta. Omenan saatan joskus myös kuoria, mutta yleensä annan pilttisosepurkista.
Saati että porkkanat mätänee? Mitä säästövinkkejä kysellään jos toisesta päästä heitetään ruokaa menemään? Tai ei viitsitä ostaa halvalla kun siten joutuisi jotain ihan itsekin tekeen!!!
jengi olettavan, että kenen tahansa rahat pitäis riittää artesaanileivän ostoon sekä valmiisiin gourmet-vihanneksiin kastikkeella suoraan tuoretiskistä. Kyllä se nyt vaan niin on, että hyvää ruokaa saa itse tekemällä ja pelkät raaka-aineet eivät ole vieläkään hinnoiltaan aivan taivaassa.
Esim.
-Kasvislasagne: tomaattikastikkeeseen raastetaan joukkoon muuan porkkana ja pala juuriselleriä ja tietty sipulia ja valkosipulia. Muuten normaali kokoonpano. On hyvää.
-Kasvispihvit: raastettuja juureksia, esim. jo edellä mainittuja, lisäksi esim. kauralesettä, muna ja mausteet. Paistetaan pannulla ja tarjoillaan esim. valkosipulilla maustetun kermaviilin ja lohkoperunoiden kera.
-Kasvissosekeitot: vain mielikuvitus rajana, esimerkiksi purjosta ja perunasta saa todella hyvää. Lisäksi esim. itse leivottuja sämpylöitä, patonkia tms.
Jne jne.
Esimerkiksi jotakin näistä meillä syödään silloin, kun rahat ovat tiukilla ja kyllä muulloinkin. Jauhelihakin jää hinnassa varmasti toiseksi.
Tärkeintä on ostaa järkevästi tarjouksia, päiväysalennuksia ym. hyödyntäen ja yleisesti vain ennalta tehdyn kauppalistan mukaan.
-kaikki keitot, erityisesti seitikeitto ja kasvissosekeitot ja hernekeitto (itse tehty).
- makaronilaatikko, kaalilaatikko, kinkkukiusaus, tonnikalakiusaus
- merimiespihvit, uunipuurot
- jauhemaksapihvit, kasvispihvit
sekä lisäksi aina kun uuni on päällä, leivon sämpylää ja pullaa.
Soijarouheella korvaan myös osan jauhelihasta, esim. makaronilaatikossa 50/50.
Niin tuntuu että meillä syödään paremmin ja terveellisemmin kuin koskaan :)
- Iltapalan jugurtit ja murot on korvattu riisipuurolla, kaurapuurolla, marjapuurolla, itse tehdyillä sämpylöillä ja kaakaolla jne.
- Itse tehdyt mehut kaivetaan pakastimesta ja juodaan vaikka " prinsessapulloista" - pillimehut ja omemehut jäävät kauppaan.
- Tomaatin, kurkun ja paprikan oheen tulevat porkkanaraaste ja kaali-puolukkaraaste jne.
- Kaikki ruoka tehdään itse, kalaa tulee syötyä enemmän, koska perinteisen lohen lisäksi teen mm. kalakeittoa, kala-kananmunakastiketta jne. pakastekalasta - eli syömme kalaa kaksi-kolme kertaa viikossa normaalin yhden sijaan.
- Einekset jäävät kokonaan pois.
- pesen tiskirättejä " kertakäytön" sijaan - tähän olen kyllä ekologisista syistä siirtynyt nykyään jo kokonaan.
- Vertailemme enemmän hintoja eri tuotemerkkien välillä ja ostan usein -30% leikkeleitä ja lihaa.
- Alkoholi, lähinnä kalliit viinit jää pois ja saunaolueksi ostetaan pari ykköstä.
- herkut vaihtuvat mikropopcorniksi jne.
Meillä taloudellinen ryhtiliike ei yleensä johdu rahojen loppumisesta, enemmänkin tuhlaamisen aihauttamasta moraalisesta krapulasta - kuten juuri nyt joulun jälkeen :)
ovat edullinen proteiinin lähde.
Esim. kalleimmillaan muutaman euron maksavasta linssipaketista tulee monta linssikeittoa, lisää esim. porkkanasilppua sekaan.
Samoin kikhernepakkauksesta riittää monelle aterialle, sekin maksaa jotakin parin euron luokkaa. Kikherneistä tulee esim. herkullinen kikhernecurry. Koko paketti kannattaa keittää kerralla ja pakastaa annosrasioihin niin ovat ihan pikaruokaa.
Näitä saa erilaisista etnisistä kaupoista todella edullisesti, mutta tavallisistakin kaupoista yleensä löytyy eivätkä niissäkään tosiaan maksa mahdottomia.
Oli aineet sitten mitä tahansa, niin kotona tehden on aina edullisempaa. Meillä on 5 hengen perhe, joten ruokaa tehdään päivittäin ja sitä meneekin kohtuullisesti.
Leivon myös usein sämpylät yms. kotona. Ovat parempia ja edullisempia - sekä vielä lisäaineettomia.
Esim:leipää, pikkupullia, pitkoja. Oli ihan kiva kun sai aina tuoretta leipää joka päivä.
Kaikki einekset pannaan jos haluaa edullisesti selvitä ruokalaskusta.
Keitot ovat tosiaankin hyviä. Paljon vaan perunaa ja porkkanaa ja lihaa, kalaa tai kanaa kohtuudella niin iso perhekin syö muutamalla eurolla.
kaupan valmiit lihapullat maksavat vain jotain euron/400g. Tuli se ketju vaan mieleen, kun luin tuossa pari päivää sitten Kauppalehteä, jossa haukuttiin kaupan lihapullat lyttyyn. Harva kotona lihapulliin tunkee jotain kamaraa (sian nahkaa)?
Yksi näppärä apu säästämiseen on tehdä viikon ruokalista etukäteen ja käydä vain kerran viikossa kaupassa.
Meillä suosituin edullinen ruoka on kasvissosekeitto, sitä on kerran viikossa ihan jo siksi, että tulisi syötyä mahdollisimman paljon vihanneksia. Koostan ruokalistan siten että kerran on ko. keitto, kerran makaronipohjainen ruoka, kerran kalan ympärille keskittyvä ja kerran riisi, kerran peruna.
Helpottaa suunnittelua kun on joku raami. Tuo kerran viikossa kauppaan on mulla nyt taas lipsunut, mut pyrin ennakoimaan edes seuraavan päivän. Säästyy rahaa ja hermoja kun ei joka päivä käy kaupassa. Viikon ruoat tosin vaativat jo tilaa kaapeissa.
Pikkuvinkki tuli mieleen: syksyllä mieheni pilkkoi ja keitti muutaman kilon porkkanoita pakastimeen valmiiksi annospusseiksi, ne olivat käteviä arkisessa ruoanlaitossa. Mieheni myös leipoo välillä itse ruisleipää ja pakastaa osan, itsetehty leipä on ihanaa. Sämpylöitä menisi vaikka joka päivä mutta minä olen laiska leipoja.
Mulla on talo, kesämökki ja kaupungin kasvimaapalsta ja lisäksi vielä hyödynnän parvekkeenikin. Kasvatamme suurimman osan vihanneksista ja yrteistä itse ja olemme pitkälle kevääseen omavaraisia. Lisäksi on hedelmäpuut ja marjat ja mies tykkää kalastaa ja sienestää. Esim. talviomenapuun hedelmät säilyy kellarissa jopa helmikuulle, jos on hyvä kellari. Pari isoa pakastinta vielä apuna. Parvekkeella voi hyvin kasvattaa salaattia, yrttejä ja tomaattia, jos se on aurinkoinen ja huolehtii pölytyksestä. Perunakin kasvaa ämpäreissä!
Lisäksi harrastan paljon sitä, että teen kerralla ison annoksen ruokaa. Katson kaupassa aina kilohintoja ja ostan tarjouksista pakastimeen. Leivon leipää paljon itse, leipäkoneella ja käsin. Esim. itse tehdylle ruisleivälle tulee kappalehintaa n. 50-60 centtiä. Ja maku voittaa kaupan tavaran mennen tullen.
Leikkeleitä voi korvata kurkulla, paistetulla sipulilla, munilla, omatekoisilla sieni/perunasalaateilla ym. levitteillä, jos aineksia on omasta takaa.
Miehen työkaverit ihmettelee, miten meillä on varaa pääkaupunkiseudulla taloon ja mökkiin, vaikka toinen on pitkällä hoitovapaalla ja mieheni on ns. duunari, mutta salaisuus on yleisessä nuukuudessa ja itse tekemisessä. (Talon taas ostimme remppakuntoisena 11 v. sitten, nykymittapuun mukaan halvalla...)
Esim. 2kg vehnäjauhopussissa on 27dl jauhoja, ja jos hintaa pussilla on 50senttiä, se tekee n. 2senttiä/dl.
Maitolitrassa on 10dl ja jos tötsän hinta on 0,7e, tekee desin hinnaksi 7senttiä.
Laske yhteen esim. pullataikinaa tehdessä käyttämiesi ainesten hinta, ja katso montako pullaa/korvapuustia saat ja laske siitä yhden pullan hinta. Kun kaupassa sitten olet ostamassa valmispakastepullaa tai valmistuorepullaa, muista paljonko pulla maksaa itse tehden. ;)
Sama systeemi muihin juttuihin. Makaroonilaatikko maksaa n. 3e ja siitä kuitenkin syö kymmenen aikuista.
Minulle on ihan sama, syönkö sen henkeä kohti käyttämäni lusikallisen jauhoja kastikkeessa vai leivässä. Joskus teen pastakastikkeen tomaattimurskaan.
Höystettä kastikkeeseen tarvitaan lopulta aika vähän. Jos esim. ostan kilon paketin kanankoipia (1,99), teen siitä kolme ateriaa. Kypsennän koivet uunissa ja perkaan lihat. Kolmasosan käytän kastikkeeseen, kolmasosan risottoon ja kolmasosan keittoon (liemen tietysti keitän koipien luista). Jauhelihan pakastan annospusseina, 60 g / henki riittää mainiosti, joskus laitan vain 30 g ja jatkan kastiketta porkkanaraasteella tms.
Jos teen pastaa, sekoitan kastikkeen aina valmiiksi. Näin sitä menee huomattavasti vähemmän kuin jos jokainen saa ottaa sitä itse.
kilo porkkanoita menee parissa päivässä. 2 porkkanaa paloittelee keittoon, kaksi porkkanaa raastaa raasteeksi, loput silppuaa laatikkoon...
Turha ruikuttaa, jos ei viitsitä tehdä! Käyn minäkin töissä, opiskelen ja yh:na hoidan lapset, silti jaksan itse käyttää tuoreita vihanneksia!